Överklocka seasonic 700W PSU!!!

Permalänk
Inaktiv

Överklocka seasonic 700W PSU!!!

Tänkte ev. installera ett till GTX 480 i min rigg och köra SLI men är lite osäker på strömförbrukningen. Jag gjorde en PSU calculator beräkning och kom fram till 760 W under full load med de specs ni ser i min signatur. Tyvärr har jag "bara" ett 700 W seasonic PSU och undrar om någon vet om ett PSU kan överleverera några futtiga watt till så jag slipper byta? Misstänker att PSU calculatorn räknar med 100% load för den beräkningen (stresstest) och det är ju frågan om BF3 kommer stressa med 100% hela tiden.

Hela poängen med bytet är ju att göra en sneak-upgrade tills nästa generation GPU kommer i vår. Måste jag köpa nytt PSU blir det liksom inte sneak längre....

Tacksam för synpunkter och tankegångar kring detta lyxproblem!

Permalänk
Medlem

Ditt agg kommer belastas runt 100% och det är inte bra för livslängden.

Vänta på nästa generations grafikkort? För 480 duger ju?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ghostshades:

Tänkte ev. installera ett till GTX 480 i min rigg och köra SLI men är lite osäker på strömförbrukningen. Jag gjorde en PSU calculator beräkning och kom fram till 760 W under full load med de specs ni ser i min signatur. Tyvärr har jag "bara" ett 700 W seasonic PSU och undrar om någon vet om ett PSU kan överleverera några futtiga watt till så jag slipper byta? Misstänker att PSU calculatorn räknar med 100% load för den beräkningen (stresstest) och det är ju frågan om BF3 kommer stressa med 100% hela tiden.

Hela poängen med bytet är ju att göra en sneak-upgrade tills nästa generation GPU kommer i vår. Måste jag köpa nytt PSU blir det liksom inte sneak längre....

Tacksam för synpunkter och tankegångar kring detta lyxproblem!

Vänta på nästa generation.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Tack för synpunkterna, men för mig är ~2000:- en relativt låg peng om man ser till vad det ger, och vi pratar ju om ca 80% prestandaökning med dubbla kort om jag inte är ute och cyklar.

Frågan är: CAN IT BE DONE?

Permalänk
Medlem

Ja klart det går men fan vet hur länge agget orkar, du kan ju köra ett tag med stock eller underklockade kort och sedan köpa nytt agg så fort du får råd å sen köra oc, du lär ju iaf behöve 850w man ska ju ha lite marginal...

edit: agget klarar korten lätt när de inte belastas så om du bara spelar då och då samt aldrig provar furmark så ^^

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Tack för synpunkterna, men för mig är ~2000:- en relativt låg peng om man ser till vad det ger, och vi pratar ju om ca 80% prestandaökning med dubbla kort om jag inte är ute och cyklar.

Frågan är: CAN IT BE DONE?

Kanske om du klockar ner processorn och grafikkort(en) till originalhastighet, eventuellt klocka ner ännu lägre, så din strömförbrukningen håller sig under 80% av nätaggets styrka, om du inte vill riskera dina komponenter.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Tänk på att om nätagget går sönder så kan det med lite otur dra med sig andra komponenter också. Jag skulle INTE våga chansa på att det funkar!

Permalänk
Medlem

Jobbigt det där. Jag hade gjort ett av följande:

1. Släng ut ett par hårddiskar, klocka ner cpun lite och kör ett till 480. Seasonics nätagg är de bästa som finns och att ligga på gränsen på dessa tror jag inte är ett problem, ens för livslängden. Om du skippar att bencha med 100% cpu och 100% gpu (typ furmark & prime95 samtidigt) så kommer inte datorn dra 100% heller. Gissningsvis så blir belastningen vid spel 80-90%. Köp en elmätare på Clas Ohlson så vet du säkert. Extrapris på dem just nu:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164719240

2. Om du har lite marginal i din budget, sälj ditt 480 och skaffa ex två beg kort typ 560Ti eller 5870. Sälj dem igen när det är dags att göra dönderuppgraderingen. Så sätt slipper du göra dig av med ett bra agg.

EDIT: Räknar du med standardklock på grafikkorten i SLI? Om inte kan du juh kanske skippa OC på dem för att få ner strömmen lite.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allt på orginalfrekvens, eller prollen så högt du kan på orginalvcore samma med graffen så ska det nog inte vara några problem,
dock kommer agget belastas rätt bra, kommer ligga på ca 80% lite under vilket är acceptabelt.
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-480-3way-sli-review...

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Så länge du är beredd på att du kan få byta ut ALLT i datorn när,om nätagget ger upp (och framförallt har råd med det) ta en chans.
Jag däremot skulle aldrig gjort det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Så länge du är beredd på att du kan få byta ut ALLT i datorn när,om nätagget ger upp (och framförallt har råd med det) ta en chans.
Jag däremot skulle aldrig gjort det.

Håller med.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Inaktiv

Suck. *gräver i kassakistan*

Får arkivera denna under lagen om alltings jävlighet...

Permalänk

Det kommer förmodligen funka, men du kommer ligga nära 700W under tung belastning i spel (BF3) och över 700W i Furmark.
Personligen skulle jag antingen inväntat nästa generation kort, eller köpt ett kraftigare aggregat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Håller helt med Wrong Target, även om Seasonic är bra grejer så blir det jobbigt i längden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tror du att din dator kommer att dra mer ström än testet som Meanis länkade till då? Där drog system ca 700W från väggen, minus effektivitet så motsvarar det typ 600W på nätagget. Vad drar din dator nu? Prova med en enkel effektmätare...

Permalänk
Medlem

PSU'er har ett helt batteri av skyddskretsar som skall se till att du aldrig får farliga strömmar/spänningar till dina komponenter.
Det ingår i ATX speccen t.om.
Säkert så fuskar vissa (no-name-kina) tillverkare med detta, men garanterat -inte- seasonic.
Om du ger 17 i att köra furmark så bör ett 480 inte dra mer än max 250 watt, vilket lämnar hela 200 watt till resten av systemet, och din CPU drar garanterat under vad TDP'n anger (om du inte kör överklockat såklart).
Har du inte femtioelva hårddiskar i så stämmer matematiken.
Och hur du än vrider och vänder på det så kommer du alltid ha en flaskhals, d.v.s du kommer inte att belasta både CPU och GPU's till 100% samtidigt.

Och varför man skulle bygga ett system efter ett program som t.o.m grafikkortstillverkarna specialskriver drivrutiner för att det inte skall förstöras deras kort övergår mitt förstånd.
Men jag kanske är speciell då jag bygger datorer efter vad jag faktiskt skall använda dom till, inte för att köra märkliga testprogram.

Permalänk
Inaktiv

Jovisst det tror jag inte heller att komponenterna kan ta skada som vissa i tråden påstår, däremot kommer jag få höra massa från polarn som kommer psyka mig hårt om jag inte "vågar" bencha. Personligen vill jag bara ha bra flyt i spelen och BF3 är det enda jag lirar som jag inte kunna maxa ur.

Hmm..... har ju ett annat klenare nätagg liggandes, skulle iofs kunna köra bara det till kort nr 2 och bara lägga det löst vid sidan om riggen. Inte så snyggt kanske men det borde ju funka

Problem solved!!!!

Permalänk
Medlem

Äh, du säger ju att det är BF3 som gäller.
Och BF3 svarar rätt bra på bättre grafikkort, speciellt SLI.
Visst kan du köra ghetto varianten med 2 nätagg, men va 17, lite stil måste man ju ha ibland
Skulle det mot förmodan visa sig att ditt 700w inte ensamt räcker till, så kan du ju alltid klocka ner korten en aning.
Du kommer ändå att sluta med bra mycket bättre BF3 prestanda än vad du har just nu.

Edit, insåg just att jag rekade en nerklockning på sweclockers.
Menar det såklart som en temporär lösning !!

KLOCKA NER ? E JA GAULEN ?!
Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Jovisst det tror jag inte heller att komponenterna kan ta skada som vissa i tråden påstår, däremot kommer jag få höra massa från polarn som kommer psyka mig hårt om jag inte "vågar" bencha. Personligen vill jag bara ha bra flyt i spelen och BF3 är det enda jag lirar som jag inte kunna maxa ur.

Hmm..... har ju ett annat klenare nätagg liggandes, skulle iofs kunna köra bara det till kort nr 2 och bara lägga det löst vid sidan om riggen. Inte så snyggt kanske men det borde ju funka

Problem solved!!!!

Jo, det borde nog gå bra. 25% av strömmen dras från moderkortet i alla fall, och därmed från din befintliga PSU, men det borde den klara av.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Jovisst det tror jag inte heller att komponenterna kan ta skada som vissa i tråden påstår, däremot kommer jag få höra massa från polarn som kommer psyka mig hårt om jag inte "vågar" bencha. Personligen vill jag bara ha bra flyt i spelen och BF3 är det enda jag lirar som jag inte kunna maxa ur.

Hmm..... har ju ett annat klenare nätagg liggandes, skulle iofs kunna köra bara det till kort nr 2 och bara lägga det löst vid sidan om riggen. Inte så snyggt kanske men det borde ju funka

Problem solved!!!!

Har du koll på hur man kopplar dubbla atx-nätagg? Du måste kortsluta grön och svart för att nätaggregatet skall ge ström. Går att modda själv med en enkel brytare, annars gäller en sådan här kabel:
http://www.frozencpu.com/products/5637/cpa-167/Lian_Li_Dual_P...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv

Jo den har man ju gjort ett par gånger med en najtråd