När utnyttja försäkring?

Permalänk
Medlem

När utnyttja försäkring?

Vet inte om tråden passar in här men jag testar.

Jag skaffade en hemförsäkring med allrisk i måndags och nu råkade jag spilla lite fanta på datorn... det blixtrade till och slutade fungera. Hade tidigare haft problem med datorns tangentbord men nu fungerar den inte alls.

Om jag ringer försäkringsbolaget, har de rätt att neka mig? Ska jag vänta med anmälan? När ska jag anmäla? Bolaget är Länsförsäkringar i Bergslagen.

Permalänk
Medlem

No offence, men de luktar försäkringsbedrägeri lång väg.... :/

Detta innefattar hemförsäkring:

Egendomsskydd
Om något skulle hända dina ägodelar.
Ansvarsskydd
Om någon skulle kräva dig på skadestånd.
Rättsskydd
Ekonomisk hjälp om du behöver anlita advokat.
Överfallsskydd
Ersättning vid misshandel.
Reseskydd
Om något skulle hända dig eller dina ägodelar på resan.

Tror nog att någon annan måste hälla fanta i din dator för att den ska gälla. Annars hade ju alla "bytt" TV etc kontinuerligt.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av azkami86:

Vet inte om tråden passar in här men jag testar.

Jag skaffade en hemförsäkring med allrisk i måndags och nu råkade jag spilla lite fanta på datorn... det blixtrade till och slutade fungera. Hade tidigare haft problem med datorns tangentbord men nu fungerar den inte alls.

Om jag ringer försäkringsbolaget, har de rätt att neka mig? Ska jag vänta med anmälan? När ska jag anmäla? Bolaget är Länsförsäkringar i Bergslagen.

Du har alltid rätt att anmäla skada till ditt försäkringsbolag. I ditt fall kan det gå under någon form av drullerubricering. Här blir det väl hög självrisk och liten ersättningsnivå, så jag tvivlar på att du kommer få ut någon summa för ditt slarv.

Funkar datorn eller var det bara tangentbordet som var rasigt?

Snozan, du behöver undersöka din näsa.

Permalänk

Om du väljer att anmäla så ska anmäla olyckan när direkt efter den inträffade, visst kan anmälan ske någon dag efter, men då ska de i anmälan framgå vilken dag det är.

Sedan visst finns det andra metoder som att bryta sig in hos grannen och sno hennes dator, men om man ej ska begå lagbrott så ska man säga det som hände när det hände.

Sist så är hela datorn kass? Det kanske blir billigare att fixa felet själv? Har du en laptop, så är det dock värre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag vet att det låter skumt men det var en olyckshändelse. Enligt villkoren är självrisken 800 kr och det är länsförsäkringar's allrisk/drulle jag har. :/

Permalänk
Medlem

Har du garanti på datorn? Isåfall är det rimligare att du får lämna in den och få ett kostnadsförslag och då täcker försäkringen den kostnaden, minus självrisken. Är den utanför garanti är jag inte säker, men då kan du eventuellt få ett andrahandsvärde minus självrisken.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av azkami86:

Jag vet att det låter skumt men det var en olyckshändelse. Enligt villkoren är självrisken 800 kr och det är länsförsäkringar's allrisk/drulle jag har. :/

Om det inte var en olyckshändelse, är det då troligt att du redan efter så kort tid skulle ha gjort denna gärning och väcka uppmärksamhet? Det tycker inte jag, även om jag har läst om en hel del korkade amerikaner som har mördat sin sambo dagen efter de kraftigt har höjt livförsäkringen eller tecknat en ny. (men du bor ju i Sverige inte usa, ;), *skämt åsido* )

Så jag tror dig, däremot tror jag inte att du kommer få så mycket ut. Men du kanske har en dyr dator och därmed kan betala mycket i självrisk.
Dock kvarstår faktum att man ska berätta sanningen även om denna är misstänksam, annars begår man försäkringsbedrägeri, även om man via sanningen hade fått ut samma summa.

*edit*
Att klockor m.m ibland blir borttappade någon dag innan försäkringen går ut är dock en annan femma. (då folk gör något i all hast)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Om det inte var en olyckshändelse, är det då troligt att du redan efter så kort tid skulle ha gjort denna gärning och väcka uppmärksamhet? Det tycker inte jag, även om jag har läst om en hel del korkade amerikaner som har mördat sin sambo dagen efter de kraftigt har höjt livförsäkringen eller tecknat en ny. (men du bor ju i Sverige inte usa, ;), *skämt åsido* )

Så jag tror dig, däremot tror jag inte att du kommer få så mycket ut. Men du kanske har en dyr dator och därmed kan betala mycket i självrisk.
Dock kvarstår faktum att man ska berätta sanningen även om denna är misstänksam, annars begår man försäkringsbedrägeri, även om man via sanningen hade fått ut samma summa.

*edit*
Att klockor m.m ibland blir borttappade någon dag innan försäkringen går ut är dock en annan femma. (då folk gör något i all hast)

Saken är den att jag har en macbook air och vill bara ha en fungerande dator. Hur brukar de göra en värdering för liknande ärenden? De kan ju inte neka och säga att det är bedrägeri? Självrisken står svart på vitt och går inte att ändra.... finns ju en anledning till att man skaffar en allriskförsäkring. När liknande olyckor inträffar.

Permalänk
Medlem

Har du en allrisk/drulleförsäkring så är det bara att anmäla skadan och berätta vad som hänt. Självrisken är i dessa fall oftast fast mellan ca 800 och 1500:- beroende på avtal, och ersättningen därefter betalas ut efter en schablon för allriskförsäkringen som baseras på vad det är för typ av produkt (dator brukar vara en egen kategori) och hur gammal den är. Värdesavskrivningen går dock jävligt fort på elektronikprylar i hemförsäkringar, så huruvida du får ut nån summa värd namnet är upp till just ditt avtal.

Oavsett vilket kan du anmäla vad som helst till ditt försäkringsbolag - de avgör om du får ersättning eller inte. Försäkringsbedrägeri är rubriceringen på det brott du begår om du genom att ljuga om omständigheterna begär ersättning du egentligen inte har rätt till.

Ring och snacka med ditt försäkringsbolag!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Håller med föregående post - ring och anmäl skadan (eller anmäl skadan via deras hemsida) för det värsta som kan hända är att de av någon anledning nekar ersättning.

Att en skada är ogiltig för ersättning är INTE samma sak som bedrägeri.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

Att en skada är ogiltig för ersättning är INTE samma sak som bedrägeri.

Men att medvetet göra skada pga av att man vill ha ut pengar eller ny produkt.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Ska anmäla skadan om en vecka, det får gå som det går.

Permalänk
Medlem

Varför om en vecka???
Man ska alltid anmäla skador,RMA,DOA,brott,etc,etc så fort som möjligt.
Gör man inte det så finns det ju en risk att försäkringsbolag,polis,etc,etc börjar fundera på VARFÖR du inte anmälde direkt för att kanske kunna använda det som skäl att ej betala,fixa,läga ner,etc,etc.

Och just försäkringsbolag är ju redan från början nästan helt omöjliga att ha att göra med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Karate Taco:

Har du garanti på datorn? Isåfall är det rimligare att du får lämna in den och få ett kostnadsförslag och då täcker försäkringen den kostnaden, minus självrisken. Är den utanför garanti är jag inte säker, men då kan du eventuellt få ett andrahandsvärde minus självrisken.

Vad har garanti med saken att göra? att spilla Fanta i tangentbordet är ett typexempel på yttre åverkan och täcks absolut inte av garantin.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hunden:

Vad har garanti med saken att göra? att spilla Fanta i tangentbordet är ett typexempel på yttre åverkan och täcks absolut inte av garantin.

Det var precis det han sade, få ett kostnadsförslag. Om du lämnar in något för reparation som bedöms som att det inte täcks av garanti får du ett kostnadsförslag på vad det skulle kosta i resevdelar, arbete och undersökningsavgift så du kan avgöra om du vill ha saken reparerad eller ej. Om du tackar jag, pynta. Om du tackar nej så får du pynta undersökningsavgiften.

Det är ett vanligt förfarande att låta försäkringsbolaget ta hand om kostnadsförslaget vid en försäkringsfråga som är utanför garanti.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om du har drulle i din försäkring så kan de inte neka dig, tror att det heter "plötslig oförutsedd händelse" och det är det när man spiller något i datorn.

Eller som min kontakt på Länsförsäkringar sa, du får inte slå en hammare i TV:n med flit ,men om du tappar hammaren, då ersätter vi.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Moderator
Moderator

Är det så att du faktskt skaffade försäkringen innan skadan skedde bör du nog kontakta försäkringsbolaget omgående, även om du tror att det skulle verka misstänkt.
Har du däremot skaffat försäkringen i efterhand för att kunna anmäla skadan vore det isåfall försäkringsbedrägeri, som är brottsligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Din försäkring kommer att gå upp i pris för flera år frammåt om du anmäler skador till dom. Beroende på vilken summa du får tillbaks så är det kanske inte värt att anmäla

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad har garanti med saken att göra? att spilla Fanta i tangentbordet är ett typexempel på yttre åverkan och täcks absolut inte av garantin.

Det jag menade var om TS har möjlighet att lämna in datorn för service och reparation, men nu i efterhand inser jag att det antagligen går lika bra att göra det även utanför garantiavtalet.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt en olyckshändelse. Enligt villkoren gäller försäkringen även allrisk lösegendom, det är väl drulle?

Edit: Nu har jag ringt in och anmält skadan. Personen ibtelefon sa att han skulle skicka ut en skaderapport som jag skulle ta med till en verkstad. Vi får se hur det går därifrån.

Tack för all hjälp b

Permalänk
Medlem

Faktumet att du nyligen skaffade försäkringen och ett par dagar senare spillde Fanta på datorn gör att det luktar fusk på långa vägar. Försäkringsbolag är i regel inte särskilt generösa med att ge ut pengar till vem som helst så se till att din berättelse håller och ljud inte för då är du stenkörd. Rekommenderar dig att kontakta nån juristsupport. Jag vet att Advokat Stockholm erbjuder gratis sådan via mail. Sen har du också juristjouren men den förstnämnda brukar ge snabbast svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wsad:

Faktumet att du nyligen skaffade försäkringen och ett par dagar senare spillde Fanta på datorn gör att det luktar fusk på långa vägar. Försäkringsbolag är i regel inte särskilt generösa med att ge ut pengar till vem som helst så se till att din berättelse håller och ljud inte för då är du stenkörd. Rekommenderar dig att kontakta nån juristsupport. Jag vet att Advokat Stockholm erbjuder gratis sådan via mail. Sen har du också juristjouren men den förstnämnda brukar ge snabbast svar.

Att det luktar bedrägeri är inget jag nekar... Men det var en olyckshändelse, jag tänker inte kontakta någon advokat eftersom att jag inte gjort något fel. Det är ett av anledningarna till att man skaffar en försäkring som täcker allt. Som jag sa, nu har jag ringt bolaget och de ska skicka ut ett brev/rapport som jag ska ta till en verkstad för kostnadsförslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag läste inte hela tråden innan jag svarade. Den enda anledningen till att jag svarade var för att hjälpa till. Ber om ursäkt om det uppfattades som jag anklagade dig för något sorts fusk. Tog bara till mig det som stod i tråden. Gjorde väl en så kallad one piece som från den där serien. En flopp med andra ord.

Lycka till med försäkringsskiten. Lite bökigt men i längden äre värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatsup:

Jag läste inte hela tråden innan jag svarade. Den enda anledningen till att jag svarade var för att hjälpa till. Ber om ursäkt om det uppfattades som jag anklagade dig för något sorts fusk. Tog bara till mig det som stod i tråden. Gjorde väl en så kallad one piece som från den där serien. En flopp med andra ord.

Lycka till med försäkringsskiten. Lite bökigt men i längden äre värt besväret.

Tack, det borde gå helt okej. Bara den går att reparera så är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knuckles:

Din försäkring kommer att gå upp i pris för flera år frammåt om du anmäler skador till dom. Beroende på vilken summa du får tillbaks så är det kanske inte värt att anmäla

Nej? Har aldrig hört att en hemförsäkring höjs efter en skada.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Inte så svårt att ta reda på när datorn gick sönder, bootades sist etc. Är det ett datum innan du skaffade försäkringen så får du nog en stämning, och svårt att hitta försäkringar i framtiden. Men om allt stämmer så får du ut en ny dator med åldersavdrag om den är över ett år, sen har du självrisken. Det som ej brukar täckas av de flesta hemförsäkringar är skador som uppkommer av husdjur, naturkrafter (tex jordbävning, översvämning etc)

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Din försäkring kommer att gå upp i pris för flera år frammåt om du anmäler skador till dom. Beroende på vilken summa du får tillbaks så är det kanske inte värt att anmäla

Om dina premier går upp i taket efter en sådan händelse är det nog hög tid att att byta försäkringsbolag. har inte hört talas om att sådant händer på drulle/allrisk. Brukade väl hända för 10-15 år sedan på bilförsäkringar (högrisk för olyckor så det är därför det är dyrt med bilförsäkring). Nuförtiden slås det ut på alla kunderas premier, de går upp med (påhittad summa btw) 0,001 öre för varje grej som händer en av deras försäkringstagare för att kompensera den ekonomiska förlusten. Annars skulle folk byta bolag efter varje grej som händer för att få ner priserna igen, förutsatt att man inte fick fördelar av att ha skadefria år hos ett och samma bolag dvs. Svärfar har kört bil utan olyckor och haft samma bolag i över 20 år, han kan köra på någon och även om det är 100% hans fel så täcker försäkringen allt för bara självrisken.

Sambons cykel blev stulen för några år sedan.
Den kostade 6000kr, låset som var stöldskyddsmärkt och godkänt av SFF, Stöldskyddsföreningen godkändes inte av Länsförsäkringar, därför uppgick ersättning bara till 50% av varans värde. 50% av 6000kr är 3000kr, minus självrisken på 1500kr blir det 1500kr i handen. A slap in the face enligt mig. Turligt nog var cykeln bara några månader gammal, annars hade den bara varit värd varit 50% av ursprungspriset. Vad hände med premien då undrar ni? Ingenting.

Till trådskaparen: Om du inte ljuger om när det hände; anmäl olyckan och säg som det är, om du ljög; chansa och lycka till

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'