Permalänk
Medlem

Det ska gå att få in ett Quadro kort i den, som iofs är rätt gammalt det med.
Så du får antingen köra samma eller sänka grafik nivån för att höja upplösningen.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Hej
Vänster knapp under touchpad har förlorat spänsten helt. Har någon en trasig nx9420 att sälja delar från kanske?
edit/ Upptäckte att man måste byta hela touchpaden eftersom knapparna är integrerade med paden. Det verkar som även touchpad till NW9440 skulle funka.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Det ska gå att få in ett Quadro kort i den, som iofs är rätt gammalt det med.
Så du får antingen köra samma eller sänka grafik nivån för att höja upplösningen.

Tack, jag ska titta lite närmare på det då

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta ut mitt nätverkskort till intell ultimate n wifi link 5300 för att kunna få ut högre hastigheter genom mitt trådlösa nätverk, jag har en dlink dir-655 som stöder n-nätverk.

Går det att bara byta ut mitt nätverkskort till ett sådant här i min HP NX9420 och sedan installera drivrutiner och sen tuta och köra eller behöver jag byta någonting annat? Kollade under datorn där mitt tidigare nätverkskort sitter och det har bara 2 antenner och detta har 3st, innebär det att det inte ens kommer fungera eller bara inte fungera fullt ut?

Jag hörde även av en kompis att HP är jävlar på att låsa sina bios till deras egna produkter...är det så med denna hp dator eller har jag tur och slipper det problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hase:

Jag funderar på att byta ut mitt nätverkskort till intell ultimate n wifi link 5300 för att kunna få ut högre hastigheter genom mitt trådlösa nätverk, jag har en dlink dir-655 som stöder n-nätverk.

Går det att bara byta ut mitt nätverkskort till ett sådant här i min HP NX9420 och sedan installera drivrutiner och sen tuta och köra eller behöver jag byta någonting annat? Kollade under datorn där mitt tidigare nätverkskort sitter och det har bara 2 antenner och detta har 3st, innebär det att det inte ens kommer fungera eller bara inte fungera fullt ut?

Jag hörde även av en kompis att HP är jävlar på att låsa sina bios till deras egna produkter...är det så med denna hp dator eller har jag tur och slipper det problemet?

Det går bra att byta till ett annat nätverkskort. Huruvida just det kortet du vill byta till vet jag inte. Det verkar ju troligt att det bara funkar med två antenner, det borde påverka räckvidden en aning. Det är väl för övrigt ett intelkort som sitter i standard, dock ett som bara stöder b/g, några låsningar av bios för hårdvara känner jag inte till.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Skrivet av pera:

Det går bra att byta till ett annat nätverkskort. Huruvida just det kortet du vill byta till vet jag inte. Det verkar ju troligt att det bara funkar med två antenner, det borde påverka räckvidden en aning. Det är väl för övrigt ett intelkort som sitter i standard, dock ett som bara stöder b/g, några låsningar av bios för hårdvara känner jag inte till.

Tack för hjälpen! Då beställer jag ett sådant och testar

Permalänk
Medlem

Chansade och köpte en Kina-laddare som tyvärr gjorde laptopen seg som sirap, den orkade nog inte ge tillräckligt med ström. Någon som har tips på vart man kan köpa en billig original laddare?

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna efter min första blev dålig.

HP Nätadapter 90W KG298AA - Inet.se

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Hejsan kära swecare, jag har nu hittat lösningen på problemet med felaktiga (pipande) AC adaptrar till den här lapptoppen.

Det är helt enkelt en kortslutning/kabelbrott som bildas efter en tids nötande av kabeln i början från själva adaptern.

Konstruktions fel? kanske ligger en hund begraven bakom det här att HP vill tjäna pengar på att folk ska köpa nya dyra adaptrar från de. För det här är ju verkligen ett allmänt känt problem.

Prövade att öppna upp den å skarva å löda om å nu försvan pipet och adaptern funkar som ny

Kanske lägger upp en guide nån dag, har några trasiga till jag tänkte laga.

Men tänk nu på att försöka bunta ihop början av sladden runt adaptern så att det just inte nöts i början av adaptern. Så borde den hålla betydligt längre än annars.

Mvh

Edit: Märkte att min billiga "kina" laddare funkade bra med min dockstation till lapptoppen, då var den inte längre seg som sirap, men laddningen kändes en aning seg, annars flöt de på fint å spela Gothic 3, som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matx:

Jag köpte denna efter min första blev dålig.

HP Nätadapter 90W KG298AA - Inet.se

Köpte även samma adapter då min orginal glappade extremt och var svår att få att fungera.
Fungerar fin fint än så länge utan problem. Rekommenderar denna då det ändå är en HP till ett billigare pris som fungerar.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk

Min första adapter gick sönder efter knappt ett år, fick en ny på garantin som också gick sönder efter 3 mån. Men då fick jag inte någon ny, betalade för en ny hp orginal som i vintras började pipa, jippi tänkte jag, "here we go again".
Jag beställde då en billig från ebay, som inte passade så klart, men märkte sen att det faktiskt var mitt eget fel, hade beställt fel modell från det företaget. Dock så började min adapter då plötsligt att fungera igen, juckade lite på sladdafästet så funka den fint.
Första dagarna fick man göra så lite då och då, men nu ett halvår senare behöver jag aldrig göra det.

Så ja!, dålig kvalitet på deras nätadaptrar. Men mitt största bekymmer för mig är skärmen som flimmrar och svartnar. Drar den frammåt en bit, och sen trycker jag den bakåt samtidigt som jag trycker men tummen på baksidan så brukar den lugna ner sig.
Vissa dagar är den hopplös andra dagar bättre. Kan tydligen vara kontakproblem mellan skärmen och grafikkortet, men har inte orkat öppna o kolla.
Det är mina värsta problem med denna dator, annars har den funkat rätt så bra.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

Larry-mannen pröva att koppla upp datorn mot en vanlig skärm å se om skärmproblemet försvinner då vet du garanterat att det är kontaktproblem för bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larry-mannen:

Så ja!, dålig kvalitet på deras nätadaptrar. Men mitt största bekymmer för mig är skärmen som flimmrar och svartnar. Drar den frammåt en bit, och sen trycker jag den bakåt samtidigt som jag trycker men tummen på baksidan så brukar den lugna ner sig.
Vissa dagar är den hopplös andra dagar bättre. Kan tydligen vara kontakproblem mellan skärmen och grafikkortet, men har inte orkat öppna o kolla.
Det är mina värsta problem med denna dator, annars har den funkat rätt så bra.

Jag tror mer att det kan vara dålig kontakt med skärm lampan i detta fallet.
Har aldrig haft något problem bortsett från nätadaptern.
Det finns en manual längre bak på hur man kan plocka isär datorn

Är nog nästan säker på att en kontakt har börjat på hoppa ur eller liknande. Inte att du kommer få byta ut delen.
Då min laptop är fullt fungerande och inte varsamt skött kan jag säga

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Nytt liv i gammal kärlek

Hej alla sweclockers, jag har läst den här tråden nu nästan från början till slut. Jag köpte min nx9420 precis när den kom ut och det har varit den bästa dator jag någonsin köpt måste jag säga. Den här modellen måste verkligen vara en av de bästa som tillverkats.

Genom åren så har jag fått byta ut skärmen och adaptern ett par gånger men det är sådant man kanske får räkna med. De senaste åren har även batteriet och fläkten lagt av. Men jag och Bettan kämpar på iaf, kör en kylplatta under och det har funkat bra senaste åren. Men nu har jag fått lite extra pengar och tänkte försöka blåsa lite liv i bettan :).

Jag skulle vilja köpa en ny fungerande fläkt, ett nytt batteri och på samma gång kanske köpa en ny hårddisk och mer minne. Nu blev det mycket här det vet jag men om ni skulle orka hjälpa mig med att hitta dessa nya delarna skulle jag och Bettan vara väldigt tacksamma :).

Jag vill helst inte köpa en ny dator då jag är extremt nöjd med allt från skärmen till tangentbordet och den har varit med mig världen över många gånger. Jag behöver inget nytt grafikkort och så vidare då jag bara arbetar på den med enklare grafik och spelar lite poker då och då.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Så nu är det gjort, köpte en ny seagate momentus xt till gamla bettan slängde i lite mer ram och köpte en ny adapter. Haha kanske gärna lika kunde köpt en ny dator men jag gillar min nx9420 den har varit hur bra som helt för mig i flera år. Måste säga att disken är riktigt riktigt bra ! Den lär sig snabbt och kombom mellan ssd och mekansisk fungerar faktiskt. Det är ju inte fel att få 500 gb lagring heller där man hade 80 gig innan. Slängde i 1gb ram till kostade knabba 200 kr.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min NX9420 sedan 2007-05-21.

Det enda jag har fått göra är att blåsa rent fläktarna en gång för att den bara la av när den blev för varm.
Sedan är batteriet helt slut, det fungerar typ i 30 sek efter att jag har dragit ur laddaren, men annars så har den fungerat helt klockrent.

Man kanske ska kosta på datorn ett nytt batteri ifrån www.batteriexperten.com

849 SEK är iaf billigare än en ny bärbar

Visa signatur

Signatur raderad. Max 3 rader i upplösningen 1024*768 /Najk

Permalänk
Medlem

Hehe jag har iaf 2 min på mitt batteri ;), min dator fungerar klockrent annars också. Men jag måste säga att jag älskar min nya HD, Seagate I love you!

Funderar på att också köpa ett nytt batteri, är lite kinkig bara när det gäller batterier det kan ju variera så mycket i kvalite.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Har fått ett konstigt problem.

Det är så att datorn bara dör när jag sitter och kollar på film eller typ spelar spel efter ett tag (15-20min).
Jag har dammsugit samt blåst rent ordentligt runt fläkten och kylflänsarna.

Den dör aldrig om jag sitter i Windows och surfar eller lyssnar på musik.

Vad kan det tänkas vara för problem ?
Någon som har haft samma problem ?

Visa signatur

Signatur raderad. Max 3 rader i upplösningen 1024*768 /Najk

Permalänk
Skrivet av tian:

Har fått ett konstigt problem.

Det är så att datorn bara dör när jag sitter och kollar på film eller typ spelar spel efter ett tag (15-20min).
Jag har dammsugit samt blåst rent ordentligt runt fläkten och kylflänsarna.

Den dör aldrig om jag sitter i Windows och surfar eller lyssnar på musik.

Vad kan det tänkas vara för problem ?
Någon som har haft samma problem ?

Om jag var du så skulle jag ändå testa att plocka isär datorn och rengöra alla kanaler och kylflänsar som du kommer åt, för det bildas som en typ att matta av damm som man inte får bort genom att dammsuga.
Det är ändå relativt enkelt och det finns bra guider på internet.

Jag gjorde det själv förra året men nu har min nx9420 gett upp, i alla fall i den mån att bilden är svart.
Tidigare så har det flimrat till och varit svart till och från, men nu är den stumt svart hela tiden.
Någon annan som har råkat ut för det?

Ska försöka att plocka isär den i helgen och kolla kontakten mellan skärmen och moderkortet.

Hör gärna av er om ni har haft liknande problem.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

Råder er att ladda ner Realtemp så att ni kan hålla koll på CPU tempen, misstänker att den är uppe i 100 grader + när den dör. Kika på det.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag bumpar en 4 år gammal tråd, men kostar den bara 1499kr eller är det bara 3 års risk-grejen?

EDIT: Oops, såg just att den hade utgått.

Permalänk

Nu har jag plockat isär datorn och kollat skärmkontakten, allt såg ut att sitta bra men fortfarande bara svart bild... trodde jag, när jag vinklade ner skärmen så den låg slät mot bordet så kunde man se en väldigt svag bild av skrivbordet, så efter lite googlande så är jag nästan säker på att invertern har gett upp, kan ju också vara fel på nått annat men det tyder på invertern.

Hittade en på eBay för 25 euro som jag tänkte beställa och testa, 25 euro är ju inte så mycket så om det inte funkar är det inte hela världen.

Ingen annan som har fått byta inverten?

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

Behöver en touchpad NX9420

Är det ngn som har en skrotad NX9420 som har en touchpad till övers? Mina knappar under padden är väldigt sladdriga, ingen stuns alls...

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är det inte samma touchpads till alla hp laptops?

nej, det är stor skillnad på de olika modeller som finns...

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pera:

nej, det är stor skillnad på de olika modeller som finns...

Synd, annars har jag en nc6400 som inte vill längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Synd, annars har jag en nc6400 som inte vill längre.

Den ser väldigt snarlik ut, men produktnr är inte samma, ska kolla upp det lite mer om det skulle kunna funka. PM:ar i så fall.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pera:

Den ser väldigt snarlik ut, men produktnr är inte samma, ska kolla upp det lite mer om det skulle kunna funka. PM:ar i så fall.

Gör det. Jag ska försöka hosta liv i bioset igen nån dag bara.

Permalänk

Vill bara säga att jag har fått liv i min gamla 9420, den har ståt i ett hörn i över 6 månader och samlat damm, nu förra veckan så tog jag tag i detta projekt att fixa den. Läste lite på internet efter att ha plockat itu den och beställde sedan en inverter för skärmen från ebay, kostade 17 euro.
Har precis bytt inverten, tog cirka 15 min kanske, och nu funkar skärmen perfekt!

Väldigt nöjd må jag säga, har saknat den. Har använt min andra HP med 14" 4:3 skärm, så nu känns denna skärm jättestor.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Har precis fått hem ett nytt batteri till min HP NX9420 ifrån NyttBatteri.se (http://www.nyttbatteri.se/prod/AL360318001-148_687526/-Busine...)

Men nu verkar det inte som att datorn vill ladda det nya batteriet ? den tar inte emot laddningen helt enkelt.
Det går att köra med AC adaptern i , men rycker man ur den så dör den direkt.

Kollar man på detaljerna om batteriet i XP så står det:

Batterinamn: Primary
Unikt ID: 01020 2010/12/18 Hewlett-Packard Primary
Kemi: Lion
Energinivå: Ansluten, Laddar
Tillverkare: Hewlett-Packard

Är det någon som kan tänka sig vad det kan vara för fel ?
Visst kan det vara något tjall på det nya batteriet men det känns som att det är datorn som spökar på något sätt.

Visa signatur

Signatur raderad. Max 3 rader i upplösningen 1024*768 /Najk