Permalänk
Medlem

Hög hastighet på processorfläkten

Har nyligen skaffat både ny processor och ny processorfläkt. Efter att ha haft de nya komponenterna i en vecka eller två så har min nya fläkt börjat låta väldigt mycket, något den inte ska göra enligt alla de recensioner jag läst om den aktuella fläkten. Jag misstänker att det har att göra med att den ligger på en väldigt hög hastighet, just nu när jag kollar ligger den på runt 4400 rpm. Detta måste väl vara klart högre än vad den ska behöva hålla?

Temperaturen på CPU är låg och bra så den borde kunna gå betydligt långsammare utan att den blir för varm.

Är detta en normal hastighet eller är något fel? Finns det något sätt jag kan sänka hastigheten på?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

kan ju börja med vad du köpte för något ^^, alltid bra att veta, blir så mycket enklare då hihi

men så fort behöver fläkten verkligen inte snurra,...

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Corsair H60 Hydro Series heter kylaren. Processorn jag har är en oklockad Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K.

Permalänk
Medlem

Antar det är stockkylaren, dessa är 4 pins och är PWM styrda, och dom flesta modekort kan styra PWM fläktar via dess bios, men detta måste aktiveras i bios, om man inte gör detta så går den i full fart..

Skrivet av Jakob-E:

Corsair H60 Hydro Series heter kylaren. Processorn jag har är en oklockad Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K.

OK medföljande fläkt är inte så tyst, men det går inte i några 4400rpm, men kanske i 1800, bör följa med ett dämpmotstånd till den som man kan sätta dit som sänker rpm en del, fläkten bör du koppla till moderkortets CPU_FAN och pumpen till PWR_FAN, pumpen kan däremot arbeta med hög RPM så är nog från den du avläser 4400rpm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300