Tappat lösenord till Win7 - vad göra?

Permalänk
Medlem

Tappat lösenord till Win7 - vad göra?

Hejsan,

Det är så att jag installerade Windows 7 till en polare nyligen, men han har inte använt datorn förrän idag. Detta medförde att lösenordet som jag valde när jag installerade är bortglömt.

Hur ska jag nu göra för att återigen kunna logga in i Windows?

Vad jag har provat:

Safe mode
Safe mode with network
Safe mode with command prompt

I läget med kommandotolken tänkte jag aktivera adminstrators-inlogget genom kommandot net user administrator /active:yes, men det gick inte, eftersom jag hamnade vid inloggningssidan där lösenordet ska anges. Där hamnade jag oavsett vilket alternativ jag provade.

Jag har även provat den här guiden, men jag förstod inte vad de menade.

Det som gör det hela svårare är att jag måste förklara via telefon, och genom ett annat OP, då jag själv sitter på XP. Detta gör det hela lite mer komplicerat.

Hur skall jag nu gå till väga?

/Erik

Inlägget återställt, tråden upplåst efter interna diskussioner.
Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

formatera om ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

formatera om ?

Väldigt roligt. Eftersom det ska gå utan att formatera om så ser jag inte det som ett alternativ.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Finns ju en bunt LIVE skivor som du kan använda. T ex. Backtrack eller ERD Commander. De lär ju funka på Win 7 också (har bara kört dem till XP)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ på xp och fått det att fungera.

Det du gör är att göra ett usb-minne bootbart med programmet. Du bootar sedan programmet och nollställer lösenordet.

Har för mig att allt är väl beskrivet på sidan så ta bara lite tid och gör allt steg för steg så ska det lösa sig

Ett alternativ är iofs att bara installera windows, bara o göra vad du tycker känns enklast.

Edit: (Jag läste visst inte hela ditt post ) Kan tänka mig att det är rätt jobbigt att använda programmet över telefon, nog enklare att förklara hur han installerar om.

Permalänk

Det är Live-CD/Bootbar USB som gäller om du inte vill formatera om.

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat Pogostick utan resultat i vare sig XP eller Windows 7 Home Premium. Vad är felet eller vad gör jag för fel?

Jag testade med en USB-sticka.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd upplåst*

Den här tråden var tidigare låst, men efter interna diskussioner har vi nu låst upp den igen. Vi har kommit fram till att det i nuläget är rimligast att tillåta den här typen av trådar, under förutsättning att det är uppenbart att trådskaparen har datorägarens tillstånd till det hela.

Permalänk
Medlem

USB-sticka med Kon-Boot är ditt bästa gratisalternativ enligt mig.

Har lagt upp en guide om hur du gör på http://www.hackforums.net/showthread.php?tid=1638942

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"