Permalänk
Medlem

Flyttar till USA

Tja!

Jag flyttar till USA i slutet av denna månad och har nu några frågor angående min nuvarande stationära dator.

1. Är det möjligt att ta med datorn som bagage i planet eller hur ska man frakta datorn?

2. USA använder ju helt andra eluttag. Måste jag köpa helt nytt nätaggregat eller behöver jag endast köpa ny kabel? Tänkte att eftersom de kör på 120V där borta och vi på 230V så blir man fundersam.

3. Kommer det bli enklare att köpa sig en ny dator när man har kommit fram?
Vill ju såklart behålla de data som jag har på datorn just nu. Kan ju såklart ta med mig hårddiskarna bara, men jag gillar min dator om man säger så...

Tack på förhand!

Gnasty

Permalänk
Skrivet av Gnasty:

Tja!

Jag flyttar till USA i slutet av denna månad och har nu några frågor angående min nuvarande stationära dator.

1. Är det möjligt att ta med datorn som bagage i planet eller hur ska man frakta datorn?

2. USA använder ju helt andra eluttag. Måste jag köpa helt nytt nätaggregat eller behöver jag endast köpa ny kabel? Tänkte att eftersom de kör på 120V där borta och vi på 230V så blir man fundersam.

3. Kommer det bli enklare att köpa sig en ny dator när man har kommit fram?
Vill ju såklart behålla de data som jag har på datorn just nu. Kan ju såklart ta med mig hårddiskarna bara, men jag gillar min dator om man säger så...

Tack på förhand!

Gnasty

1. Ja det är möjligt,, fast det kostar nog extra då det räknas som skymmande bagage.

2. Finns en switch i bak på nätagget som du kan ändra till 120V, testa ej etta här hemma

3. Ja. Datorer är dessutom billigare på andra sidan Atlanten.

Permalänk
Medlem

2. nej alla nätaggregat har inte en switch.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Många nätaggregat nuförtiden är Auto-switching. Dvs att dom själva känner av vad det är för spänning och agerar därefter. Googla ditt nätagg och kolla om det har Auto switching.

Jag har kört datorer i Samsoniteväskor utan problem, skärm är det lite värre med men det kan du köpa nytt relativt billigt. Kan tipsa om Tigerdirect.com eller Bestbuy.
En idé är att du endast packar ner dina komponenter och köper nytt chassi när du kommer fram.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

2. Vissa har ingen switch men fungerar ändå på 110V. Kolla på lappen på nätagget så ser du nånting i stil med "Input voltage: X - Y Volt".

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tänk på att röntgen kan tömma din hårddisk. Har råkat ut för det men jag vet inte om röntgen blivit bättre de senaste 10 åren.
Du kan ju alltid köpa ett nätagg när du kommer fram också för att vara 100% säker på att det kommer fungera.
Fan va kul att flytta dit! Jag bodde utanför Pittsburg 98-99 och stortrivdes

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska fundera på saken lite mer!

Verkar som en smart idé att ta med komponenterna, men inte chassit. Det har jag inte tänkt på förut Tack för den Ridder!

Skrivet av anemic:

Tänk på att röntgen kan tömma din hårddisk. Har råkat ut för det men jag vet inte om röntgen blivit bättre de senaste 10 åren.
Du kan ju alltid köpa ett nätagg när du kommer fram också för att vara 100% säker på att det kommer fungera.
Fan va kul att flytta dit! Jag bodde utanför Pittsburg 98-99 och stortrivdes

Oj, nu blev man nojig! Men inte röntgar dom bagaget, eller? Handbagaget vet man ju att dom gör (duh), men vanliga resväskan? Vore iofs rätt logiskt om man gjorde det, men har aldrig hört talas om det...

Ja det ska bli kul! För min del är det Los Angeles dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Tänk på att röntgen kan tömma din hårddisk. Har råkat ut för det men jag vet inte om röntgen blivit bättre de senaste 10 åren.

Nej, röntgen tömmer inte diskarna. Det är något annat som hänt med din data. De brukar inte direkt ha varsam hantering av väskor dock.

Däremot röntgar de säkert även din incheckade väska.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnasty:

Oj, nu blev man nojig! Men inte röntgar dom bagaget, eller? Handbagaget vet man ju att dom gör (duh), men vanliga resväskan? Vore iofs rätt logiskt om man gjorde det, men har aldrig hört talas om det...

Ja det ska bli kul! För min del är det Los Angeles dock

Röntgen är inte farligt alls för en hårddisk. Tänk alla som tar med bärbara datorer inom jobb varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnasty:

Oj, nu blev man nojig! Men inte röntgar dom bagaget, eller? Handbagaget vet man ju att dom gör (duh), men vanliga resväskan? Vore iofs rätt logiskt om man gjorde det, men har aldrig hört talas om det...

Allt bagage skannas. Infördes i teorin efter Lockerbie katastrofen (och ide´n att ett bagage inte ska få resa utan passagerare) där en bomb i en radio i en incheckad väska sänkte en 747:a men i praktiken började alla flighter skannas först efter 9/11.

Hört endel skrönor från Swedavia anställda som jag inte vet om de är sanna men enligt dem är det 4-6st olika skanners på Arlanda & Landvetter som skannar din incheckade väska och tillsammans med en del datorkraft ska de vara rätt så smarta på att lista ut vad för farligt du lagt i väskan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_Am_Flight_103

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Jag flyttade till staterna för ett tag sedan och jag gick i samma tankar som du. Det slutade med att jag tog med mig cpu, minne, gfx, hd, mus och nas'en. De kollade på mig lite konstigt vid säkerhetskontrollen och jag fick plocka upp alla delarna vid ett flertal tillfällen, men det funkade bra. Sedan köpte jag nytt chassi etc, så jag kunde koppla ihop datorn igen. Överlag så är elektronik ca 25% billigare här. Ibland även billigare då dollarkursen har varit låg de senaste ½-året. Jag kan rekommendera att beställa från www.newegg.com. Lycka till med flytten.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nej, röntgen tömmer inte diskarna. Det är något annat som hänt med din data. De brukar inte direkt ha varsam hantering av väskor dock.

Däremot röntgar de säkert även din incheckade väska.

Jaså? Hm, de slängde la runt den satan då antaligen. Därför de kallar bagagehanterare för "throwers" ; )
Hade den ändå inpackad duktigt i kläder och mjuka ting...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tack tack. Då vet jag!

Slutar nog med att jag försöker sälja allt jag har och köper ny på plats. Som sagt, det är ju billigare där borta och jag bör uppgradera datorn ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnasty:

Tack tack. Då vet jag!

Slutar nog med att jag försöker sälja allt jag har och köper ny på plats. Som sagt, det är ju billigare där borta och jag bör uppgradera datorn ändå

Om du ändå ska ha med dig diskarna skulle jag nog föredra att ha dem i handbagaget, så att det är du som ansvarar för hanteringen(annars skulle jag nog räkna med attde kan gå sönder).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.