Photoshop licens för mer än 1 dator...?

Permalänk
Medlem

Photoshop licens för mer än 1 dator...?

Går i tankarna att investera i https://www.inet.se/artikel/9101390/adobe-photoshop-elements-... för PC.

Gillar inte att licensen bara gäller 1 PC.
Vill ha åtminstone 2. En till stationära + en till bärbara laptopen.

Hittar ingen billig vettig lösning.

Nån som löst detta enkelt...?

Permalänk
Medlem

Ifall jag inte minns fel så är det där inte photoshop utan bara ett program för att göra lite edits på dina foton från kameran. Och riktiga photoshop kostar väl runt 5-6 tusen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Som Gathor säger är det där inte Photoshop, utan Elements.

Riktiga Photoshop kostar närmre 10 000kr om du ska ha den svenska versionen. Rekommenderar dock den engelska då det blir lättare om du ska följa guider.

http://www.dustinhome.se/adobe-photoshop-cs5-win-eng-dvd/prod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Som Gathor säger är det där inte Photoshop, utan Elements.

Riktiga Photoshop kostar närmre 10 000kr om du ska ha den svenska versionen. Rekommenderar dock den engelska då det blir lättare om du ska följa guider.

http://www.dustinhome.se/adobe-photoshop-cs5-win-eng-dvd/prod...

Hehe, fan, fortfarande "bara" 1 licens, dessutom dyr. : /
4k på Amazon.com, fortfarande 1 licens dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Hehe, fan, fortfarande "bara" 1 licens, dessutom dyr. : /

Jo, det kostar en del, ska du ha multilicens så är det ju företagslicens som gäller, men det lär bli bra mycket dyrare än att köpa 2st separata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Jo, det kostar en del, ska du ha multilicens så är det ju företagslicens som gäller, men det lär bli bra mycket dyrare än att köpa 2st separata.

Aye, det suger!

Billigare på Amazon.com iofs, runt 4k. Bra mycket mer intressant prismässigt än svenska butiker iaf.

Men som sagt, 1 licens...

Trodde Elements var nån slags PS basic, det sket sig också då...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mercy1:

4k på Amazon.com, fortfarande 1 licens dock.

Säker på att de levererar mjukvarulicenser till !=USA/Kanada? På en hel del varor har de exportbegränsningar, och detta känns som ett typfall. Dessutom tillkommer moms och frakt.

Kanske kan vara värt att tänka på hur mycket det kan vara värt att lära sig använda GIMP istf Photoshop. 16000:- för två licenser? Och detta gäller bara fotoredigeringsbiten, ska du faktiskt skapa grafik från scratch så är det i Adobeögon Illustrator som gäller, vilket kostar ~lika mycket till. Återigen ett tillfälle att undersöka vad alternativen (t ex Inkscape) har att erbjuda, och huruvida eventuella skillnader kompenserar priset.

Kom ihåg i beräkningen att det inte bara är en enstaka inköpskostnad som skiljer. Inom tidsperioden ~år så kommer du behöva uppgradera/köpa nytt igen. Lägg ihop kostnaden över en hyfsad tidsperiod framöver och se vad det kommer kosta. Inkludera arbetet med aktivering, begränsad installation (det har du ju redan åkt på, måste ha en licens per dator), etc. Samma tänk går att applicera vidare om man vill (Microsoft Office kontra Open/Libre Office, Microsoft Windows kontra Ubuntu, ...). Man kan mycket väl komma fram till att man verkligen vill ha Photoshop, men man bör ha tänkt igenom beslutet innan denna slutsats dras.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Säker på att de levererar mjukvarulicenser till !=USA/Kanada? På en hel del varor har de exportbegränsningar, och detta känns som ett typfall. Dessutom tillkommer moms och frakt.

Kanske kan vara värt att tänka på hur mycket det kan vara värt att lära sig använda GIMP istf Photoshop. 16000:- för två licenser? Och detta gäller bara fotoredigeringsbiten, ska du faktiskt skapa grafik från scratch så är det i Adobeögon Illustrator som gäller, vilket kostar ~lika mycket till. Återigen ett tillfälle att undersöka vad alternativen (t ex Inkscape) har att erbjuda, och huruvida eventuella skillnader kompenserar priset.

Kom ihåg i beräkningen att det inte bara är en enstaka inköpskostnad som skiljer. Inom tidsperioden ~år så kommer du behöva uppgradera/köpa nytt igen. Lägg ihop kostnaden över en hyfsad tidsperiod framöver och se vad det kommer kosta. Inkludera arbetet med aktivering, begränsad installation (det har du ju redan åkt på, måste ha en licens per dator), etc. Samma tänk går att applicera vidare om man vill (Microsoft Office kontra Open/Libre Office, Microsoft Windows kontra Ubuntu, ...). Man kan mycket väl komma fram till att man verkligen vill ha Photoshop, men man bör ha tänkt igenom beslutet innan denna slutsats dras.

Creative Suite 5.5 Design Standard (Photoshop, Illustrator och InDesign) går ju att få loss för 16 000kr (om han väljer engelska som språk, 20 000kr om han vill ha det på svenska :S), men då är vi uppe i 40 000kr för två datorer. Lite saftigt om man är nybörjare och precis som du säger så ingår ju inte momsen när man handlar från USA.

Adobe har ju något som kallas för prenumeration med, där du betalar en viss summa varje månad. Detta är dock ingen avbetalning och att du köpt programmet, snarare att du hyr programmet från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Säker på att de levererar mjukvarulicenser till !=USA/Kanada? På en hel del varor har de exportbegränsningar, och detta känns som ett typfall. Dessutom tillkommer moms och frakt.

Kanske kan vara värt att tänka på hur mycket det kan vara värt att lära sig använda GIMP istf Photoshop. 16000:- för två licenser? Och detta gäller bara fotoredigeringsbiten, ska du faktiskt skapa grafik från scratch så är det i Adobeögon Illustrator som gäller, vilket kostar ~lika mycket till. Återigen ett tillfälle att undersöka vad alternativen (t ex Inkscape) har att erbjuda, och huruvida eventuella skillnader kompenserar priset.

Kom ihåg i beräkningen att det inte bara är en enstaka inköpskostnad som skiljer. Inom tidsperioden ~år så kommer du behöva uppgradera/köpa nytt igen. Lägg ihop kostnaden över en hyfsad tidsperiod framöver och se vad det kommer kosta. Inkludera arbetet med aktivering, begränsad installation (det har du ju redan åkt på, måste ha en licens per dator), etc. Samma tänk går att applicera vidare om man vill (Microsoft Office kontra Open/Libre Office, Microsoft Windows kontra Ubuntu, ...). Man kan mycket väl komma fram till att man verkligen vill ha Photoshop, men man bör ha tänkt igenom beslutet innan denna slutsats dras.

Skrivet av Chamezz:

Creative Suite 5.5 Design Standard (Photoshop, Illustrator och InDesign) går ju att få loss för 16 000kr (om han väljer engelska som språk, 20 000kr om han vill ha det på svenska :S), men då är vi uppe i 40 000kr för två datorer. Lite saftigt om man är nybörjare och precis som du säger så ingår ju inte momsen när man handlar från USA.

Adobe har ju något som kallas för prenumeration med, där du betalar en viss summa varje månad. Detta är dock ingen avbetalning och att du köpt programmet, snarare att du hyr programmet från dem.

Kort sagt: Hur fan har folk råd ??

Dyrt med bara 1 licens, kostar tillräckligt för att man backar ur...

Låter som om allt är riktat till företag, eller läkare/advokater.

Svårt att tro att Adobe hade förlorat på en överkomlig basic variant till folket, tvärtom...

Får bli nån annan lösning, skall kika runt på det du tar upp phx114n. Tack för uppdateringen.

Permalänk
Skrivet av Mercy1:

Kort sagt: Hur fan har folk råd ??

Dyrt med bara 1 licens, kostar tillräckligt för att man backar ur...

Låter som om allt är riktat till företag, eller läkare/advokater.

Svårt att tro att Adobe hade förlorat på en överkomlig basic variant till folket, tvärtom...

Får bli nån annan lösning, skall kika runt på det du tar upp phx114n. Tack för uppdateringen.

Jävlar va dyrt det var.
Fick själv adobe master collection cs5 av skolan.

cs5.5 som jag antar är en nyare verision kostar runt 38'000 kronor?!
https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?event=d...

Ska verkligen inte formatera datorn efter jag har slutat gå i skolan...

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/9101384/adobe-photoshop-lightroom-...

Lightroom är väl det som anses vara "Kamera användarens photoshop" utan målning och alla andra funktioner vad jag förstått, aldrig provat själv dock.

Men även det rätt dyrt och bara 1 licens.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Om du är student (känner någon med CSN) så kan du köpa Adobe Master Collection (i stort sett alla adobe program) för 6399kr.
detta löser inte dubbellicensfrågan men ett tips för att få det billigare. Man får även rabatt på photoshop: 2140kr kostar det då. i det läget är ser jag inte någon anledning att INTE köpa master collection då det ingår:
Photoshop CS5 Extended
Illustrator CS5
InDesign CS5.5
Acrobat X Pro
Flash Catalyst CS5.5
Flash Professional CS5.5
Flash Builder 4.5 Premium
Dreamweaver CS5.5
Fireworks CS5
Contribute CS5
Adobe Premiere Pro CS5.5
After Effects CS5.5
Adobe Audition CS5.5
Adobe OnLocation CS5
Encore CS5
Bridge CS5
Device Central CS5.5
Media Encoder CS5.5

för priset av tre program. VÄLDIGT prisvärt

Permalänk
Medlem

Folk har inte råd för det är inte program som är tänkta att användas av Svenssons
Med tanke på vad man får är det billigt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hade inte adobe förut så att man fick installera photoshop på två burkar med en licens, bara man inte använda dom två samtidigt?
Eller tänker jag på någon annan mjukvaru tillverkare kanske...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Folk har inte råd för det är inte program som är tänkta att användas av Svenssons
Med tanke på vad man får är det billigt.

Möjligt, men ur försäljningssynpunkt hade det inte vart fel, ur Adobe´s perspektiv menar jag.
Basic till Svensson.
Advanced till proffsen.

Permalänk
Medlem

Mer exakt, vad fyller Elements & Premiere för funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Mer exakt, vad fyller Elements & Premiere för funktion?

Inte ett skit..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Hade inte adobe förut så att man fick installera photoshop på två burkar med en licens, bara man inte använda dom två samtidigt?
Eller tänker jag på någon annan mjukvaru tillverkare kanske...

Det stämmer, man får installera på 2st datorer. Kontrolleras via online aktiveringen av programmet!

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se är det just en, Photoshop Basic, och inget annat.
Premiere lägger till basic videoredigering dessutom då.

http://graphicssoft.about.com/od/productreviews/fr/Photoshop-...

Dock fortfarande bara 1 licens då, men så nattsvart som folk påstår här, ser det inte ut att vara...?

Eller läser jag så illa...?

Permalänk
Rekordmedlem

Lightroom är för framkallning, elementsversionerna är utan en del avancerade funktioner, men det mesta finns med, så nog går de att använda om man ska ha det för hobbybruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lightroom är för framkallning, elementsversionerna är utan en del avancerade funktioner, men det mesta finns med, så nog går de att använda om man ska ha det för hobbybruk.

Tack!

Som jag misstänkte då.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kan du inte använda paint+? Är som photoshop fast gratis. Dock vet jag inte om det har alla funktioner du vill ha med där. Tar nog också lite tid att hitta var allt finns osv. Men det liknar photoshop.
http://www.getpaint.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Kan du inte använda paint+? Är som photoshop fast gratis. Dock vet jag inte om det har alla funktioner du vill ha med där. Tar nog också lite tid att hitta var allt finns osv. Men det liknar photoshop.
http://www.getpaint.net/

Givetvis kan jag det, nöjer mig med basic funktionerna, så länge de finns funkar det för mig.

Gratis är ingen nackdel heller. Löser bl a mina licensproblem smidigt.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

annars finns ju även gimp
http://www.gimp.org/

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Getpaint + gimp är väl enbart för foto redigering och inte för videoredigering?

Systemkamrorna går ju filma med nuförtiden, så ett enkelt video-red program är en fördel.

Lutar åt 1 Elements & Premiere ändå, sen får tjejen låta bli PS när jag jobbar med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mercy1:

Getpaint + gimp är väl enbart för foto redigering och inte för videoredigering?

Systemkamrorna går ju filma med nuförtiden, så ett enkelt video-red program är en fördel.

Lutar åt 1 Elements & Premiere ändå, sen får tjejen låta bli PS när jag jobbar med det.

GIMP är som Photoshop - ingen videoredigering. Men det finns fria alternativ för videoredigering också, såsom Cinelerra, Pitivi, etc. Återigen så tycker jag du ska tänka efter noga vad gäller kostnad, nutida och framtida, innan du köper licenser. Visst kan du komma fram till att du tycker det är värt det, men se till att du är säker på detta innan du investerar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

GIMP är som Photoshop - ingen videoredigering. Men det finns fria alternativ för videoredigering också, såsom Cinelerra, Pitivi, etc. Återigen så tycker jag du ska tänka efter noga vad gäller kostnad, nutida och framtida, innan du köper licenser. Visst kan du komma fram till att du tycker det är värt det, men se till att du är säker på detta innan du investerar.

Right, skall fundera ett varv till.