Windows Detected a hard disk problem (!!?!?)

Permalänk
Medlem

Windows Detected a hard disk problem (!!?!?)

Vafan gör jag?
knappt ett år gammal Spinpoint F3 på 1TB.
Bara använt som lagring och något enstaka spel, inget mer...

Är mitt ända val nu att göra backup på allt och kasta?
[URL="http://imageshack.us/photo/my-images/21/capturehjj.png/"]

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kollar smart osv och tillverkarens diagnostikprogram som jookeer skrev. Säger den att disken är OK så är den troligen det men en backup är ändå ett måste!

Permalänk
Medlem

Länka gärna program för att testa hdd..
De jag hittar på samsungs hemsida är 2mb och ska brännas på en skiva?
Är HD Tune nåt man bör testa med?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Länka gärna program för att testa hdd..
De jag hittar på samsungs hemsida är 2mb och ska brännas på en skiva?
Är HD Tune nåt man bör testa med?

Helt rätt. Du bootar från skivan. Tanka ner zip-filen och packa upp den. Sedan bränner du iso-filen till skivan och bootar från den.
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/downloads/...

Om disken behöver bytas ut beror helt på vad som är fel. Felen loggas i Smart-värdet på disken. Jag har 3 Samsung diskar Windows skriker om men som fungerar kalas. Ja tycker personligen Windows är lite hård för man blir lite rädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

De jag hittar på samsungs hemsida är 2mb och ska brännas på en skiva?

Det är förmodligen en ISO du bränner och bootar med, så funkar iallafall Seagates diagnostikprogram, SeaTools, jag brukar använda.

Edit: Attans, lite för sen

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steeler:

Det är förmodligen en ISO du bränner och bootar med, så funkar iallafall Seagates diagnostikprogram, SeaTools, jag brukar använda.

Edit: Attans, lite för sen

Joo förstår att det är en iso men tyckte 2mb var lite väl snålt

Men körde HD Tune och det såg bra ut?
[URL="http://imageshack.us/photo/my-images/715/capture8b.png/"]

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Ta en bild på Health tabben

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kör Felkontroll under fliken Vertyg i egenskaperna för hårddisken. Det kan vara logiska fel du har, behöver inte vara fysiska.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ta en bild på Health tabben

Här har du:

Edit: Råkade ladda upp bild på fel hdd

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

250GB disken sitter i samma dator? det är nog den windows tänder på. Den håller på att gå sönder, snart kommer det gå utför fort för den. Windows tänder till på att den flyttar trasiga sektorer till funktionella delar av disken. Krymper 250GB disken något? Bara några kilobytes eller dylik.

Antar jag iaf, windows är lite mysteriskt så det kan vara att den pekar på fel disk.

Själv lider jag av en bluescreen som orsakas av att jag "plötsligt" kopplar ur en USB-hub.. *edit felstavning

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

250GB disken sitter i samma dator? det är nog den windows tänder på. Den håller på att gå sönder, snart kommer det gå utför fort för den. Windows tänder till på att den flyttar trasiga sektorer till funktionella delar av disken. Krymper 250GB disken något? Bara några kilobytes eller dylik.

Antar jag iaf, windows är lite mysteriskt så det kan vara att den pekar på fel disk.

Själv lider jag av en bluescreen som orsakas av att jag "plötsligt" kopplar ur en USB-hub.. *edit felstavning

250GB disken som sitter i datorn har all rätt att visa fel, den har hängt med i snart 7år och visar inga större fel, men ja den ska också bytas snart
Det är mina "nya" F3:a som gnäller

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

250GB disken som sitter i datorn har all rätt att visa fel, den har hängt med i snart 7år och visar inga större fel, men ja den ska också bytas snart
Det är mina "nya" F3:a som gnäller

*edit
Missade 7'an >_<, ja din F3 disk har felat, troligen en halvtaskig disk. Många skriv-fel dock. Jag skulle kört en runda memtest86, är minnena rena är disken trasig. Temperaturen stämmer inte heller, sensorn trasig kanske? Eller buggad firmware?

Permalänk
Medlem

En sak som du kan testa är att köra med en annan SATA kabel, man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

En sak som du kan testa är att köra med en annan SATA kabel, man vet aldrig.

Tack för tipset det ska jag testa!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X