Permalänk

Das Keyboard eller Filco Majestouch?

Hej!

Köpte mig ett Steelseries 6Gv2 för ett par veckor sedan och det övertygade mig att mekaniska tangentbord är ett måste. Efter det provade jag ett Razer Blackwidow under en längre tid och jag gillade de blåa switcharna i det mycket bättre så jag går i tankarna på ett nytt.
Hur som helst så har jag dåliga erfarenheter med kvalitén på diverse Razer produkter, och så är makroknapparna till vänster oerhört irriterande, alltså är Blackwidow uteslutet.

Andra saker jag irriterar mig på i tangentbord är bakgrundsbelysning, tycker det skär i ögonen och distraherar. Angående utseende står jag inte ut med bling som t ex Qpads tangentbord flashar med.

Tangentborden som jag har funderat på är Das Keyboard Ultimate och Filco Majestouch, båda med blåa switchar. Vilken av dessa skulle ni välja, om något av dem?

Permalänk
Medlem

Skulle välja Filco av dom 2, kör just nu på ett black widow och nja man kan reta sig lite på macro knapparna, men kvaliten är helt ok, för att vara ett razor tangentbord är den bra mycket bättre än deras övriga, kör med varianten utan bagrundsbelysning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Filco Majestouch med blåa switchar kan inte gå fel
Har själv en Steelseries 6Gv2 som jag är nöjd med dock lite segt när man skriver mycket. Har aldrig testat das keyboard men filco med blue var nice att skriva på och den låter riktigt gött.

Permalänk

Trevligt med snabba svar

Skrivet av ozzyone:

Filco Majestouch med blåa switchar kan inte gå fel
Har själv en Steelseries 6Gv2 som jag är nöjd med dock lite segt när man skriver mycket. Har aldrig testat das keyboard men filco med blue var nice att skriva på och den låter riktigt gött.

Det lutar mot Filcon, tror inte jag har läst någonting dåligt om dem efter mycket sökande men det vore kul att höra från någon med ett Das tangentbord också.

För övrigt är det inget fel på 6Gv2 utan jag gillar det väldigt mycket i FPS-spel, men jag spelar för det mesta Starcraft 2 och HoN och där föredrar jag de blåa. Dessutom är det hur kul som helst att skriva på de blåa, klicket gör det väldigt tillfredställande

Permalänk
Medlem

Tänkte du skaffa ett blankt Das keyboard isåfall? (Såvitt jag vet finns det inte med svensk layout, men jag kan ha missat nått)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Tänkte du skaffa ett blankt Das keyboard isåfall? (Såvitt jag vet finns det inte med svensk layout, men jag kan ha missat nått)

Det skulle bli den blanka modellen, men jag är ganska säker på att det är samma layout i EU bara att det står fel på tangenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekobruket:

Det skulle bli den blanka modellen, men jag är ganska säker på att det är samma layout i EU bara att det står fel på tangenterna?

Japp, bryr man sig inte om vad det står på knapparna är eurolayouten identisk

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag läste precis på FZ att qpad planerar att släppa en nerbantad version av sitt MK-80 framåt hösten. Samma MX Blue-switchar och mediaknappar men ingen bakgrundsbelysning och inga USB-hubar, och en prislapp närmre 800 kronor. Om det blir bra kommer det bli köp för mig då QPAD verkar ha lyckats ypperligt med layout på detta tangentbord.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd

Jag väntar på Qpads nerbantade MK80 också.
Det är perfekt imo.

+Blåa Switchar
+Inga macroknappar
+Windows knappen där den ska vara på vänster sida
+ Media knappar och modifier på höger sida
+ Inget skit som ljud,usb o mög
+Rimligt pris.

Det sagt så är filco ren kvalite rätt igenom. Så filco hade jag köpt annars men tycker mediaknapparna är sköna att ha.

Permalänk
Medlem

Det finns bättre knappar än Filcos. Men jag tror inte att Das är bättre. Gamingtillverkarnas lär va likadana.
Leopold är svårt att få tag i, och inte lika snygga som Filcos tycker jag. Men de har snäppet bättre keycaps.
Das är väl blanka också = inge vidare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Såg Qpads variant också men jag tyckte det var riktigt fult, och vid det laget hade jag redan fått hem mitt Filco, och det är ingenting jag ångrar.
Kvalitén på tangentbordet känns svårslagen, nu har jag i och för sig bara provat Razers variant så min åsikt där kanske inte hjälper helt.

Skrivet av Igelkott:

Det finns bättre knappar än Filcos. Men jag tror inte att Das är bättre. Gamingtillverkarnas lär va likadana.
Leopold är svårt att få tag i, och inte lika snygga som Filcos tycker jag. Men de har snäppet bättre keycaps.
Das är väl blanka också = inge vidare.

Stötte på Leopold när jag jagade åsikter om mekaniska tangentbord innan jag beställde och de verkade som riktiga höjdare de med. Däremot har jag inte riktigt hängt med på vad som gör en sorts keycaps bättre än andra, så förklara gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekobruket:

Såg Qpads variant också men jag tyckte det var riktigt fult, och vid det laget hade jag redan fått hem mitt Filco, och det är ingenting jag ångrar.
Kvalitén på tangentbordet känns svårslagen, nu har jag i och för sig bara provat Razers variant så min åsikt där kanske inte hjälper helt.

Stötte på Leopold när jag jagade åsikter om mekaniska tangentbord innan jag beställde och de verkade som riktiga höjdare de med. Däremot har jag inte riktigt hängt med på vad som gör en sorts keycaps bättre än andra, så förklara gärna

Det är mer att knapparna är tunnare än 90-talets mekaniska tangentbord. Det är ju verkligen att leta fel på Filco. Men det gör väl bara att det låter lite mer när man bottnar ur. Filco själva säger iofs att de valt de tunnare keycapsen för ökad skrivkänsla. Men de är nog bara billigare gissar jag.
Och sen är Leopolds tangenter lasergraverade och har en schysstare ytbehandling. De blir inte lika hala, lika fort. Men det verkar extremt kinkigt att bry sig om.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Har en Filco Brun på ingående så jag hoppas den är bra.
Om jag skrev mycket skulle jag nog skaffat tagit en blå.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF