Permalänk
Medlem

Bygga "infrastruktur" för LANet

Hej!

Då så.

Huset står och allt kablage är draget. Nu är det dags att bygga "infrastrukturen" för LANet...

Varje sovrum har alltså 2st Cat6e kablar i ett vägguttag. Allrum och vardagsrum har fler.

Allt detta mynnar ut i det tilltänka rummet under trappen som skall vara kylt och hålla ca 10grader.

Till fastigheten kommer det en single mode fiberkabel som ska in i en omvandlare. Där börjar min jakt på rätt hårdvara. TIPS.................

Mina önskemål är att det skall finna ett trådlöst nätverk i hela huset som även med extra antenn som skall fungera som en förstärkare utomhus.

En NAS server verkar vara framtiden.? Där vill jag att alla i huset ska kunna spara sitt nedladdat material och även ha den som
tex media server. Eller finns det andra alternativ?
Jag vill kunna komma åt NAS/servern från alla TV apparater (med inbyggt nätverkstöd) så att man slipper ha en HTPC i alla rum. Möjligt?

Förrutom dessa önskemål är jag ganska så ovetande om hur och med vad jag skall utrusta mitt hus med...
Så ni som
har kunskap,egen erfarenhet eller kanske fantasi... Tipsa gärna om hur jag kan utrusta hemmet med hård/mjukvara.

Jag vet att jag kan köpa mig till dessa tjänster men jag uppskattar att jag kan spara många sköna slantar genom att göra det mesta själv...

Tilläggas ska är att det totalt är 14st Cat6 kablar som skall anslutas till någon form utav switch, kallas det va?

För tv sändning använder jag mig av Boxer vi vanliga antenn uttag. Tanken är att i framtiden gå över till TV via Lan. Men i dagsläget vet jag inte vad min
ISP levererar för tjänster förutom internet så avvaktar jag med detta.

Tipsa fritt !

Btw! Finns det bilder så finns det...

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk

Halloj!
Låter som ett roligt projekt du håller på med.

Först och främst skulle jag säga att 10grader är för kallt, runt 20C är rekommenderat för ett server rum.

Satsa på en 1Gbit/s switch, du behöver ganska stor switch vilket kommer leda till högre priser om du är ute efter kvalité. Cisco har dock några billigare Small Business switchar som duger alldeles utmärkt.

Router får du med när du beställer bredbandstjänst från ISP.

Trådlöst:
Hur stort är huset? typ av väggar? Det kan hända du får sätta ut en accesspunkt någonstans om du vill kunna utnyttja full styrka överallt, det kommer i första hand bero på hur mycket som står i vägen för signalen.
Du får garanterat trådlös router när du beställer bredbandet.

Lagring:
En NAS är att rekommendera (billigare och enklare än en serverlösning) gärna en med minst två diskar med spegling för ökad felsäkerhet.

TV:
Streama över LAN går fint!

TV över IP kommer jag aldrig rekommendera även om man kör fiber! Störningar i bild/ljud är det värsta som finns!!

Lycka till!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kul projekt, får vi en bygglogg?

NAS kan funka fint alt. en överbliven dator med raidade diskar som agerar htpc/filserver/alltmöjligt och allt inkopplat till en sjysst GB-switch.

Ang. WLAN så är det som sagt beroende på typ av väggar, tjocklek och placering osv..

Permalänk
Hedersmedlem

*rubrik redigerad*

Försök skriva en beskrivande rubrik så ska du se att fler hittar till din tråd. Kontakta mig ifall du har önskemål på annan, lämplig, rubrik än den jag satte nu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en något lite kraftigare Nas eftersom du vill gå all in. Flera enheter som arbetar samtidigt osv. Den här nasen kan var något om du inte känner för att pilla själv. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=763108
DLNA Är det som används i enheter som tv-apparater och färdiga mediaspelare. Ibland finns stöd för att läsa från utdelade mappar. I en htpc så kör du smartast med vanliga utdelningar.

Hur man ska placera accesspunkter beror mycket på hur huset är byggt och om hela tomten ska ha täckning eller bara sidan med altan exempelvis. Du får en router/fiberkonverterare av den isp du väljer. Har den en inbyggd router och kanske till och med har trådlös kommunikation kan du ju prova hur täckningen blir och fundera på om bättre behövs. När det kommer till det trådade nätverket behöver man inte köpa värsta switchen för jag tror du inte kommer vara i närheten av att behöva maxa nätet på 14-portar.

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/?item=38613&path=97000000,208000000,2095...

Patchpanel dit du kopplar alla kablarna. Behövs verktyg, finns mycket bra guider på just kjell.com om detta. Sätter du upp egna uttag?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=484595

Switch dit du kopplar patchkablar (dvs färdiga patchkablar du köper, imo bör du inte göra egna) från patchpanelen. Går att få billigare om du inte behöver gbit eller vlan, men jag skulle köpa den där.

Som NAS kan du använda en färdig som har stöd för DLNA osv, eller så bygger du en som kör ps3mediaserver (DLNA server med transcoding etc). Kan vara bra att kolla upp hur sakerna lirar tillsammans innan du köper något.
Jag skulle byggt en och kört in något som windows home server, eller linux i mitt fall.

Trådlöst är dock lite klurigare beroende på hur stort huset är, dvs om du måste placera ut en eller flera för att täcka hela huset. Om en i skåpet räcker för att täcka upp huset kanske det räcker med en eventuell router som du antagligen behöver ändå. Föreslår att köper något i stil med netgear wndr3700 till en början, och sedan köper bättre trådlösa accesspunkter om behovet finns. www.davido.se har till synes bra prylar, har ingen erfarenhet av dem dock.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

*rubrik redigerad*

Försök skriva en beskrivande rubrik så ska du se att fler hittar till din tråd. Kontakta mig ifall du har önskemål på annan, lämplig, rubrik än den jag satte nu.

Va tjusigt, vilken service!

Var lite osäker på rubriken och placeringen i forumet. Feel free to move it

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Visste att jag ställde frågan i rätt "forum".

Jag börjar med att fråga om temperaturen i server rummet som det nu kallas. 20 grader är alltså en temperatur jag skall eftersträva?
Ska inte himla med att det gått åt pengar och planering till att få till kylan i detta rum. Tom husets värmesystem är inkopplat då det är tänkt att överbliven värme skall tas tillvara från detta utrymme för att värma resten av huset (komplement). Läser jag trådar om kylning i forumet så finns det ju alla möjliga påhitt för att försöka få datorerna att arbeta kallare. Tänkte då att ett kylt utrymme borde fungera riktigt bra då insugsluften i sig håller låg temperatur... Men då är alltså 20 grader fullt tillräckligt för att få en hållbar arbetstemperatur på maskinerna i utrymmet?

Huset är helt och hållet i trä med glasfiber isolering i samtliga väggar. Yttre för värme isolering och inre för ljuddämpning.

Det trådlösa Wlanet i huset skall bära internet och stremad musik. Jag tror bestämmt att all form av "tyngre" nedladdning och kapacitetkrävande arbete mot nätet kommer att göras via kabel. Men jag håller absolut med att man bör bygga ett system som tillhör det övre segmentet vad gäller hastigheter,kapaitet och finesser. Så kanske det håller några år innan man behöver byta ut et...
Men jag tycker att utbudet av hårdvara är förvirrande stort där man hade trott att högre pris segment hade sållat ut vissa märken/tillverkare men alla verkar ha både billigt och dyrt i sitt sortiment.
Planlösningen i huset är öppet (så modernt så kan hända att det räcker med en accsesspunkt på varje våning (Huset är i 2 plan).

Jag behöver en ordentlig switch det står helt klart. Där behöver jag tips, gärna om ni har praktiska erfarenheter eller dylikt.
Cisco har en hel arsenal med bra material verkar det som men med min tekniska ovana är det ömöjligt att göra ett kvalificerat val.
Generelt när man bygger tex spela dator betyder mer pengar = mera "umf". Men när man väljer delar för att bygga ett nätverk så kan det ju lätt bli så att man betalar för funktioner som man inte har användning av i ett hemma nätverk.

Vad gäller fiberconverter från ISP så har jag fått veta att det är sällan dessa håller högre kvalitet. Det är som sagt något jag hört från flera håll oberoende av varandra genom att ha pratat med ägare av nät, instalatörer och ISP kundtjänst folk...
Anledningen att tro att dessa är av sämre kvalitet är kanske obefogad, jag vill bara försäkra mig om att jag inte bygger in flaskhalsar i nätverket, eller iaf försöker minimera dessa så gott det går.

Dessa patch paneler Kjell & co säljer har jag faktiskt blivit tipsad om tidigare. Jag antar att priset och funktionen är helt rätt då?

Om jag väljer att skapa en byggtråd med bilder, ska jag flytta denna tråd till ett annat forum då? Eller går det bra att slänga upp bilder här?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W