Displayport allt vanligare i datorskärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m96:

VGA??? VGA suger ju fårpung.. Det blir ju suddig bild jfr de digitala varianterna...

Nej. Däremot så har billiga skärmar snålat på signalbehandlingen och får därför problem.

Permalänk

Härligt att läsa, har precis börjat använda DP på min U2311h :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Och jag hittade 126 i lager.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s75435491&o=tillv_pop&cols=#prodlista

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Det är för att du inte behärskar prisjakts sökfunktion.
Din sökning är begränsad till till fullHD-skärmar där DP-versionen är specificerad.
Det finns många DP-skärmar där DP-version ej är angiven, dessa har du valt bort, liksom alla större skärmar där DP har starkt fäste.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

OM mitt minne inte lurar mig så var dp framtaget som ett digalt gränssnitt för datorer, vilket hdmi inte är....så det är logiskt att dator skärma ha dp, och gratis är alltid gott

DISCLAIMER med gratis menar jag att man inte behöver betala licens till någon.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Varför detta tjat om HDMI vs. DVI? DVI-D och HDMI är samma signal....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zhrooms:

VGA > DVI > HDMI > Displayport > Displayport-Mini?

Om det inte är binär relation du menar så är väl svaret ja. Först (av ovan) kom VGA osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Varför detta tjat om HDMI vs. DVI? DVI-D och HDMI är samma signal....

Licens för HDMI, ingen för DP.

Jag fattar inte varför alla är emot HDMI så mycket? Jag är skitnöjd med min lilla vita kabel för 29 :- från pixmania Kör dock med DVI adapter->HDMI->datorn

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

För min del blir displayport först intressant och aktuellt när jag kan få en LED XD2560X1440 120Hz panel.. Då räcker inte hdmi riktigt till... Annars duger hdmi fortfarande väldigt bra till 1080P@120Hz som jag kör just nu...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

AMD har mini-DisplayPort på många av sina grafikkort.

Permalänk

Kliv i rätt riktning iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Vad krävs det då för 1080p 60fps upplösning?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Displayport var väl en halvtaskig idé för att tabort det "gammla" dvi-x och byta mot en smidigare anslutning. Jag har alltid sett HDMI som det som "gäller", dvi är okay det med, men displayport känns lite som det blev poppis bara för att apple slängde in det i nån maskin för länge sedan.. Samma visa med thunderbolt tror jag bestämt

** edit; hittade 12 produkter på prisjakt med displayport - http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s75430695&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s75430719

Tvärt om.. DP är det som gäller för datorer medans HDMI är en standard utvecklad för HiFi-produkter och enl. min enkla uppfattning inte har nånting att göra på datorer som inte är HTPC:er..
Har ingen som helst lust att betala licensavgift för en produkt med ett interface som är sämre än ett annat som är gratis och som dels har bättre bandbredd (visst, irrelevant i dagsläget då bägge två klarar av de vanligaste upplösningarna, men ändå) och dels har ett rent fysiskt bättre utformat interface (kabeln kan inte ramla ur för att någon petar på den tack vare en låsmekanism som kräver att du håller inne en knapp innan du drar ut kabeln).
Visst, fördelarna kan tyckas få, men jag tycker ändå man bör välja bort HDMI om möjligheten finns av principiella skäl, men det är jag

Permalänk

Betalar man extra för att få HDMI?
Då är det värdelöst;S
Du kan väl använda converter om du vill koppla till tv eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Bild och ljud kan gott och väl också skickas över tp. Finns redan produkter på marknaden idag.

Ehm, tp kabeln är ju löjligt långsam i jämförelse med tidigare nämda kablar.
CAT5 = 100Mbit/s
CAT6 = 1Gbit/s (Hemmabrukare)
CAT6A/CAT7 = 10Gbit/s

Sistnämda är inte särskilt billig.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Ser inga "direkta fördelar" med DP just nu. Så, kan någon säga vad som är bättre med DP än med HDMI.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Någon som vet om HDMI klarar av 120Hz i 1080p? Vill minnas att HDMI får problem när det kommer till 3D i högre upplösningar, men de kanske de korrigerat med tiden.

Men jag tycker det är synd att inte Displayport slagit igenom snabbare Tog ju lagom lång tid innan tillverkarna fick med in/ut-gångarna.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Ehm, tp kabeln är ju löjligt långsam i jämförelse med tidigare nämda kablar.
CAT5 = 100Mbit/s
CAT6 = 1Gbit/s (Hemmabrukare)
CAT6A/CAT7 = 10Gbit/s

Sistnämda är inte särskilt billig.

Svårt att jämföra tekniker som har för avsikt att sända signaler på några meters avstånd mot upp till 100m Men jag håller med dig, de är långsamma i jämförelse.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer ut skärmar i storlek 30 eller större med högre upplösning än 2560x1600 för högst 20.000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hoppas att det kommer ut skärmar i storlek 30 eller större med högre upplösning än 2560x1600 för högst 20.000 kronor.

Annars finns det ju Eyefinity t.ex. som DP används flitigt till

Permalänk
Medlem

Bra att DP är på frammarsch.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ser inga "direkta fördelar" med DP just nu. Så, kan någon säga vad som är bättre med DP än med HDMI.

Bättre kontakt, stödjer högre upplösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av echo:

Nej. Däremot så har billiga skärmar snålat på signalbehandlingen och får därför problem.

Det blir suddigare på varenda skærm jag sett hittills.. inkl min egen 30" 2560x1600.
Digitalt blir alltid bættre eftersom signalen ær exakt. Det blir till o fixa en jækla høg kvalitet på hela VGA lænkaget om du ska uppnå samma kvalitet med analogt. Då kan du før samma pengar fixa långt långt bættre digitala grejer. En av anledningarna till att inte en jævel kør VGA længre. Det ær knappast før skojs skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ser inga "direkta fördelar" med DP just nu. Så, kan någon säga vad som är bättre med DP än med HDMI.

T.ex.
Billigare.
Bättre, på allt.
Bättre kontakter.
Tillåter att man kopplar flera skärmar till en utgång.
Förenklar betydligt för de som vill ha flera skärmar till en laptop.
Möjliggör (i praktiken) att man kan koppla betydligt fler skärmar till ett grafikkort.
Högre bandbredd.
Tillåter att man skickar analoga signaler genom kontakten (viktigt för laptops).
Är tänkt att kunna ersätta LVDS (osäker hur det ser ut med det idag) och därmed använda samma interface för laptops som stationära datorer (kan komma några grymma moddar ur det bl.a.).

HDMI har knappt haft något existensberättigande ö.h.t.

Permalänk
Medlem

Nja, DP är väl bra men HDMI kommer inte försvinna. Våra TV-apparater kommer ha HDMI om femton år precis som vi fortfarande har SCART-ingångar, eftersom tillverkarna nu prånglat ut miljontals enheter med just HDMI-anslutning. SCART förresten, där har ni en kass kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Annars finns det ju Eyefinity t.ex. som DP används flitigt till

Jag tycker inte om Eyefinity eftersom det blir tjocka ramar mellan skärmarna så jag föredrar en stor skärm med högsta upplösning istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tycker inte om Eyefinity eftersom det blir tjocka ramar mellan skärmarna så jag föredrar en stor skärm med högsta upplösning istället.

Med eyefinity ska man inte klaga på kanterna, bilden stretchas ju inte ut.

Alltså spelar det ingen roll med kanterna i spel, då de 2 extra skärmarna, är extra syn helt enkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColaBola:

Med eyefinity ska man inte klaga på kanterna, bilden stretchas ju inte ut.

Alltså spelar det ingen roll med kanterna i spel, då de 2 extra skärmarna, är extra syn helt enkel.

Nja jag håller inte med. jag har en kompis som kör med 3 skärmar i spel och jag störde mig ialla fall på ramarna mellan skärmarna. Hade man kunnat ta bort ramarna så hade det varit mycket bättre enligt mig. En annan sak som är märklig är folk som klagar på att man får svarta kanter i tex Assasins Creed på en 16:10 skärm, det är ju mycket värre om kanterna är dubbelt så tjocka och sitter mitt i bilden som i eyefinity. Nu menar jag bara spel som tex fps, rpg etc och inte open ttd som jag har förstått är perfekt med 3 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

(använder DVI (HDMI är sämst till skärmar) sålänge då de faktiskt har smidiga sladdar, dual link-sladdarna är ju i princip lika rörliga)

Förstår verkligen inte hur HDMI kan vara sämst till skärmar när det är digitalt. Så länge du inte slår i taket så är det ju lika bra som de andra. (1920x1200)

Permalänk
Medlem

Thunderbolt ftw

Skrivet av Schnitz:

Jag hade hellre sett en bra, extern buss till allt istället för massa extravarianter. Det borde sedan länge funnits någon standard som funkar till skärmar, lagringsmedia, tangentbord och mus. Kanske det kunde nyttjas mellan moderkort och interna hårddiskar också. Skräpet USB 3.0 var nästan förlegat redan när det kom och är ett hån mot oss PC-entusiaster om man jämför med thunderbolt.

Det låter som du efterfrågar just thunderbolt. Tanken där är ju att man kapslar in andra protokoll och överför dem via thunderbolt vilket är en ganska snygg lösning. Nice också att den är bakåtkompatibel med minidisplayport.

Gällande displayport: Varför gjorde de kontakten så jäkla stor till att börja med? Apple reviderade ju den direkt när de började använda displayport till mini-displayport. Kanske inte gör så stor skillnad bak på en skärm eller TV men på bak på en dator gödslar man ju inte direkt med utrymme.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.