Köpa Cinema Display från eBay?

Permalänk
Medlem

Köpa Cinema Display från eBay?

Tja!

Jag har börjat en utbildning som innefattar allt från ljud- till foto- och videoredigering och är således jäkligt sugen på en Apple Cinema Display 27". Med Apple studentrabatt kostar den ca 8500kr i Sverige, 5500kr på eBay.

Vad kan jag åka på för baksmällar genom att beställa från USA?

Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrohn:

Tja!

Jag har börjat en utbildning som innefattar allt från ljud- till foto- och videoredigering och är således jäkligt sugen på en Apple Cinema Display 27". Med Apple studentrabatt kostar den ca 8500kr i Sverige, 5500kr på eBay.

Vad kan jag åka på för baksmällar genom att beställa från USA?

Linus

- Sladden lär ju med största sannolikhet vara för USAs elnät och du behöver således köpa en sladd för europeiskt elnät
- Du får räkna med fraktkostnader så du inte får en tråkig överraskning sen
- Vet inte hur det är med elprylar men tull och moms får du kolla upp också

Sen finns det ju alltid risk att den går sönder under transport så kolla upp transportförsäkring.

Permalänk

Du kommer att behöva betala moms iochmed tullgenomgången som blir på 25% + tullkostnad

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

- Sladden lär ju med största sannolikhet vara för USAs elnät och du behöver således köpa en sladd för europeiskt elnät
- Du får räkna med fraktkostnader så du inte får en tråkig överraskning sen
- Vet inte hur det är med elprylar men tull och moms får du kolla upp också

Sen finns det ju alltid risk att den går sönder under transport så kolla upp transportförsäkring.

Sladd torde inte vara något problem, annars har jag ett gäng adaptrar sen jag bodde i USA för ett par år sedan
Frakten är försäkrad med 7 dagars return guarantee om den inte funkar som sig bör och det är en top-rated seller osv osv osv

Skrivet av 4everapple1:

Du kommer att behöva betala moms iochmed tullgenomgången som blir på 25% + tullkostnad

Gäller det även på begagnat? Jag minns när jag var lite knodd och farsan importerade hockeygrejer från USA så räckte det med att skriva "second hand" eller "used" på paketet så besparades köparen från momsen. Jag får gÖÖgla lite på det, kanske har det ändrats.

Har du själv köpt eBay-elektronik och vet så tar jag gärna ett veto

Permalänk
Medlem

Lite snabb matematik hjälpt av Tullverkets hemsida ger ett totalpris på 6,900kr ink tull och moms vilket fortfarande är 1,500kr under nypris. Men då kan jag lika gärna börja fundera på att köpa en begagnad i Sverige till ett liknande pris.

Så var det med det

Länkar för intresserade:
Gåva: http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...
Internethandel: http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Permalänk
Medlem

Nu är inte tråden om ditt val mellan olika skärmar, men jag måste bara fråga: Varför inte en Dell U2711? Den är betydligt bättre för foto och minst sagt likvärdig för video. Samtidigt är den mycket billigare. Vill liksom bara ge dig ett vettigt alternativ som inte ens behöver innebära import.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanks:

Nu är inte tråden om ditt val mellan olika skärmar, men jag måste bara fråga: Varför inte en Dell U2711? Den är betydligt bättre för foto och minst sagt likvärdig för video. Samtidigt är den mycket billigare. Vill liksom bara ge dig ett vettigt alternativ som inte ens behöver innebära import.

Jag har onekligen tittat på U2711 men alltför många nämner grynighet av antiglareskyddet för att jag ska våga chansa. Eller har det kommit en ny batch utan problemet?

Sen är ju Cinema Display onekligen en fin pryl att ha i hemmet skolan har 27" iMacs och jag blev kär i upplösningen direkt, så varför inte matcha MacBooken och skippa grynighet? Tänkte jag.

Jag hade en 2209WA förut, riktigt grym och prisvärd skärm med upplösningen (1680x1050) som sin enda nackdel om man ser till det låga priset de hade på Dustins kampanj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

U2711 har samma upplösning som Cinema Display.

Hur som helst.. har du en Macbook med Thunderbolt? I så fall kan jag tycka att det är värt att vänta på Thunderbolt Display och sikta på den.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

U2711 har samma upplösning som Cinema Display.

Hur som helst.. har du en Macbook med Thunderbolt? I så fall kan jag tycka att det är värt att vänta på Thunderbolt Display och sikta på den.

Jo upplösningen är den enda anledningen jag ens kollat på U2711
Jag har 2010 MBP utan TB så TB Cinema Display är inget alternativ tyvärr. Jag har sökt som en galen efter rapporter om Dell fixat anti-reflexlagret som är så kraftigt att det ger grynig bild. Det finns ju en del guider för hur man tar bort det men antireflex är ju alltid trevligt och att skruva i skärmar tycker jag int är nå kul
Kollar man på Dells forum så finns inte en enda (seriöst, NOLL) trådar om antireflex, det är som att Dell rensat för att potentiella köpare inte ska bli misstänksamma. Lågt.

Permalänk
Medlem

Jag har en U2311H (23" IPS) och jag kan definitivt inte rekommendera en Dell skärm ihuvudtaget om U2711 lider av samma problem. Jag planerar att byta ut min U2311H med en Thunderbolt Display i höst.

Grinigheten är extremt störande och så fort jag sänker ljusstyrkan lägre än 100% så börjar den pipa. Jag har skickat in den till service en gång och fick en ny tillbaka med samma fel.

Permalänk
Medlem

http://hardforum.com/showthread.php?t=1564504 där är hur man tar bort de då hade man planer för söndag oxå haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Centura:

Jag har en U2311H (23" IPS) och jag kan definitivt inte rekommendera en Dell skärm ihuvudtaget om U2711 lider av samma problem. Jag planerar att byta ut min U2311H med en Thunderbolt Display i höst.

Grinigheten är extremt störande och så fort jag sänker ljusstyrkan lägre än 100% så börjar den pipa. Jag har skickat in den till service en gång och fick en ny tillbaka med samma fel.

Jag gillade min gamla 2209WA som jag skrev tidigare, men just den där satana grynigheten.. Vad kör du för input? Folk som kör displayport till displayport verkar få överlag bättre resultat.

Skrivet av contra:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1564504 där är hur man tar bort de då hade man planer för söndag oxå haha

Jag har kollat ett gäng guider av samma slag, så varför inte jag sparar ett par tusen mot cinema display och gillar jag inte antiglaren så kan jag pilla bort den. Det optimala vore att få se skärmen, men Piteå är inte Stockholm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrohn:

Jag har kollat ett gäng guider av samma slag, så varför inte jag sparar ett par tusen mot cinema display och gillar jag inte antiglaren så kan jag pilla bort den. Det optimala vore att få se skärmen, men Piteå är inte Stockholm...

Skickades från m.sweclockers.com

tänkte testa på en u2310 först och om de går bra så hoppar ja på min u2410 kan ta lite bilder under proceduren ! kanske tom testar ikväll bara för att ha nått o göra

Permalänk
Skrivet av jkrohn:

Jag gillade min gamla 2209WA som jag skrev tidigare, men just den där satana grynigheten.. Vad kör du för input? Folk som kör displayport till displayport verkar få överlag bättre resultat.

Jag har kollat ett gäng guider av samma slag, så varför inte jag sparar ett par tusen mot cinema display och gillar jag inte antiglaren så kan jag pilla bort den. Det optimala vore att få se skärmen, men Piteå är inte Stockholm...

Skickades från m.sweclockers.com

Du såg kommentarerna om att det fanns en risk för att något (polariserings grej, läs tråden som länkades till samt de trådar som länkades till i den länkade tråden) gick sönder va? Så du är medveten om risken om du gör det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrohn:

Jag gillade min gamla 2209WA som jag skrev tidigare, men just den där satana grynigheten.. Vad kör du för input? Folk som kör displayport till displayport verkar få överlag bättre resultat.

Displayport -> Displayport och Mini Displayport -> Displayport.