Permalänk
Medlem

Gick från 100 till 200Mbit varianten i veckan och har fått väldigt svajig uppkoppling sen dess. Nu var det nere på 20KB/s och ping var flera sekunder mot modemet (CG3100). Hur fungerar firmware-uppdateringen som det pratades om att den var dålig? Måste man göra den själv eller har jag blivit påtryckt den och det nu fungerar sämre. Reboot av modemet fungerar ett tag snabbare. (3ms ping istället för >3000ms). När jag loggade in på modemets admin sida såg jag att mina reservationsnamn under LAN IP numera är denna text istället för datornamnen: ƒâÓ ƒ!( . Någon mer som har dessa konstiga tecken där? 8 downstream channels locked och 1 upstream channel locked enlight status med. uPNP + NAT är påslaget.

Finns det någon firmware man måste lägga på manuellt eller krävs det återställning av routern (och mina inställningar)?

Permalänk
Medlem

Jag har precis lyckats lösa problemet genom att återställa modemet till fabriksinställningarna. torrenttrafiken är tillbaka på max och jag har ca 6-8 meg ner nu som det var innan den här firmwaren lades på. Jag kan bara rekommendera alla andra och köra en restore to factory settings som andra har rekommenderat i tråden.

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Svanteson och fb0r:

Jag blev intresserad av detta och gick över till en kompis för att testa. Han har ett Netgear 3100 och v26 också. Jag kan inte återskapa felet med NAT avstängt åtminstonde. Längre än så kom jag inte, kunde inte testa med NAT påslaget, hans hemmanätverk är ett råttbo Det kan alltså vara en temporär workaround på erat problem tills comhem säger något.

Testade att stänga av NAT lite snabbt igår. Hann inte testa så mycket men en nedladdning fungerade bra åtminstone.
Ska testa lite mer ikväll. Funkar det bra så få jag väl ta fram en gammal router från garderoben tills Comhem släppt en fix...

Edit: Glömde skriva att jag gjort en 20-20-20 reset också (enligt länken du postade innan). Hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Som jag skrev i tråden du skapade innan, hjälpte det för mig att fabriksåterställa modemet genom att trycka in knappen på modemets undersida i ca 10 sekunder. Man får använda något spetsigt föremål för att kunna trycka in knappen. Har du testat det?

Ok, jag missade nog det. Har inte testat det ännu, men har tänkt kontakta com hem och be dem göra det, visste inte att man kunde göra det själv. Ska bli intressant att se vad jag har för ping när jag kommer hem idag. Har som sagt stängt av NAT och fick acceptabel ping. Är den usel igen testar jag att fabriksåterställa. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Jag har en annan router kopplad till Netgearen som då endast används som modem (NAT avstängt). Med den konfigurationen har jag inte haft några problem alls. Gör jag rätt som gissar att du har NAT på? Tror att det är allmänt känt här i forumet att Netgearen blir mer instabil då.

Jag har tyvärr bara en router som fungerar som så att den dör vid för många anslutningar. Modemet fungerar likadant vare sig NAT är på eller av.

Jag har ett annat modem också, som jag kör till router och sedan ut till dator. Det är routern som dör vid för många anslutningar. Detta fungerar bättre än CG3100 iaf. Men jag vill fortfarande kunna använda det modem jag har fått, utan att behöva dra ur och sätta i kabeln varje timme.

Permalänk
Medlem

Comhem och TV1000/CANAL+

Jag har precis inskaffat comhem digital tv XL packet.
När jag kom hem och kopplade in den så hade jag alla kanaler även TV1000 och CANAL+.

Efter ca 1 vecka så försvann TV1000 och CANAL+.
Min fråga är ingår dessa kanaler i XL varför i så fall har jag inte dessa längre?

Permalänk
Tele2
Skrivet av klauzer:

Comhem och TV1000/CANAL+

Jag har precis inskaffat comhem digital tv XL packet.
När jag kom hem och kopplade in den så hade jag alla kanaler även TV1000 och CANAL+.

Efter ca 1 vecka så försvann TV1000 och CANAL+.
Min fråga är ingår dessa kanaler i XL varför i så fall har jag inte dessa längre?

Hej!
TV1000 och Canal+ ingår inte i grundabonnemangen för Digital-tv, utan kan istället beställas
som tillval.

Se www.comhem.se för vilka kanaler som ingår i XL!

Med Vänlig Hälsning

Patrick Norberg
Com Hem AB
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej!
TV1000 och Canal+ ingår inte i grundabonnemangen för Digital-tv, utan kan istället beställas
som tillval.

Se www.comhem.se för vilka kanaler som ingår i XL!

Med Vänlig Hälsning

Patrick Norberg
Com Hem AB
Kundservice

Men hur var det möjligt att jag kunde titta på dessa kanaler under ca en vecka?

Permalänk
Medlem

Kika i papperna som kom med boxen. Ibland erbjuder Com Hem sitt fulla kanalutbud under de första 1 - 2 veckorna som lockvara.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av klauzer:

Men hur var det möjligt att jag kunde titta på dessa kanaler under ca en vecka?

Det brukar bli så, vet inte om kortet är inställt så, du får lite tid med de andra kanalerna så kanske du blir sugen på att köpa dem.

Sen en fråga.
Mitt cg3100 har version 23 (3.9.21.8.V0023), men såg att ni snacka om version 26, är det ett annat modem ni snackar om då?

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av klauzer:

Men hur var det möjligt att jag kunde titta på dessa kanaler under ca en vecka?

Det brukar bli så, vet inte om kortet är inställt så, du får lite tid med de andra kanalerna så kanske du blir sugen på att köpa dem.

Sen en fråga.
Mitt cg3100 har version 23 (3.9.21.8.V0023), men såg att ni snacka om version 26, är det ett annat modem ni snackar om då?
Eller rullar de ut uppdateringar i olika områden för att testa?

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av xurra:

Det brukar bli så, vet inte om kortet är inställt så, du får lite tid med de andra kanalerna så kanske du blir sugen på att köpa dem.

Sen en fråga.
Mitt cg3100 har version 23 (3.9.21.8.V0023), men såg att ni snacka om version 26, är det ett annat modem ni snackar om då?
Eller rullar de ut uppdateringar i olika områden för att testa?

Nej det är samma modem som du, mjukvaran finns möjligen inte där du bor ännu eller så har du inte startat om modemet senaste veckan...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hej Phunky!

Jobbar du på Comhem eller har du nära kontakt med dem?
Vore bra om man kunde få någon bekräftelse på att de är medvetna om problemet med nerladdningar (CRC-problem). Alla borde ju ha detta problem (åtminstone de som kör NAT= de flesta)
Gjorde en apt-get dist-upgrade på en Ubuntu-maskin igår och fick köra om den flera gånger för att få den att gå igenom.

Det här drabbar ju inte den vanliga användaren som bara surfar men nedladdning av programvaror är ju ett lotteri.

Mvh/Svanteson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkevin:

Kika i papperna som kom med boxen. Ibland erbjuder Com Hem sitt fulla kanalutbud under de första 1 - 2 veckorna som lockvara.

Precis vad jag trodde. tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanteson:

Hej Phunky!

Jobbar du på Comhem eller har du nära kontakt med dem?
Vore bra om man kunde få någon bekräftelse på att de är medvetna om problemet med nerladdningar (CRC-problem). Alla borde ju ha detta problem (åtminstone de som kör NAT= de flesta)
Gjorde en apt-get dist-upgrade på en Ubuntu-maskin igår och fick köra om den flera gånger för att få den att gå igenom.

Det här drabbar ju inte den vanliga användaren som bara surfar men nedladdning av programvaror är ju ett lotteri.

Mvh/Svanteson

Nära kontakt med dem från och till. Får se när jag får tag på någon vettig... Låter som en bugg men det enda jag kunnat bekräfta är att det inte uppkommer med NAT avslaget. Dessvärre så lär det ju ta nån vecka att fixa med tanke på att även om comhem får en ny mjukvara från Netgear måste den ju testas återigen precis som v26 säkert gjordes utförligt men just detta missades.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Hej,

Som några här har rapporterat så har vi hittat en bugg i den nya mjukvaran (v26) till Netgear CG3100 som ställer till problem vid nedladdning av stora filer via http och ftp (ej torrent). Vi jobbar tillsammans med Netgear på att lösa problemet så fort som möjligt. Den temporära lösningen fram till dess ser ut att var att stänga av routerdelen i modemet, NAT disabled. Vi beklagar detta!

Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Som några här har rapporterat så har vi hittat en bugg i den nya mjukvaran (v26) till Netgear CG3100 som ställer till problem vid nedladdning av stora filer via http och ftp (ej torrent). Vi jobbar tillsammans med Netgear på att lösa problemet så fort som möjligt. Den temporära lösningen fram till dess ser ut att var att stänga av routerdelen i modemet, NAT disabled. Vi beklagar detta!

Ola Eriksson
Com Hem

Ok! Bra att få det bekräftat. Tack!

Kommer ni att gå ut med en mer officiell information om att man får bitfel i filer som laddas ner via ComHem om man har detta modem? Ganska allvarligt problem och jag tycker att era kunder borde få reda på detta innan de lägger ner en massa tid på att felsöka. Dessutom kan ju data gå förlorad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thella:

Jag har ett Netgear 3100 och usel ping. Så usel att det är ospelbart online. Kan man göra ngt i modemets inställningar för att förbättra pingen? Har provat med nätverkskabel, startat om etc.

64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=0 ttl=59 time=13.365 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=1 ttl=59 time=16.579 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=2 ttl=59 time=125.005 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=3 ttl=59 time=22.893 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=4 ttl=59 time=56.779 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=5 ttl=59 time=74.416 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=6 ttl=59 time=34.123 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=7 ttl=59 time=37.013 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=8 ttl=59 time=18.803 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=9 ttl=59 time=16.051 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=10 ttl=59 time=16.014 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=11 ttl=59 time=59.685 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=12 ttl=59 time=61.133 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=13 ttl=59 time=12.427 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=14 ttl=59 time=68.536 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=15 ttl=59 time=35.361 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=16 ttl=59 time=31.723 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=17 ttl=59 time=43.611 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=18 ttl=59 time=65.587 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=19 ttl=59 time=18.209 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=20 ttl=59 time=44.247 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=21 ttl=59 time=139.620 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=22 ttl=59 time=28.554 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=23 ttl=59 time=26.601 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=24 ttl=59 time=26.344 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=25 ttl=59 time=30.106 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=26 ttl=59 time=34.703 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=27 ttl=59 time=62.645 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=28 ttl=59 time=16.813 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=29 ttl=59 time=106.478 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=30 ttl=59 time=45.114 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=31 ttl=59 time=79.149 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=32 ttl=59 time=15.397 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=33 ttl=59 time=57.202 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=34 ttl=59 time=36.009 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=35 ttl=59 time=20.504 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=36 ttl=59 time=79.328 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=37 ttl=59 time=254.483 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=38 ttl=59 time=162.580 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=39 ttl=59 time=146.956 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=40 ttl=59 time=241.587 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=41 ttl=59 time=19.053 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=42 ttl=59 time=19.352 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=43 ttl=59 time=67.705 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=44 ttl=59 time=21.870 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=45 ttl=59 time=29.330 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=46 ttl=59 time=121.591 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=47 ttl=59 time=304.602 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=48 ttl=59 time=30.396 ms
64 bytes from 192.36.171.154: icmp_seq=49 ttl=59 time=15.904 ms

Lycka till, dina pingvärden ser betydligt sämre ut än mina. Jag har bråkat i snart fyra veckor med supporten då de påpekar att mina värden är för normala dessvärre! Man ska tydligen acceptera resultat som mina. Se nedan.

Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18]
with 32 bytes data (60 bytes IP):

Reply from 192.36.125.18: seq=0001 time=21.072ms TTL=250 ID=086a
Reply from 192.36.125.18: seq=0002 time=74.013ms TTL=250 ID=0877
Reply from 192.36.125.18: seq=0003 time=40.241ms TTL=250 ID=087a
Reply from 192.36.125.18: seq=0004 time=22.119ms TTL=250 ID=0882
Reply from 192.36.125.18: seq=0005 time=25.970ms TTL=250 ID=0884
Reply from 192.36.125.18: seq=0006 time=8.467ms TTL=250 ID=08b9
Reply from 192.36.125.18: seq=0007 time=25.101ms TTL=250 ID=08d5
Reply from 192.36.125.18: seq=0008 time=18.379ms TTL=250 ID=08e2
Reply from 192.36.125.18: seq=0009 time=22.951ms TTL=250 ID=08fe
Reply from 192.36.125.18: seq=000a time=24.208ms TTL=250 ID=0925
Reply from 192.36.125.18: seq=000b time=24.209ms TTL=250 ID=095a
Reply from 192.36.125.18: seq=000c time=89.391ms TTL=250 ID=0967
Reply from 192.36.125.18: seq=000d time=25.648ms TTL=250 ID=0968
Reply from 192.36.125.18: seq=000e time=9.502ms TTL=250 ID=096b
Reply from 192.36.125.18: seq=000f time=14.829ms TTL=250 ID=096e
Reply from 192.36.125.18: seq=0010 time=11.387ms TTL=250 ID=0979
Reply from 192.36.125.18: seq=0011 time=13.295ms TTL=250 ID=0987
Reply from 192.36.125.18: seq=0012 time=12.810ms TTL=250 ID=0995
Reply from 192.36.125.18: seq=0013 time=7.913ms TTL=250 ID=09a2
Reply from 192.36.125.18: seq=0014 time=61.740ms TTL=250 ID=09af
Reply from 192.36.125.18: seq=0015 time=13.593ms TTL=250 ID=09bc
Reply from 192.36.125.18: seq=0016 time=10.862ms TTL=250 ID=09ca
Reply from 192.36.125.18: seq=0017 time=14.332ms TTL=250 ID=09d2
Reply from 192.36.125.18: seq=0018 time=10.589ms TTL=250 ID=09e1
Reply from 192.36.125.18: seq=0019 time=21.657ms TTL=250 ID=09e6
Reply from 192.36.125.18: seq=001a time=8.366ms TTL=250 ID=09ee
Reply from 192.36.125.18: seq=001b time=8.998ms TTL=250 ID=09f4
Reply from 192.36.125.18: seq=001c time=10.013ms TTL=250 ID=09f9
Reply from 192.36.125.18: seq=001d time=78.182ms TTL=250 ID=09ff
Reply from 192.36.125.18: seq=001e time=9.784ms TTL=250 ID=0a05
Reply from 192.36.125.18: seq=001f time=13.811ms TTL=250 ID=0a0a
Reply from 192.36.125.18: seq=0020 time=55.189ms TTL=250 ID=0a11
Reply from 192.36.125.18: seq=0021 time=9.627ms TTL=250 ID=0a17
Reply from 192.36.125.18: seq=0022 time=22.658ms TTL=250 ID=0a1c
Reply from 192.36.125.18: seq=0023 time=9.107ms TTL=250 ID=0a23
Reply from 192.36.125.18: seq=0024 time=10.645ms TTL=250 ID=0a29
Reply from 192.36.125.18: seq=0025 time=17.255ms TTL=250 ID=0a2f
Reply from 192.36.125.18: seq=0026 time=45.592ms TTL=250 ID=0a34
Reply from 192.36.125.18: seq=0027 time=23.876ms TTL=250 ID=0a3b
Reply from 192.36.125.18: seq=0028 time=34.318ms TTL=250 ID=0a41
Reply from 192.36.125.18: seq=0029 time=39.803ms TTL=250 ID=0a47
Reply from 192.36.125.18: seq=002a time=30.796ms TTL=250 ID=0a4c
Reply from 192.36.125.18: seq=002b time=9.290ms TTL=250 ID=0a52
Reply from 192.36.125.18: seq=002c time=22.837ms TTL=250 ID=0a58
Reply from 192.36.125.18: seq=002d time=11.392ms TTL=250 ID=0a5e
Reply from 192.36.125.18: seq=002e time=21.006ms TTL=250 ID=0a63
Reply from 192.36.125.18: seq=002f time=9.109ms TTL=250 ID=0a6a
Reply from 192.36.125.18: seq=0030 time=12.992ms TTL=250 ID=0a71
Reply from 192.36.125.18: seq=0031 time=29.170ms TTL=250 ID=0a77
Reply from 192.36.125.18: seq=0032 time=14.042ms TTL=250 ID=0a7c
Reply from 192.36.125.18: seq=0033 time=11.442ms TTL=250 ID=0a82
Reply from 192.36.125.18: seq=0034 time=57.380ms TTL=250 ID=0a86
Reply from 192.36.125.18: seq=0035 time=8.021ms TTL=250 ID=0a8c
Reply from 192.36.125.18: seq=0036 time=39.856ms TTL=250 ID=0a92
Reply from 192.36.125.18: seq=0037 time=8.037ms TTL=250 ID=0a98
Reply from 192.36.125.18: seq=0038 time=7.853ms TTL=250 ID=0a9d
Reply from 192.36.125.18: seq=0039 time=12.182ms TTL=250 ID=0aa3
Reply from 192.36.125.18: seq=003a time=26.813ms TTL=250 ID=0aa9
Reply from 192.36.125.18: seq=003b time=13.101ms TTL=250 ID=0aaf
Reply from 192.36.125.18: seq=003c time=40.455ms TTL=250 ID=0ab5
Reply from 192.36.125.18: seq=003d time=9.710ms TTL=250 ID=0abb
Reply from 192.36.125.18: seq=003e time=19.157ms TTL=250 ID=0ac1
Reply from 192.36.125.18: seq=003f time=67.927ms TTL=250 ID=0ac7
Reply from 192.36.125.18: seq=0040 time=9.036ms TTL=250 ID=0acd
Reply from 192.36.125.18: seq=0041 time=11.992ms TTL=250 ID=0ad5
Reply from 192.36.125.18: seq=0042 time=33.638ms TTL=250 ID=0adb
Reply from 192.36.125.18: seq=0043 time=12.749ms TTL=250 ID=0ae0
Reply from 192.36.125.18: seq=0044 time=10.619ms TTL=250 ID=0ae7
Reply from 192.36.125.18: seq=0045 time=17.655ms TTL=250 ID=0aed
Reply from 192.36.125.18: seq=0046 time=19.736ms TTL=250 ID=0af2
Reply from 192.36.125.18: seq=0047 time=39.589ms TTL=250 ID=0af8
Reply from 192.36.125.18: seq=0048 time=8.958ms TTL=250 ID=0afe
Reply from 192.36.125.18: seq=0049 time=10.887ms TTL=250 ID=0b04
Reply from 192.36.125.18: seq=004a time=8.821ms TTL=250 ID=0b09
Reply from 192.36.125.18: seq=004b time=13.459ms TTL=250 ID=0b0f
Reply from 192.36.125.18: seq=004c time=9.697ms TTL=250 ID=0b15
Reply from 192.36.125.18: seq=004d time=13.832ms TTL=250 ID=0b1b
Reply from 192.36.125.18: seq=004e time=19.807ms TTL=250 ID=0b20
Reply from 192.36.125.18: seq=004f time=9.551ms TTL=250 ID=0b26
Reply from 192.36.125.18: seq=0050 time=9.806ms TTL=250 ID=0b2c
Reply from 192.36.125.18: seq=0051 time=27.976ms TTL=250 ID=0b32
Reply from 192.36.125.18: seq=0052 time=45.361ms TTL=250 ID=0b37
Reply from 192.36.125.18: seq=0053 time=11.239ms TTL=250 ID=0b3d
Reply from 192.36.125.18: seq=0054 time=38.132ms TTL=250 ID=0b43
Reply from 192.36.125.18: seq=0055 time=78.953ms TTL=250 ID=0b48
Reply from 192.36.125.18: seq=0056 time=17.958ms TTL=250 ID=0b54
Reply from 192.36.125.18: seq=0057 time=29.909ms TTL=250 ID=0b5a
Reply from 192.36.125.18: seq=0058 time=20.259ms TTL=250 ID=0b60
Reply from 192.36.125.18: seq=0059 time=8.526ms TTL=250 ID=0b62
Reply from 192.36.125.18: seq=005a time=29.750ms TTL=250 ID=0b67
Reply from 192.36.125.18: seq=005b time=24.997ms TTL=250 ID=0b6d
Reply from 192.36.125.18: seq=005c time=9.111ms TTL=250 ID=0b72
Reply from 192.36.125.18: seq=005d time=8.522ms TTL=250 ID=0b78
Reply from 192.36.125.18: seq=005e time=7.978ms TTL=250 ID=0b7e
Reply from 192.36.125.18: seq=005f time=14.393ms TTL=250 ID=0b83
Reply from 192.36.125.18: seq=0060 time=37.033ms TTL=250 ID=0b89
[Aborting...]
Reply from 192.36.125.18: seq=0061 time=8.185ms TTL=250 ID=0b8f

Statistics for ping.sunet.se:
Packets: sent=97, rcvd=97, error=0, lost=0 (0.0% loss) in 48.008187 sec
RTTs of replies in ms: min/avg/max/dev: 7.853 / 22.496 / 89.391 / 17.669
Bandwidth in kb/sec: sent=0.121, rcvd=0.121

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Som några här har rapporterat så har vi hittat en bugg i den nya mjukvaran (v26) till Netgear CG3100 som ställer till problem vid nedladdning av stora filer via http och ftp (ej torrent). Vi jobbar tillsammans med Netgear på att lösa problemet så fort som möjligt. Den temporära lösningen fram till dess ser ut att var att stänga av routerdelen i modemet, NAT disabled. Vi beklagar detta!

Ola Eriksson
Com Hem

Ok. Tackar för klart besked!

Tänkte precis testa att slå av NAT för att felsöka om det var det som var problemet. Tyvärr måste jag ha NAT på här hemma eftersom jag har både nätverksskrivare och ett flertal andra enheter uppkopplade så jag får väl köra vidare på mitt gamla pålitliga 25 mbit modem så länge. Orkar inte hålla på och pilla med att installera det som router när man ändå bara får ut wireless g och max 25 mbit nerströms ur det. Känns bara rätt tråkigt att behöva sitta med en fjärdedel av hastigheten man betalar för. Hoppas att Netgear snabbt kommer ut med en fix och lite officiell info hade nog inte varit helt fel eftersom det är en lurig bugg som man inte märker så där på en gång.

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av fb0r:

Ok. Tackar för klart besked!

Tänkte precis testa att slå av NAT för att felsöka om det var det som var problemet. Tyvärr måste jag ha NAT på här hemma eftersom jag har både nätverksskrivare och ett flertal andra enheter uppkopplade så jag får väl köra vidare på mitt gamla pålitliga 25 mbit modem så länge. Orkar inte hålla på och pilla med att installera det som router när man ändå bara får ut wireless g och max 25 mbit nerströms ur det. Känns bara rätt tråkigt att behöva sitta med en fjärdedel av hastigheten man betalar för. Hoppas att Netgear snabbt kommer ut med en fix och lite officiell info hade nog inte varit helt fel eftersom det är en lurig bugg som man inte märker så där på en gång.

Du/ni märkte ju det väldigt snabbt åtminstonde. <1vecka Bra gjort. Kom ju en förklaring rätt snabbt från comhem också på dethär, man kan nästan tro dom lusläser trådar för att se om nått oförutsett uppstått. Klar förbättring mot på 90-00talet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Du/ni märkte ju det väldigt snabbt åtminstonde. <1vecka Bra gjort. Kom ju en förklaring rätt snabbt från comhem också på dethär, man kan nästan tro dom lusläser trådar för att se om nått oförutsett uppstått. Klar förbättring mot på 90-00talet.

Jo det är sant. Har varit kund hos Comhem sen 2001 faktiskt och det är som natt och dag jämfört med tidigare.

Tänker ändå att en blänkare på hemsidan kanske hjälper alla normala människor som inte läser på Sweclockers mfl varje dag. Det kanske (nåja, i den bästa av världar iaf) besparar en del onödiga samtal/felsökningar hos Comhems kundtjänst rörande samma gamla bugg...

Riktigt trist att inte Netgear har bättre QA och det är väl på dom den största skuggan hamnar. Hoppas nu bara att 1) Comhem skaffar en bättre modemleverantör i framtiden och 2) stoppar utrullningen och lyckas skaka fram en uppdatering från Netgear eller (om det ens är möjligt) rullar tillbaks till förra versionen hos bredbandskunder som redan har fått in V0026.

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Lycka till, dina pingvärden ser betydligt sämre ut än mina. Jag har bråkat i snart fyra veckor med supporten då de påpekar att mina värden är för normala dessvärre! Man ska tydligen acceptera resultat som mina. Se nedan.

Statistics for ping.sunet.se:
Packets: sent=97, rcvd=97, error=0, lost=0 (0.0% loss) in 48.008187 sec
RTTs of replies in ms: min/avg/max/dev: 7.853 / 22.496 / 89.391 / 17.669
Bandwidth in kb/sec: sent=0.121, rcvd=0.121

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1. 192.168.0.1 0.0% 114 0.2 0.1 0.1 0.3 0.0 2. OM-DOC-1-Bu30.comhem.se 0.0% 113 5.6 8.1 3.9 27.3 3.8 3. 213-200-190-170.comhem.se 0.0% 113 7.5 9.8 5.2 23.7 4.0 4. 83.255.252.190 0.0% 113 15.6 14.4 6.6 28.8 4.8 5. 195.69.119.19 0.0% 113 7.4 10.8 4.9 57.2 8.5 6. cms01.sunet.se 0.0% 113 8.5 8.9 5.1 19.8 3.5

100/10, Sthlm / Östermalm-Gärdet 19:05 2011-08-29

Permalänk
Medlem

Gjorde ikväll lite testar av att ladda ner Ubuntu torrenten någon tipsade om tidigare i tråden.

Första nedladdningen med NAT av och kryptering i utorrent på gav mig 9MB/s, andra försöket NAT av och kryptering av, 6MB/s, tredje försöket NAT av kryptering på 5MB/s, fjärde försöket NAT av kryptering av 4,5MB/s. Resterande försök gav mig 4,5 - 5 MB/s oberoende av inställningar.

Har trafiken ökat så drastiskt de senaste veckorna att comhem måste börja använda sig av 50 gränsen som faktiskt står i avtalet? Tidigare har jag näst intill alltid haft 10MB/s eller mer när som helst på dagen. Tänkte jag skulle testa med samma försök imorgon innan jobbet för att se om så faktiskt verkar vara fallet.

Visa signatur

”How fast light ever travels - Darkness is already there waiting for it” - Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Har även jag noterat kraftigt försämrad hastighet på deras 200-tjänst. Tptest och nedladdningar från websiter ger runt 80-120 mbit i bästa fall mot tidigare 200+.

Jag har öppnat ett ärende hos supporten, men nivån där var snarare "ja vi ser at det är dålig hastighet, jag får skicka det vidare till någon annan". Det var en vecka sedan.

Permalänk
Medlem

ComHem - uppkopplingsproblem

Hej.

Skaffade 100/10 för ett tag sedan och har haft en hel del problem sedan det aktiverades i torsdags i förra veckan. Modemet tappar kontakten med omvärlden i stort en gång om dagen (igår söndag 28/8 hela tre gånger) och det enda som hjälper är att dra ut strömsladden, ta ut och sätta tillbaka coax-kabeln och in med strömmen igen. Testade med att strunta i coax-kabeln men då stod modemet hela natten utan att få kontakt. Det händer både när jag kör NAT och utan (vill helst köra utan för att kunna använda min Netgear FVG318 som brandvägg). Felanmälde idag till ComHem och tjejen i supporten samlade ihop uppgifterna för att sedan skicka dem till analysgruppen som ska fortsätta felsökningen.
Min fråga är nu, är det någon annan som råkat ut för detta problem ?

Som tur är min BBB-uppkoppling fortfarande igång men vill gärna ha den högre hastigheten som CH levererar eftersom TPTest gav 117 ner och 11 upp....

Permalänk
Medlem

Nej, nu är man tillbaka i gamla synder med usel ping igen. Höll sig i cirka 24 timmar sen laggade FIFA järnet igen. Suck! Har gjort en restore på modemet nu också, men det hjälpte inte. Hade bara datorn inkopplad direkt efter restore, så kan inte vara att de olika enheterna stör varandra heller. Vad göra? Ska jag verkligen behöva krångla mig ur bindningstiden och gå över till BBB via telefonjacket istället? Känns ju helt sjukt att det inte ska kunna ordna det här, comhem. Åhhh!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1. 192.168.0.1 0.0% 114 0.2 0.1 0.1 0.3 0.0 2. OM-DOC-1-Bu30.comhem.se 0.0% 113 5.6 8.1 3.9 27.3 3.8 3. 213-200-190-170.comhem.se 0.0% 113 7.5 9.8 5.2 23.7 4.0 4. 83.255.252.190 0.0% 113 15.6 14.4 6.6 28.8 4.8 5. 195.69.119.19 0.0% 113 7.4 10.8 4.9 57.2 8.5 6. cms01.sunet.se 0.0% 113 8.5 8.9 5.1 19.8 3.5

100/10, Sthlm / Östermalm-Gärdet 19:05 2011-08-29

Ser ut som mina värden ungefär, bedrövligt att det accepteras inom deras nät. Skulle jag jobbat och övervakat deras nätverkstrafik så hade man drömt mardrömmar..

Skrivet av thella:

Nej, nu är man tillbaka i gamla synder med usel ping igen. Höll sig i cirka 24 timmar sen laggade FIFA järnet igen. Suck! Har gjort en restore på modemet nu också, men det hjälpte inte. Hade bara datorn inkopplad direkt efter restore, så kan inte vara att de olika enheterna stör varandra heller. Vad göra? Ska jag verkligen behöva krångla mig ur bindningstiden och gå över till BBB via telefonjacket istället? Känns ju helt sjukt att det inte ska kunna ordna det här, comhem. Åhhh!!!

Jag har övervägt att dra in Telia ADSL, kan dock bara få 10-24/1-3 enligt kundtjänsten pga för långt till stationen, närmsta ligger tydligen 2000m+ ifrån mig. Däremot hoppas jag på Bredbandsbolaget fiber som föreningen eventuellt kommer dra in!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Man måste älska CG3100. Bytte modem igår. Startade nyss en nedladdning och hann komma upp i 58kb/s innan nätet stendog och man fick starta om modemet.

Har man fått ett måndagsexemplar eller är modemet fullkomligt värdelöst?

Permalänk
Skrivet av puttek:

Man måste älska CG3100. Bytte modem igår. Startade nyss en nedladdning och hann komma upp i 58kb/s innan nätet stendog och man fick starta om modemet.

Har man fått ett måndagsexemplar eller är modemet fullkomligt värdelöst?

Reseta, stäng av NAT och kör vidare

Permalänk
Medlem

Wireless ? CG3100

Jag har precis som många här i forumet haft väldiga problem med comhem's modem netgear CG3100

Problemet har tytt sig som så att modemet startat om sig flera gånger om dagen.
Detta har man märkt genom att uppkopplingen dör eller att nätverket blivit helt okontaktbart.
När man efter ca 1 min kommit igång igen så har jag loggat in på modemet och sett att system upp timet var på ca 1 min.

Det tog dock ett bra tag innan jag fattade att problemet låg på modemet.
Jag hade precis fått hem min nya mac book air när det började strula ordentligt.
Jag kunde surfa i allt mellan 1 min och 1 timme trådlöst på den.
Satte jag i usb dongeln för trådat nätverk so gick det att köra hur länge som helst.
Jag misstänkte självklart mac osx lion, då massor med forum inlägg rapporterade wifi problem i lion.

men när nätverket började dyka utan att mac book air:en var igång så började jag misstänka modemet.
För mindre än 1 år sedan hade jag också massiva problem med mitt dåvarande comhem modem, och det var då framför allt wifi som krånglade med att koppla ifrån och bli okontaktbart.
Lösnningen då var att jag var tvungen att köpa ett nytt modem från comhem eftersom modemet "funkade". att det trådlösa strulade spelar tydligen ingen roll för comhem.

Så 1000 spänn fattigare fick jag iaf fart på allt igen, och allt kändes bättre och stabilare med detta nya förbättrade netgear modemet.

Nu mindre än ett år senare kan jag ännu en gång konstatera att det faktiskt är wifi delen i modemet som är orsaken till att modemet startar om sig stup i kvarten.

Hur vet jag då detta?

Jag kopplade helt sonika in min air port express med sladd och konfade den som en access punkt istället för att ha den sitta i köket trådlöst kopplad med ett par högtalare inkopplade.
Efter det så stängde jag av "Enable Wireless Access Point" och "Allow Broadcast of Name (SSID)" under "Wireless settings" i modemet, och just nu har den en system upp time på över 3 dygn.

Jag kan surfa, kopiera filer via nätverket och använda min mac book air trådlöst utan problem överhuvudtaget.

Jag har lite prylar inkopplat på nätverket och dom 3 senaste dygnen har inte en enda pryl varit utan uppkoppling.

uppkopplat via sladd (gigabit inkl 2 netgear switchar):
2 st stationära PC
1 Apple TV2
1 st mac mini
1 st laptop
1 st NAS

Uppkopplat trådlöst:
1 htc
1 samsung galaxy s2
1 iphone 3gs
1 mac book air
1 netbook
1 (air port express)

Jag hoppas att detta inlägg kan hjälpa någon att prova att slå av wifi för att kanske få tillbaka lite stabilitet i sin internetuppkoppling.

Sen är ju frågan om man ens ska felanmäla modemet till comhem, det slutar väl ändå i att man får betala om man vill få det fixat.