Permalänk

Uppdaterade mjukvaran i modemet i eftermiddags. Gick väl till synes ganska smärtfritt. Har under kvällen tappat kontakten med nätet 9 gånger. Har vart så illa att jag fått dra ur sladden till modemet varje gång för att det ska komma tillbaka.

Om detta är en tillfällighet eller inte, det vet jag inte. Men att det händer just efter en uppdatering känns lite väl konstigt, speciellt eftersom modemet hade vart igång i 45+ dagar utan problem.

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem

Uppdaterade mitt Netgear CG3100 till V0026 igår kväll vilket blev totalt urspårat. Önskar att man kunde rulla tillbaks till V0023 igen...

Har nu försökt allt en gång till sedan förra inlägget ikväll (fabriksåterställning, stänga av brandväggen, stänga av wifi mm) men får inte rätt på modemet. Ungefär varannan gång jag laddar ner en zip-fil på runt 500 MB (oavsett från vilken mirror jag hämtar den) får jag skadade CRC-checksummor och detta började hända direkt efter att modemet blev uppdaterat från V0023 till V0026. Allt funkade klockrent på förra versionen av modemmjukvaran så jag är mycket besviken! Får väl snart plocka fram mitt gamla Cisco EPC2425-modem...

Hoppas verkligen på ny uppdatering för Netgear CG3100 ASAP. Eller tillbakarullning av den gamla versionen igen. Finns det förresten överhuvudtaget något sätt att själv rulla tillbaks modemet till den gamla versionen igen?

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Phunky:

Nej den ligger inte ute i stockholmsåmrådet, bara syd till sydvästra sverige som jag förstått. Om det fungerat tidigare är det tveksamt att det är nått med modemet även om det inte är en omöjlighet. Felanmäl till comhem. Som comhem skriver så får man mjukvaran vid omstart av modemet och du kan se om du fått den i modemets gränssnitt. Står det v23 10min efter omstart så ligger den inte ute där du bor...

Gomorron och tackar.

Förstår inte riktigt varför modemet bara "Kopplar ner" aka dioderna blinkar i några minuter sen kör man på 4-5 timmar eller liknande sen dör det igen kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fb0r:

Uppdaterade mitt Netgear CG3100 till V0026 igår kväll vilket blev totalt urspårat. Önskar att man kunde rulla tillbaks till V0023 igen...

Har nu försökt allt en gång till sedan förra inlägget ikväll (fabriksåterställning, stänga av brandväggen, stänga av wifi mm) men får inte rätt på modemet. Ungefär varannan gång jag laddar ner en zip-fil på runt 500 MB (oavsett från vilken mirror jag hämtar den) får jag skadade CRC-checksummor och detta började hända direkt efter att modemet blev uppdaterat från V0023 till V0026. Allt funkade klockrent på förra versionen av modemmjukvaran så jag är mycket besviken! Får väl snart plocka fram mitt gamla Cisco EPC2425-modem...

Hoppas verkligen på ny uppdatering för Netgear CG3100 ASAP. Eller tillbakarullning av den gamla versionen igen. Finns det förresten överhuvudtaget något sätt att själv rulla tillbaks modemet till den gamla versionen igen?

Aldrig hört talas om felet så ditt modem KAN ju vara trasigt MEN du kan testa: http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=62062 Brukar lösa skumma saker på diverse routermodeller av olika tillverkare. Man kan inte nedgradera sitt modem själv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Aldrig hört talas om felet så ditt modem KAN ju vara trasigt MEN du kan testa: http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=62062 Brukar lösa skumma saker på diverse routermodeller av olika tillverkare. Man kan inte nedgradera sitt modem själv.

Tackar för tipset! Ska göra ett sista försök med det och om inte det funkar får jag väl ta kontakt med kundtjänst.

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Avstängd

Ned och uppkoppling på Hisingen!

Har haft mycket strul med mitt nät den senaste månaden nu.... funkade stabilt under sommaren men lagom till semesterns slut började Internet krångla (igen! suck). Bor i Göteborg på Hisingen och tydligen verkar det vara nåt strul här... flera som klagat ser jag. När jag felanmälde såg tjommen på kundservice att flera modem var ned kopplade i mitt område och det var inte normalt (enligt honom). Han trodde det ev. kunde vara fukt i ledningarna eller nåt.... ummm... Hursomhelst ska en tekniker kolla på det.

Är inne på mitt andra Netgear modem nu, förra dog nätadaptern på... misstänker att det kan vara något liknande nu.. men avvaktar teknikern.
Har kört ett loggprogram under följande natt för att se hur modemet skött sig....

26/8/2011 22:2:53 IP=83.xxx.xx.x is Down
26/8/2011 22:4:56 IP=83.xxx.xx.x is Up
26/8/2011 23:21:38 IP=83.xxx.xx.x is Down
26/8/2011 23:23:38 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 0:0:47 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 0:0:50 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 0:12:25 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 0:13:22 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 0:15:24 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 0:24:24 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 0:27:54 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 0:43:19 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 0:45:46 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 0:47:56 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 1:14:40 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 1:19:37 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 1:21:39 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 1:23:24 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 4:56:24 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 4:58:24 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 5:4:13 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 5:6:13 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 8:8:9 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 8:12:28 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 9:0:54 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 9:5:13 IP=83.xxx.xx.x is Up
27/8/2011 11:32:49 IP=83.xxx.xx.x is Down
27/8/2011 11:34:50 IP=83.xxx.xx.x is Up

Modemet startas HELT om alltså utan att jag gör något.... ??????????!!!!!! Värdelöst....
Uppdateringen som skickades ut har inte gjort någon skillnad... avvaktar på teknikern.
Men är mycket missnöjd!! Skärpning ComHem!!

Mjukvaruverision 26. I modemverktyget: SW_REV: 3.9.21.9.mp1.V0026
Buggfixar:
-UPnP kan orsaka frysningar i trafiken under korta perioder.
-Modemet kan Ibland hänger sig vid uppstart och måste startas om genom att dra ut strömsladden.
-Problem med tilldelning av IP-adresser till trådlöst uppkopplade enheter. Detta kan orsaka slumpmässiga ned/uppkopplingar.
-Enheter som lagts till i MAC-adressfiltreringslistan kan ej tas bort.

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem

Nätrellaterade fel kan inte en mjukvara i världen korrigera tyvärr...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hejsan alla Com-användare och för den delen ComHem.

Vi kommer troligtvis flytta till ett radhusområde här i Gävle om några månader. Beror på om vi vinner budgivningen.

Har kollat internetanslutningsmöjligheten där och inser att det är ComHem som gäller.
Döm om min förvåning när jag läser om vad ComHem har att erbjuda.

För 399:-/mån så KAN jag ha tur att få 100/10, med ett modem som verkar strula som tusan.
Dom reserverar sig med att skriva 50-100Mbit ned och 8-10 upp. För 399:-? Vansinne.

Eftersom jag i 10 år har suttit på Gavlegårdarnas nät med 100/100 inom stadsdelarna och 100/10 utanför med garanterad hastighet på just det så blir jag alldeles gråtfärdig.
Just nu kan vi välja på olika leverantörer inom vårat när och jag har Bahnhof.

Få se vad dom kan erbjuda:
100/10 - 224:-
100/100 - 364:-
200/20 - 368:-

Dom kan alltså leverera 200/20 för endast 368:-, där ComHem tar 499:-?

Man är alltså tvingad att betala överpris för en hastighet som är osäker?
Hur lång är bindningstiden? 1år? Otroligt... inte ens där verkar det vara rätt. 3mån är vettigt.

Eftersom jag jobbar i Sthhlm och rör mig mycket bland fiber och ComHem, så kan jag inte se att det är att dom har lite kunder som gör att dom måste ha höga priser. Kunder finns det gott om.

Tele2 tar 299:- för Bredand via TV-jacket... 100/10 (50-100).

Så hur funkar då ComHems bredband? Stabilt? Modemet verkar krångla en hel del och nätet verkar faktiskt lite ostabilt.
Nu har jag inte möjlighet att kolla hastigheten ordentligt innan jag flyttar så jag vänder mig till er.

Är det verkligen värt det? Funkar det som det ska? Varför så löjligt höga priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McGilljam:

Hejsan alla Com-användare och för den delen ComHem.

Vi kommer troligtvis flytta till ett radhusområde här i Gävle om några månader. Beror på om vi vinner budgivningen.

Har kollat internetanslutningsmöjligheten där och inser att det är ComHem som gäller.
Döm om min förvåning när jag läser om vad ComHem har att erbjuda.

För 399:-/mån så KAN jag ha tur att få 100/10, med ett modem som verkar strula som tusan.
Dom reserverar sig med att skriva 50-100Mbit ned och 8-10 upp. För 399:-? Vansinne.

Eftersom jag i 10 år har suttit på Gavlegårdarnas nät med 100/100 inom stadsdelarna och 100/10 utanför med garanterad hastighet på just det så blir jag alldeles gråtfärdig.
Just nu kan vi välja på olika leverantörer inom vårat när och jag har Bahnhof.

Få se vad dom kan erbjuda:
100/10 - 224:-
100/100 - 364:-
200/20 - 368:-

Dom kan alltså leverera 200/20 för endast 368:-, där ComHem tar 499:-?

Man är alltså tvingad att betala överpris för en hastighet som är osäker?
Hur lång är bindningstiden? 1år? Otroligt... inte ens där verkar det vara rätt. 3mån är vettigt.

Eftersom jag jobbar i Sthhlm och rör mig mycket bland fiber och ComHem, så kan jag inte se att det är att dom har lite kunder som gör att dom måste ha höga priser. Kunder finns det gott om.

Tele2 tar 299:- för Bredand via TV-jacket... 100/10 (50-100).

Så hur funkar då ComHems bredband? Stabilt? Modemet verkar krångla en hel del och nätet verkar faktiskt lite ostabilt.
Nu har jag inte möjlighet att kolla hastigheten ordentligt innan jag flyttar så jag vänder mig till er.

Är det verkligen värt det? Funkar det som det ska? Varför så löjligt höga priser?

Måste bara fråga... Du tänkte inte på det självklara? Att det kanske är dyrare att underhålla den tekniken ComHem använder jämfört med fibernätverk? Eller att det är lättare att ta ut högre priser när många inte har andra alternativ?

För övrigt kan jag säga att mitt 100/10 går ned någon minut varannan månad som max, ibland kan det gå 6 månader. Ibland har de haft strul och det har gått ned någon timme. Får ut 112/12 dessutom, så jag får mer än jag betalar för.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Som vi tidigare skrivit här på forumet är det främst högre nedströmshastighet som efterfrågats av våra kunder, varför vi lanserat 200 Mbit/s. Vi är medvetna om att det också finns kunder som efterfrågar högre uppströmshastighet (det är bra att komma ihåg att vi som hänger på Sweclockers inte är helt representativa för alla våra kunder, här på forumet finns det en mycket större efterfrågan på högre uppströmshastighet än hos våra kunder generellt) och detta är något vi givetvis vill kunna erbjuda våra kunder i framtiden. Vi tittar på tekniska lösningar för högre uppströmshastigheter och vi utför tester. Någon färdig tidsplan för högre uppströmshatighet kan vi dock ännu inte kommunicera.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Det där är ju iofs skitsnack och det hoppas jag ni vet om. De som efterfrågar högre nedladdnngshastighet men oförändrad uppladdningshastighet har ingen som helst aning om vad det innebär i praktiken. Dessutom har jag sett ert frågeformulär innan tjänsten lanserades och den frågade bara om man var intresserad av högre nedladdning, så frågorna var enormt vinklade.

Det är ren och skär humbug-marknadsföring där man indirekt vilseleder kunden. De som vet vad dessa siffror betyder hittar ni bland annat här på sweclockers och det borde framgå mer än tydligt vad personer med kunskap föredrar, vilket ni valt att medvetet ignorera.

Själv är jag inte intresserad av den tjänsten men jag hoppas för ert eget bästa att ni förstår att folk ser igenom dessa ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Det där är ju iofs skitsnack och det hoppas jag ni vet om. De som efterfrågar högre nedladdnngshastighet men oförändrad uppladdningshastighet har ingen som helst aning om vad det innebär i praktiken. Dessutom har jag sett ert frågeformulär innan tjänsten lanserades och den frågade bara om man var intresserad av högre nedladdning, så frågorna var enormt vinklade.

Det är ren och skär humbug-marknadsföring där man indirekt vilseleder kunden. De som vet vad dessa siffror betyder hittar ni bland annat här på sweclockers och det borde framgå mer än tydligt vad personer med kunskap föredrar, vilket ni valt att medvetet ignorera.

Själv är jag inte intresserad av den tjänsten men jag hoppas för ert eget bästa att ni förstår att folk ser igenom dessa ord.

Jag tror dock gemene man inte är direkt intresserad av högre upload. Visst vill vi datorintresserade gärna ha högre uppladdningshastighet, men vi är i minoritet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Aldrig hört talas om felet så ditt modem KAN ju vara trasigt MEN du kan testa: http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=62062 Brukar lösa skumma saker på diverse routermodeller av olika tillverkare. Man kan inte nedgradera sitt modem själv.

Har nu provat detta också (samt haft en diskussion med kundtjänst) men fortfarande dyker samma problem upp. Har även bytt ut samtliga kablar (inklusive koaxial-kabeln) med samma resultat.

Provade att hämta hem samma fil, LibreOffice för Mac (178 MB .dmg-fil), ett tiotal gånger från Sunet och två av alla hämtningarna visade sig vara skadade på ett par ställen (dvs ca 1-2 CRC-fel per GB) trots att de såg ut att laddas ner precis som de skulle och utan avbrott. Felet dyker upp även när man begränsar nedladdningshastigheten till max 2 MB/s i DownThemAll (Firefox) eller om man laddar hem filerna i Chrome och jag har även testat att ladda ner med tre olika datorer för att vara säker på att det inte är nätverkskortet som pajat. Provade också att kopiera 11 GB .zip-filer fram och tillbaks över mitt LAN, via Netgear-modemets router, och när jag kollade integriteten på .zip-filerna efteråt dök det inte upp några CRC-problem.

Kopplade sedan med kundtjänsts hjälp in mitt gamla modem (Cisco EPC2425) och laddade hem exakt samma fil igen ett stort antal gånger (med modemet maxat på 2,8 MB/s) utan att några som helst CRC-fel dök upp.

Mycket mystiskt fel måste jag säga men från min sida ser det som att det handlar om någon form av hårdvaru- eller mjukvarufel. Har lagt in ett ärende hos Comhem så länge. Får köra på Cisco-modemet medan jag väntar på svar...

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av fb0r:

Har nu provat detta också (samt haft en diskussion med kundtjänst) men fortfarande dyker samma problem upp. Har även bytt ut samtliga kablar (inklusive koaxial-kabeln) med samma resultat.

Provade att hämta hem samma fil, LibreOffice för Mac (178 MB .dmg-fil), ett tiotal gånger från Sunet och två av alla hämtningarna visade sig vara skadade på ett par ställen (dvs ca 1-2 CRC-fel per GB) trots att de såg ut att laddas ner precis som de skulle och utan avbrott. Felet dyker upp även när man begränsar nedladdningshastigheten till max 2 MB/s i DownThemAll (Firefox) eller om man laddar hem filerna i Chrome och jag har även testat att ladda ner med tre olika datorer för att vara säker på att det inte är nätverkskortet som pajat. Provade också att kopiera 11 GB .zip-filer fram och tillbaks över mitt LAN, via Netgear-modemets router, och när jag kollade integriteten på .zip-filerna efteråt dök det inte upp några CRC-problem.

Kopplade sedan med kundtjänsts hjälp in mitt gamla modem (Cisco EPC2425) och laddade hem exakt samma fil igen ett stort antal gånger (med modemet maxat på 2,8 MB/s) utan att några som helst CRC-fel dök upp.

Mycket mystiskt fel måste jag säga men från min sida ser det som att det handlar om någon form av hårdvaru- eller mjukvarufel. Har lagt in ett ärende hos Comhem så länge. Får köra på Cisco-modemet medan jag väntar på svar...

Gött, bra felsökt också. Dethär är ju felsökning de kan använda. Hoppas bara supporten skrev med allt till de som kan kolla på saken...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Derox:

Måste bara fråga... Du tänkte inte på det självklara? Att det kanske är dyrare att underhålla den tekniken ComHem använder jämfört med fibernätverk? Eller att det är lättare att ta ut högre priser när många inte har andra alternativ?

För övrigt kan jag säga att mitt 100/10 går ned någon minut varannan månad som max, ibland kan det gå 6 månader. Ibland har de haft strul och det har gått ned någon timme. Får ut 112/12 dessutom, så jag får mer än jag betalar för.

Självklart har jag tänkt på det. Har tänkt en hel del på detta, men jag tycker iaf att det är överpriser jämfört med andra. Det var samma när jag hade TV genom dom.

Hur som haver så verkar det ändå vara ett nät som strular en del med upp/ned-tid, trasiga nedladdningar och annat. Men när inget annat egentligen finns att tillgå så kan dom väl ta ut sina pengar och ha struliga prylar, och folk stannar ändå kvar.

Det lutar åt att jag oxå måste bli en av dom då det inte finns annat än ADSL. =(

Permalänk
Skrivet av fb0r:

Har nu provat detta också (samt haft en diskussion med kundtjänst) men fortfarande dyker samma problem upp. Har även bytt ut samtliga kablar (inklusive koaxial-kabeln) med samma resultat.

Provade att hämta hem samma fil, LibreOffice för Mac (178 MB .dmg-fil), ett tiotal gånger från Sunet och två av alla hämtningarna visade sig vara skadade på ett par ställen (dvs ca 1-2 CRC-fel per GB) trots att de såg ut att laddas ner precis som de skulle och utan avbrott. Felet dyker upp även när man begränsar nedladdningshastigheten till max 2 MB/s i DownThemAll (Firefox) eller om man laddar hem filerna i Chrome och jag har även testat att ladda ner med tre olika datorer för att vara säker på att det inte är nätverkskortet som pajat. Provade också att kopiera 11 GB .zip-filer fram och tillbaks över mitt LAN, via Netgear-modemets router, och när jag kollade integriteten på .zip-filerna efteråt dök det inte upp några CRC-problem.

Kopplade sedan med kundtjänsts hjälp in mitt gamla modem (Cisco EPC2425) och laddade hem exakt samma fil igen ett stort antal gånger (med modemet maxat på 2,8 MB/s) utan att några som helst CRC-fel dök upp.

Mycket mystiskt fel måste jag säga men från min sida ser det som att det handlar om någon form av hårdvaru- eller mjukvarufel. Har lagt in ett ärende hos Comhem så länge. Får köra på Cisco-modemet medan jag väntar på svar...

Har också problem med CRC-fel på filer jag laddar hem. Hade inget problem med det innan uppgraderingen av modemet.

Tex. http://sources.openelec.tv/devel/xbmc-10.1-Dharma.tar.bz2
Kan inte packa upp den pga CRC-fel 9 av 10 ggr.

Permalänk
Medlem

Märks det på nått annat sätt? Dålig hastighet/problem med vissa protokoll/instabil uppkoppling eller fungerar allt bra frånsett detta? Antar att det enbart händer i nedladdningar som inte har automatisk CRC-check såsom http-nedladdning?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag hade instabilt nät som jag nämnt tidigare i tråden, dock har jag nu märkt att den nya firmwaren tydligen stöder traffic shaping eftersom mina torrent hastigheter blivit markant sämre sedan uppdateringen.

Jag har testat följande sex gånger med både protkoll av och på, så totalt 12 gånger för en grov statisk analys av läget.

1) Ladda ner openoffice torrenten
2) notera hastighet
3) clear data på torrenten
4) slå av/på protocol encryption
5) starta om utorrent
6) Testa igen

Med protocol encryption på: download ca 3 Meg
Utan protocol encryption på: download ca 1 Meg

Varje gång jag sätter protocol encryption till forced så tredubblas min hastighet, samt att den blir generellt mer stabil.
Detta indikerar traffic shaping är i bruk för torrent protokollet. Kan andra i tråden också testa och ge sina resultat hade jag varit väldigt glad. Jag börjar nu bli väldigt irriterat på vad Comhem håller på med nu med denna firmware uppgradering och jag tvivlar starkt på att den endast var till för att fixa buggar.

Kan ni andra också testa det här?

Permalänk
Skrivet av Fönster:

Jag hade instabilt nät som jag nämnt tidigare i tråden, dock har jag nu märkt att den nya firmwaren tydligen stöder traffic shaping eftersom mina torrent hastigheter blivit markant sämre sedan uppdateringen.

Jag har testat följande sex gånger med både protkoll av och på, så totalt 12 gånger för en grov statisk analys av läget.

1) Ladda ner openoffice torrenten
2) notera hastighet
3) clear data på torrenten
4) slå av/på protocol encryption
5) starta om utorrent
6) Testa igen

Med protocol encryption på: download ca 3 Meg
Utan protocol encryption på: download ca 1 Meg

Varje gång jag sätter protocol encryption till forced så tredubblas min hastighet, samt att den blir generellt mer stabil.
Detta indikerar traffic shaping är i bruk för torrent protokollet. Kan andra i tråden också testa och ge sina resultat hade jag varit väldigt glad. Jag börjar nu bli väldigt irriterat på vad Comhem håller på med nu med denna firmware uppgradering och jag tvivlar starkt på att den endast var till för att fixa buggar.

Kan ni andra också testa det här?

Jag vet inte om jag är ett så bra exempel i det här experimentet, eftersom jag tankar ned ca 5GB totalt på en månad. Men hur som helst så får jag klockrena hastigheter på torrents med NAT på och V26 på modemet. Men då vissa medlemmars teori är att de enbart stryper torrentspeeden för personer som tankar väldigt mycket så är nog inte jag med mina 5GB någon stor bricka i spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Jag vet inte om jag är ett så bra exempel i det här experimentet, eftersom jag tankar ned ca 5GB totalt på en månad. Men hur som helst så får jag klockrena hastigheter på torrents med NAT på och V26 på modemet. Men då vissa medlemmars teori är att de enbart stryper torrentspeeden för personer som tankar väldigt mycket så är nog inte jag med mina 5GB någon stor bricka i spelet

Som jag förstår det uppstår felet bara med kabel, inte trådlöst? Och bara externt hämtade filer, inte intern mellan datorer bakom routern? Testat utan NAT för att se om det blir nån skillnad? Slopat firewallen i modemet?

Edit: såg tidigare i tråden att du testat utan firewallen men ser inget om NAT. Kommer inte på mer som man kan testa/utesluta sedan. Har inget modem framför mig... Finns ju massa settings men inte så många som borde kunna orsaka detta. Upnp eller ipflooding kanske?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag tror dock gemene man inte är direkt intresserad av högre upload. Visst vill vi datorintresserade gärna ha högre uppladdningshastighet, men vi är i minoritet.

Exakt, precis som jag skrev. Orsaken är också precis som jag skrev att de inte vet vad det innebär. Gemene man är inte ens intresserad av 200 Mbit nedladdning, men får de frågan säger de ja eftersom 200 är större än 100. Ingen annan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönster:

Kan ni andra också testa det här?

Har nu testar att ladda ner Open office och Ubuntu med encryption på och av.
Gör ingen som helst skillnad. Open office laddas ner 5MB/s. Med Ubuntu maxar jag 100/10 linan även om jag jag stryper min torrent-klient mer än vanligt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har nu testar att ladda ner Open office och Ubuntu med encryption på och av.
Gör ingen som helst skillnad. Open office laddas ner 5MB/s. Med Ubuntu maxar jag 100/10 linan även om jag jag stryper min torrent-klient mer än vanligt.

Ah okey, då verkar det som att jag fortfarande då har artefakter kvar sedan firmware uppgraderingen. Tja, då blir det och ringa supporten på Måndag då tyvärr :/

Tack i varje fall för du iddes testa

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Märks det på nått annat sätt? Dålig hastighet/problem med vissa protokoll/instabil uppkoppling eller fungerar allt bra frånsett detta? Antar att det enbart händer i nedladdningar som inte har automatisk CRC-check såsom http-nedladdning?

Har inte märkt något annat som strular. Det är bara http-nedladdning jag testat. Ska prova ftp också.

Edit1: Nu har jag testat ftp också. Laddade ner en komprimerad fil från Sunets FTP. Samma problem.

Edit2: Nu har jag testat från Windows, Ubuntu och MacOSX. Både över WLAN och trådbundet. Samma problem överallt.

Edit3: md5 hash jag får på 4st nedladdningar av http://sources.openelec.tv/devel/xbmc-10.1-Dharma.tar.bz2
f20eb171c88ee76357b99807a675bd02 2xbmc-10.1-Dharma.tar.bz2
83142423cb723ebda8c06fbd75e69e89 3xbmc-10.1-Dharma.tar.bz2
2e73df4dfefe20fa062aaf58ae8c919d 4xbmc-10.1-Dharma.tar.bz2
7c8345e8cb00818aa7655519ae60711c xbmc-10.1-Dharma.tar.bz2

Kan någon annan testa att ladda ner filen och sedan köra md5sum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönster:

Jag hade instabilt nät som jag nämnt tidigare i tråden, dock har jag nu märkt att den nya firmwaren tydligen stöder traffic shaping eftersom mina torrent hastigheter blivit markant sämre sedan uppdateringen.

Jag har testat följande sex gånger med både protkoll av och på, så totalt 12 gånger för en grov statisk analys av läget.

1) Ladda ner openoffice torrenten
2) notera hastighet
3) clear data på torrenten
4) slå av/på protocol encryption
5) starta om utorrent
6) Testa igen

Med protocol encryption på: download ca 3 Meg
Utan protocol encryption på: download ca 1 Meg

Varje gång jag sätter protocol encryption till forced så tredubblas min hastighet, samt att den blir generellt mer stabil.
Detta indikerar traffic shaping är i bruk för torrent protokollet. Kan andra i tråden också testa och ge sina resultat hade jag varit väldigt glad. Jag börjar nu bli väldigt irriterat på vad Comhem håller på med nu med denna firmware uppgradering och jag tvivlar starkt på att den endast var till för att fixa buggar.

Kan ni andra också testa det här?

Nu har jag inte testat just den torrenten men min hastighet är bara beroende på seeders. Oftast ligger jag på 10+ MB/s.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Svanteson och fb0r:

Jag blev intresserad av detta och gick över till en kompis för att testa. Han har ett Netgear 3100 och v26 också. Jag kan inte återskapa felet med NAT avstängt åtminstonde. Längre än så kom jag inte, kunde inte testa med NAT påslaget, hans hemmanätverk är ett råttbo Det kan alltså vara en temporär workaround på erat problem tills comhem säger något.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag har precis samma problem med korrupta filer. Så snack om trasiga modem är inte på frågan. Senaste uppdateringen är en synd och bör straffas hårt och länge.

Även om inte Comhem själva utvecklar uppdateringarna så bör kunder med problem få kompensation för onödigt lidande. Sånt här ska testas innan det lanseras, inte skicka ut någon jävla beta-skit-uppdatering som fördärvar. USCH! :'(

NAT är påslaget för övrigt.

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem

Jag har ett Netgear 3100 och usel ping. Så usel att det är ospelbart online. Kan man göra ngt i modemets inställningar för att förbättra pingen? Har provat med nätverkskabel, startat om etc.

64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=0 ttl=59 time=13.365 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=1 ttl=59 time=16.579 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=2 ttl=59 time=125.005 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=3 ttl=59 time=22.893 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=4 ttl=59 time=56.779 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=5 ttl=59 time=74.416 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=6 ttl=59 time=34.123 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=7 ttl=59 time=37.013 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=8 ttl=59 time=18.803 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=9 ttl=59 time=16.051 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=10 ttl=59 time=16.014 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=11 ttl=59 time=59.685 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=12 ttl=59 time=61.133 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=13 ttl=59 time=12.427 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=14 ttl=59 time=68.536 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=15 ttl=59 time=35.361 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=16 ttl=59 time=31.723 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=17 ttl=59 time=43.611 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=18 ttl=59 time=65.587 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=19 ttl=59 time=18.209 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=20 ttl=59 time=44.247 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=21 ttl=59 time=139.620 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=22 ttl=59 time=28.554 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=23 ttl=59 time=26.601 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=24 ttl=59 time=26.344 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=25 ttl=59 time=30.106 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=26 ttl=59 time=34.703 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=27 ttl=59 time=62.645 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=28 ttl=59 time=16.813 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=29 ttl=59 time=106.478 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=30 ttl=59 time=45.114 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=31 ttl=59 time=79.149 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=32 ttl=59 time=15.397 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=33 ttl=59 time=57.202 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=34 ttl=59 time=36.009 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=35 ttl=59 time=20.504 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=36 ttl=59 time=79.328 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=37 ttl=59 time=254.483 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=38 ttl=59 time=162.580 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=39 ttl=59 time=146.956 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=40 ttl=59 time=241.587 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=41 ttl=59 time=19.053 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=42 ttl=59 time=19.352 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=43 ttl=59 time=67.705 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=44 ttl=59 time=21.870 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=45 ttl=59 time=29.330 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=46 ttl=59 time=121.591 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=47 ttl=59 time=304.602 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=48 ttl=59 time=30.396 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=49 ttl=59 time=15.904 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizzamonstret:

Jag har precis samma problem med korrupta filer. Så snack om trasiga modem är inte på frågan. Senaste uppdateringen är en synd och bör straffas hårt och länge.

Även om inte Comhem själva utvecklar uppdateringarna så bör kunder med problem få kompensation för onödigt lidande. Sånt här ska testas innan det lanseras, inte skicka ut någon jävla beta-skit-uppdatering som fördärvar. USCH! :'(

NAT är påslaget för övrigt.

Ja känns ju som att en bugg av denna skala bör ha identifierats tidigare Får du problem med NAT avstängt helt då? Verkar som att det ska fungera iaf, så det är ju en workaround tillsvidare åtminstone.

Thella: Kan ju vara mkt som orsakar problemen med svarstider. Men finns ingen inställning som direkt ska påverka detta.. Snarare att du helt isåfall utesluter din utrustning för att kunna identifiera vart felet sitter. Testa en annan dator, felsäkert läge, stäng av NAT i modemet tex. Kan ju vara en störning i nätet, får du dålig upload när du tex kör bredbandskollen? Sen bör ALLT som drar trafik (torrents etc) vara avstängt när du testar svarstiderna.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem
Skrivet av berreh:

Ja känns ju som att en bugg av denna skala bör ha identifierats tidigare Får du problem med NAT avstängt helt då? Verkar som att det ska fungera iaf, så det är ju en workaround tillsvidare åtminstone.

Thella: Kan ju vara mkt som orsakar problemen med svarstider. Men finns ingen inställning som direkt ska påverka detta.. Snarare att du helt isåfall utesluter din utrustning för att kunna identifiera vart felet sitter. Testa en annan dator, felsäkert läge, stäng av NAT i modemet tex. Kan ju vara en störning i nätet, får du dålig upload när du tex kör bredbandskollen? Sen bör ALLT som drar trafik (torrents etc) vara avstängt när du testar svarstiderna.

Stängde av NAT och nu verkar den inte överstiga 40 ms. Men jag ropar inte hej än, har bara funkat i 5 timmar än så länge. Vad betyder egentligen NAT och vad är dess funktion? Försökte läsa på Wikipedia, men fattade inte sådär jättemkt om jag ska vara ärlig..

Permalänk
Skrivet av thella:

Jag har ett Netgear 3100 och usel ping. Så usel att det är ospelbart online. Kan man göra ngt i modemets inställningar för att förbättra pingen? Har provat med nätverkskabel, startat om etc.

64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=0 ttl=59 time=13.365 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=1 ttl=59 time=16.579 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=2 ttl=59 time=125.005 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=3 ttl=59 time=22.893 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=4 ttl=59 time=56.779 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=5 ttl=59 time=74.416 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=6 ttl=59 time=34.123 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=7 ttl=59 time=37.013 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=8 ttl=59 time=18.803 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=9 ttl=59 time=16.051 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=10 ttl=59 time=16.014 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=11 ttl=59 time=59.685 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=12 ttl=59 time=61.133 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=13 ttl=59 time=12.427 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=14 ttl=59 time=68.536 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=15 ttl=59 time=35.361 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=16 ttl=59 time=31.723 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=17 ttl=59 time=43.611 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=18 ttl=59 time=65.587 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=19 ttl=59 time=18.209 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=20 ttl=59 time=44.247 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=21 ttl=59 time=139.620 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=22 ttl=59 time=28.554 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=23 ttl=59 time=26.601 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=24 ttl=59 time=26.344 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=25 ttl=59 time=30.106 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=26 ttl=59 time=34.703 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=27 ttl=59 time=62.645 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=28 ttl=59 time=16.813 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=29 ttl=59 time=106.478 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=30 ttl=59 time=45.114 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=31 ttl=59 time=79.149 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=32 ttl=59 time=15.397 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=33 ttl=59 time=57.202 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=34 ttl=59 time=36.009 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=35 ttl=59 time=20.504 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=36 ttl=59 time=79.328 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=37 ttl=59 time=254.483 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=38 ttl=59 time=162.580 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=39 ttl=59 time=146.956 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=40 ttl=59 time=241.587 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=41 ttl=59 time=19.053 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=42 ttl=59 time=19.352 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=43 ttl=59 time=67.705 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=44 ttl=59 time=21.870 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=45 ttl=59 time=29.330 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=46 ttl=59 time=121.591 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=47 ttl=59 time=304.602 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=48 ttl=59 time=30.396 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=49 ttl=59 time=15.904 ms

Som jag skrev i tråden du skapade innan, hjälpte det för mig att fabriksåterställa modemet genom att trycka in knappen på modemets undersida i ca 10 sekunder. Man får använda något spetsigt föremål för att kunna trycka in knappen. Har du testat det?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|