Helgsnack: "Nöjd med din skärm?"

Permalänk
Medlem

Ja, relativt nöjd.
En skärm som du är nöjd med har längre livslängd än din dator, i mitt fall ofta ett par tre datorer.
Då jag nyttjar datorn mest för visuella saker (spel, surf, film, jobb), jfr med streaming dator, virtual server, webbserver mm, så är ju skärmen väldigt viktig, och att hosta upp 4-5k för bara ett grafikkort och sedan köpa en billig skärm kändes inte som rätt prioritering för mig.
120Hz låter lockande på pappret men till skillnad från CRT så flimrar inte plattskärmar på 60 Hz.

För mig var IPS ett relativt enkelt val (färger och betraktningsvinkel). Inte ens när jag var liten (nu 40+) var jag snabb nog för att kunna nyttja extraresponstiden från en snabb skärm i spel. Å andra sidan anses 6 ms vara långsamt nu, vill minnas att 20 ms ansågs snabbt för 15 år sedan.

Ja, just det, det blev en HP LP2475w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Är nöjd med min DELL u2711 27" 2560x1440px (:

Har en likadan, Sjukt grym skärm

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Har en äldre Samsung 42" lcd tv 4000 modellen som skärm, funkar perfekt som skärm underbar i spel osv. Men den är lite dålig till film, inte så bra svärta och färgerna är lite bleka. Skulle vilja ha en ny led tv istället.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz och är nöjd, problemet är dock att det uppstår ett surrande ljud när jag kör 120 hz. Ett vanligt problem eller är det dags att ställa frågan till leverantören?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Har en 27" Benq M2700HD
Ganska billig och "mycket storlek för pengarna" lite blek i svärtan men massor med ingångar och helt ok för spel.
Klart värt dom 3000 kr den kostade.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Har haft en HP L2335 i runt 6 år.
S-IPS.

Det fungerar fortfarande bra, men jag är lite sugen på Dell U2711. Prislappen skrämmer mig lite.

Jag är hur nöjd som helst med min U2711, jag köpte den från tyskland, pma mig om du vill ha mer info ang. det. Då blev det ca 6000kr allt som allt.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

ja, eizo

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Sitter på en P2450H.
Finns bättre skärmar, men jag är riktigt nöjd.
Man har inte testat andra skärmar så vet man inget

Så länge jag sitter på denna saknar jag inget,skulle jag få vittring av bättre lär suget öka också.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har en gammal Samsung SyncMaster 226BW. Alla skärmar idag har 16:9 vilket jag inte är så förtjust i, upplösningen och formatet passar mig bra med denna skärm.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

är fortfarande grymt nöjd haft den sedan 98:P Men spelar nästan bara cs ibland så men om några år sitter jag säkert med en tft över 100hz

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Benq 24" LED 2ms.. mycket nöjd med den.. dock ganska svårt att kalibrera färgerna på den..
Min förra skärm Samsung T220 va mycket enklare..

Får göra ett nytt försök när man har tid och lust..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Entusiast

Köpte en Dell 2209WA IPS skärm för cirkus 9 månader cidan efter rekommendationer här på forumet. Självklart mycket nöjd, mycket bättre än min gamla TN skärm och kostade inte mer än va TN skärmen gjorde när jag köpte den.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Har en väldigt gammal HP-skärm, närmare bestämt en HP2335 23". Det var en ganska dyr skärm när den kom. Ångrar inte en sekund att jag köpt den. Köpte mig en Benq G2420HDBE och slängde ut efter nån vecka.

Så jag tycker att det är värt att lägga mer pengar på en bra skärm. Den får oftast stryka på foten när det ska uppgraderas, iaf för mig. Så den kostnaden som jag tog då, är jag fortfarande glad över idag. Den är väl inte direkt bäst med dagens mått, men den står sig mycket bra bland de billigare segmentet skärmar som finns idag.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Jag har haft en HP LP3065 sen slutet av juni -07 då jag kände mig rik och uppgraderade från någon 15 eller 17" CRT.

Dom fjortontusen jag gav för HPn har jag nog aldrig ångrat sen första gången jag kopplade in den och började använda den, det är helt enkelt en sanslöst bra skärm som fortfarande visar dagens billiga skärmar var skåpet ska stå. Den enda nackdelen med skärmen är som sagt att svärtan är lite sådär ibland men det märker man bara vid helt svart bild och det är ju inte särskilt ofta man tittar på det...

Köper man en skärm med IPS ångrar man sig sällan.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag tillhör den skaran som är 120hz frälsta. Jag byter inte från min XL2410T förrän det finns en redig IPS 120hz för en överkomlig peng.

Med andra ord, jag är nöjd.

Permalänk
Medlem

Har en sån här: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:4080282 - Lite liten men det duger

jk

Jag är nöjd med min 27" skärm. Först trodde jag att den skulle vara för stor men nu tycker jag allt annat är för litet Tror det är en Samsung P2770FH (med 1ms responstid, den är tyvärr inte IPS)

Permalänk
Medlem

Införskaffade en Eizo Foris 23" för någon månad sedan efter tips från SweC-medlemmar.

har inte blivit besviken hittills!

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Eizo FlexScan S2433WE

mycket nöjd då den går kalibrera väl och håller färgkallibrering till skillnad emot HP, DELL och Samsungskärmar jag haft tidigare både på jobbet och hemma. 1920x1200 istället för stympade 1920x1080 är också bara det värt mycket.

16-bitar s-pva gör att man kan gamma korrigera och slippa konstigheter i mörka partier - en stor skillnad emot speciellt den (enligt mig) orimligt högt prisade Ultrasharp panelen som är väldig mycket sämre på att återge korrekta färger i mörka partier.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en billig Samsung skärm med TN panel för några år sedan, kostade kanske 2000 då, i runda slängar.. Jag köpte den pga sin låga svarstid på endast 2ms.

Jag fick enorma släpningar som gjorde att det var hopplöst i FPS spel. Jag körde en del BF2 då och även lite CS. mellan vissa färger så blev det en stor kant när man drog i sidled. Lessnade och gav bort skärmen till en polare till slut. Nu har jag en bärbar och en S-IPS 42"tv som jag har använt som skärm i några år nu istället. Fungerar ypperligt! Den skall ha 8ms eller nå dyl har jag för mig, men den släpar mycket mindre än 2ms skärmen gjorde, antagligen för att 2ms endast låg i gråskalan.

Permalänk
Medlem

Är sjukt nöjd med min HP f2304 som jag köpte -04, den kostade en rejält slant då. Runt 15kkr om jag minns rätt.
Men den har varit, och är fortfarande, värd vartenda öre den kostade. Det bästa datorrelaterade köp jag någonsin gjort!

Skärmen är ju i princip det viktigaste till datorn, det är ju den som förmedlar all informationen!? så den ska man verkligen inte snåla med.

16:10 och IPS är ju ett krav vid byte av skärm. Är lite sugen på en 27" eller 30"

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Så sjukt många OT inlägg har jag aldrig varit med om som snackar om sina awesome TN skärmar för 1000kr.

"Som helgsnack tänkte jag då fråga alla som köpt en skärm av den dyrare sorten om de är nöjda med köpet? Berätta gärna exakt vad det är för modell och vilka nackdelar/fördelar ni upptäckt och om det var värt priset. Vore särskilt intressant att höra från alla som gått från TN till IPS!

Tusen tack!
-- HEllge"

Jag köpte aldrig en TN skärm utan kom över en gratis, tog dock inte lång tid innan jag började fundera på varför jag lägger ner så mycket cash på en dator som leverar men jag inte har något som kan visa den rättvisa datorn förtjänar. Köpte runt 2006 min första IPS skärm, en LG Flatron L2000C. Den lever med mig än idag som primär gaming skärm och center för min eyefinity-rigg. För drygt ett halvår sedan kom jag över ytterliggare två 20" 4:3 IPS skärmar som står på vardera sida om min LG.

Många tycker att 20" är ganska små skärmar och det kan jag hålla med om. Införskaffade mig för 2-3 år sedan en 24" skärm (Benq FP241w) av lite bättre kvalite och använde den som primär skärm under två år. Valde att sälja den för att jag aldrig skulle fått plats med två 20" och en 24" skärm som eyefinity rigg på mitt skrivbord. Det tog ett tag men till sist vänjer man sig vid storleken.

Jag har aldrig köpt en TN planel till min stationära och planerar att aldrig göra det heller. Betraktningsvinklarna man uppnår med en bättre planel är helt enkelt för bra för att motstå. Sedan att skärmarna klarar av att visa oj så många fler färger än TN panelerna är ju inte heller något att blunda för.

Jag kan förstå varför en del inte ser något speciellt i en ISP panels färger, den visar ju trotts allt de den ska. Den sätter inte smak på bilden som t.ex. en LED belyst panel eller osmak som en gammal TN panel, utan den är helt enkelt naturtrogen.

Så Ja, det är värt att lägga ner extra pengar på en bra skärm om man nu lägger ner flera tusen på en dator för att leverera bra prestanda.

//tJev

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd

Sitter på en skit VGA skärm, närmare bestämt en HP 2009v Har aldrig testat en dvi skärm så vet heller inte skillnaderna...

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Haft ett gäng dellskärmar och nu en samsuck.
Aldrig jag tar en samsuck igen.
Blir dell i framtiden.

Lite ironiskt då Samsung tillverkar många av de paneler som sitter i Dell-monitorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Sitter med tre mycket vanliga och enligt mig grymt prisvärda skärmar av märket benq och modell G2420HDBL.
Måste säga att jag är väldigt nöjd.
Visst färger osv är inte bra om man jämnför med min frus ips från mac men för surf lite film och en del spelande så trivs jag personligen faktiskt bättre med tn-paneler. lite för mycket förbättrande teknik som försämrar inputlagget.

IPS har helt klart bäst kontrast, färg och betraktningsvinkel men dom känns i många fall för slöa. Om det är placebo kan jag inte svara på men så uppfattar jag det och tänker vänta ett par år till innan jag uppgraderar mina små TN-paneler ^^

Trevlig helg alla här på SweC

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har en Benq g2222hdl och är rätt nöjd med den skärmen för det priset, ska uppgradera till en IPS skärm tänkte jag, innan nästa år iallafall:) 16:10 blir det nog då:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Hedersmedlem

Näjd med min 30" skärm.
NEC 3090WQXI.
Lite jobbigt svärta då det "lyser igenom" när det är mycket mörka spelmiljöer när rummet skärmen står i är helt mörkt.

På jobbet står en 30" Dell skärm.
Dell U3011 ?! stämemr modellnamnet
Den är mycket bra då den har så många inouts som den har. riktigt fint när man behöver se bildfrån många olika maskiner. Stör mig bara aningen på touch knapparna för menyerna. de skulle haft traditionella knappar!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Panasonic Viera TX-P42S30Y

Kanske inte helt optimalt som datorskärm, men fungerar över förväntan. Går både att programmera och spela utan några större problem. Största problemet är att den ibland blir suddig i någon sekund.

Permalänk

IPS är extremt överskattat enligt mig.
Uppgraderade från TN till IPS och ångrar uppgraderingen.
IPS glow (vitt på kanterna vid helsvart skärm), klarar ej av att visa helt vitt vid helvit skärm (lämnade tillbaks en skärm som hade rött tinting och den nuvarande skärmen är mörkare nere på vänster), grynig yta på skärmen som syns ibland på vitt, ingen skillnad på färg etc, eller faktiskt så är kanske alla färger tristare eftersom min TN skärm hade glossy yta, betraktningsvinklar kvittar eftersom jag alltid kollar på skärmen framifrån.

Summa summarum: finns i princip inte en enda fördel med IPS gentemot TN.

Permalänk
Medlem

Varför köpa en stor datorskärm när man helt sonika kan använda en stor TV? Dagens TV-apparater förmår ju både det ena och det andra och kör man spel eller BlueRay via datorn över en modern TV så ser det ju sjukt bra ut.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3