Permalänk
Medlem

Egen router med telias "smart-modem"?

Funderar på att teckna telias VDSL, men då måste man ha deras "telia smart"-modem/router.

Går det att köra sin egen router och köra deras modem/router som enbart modem, eller blir man låst?
Om det inte går, kan man öppna portar och så, så att jag kan köra min server, vpn etc?

Permalänk
Medlem

Det går att öppna portar ja. Dock tror jag att det ska gå fint att köra sin egna router, enda problemet är om du ska använda Telias VoIP eller digital-tv. Det går inte då. Annars har telia ett äldre modem som man ska kunna beställa om man vill, då kan man köra sin egna router.

EDIT: Deras nya smart-router är en Thomson 789, här finns instruktioner för hur du öppnar portar för många program: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...

Man kan skippa steg ett om statisk ip utan problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Klarar det gamla modemet VDSL då? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedishviking:

Klarar det gamla modemet VDSL då? =/

Nej.

Permalänk

Nej du kan inte köra telias "smart" som enbart modem, så kallat bryggat läge.

Verkligen smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedishviking:

Funderar på att teckna telias VDSL, men då måste man ha deras "telia smart"-modem/router.

Går det att köra sin egen router och köra deras modem/router som enbart modem, eller blir man låst?
Om det inte går, kan man öppna portar och så, så att jag kan köra min server, vpn etc?

Du kan väl teckna VDSL från exempelvis... BBB?

Permalänk
Medlem

Är det endast internettjänsten som du har kan du köpa dig ett eget modem. (Zyxel P-870HW-51a v2)
https://forum.tewss.telia.se/topic/3662-alternativ-till-tg789...

Permalänk
Relik 📜

Jag kör med Telias Thomson-burk, har iofs fiber men det ska vara mer eller mindre samma apparat. Kör den som router med IP-utdelning och portstyrning, sedan kör jag en egen bakom där jag puttar ut WLAN och annat. Fungerar faktiskt förvånande väl, får ut mina utlovade 100 Mbit och tung trafik mot nätet rullar på bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag kör med Telias Thomson-burk, har iofs fiber men det ska vara mer eller mindre samma apparat. Kör den som router med IP-utdelning och portstyrning, sedan kör jag en egen bakom där jag puttar ut WLAN och annat. Fungerar faktiskt förvånande väl, får ut mina utlovade 100 Mbit och tung trafik mot nätet rullar på bra.

Hur öppnar du portar?? behöver man öppna port i båda routrarna då?? Eller hur hade du satt upp ditt nätverk? ut i port 1 tex på thomson burken och in i wan porten på din egna router eller??

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15