Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering!

Min svärfar behöver en ny dator för att kunna redigera filmer. Han har en HD-videokamera så han vill ju gärna att den ska fixa att redigera filmer filmade i 1080p.

Han var på expert och fick rådet att köpa en bärbar Samsung RC530-S04 (i7 2630QM, 4 GB ram, 640GB hdd och GeForce GT540M 2GB dedikerat). Den skulle han få ge 8000 kr för. Räcker den verkligen för videoredigeringen?

Min reaktion var iaf. att han skulle kunna få mycket mer prestanda för pengarna om han köpte en stationär dator.
Jag slängde lite snabbt ihop en dator på komplett:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=980096...

Ace Ecco 420 Midi Tower Svart Fläktar: 1x 120mm Bak, mATX, ATX, 2x USB, I/O: AC97, HD Audio
ASUS P8P67 LE, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, Crossfire, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI
ASUS Radeon HD 6850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0,"DirectCU", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort
Corsair CX V2 500W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 5x SATA, 120mm Fläkt
Intel® Core™ i5-2500K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3
Microsoft Windows 7 Home Premium SE OEM, 64bit, SP1
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-R: 6x, DVD-RAM: 12x, Bulk, BLACK
Western Digital Caviar® Green™ 1,5TB SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB

Det han saknade på Samsungdatorn var en Firewire-port, det får han här...

Men vad krävs egentligen för att kunna redigera video, vad är viktigt för att inte behöva sitta och vänta?
Är det någon poäng att ha 16GB ram?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Val av grafikkort hänger mycket på vilka program han använder, det finns några få program som kan utnyttja kraften i grafikkortet men då är de ofta riktade antingen mot nVidia (CUDA) eller ATI (Stream), inte båda.

Vanligaste rådet för videoredigering brukar vara att först och främst satsa på processorn (i5 2500K är utan tvekan prisvärd), sedan mycket minne (8 GB minmum, mer vet jag inte om man verkligen har nytta utav), snabb hårddisk (SSD för systemet som minimum, gärna även som scratchdisk), stor mekanisk hårddisk (så att man inte använder SSDn i onödan), och först därefter ett hyggligt bra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Okej. Han har pratat mycket om Pinnacle Studio Ultimate Collection. Jag kan dock inte hitta något om vilket system de har optimerat för. Om det inte är optimerat för något system, innebär det att det inte använder sig av grafikkortets processor och att man då skulle kunna köpa ett billigt grafikkort?
Kan ni komma på något videoprogram som använder sig av Cuda eller Stream?
Kräver dessa protokoll att man har en speciell processor? Stream verkar optimerat för AMD processorer och Cuda för Intel?

Kan inte 16 GB Ram-minne väga upp en långsammare hårddisk?

Slits SSD-hårddiskarna fort om man använder dem eller varför ska man inte använda den i onödan?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

SSD slits inte mer än andra delar i datorn men om man använder den i onödan måste man ha mer utrymme. Och de kostar mer. Och då finns risken att man tycker att det blir för dyrt och struntar i det. Och tappar enormt i prestanda. Hellre då att man tänker "optimera, optimera, optimera" och köper så lite/mycket som man faktiskt behöver, och inte mer.

Permalänk
Medlem

Kan någon ta en sista koll?

Har byggt en dator för videoredigering. Tack vare många goda tips här från forumet har jag kommit fram till att det bästa borde vara att ha en i7 2600K processor och använda den inbyggda GPU:n.

Datorn kommer aldrig att användas till spel utan bara bild och videoredigering med CS5 resp. Pinnacle studio 15.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/886654/videodator

MVH/ Dava

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Du har bara en green disk med. Det blir inte snabbt om du ska köra OS från den.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Nja, vill inte ha en SSD och vad jag upplevt så är inte skillnaden så farligt stor mellan greendiskarna och de andra att de motiverar prisskillnaden. Men vad tror ni om resten?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Moderator
Moderator

*trådar sammanfogade*

Korspostning är inte tillåten - du har fler trådar i Köprådsdelen men jag bedömmer dem som helt andra frågor. Däremot bör du vara medveten om följande regel.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Lycka till med ditt köp.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Ska du redigera video med Adobe Premiere Pro CS5-serien ska du ha ett Nvidia (Cuda) kort som stödjer Mercury playback engine (dvs inte Radeon eller Intel), rekomenderat är GTX470/570 och uppåt men det går även att få GTX460/560 att fungera med lite trix.

http://www.adobe.com/products/premiere/tech-specs.html