Paket inlåst hos posten. ( Hjälp.. )

Permalänk

Dumt att från början beställa i ditt eget namn, och visst det har fungerat förut w/e, men varför utmana ödet gång på gång? Hur som helst kan jag hålla med om att det är skumt att din morsa inte får kvittera ut det, hoppas det löser sig

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Posten måste ha ändrat sina regler, tidigare har man inte behövt legitimation för att hämta ut mot postförskott. Hela meningen med uppvisande av legitimation är ju att ingen ska kunna hämta ut det någon annan har betalt för men när det gäller postförskott så är det ju inte betalt.

Men snacka med Komplett, att sälja en vara på nätet till någon under 18 kräver som sagt målsmans tillstånd men Komplett är skyldiga att se till att målsman verkligen har gett sitt tillstånd. Har de inte gjort det så är avtalet ogiltigt och de är skyldiga att ta ansvar. Men om de verkligen är serviceinriktade så hjälper de dig ändå.

Det har varit så i ett par år nu att man behöver legg. När jag köpt på postförskott så brukar posten skanna mitt legg och så slipper man skriva på något. Innan det så visade man bara legget och skrev på. Edit: dock har jag alltid kunnat hämta ut på min lokala butik utan legg då jag är där ofta. Nu har de flyttat till konsum och där leggar de.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

En sak förstår jag inte, eftersom du hämtar ut med din morsa, varför beställer du inte i hennes namn direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

En sak förstår jag inte, eftersom du hämtar ut med din morsa, varför beställer du inte i hennes namn direkt?

Roligare och se sitt egna namn på lådan.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Roligare och se sitt egna namn på lådan.

Här är killen som fattat galoppen! =D

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Konichiwa:

Roligare och se sitt egna namn på lådan.

Men ännu roligare att få lådan i handen, Gör rätt nästa gång

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men ännu roligare att få lådan i handen, Gör rätt nästa gång

Du är inte heller den första som bekräftar det jag redan visste. FORTFARANDE så har det funkat i 2 år. Varför skulle det fela nu?

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite här, Jag tycker du ska springa till din bank med din mor och be om ett Leg, banken betalar ofta dessa och det tar inte längre än en vecka

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Eller så prövar du visa upp till Maestrocard eller vad du nu har för bankkort

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Halloj. Hur kan man inte ha ett pass?

Trodde man var tvungen att ha ett giltigt pass som medborgare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men ännu roligare att få lådan i handen, Gör rätt nästa gång

Dagen jag fick Leg blev mitt namn på Inet istället för morsans. ^^

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Halloj. Hur kan man inte ha ett pass?

Trodde man var tvungen att ha ett giltigt pass som medborgare.

Då får slutsatsen bli att du trodde fel

Permalänk
Medlem

vet att med schenker funkar det. jobbar själv på en mack där vi har schenker privpak. hos oss funkar det bra att plocka ut paket med ett annat id. förstår egentligen inte varför dom inte kan göra det. jag föreslår att du pratar direkt med chefen för det kan ha blivit ett missförstånd i mellanhanden. alltså han/hon som stod i kassan och skulle lämna ut paketet.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av awqawq:

Testa annars igen om någon annan står i kassan, kanske han låter det glida förbi.

Offtopic: Visste inte att folk gick utan pass. Reste själv första gången när jag var 6 månader gammal och rest 12 gånger till sen dess. Är 18 år.

Vissa kanske saknar pengar och intresse? Oavsett så har det inget med ämnet att göra och därmed ingenting man behöver göra sig lustig över.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av treffin:

Då får slutsatsen bli att du trodde fel

En sanning med modifikation, om man är invandrare som fått permanent uppehållstillstånd så bör man snarast fixa ett pass, vilket de flesta omedelbart gör, annars förverkas uppehållstillståndet om man lämnar landet, alltså även inom Schengenområdet krävs det pass för dessa personer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt, jag har hämtat ut paket på postförskott många gånger, på olika orter, utan att någon gång ens fått frågan om leg.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Rekordmedlem

De ska alltid ta leg, och det är väl bra om de gör det, det gör det svårare med identitetsstölder o bedrägerier.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Tjo!

Vad ska jag göra nu? Tänker inte betala posten för att skicka tillbaka grejjerna när jag inte får lösa ut dom.

Ironiskt också att på banken får jag hämta ut pengar med en förmyndare, men jag får inte hämta ut ett paket med förmyndare?

Mitt tips, gå dit på måndag och testa igen då det inte behöver vara samma person som hanterar paketen. Vem vet den som är där är kanske snällare.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Tycker det borde räcka med att din mamma legitimerar sig.Ni har väl samma efternamn osv.Min tjej legitimerade sig åt mig en gång när jag hade glömt mitt legitimation hemma.Posten tog bara tjejens namn och personnummer ifall jag va fel person som va med så dom hade en annan som hade ansvaret för mitt paket och inte posten själva.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En sanning med modifikation, om man är invandrare som fått permanent uppehållstillstånd så bör man snarast fixa ett pass, vilket de flesta omedelbart gör, annars förverkas uppehållstillståndet om man lämnar landet, alltså även inom Schengenområdet krävs det pass för dessa personer.

Fast nu var ju premissen att man var medborgare, inte att man hade permanent uppehållstillstånd. Det är ju trots allt en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Eller så prövar du visa upp till Maestrocard eller vad du nu har för bankkort

Funkar tyvär inte Testat typ 100 gånger

Permalänk
Skrivet av Holm01:

Mitt tips, gå dit på måndag och testa igen då det inte behöver vara samma person som hanterar paketen. Vem vet den som är där är kanske snällare.

Gick dit nyss, och gissa vad? Samma dryga lirare är där. Igen.

Skrivet av fermia:

Tycker det borde räcka med att din mamma legitimerar sig.Ni har väl samma efternamn osv.Min tjej legitimerade sig åt mig en gång när jag hade glömt mitt legitimation hemma.Posten tog bara tjejens namn och personnummer ifall jag va fel person som va med så dom hade en annan som hade ansvaret för mitt paket och inte posten själva.

Problemet är att dom är särade, och mitt efternamn är från fadern.

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkin:

"Du kanske inte tänker på det, men när du handlar på nätet ingår du ett avtal. För att få ingå ett avtal måste du som grundregel vara 18 år. Om du är yngre måste en förälder godkänna avtalet, annars gäller det inte.

Undantag finns för dig som är 16 år och handlar för pengar som du tjänat själv. Är du under 18 år och har flyttat hemifrån får du också handla saker till ditt eget hushåll, men bara kontant. För att handla på kredit måste man alltid vara över 18 år."

http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Barn-och-avtal/

Ditt egna fel, lär av ditt misstag och låt din målsman hantera dina finansiella utsvävningar i fortsättningen.

Har du ens läst vad han skrev, eftersom morsan var med för att hämta ut och betala paketet så har hon ju uppenbart godkännt avtalet.

Edit; Till och med jag som inte läs ordentligt, TS skriver även att morsan hade godkänt avtalet.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En sanning med modifikation, om man är invandrare som fått permanent uppehållstillstånd så bör man snarast fixa ett pass, vilket de flesta omedelbart gör, annars förverkas uppehållstillståndet om man lämnar landet, alltså även inom Schengenområdet krävs det pass för dessa personer.

Vad jag vet så måste man vara svensk medborgare, räcker ej med enbart uppehållstillstånd.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jo, jag har varit med om detta också. (Fast i detta fallet var det ett utgånget pass som var problemet.)

Aldrig varit ett problem innan, sen så möts man av en gröngöling i kassan som granskar passet och noterar att det gått ut.
Då kände man ett hat mot personen man aldrig trott man kunde känna.
Det är sällan jag ser ner på folk, men just henne, just då. Jag kände verkligen en avsky.
Hon äcklade mig till den graden att man fick muskelryck.

Ok, inte så illa. Men när det hände visste jag hur folk känner för lapplisor - lösningen, gå dit på kvällen istället så är det en av de som känner igen en och inte bryr sig om passet gällde.

Permalänk
Medlem

tycker det är mysko man kan ta med sig ett id från sin tex sambo/fru och plocka ut paket, men inte ha med sin förmyndare/mamma som legitimerar en supermysko

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åk dit ännu en gång och hoppas på en annan i kassan. Kommer antagligen gå som smort då, speciellt ifall han känner igen dig sedan tidigare gånger.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjonss13:

tycker det är mysko man kan ta med sig ett id från sin tex sambo/fru och plocka ut paket, men inte ha med sin förmyndare/mamma som legitimerar en supermysko

Det verkar som att båda vårdnadshavarna ska godkänna det enligt postens regler, hursomhellst är det nog en bra regel generellt.
Permanent uppehållstillstånd brukar vara ett av kraven innan man kan få medborgarskap, men det kanske finns specialare för barn med svensk förälder o dyl, men normalt uppehållstillståndet först.
Men den diskussionen hamnar rätt långt från ämnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Varför går du inte på banken och skaffar dig ett lägg? Det finns ingen åldersgräns på dessa..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför går du inte på banken och skaffar dig ett lägg? Det finns ingen åldersgräns på dessa..

Handelsbanken gör ID iaf.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.