Datorn stendöd, (men startar ibland när den varit avstängd länge).

Permalänk
Medlem

Datorn stendöd, (men startar ibland när den varit avstängd länge).

Hej,

har felsökt flera kvällar nu, mitt sista hopp står till detta forumets skarpa hjärnor.

Sen ett par dagar startar min dator bara ibland, men vid de flesta försök är den helt stendöd (dvs absolut inget händer). Jag tycker mig nu se ett mönster att när den vart avstängd en längre tid (20-60min) så startar den annars inte. Om den väl startar och jag snabbt stänger av så startar den dock ibland ett par gånger till, men sen är den helt stendöd och då är chanserna som bäst om jag låter den vara en längre tid igen. Har ingen aning vad som kan vara felet.

Intressant är också att efter jag datorn var död första gången och när jag sedan fick igång den så var systemklockan på år 2007.

I chassit har jag en USB minneskortläsare, den har en lampa som lyser när den får ström. Om den lyser direkt när jag sätter i strömkabeln i datorn då startar datorn när jag trycker på chassits strömbrytare, om den inte lyser så får jag inte igång datorn. Det verkar därmed som att moderkortet ibland inte får någon ström.

Kan ett trasigt moderkort bete sig enligt ovan beskrivningar? Eller kan ett nätagg bete sig enligt detta mönster, att det ibland fungerar, gärna när den vart avstäng en längre tid?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Gammalt slitet nätagg? Provat att byta cmos-batteriet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det finns ett litet runt batterie på moderkortet. Testa byt det som Jalle sa.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite