Permalänk
Medlem

Ps3 eller Xbox 360 ?

Hej kära mednördar.

Jag kommer nu ställa en fråga som förmodligen är lika lätt att svara på som "vem kom först? hönan eller ägget....?" Nämligen, ska man köpa sig xbox eller ps3 nu när det nästan är 2012.... ?

Jag har personligen alltid föredragit retro-scenen, och är die-hard Nintendo:ian... Min huvudsakliga konsoll-spelande görs på mitt 8 och 16 bits nintendo. Tjejen har uttryckt ett intresse av en modern konsol för att kunna spela lite sociala spel när vi har besökare, och kunna ge varann smisk i något skoj spel när vi har en stund över.

Problemet nu är att det för mig är i princip dött lopp mellan xbox och ps3, så jag behöver lite tips och råd. Gärna från folk som har, eller har haft båda konsolerna nära nog, för att ha det färskt i minnet.

Jag gillar främst plattformsspel, skojracing (som mariokart) & äventyrsspel i stil med zelda. Hon gillar pusselspel, samt plattformsspel. Som det ser ut nu kommer vi självfallet köpa några få orginalspel på skiva, men det mesta spelandet kommer nog vara via nerladdningsbara småspel/indie-spel. Ur rent social-spel-perspektiv kommer vi att köpa den plattform vi väljers "spela-med-kroppen-lösning" som finns.

Priset spelar ingen roll särskilt inte då vi ska dela på kostnaden. Så bomba gärna på tips kära vänner...

Permalänk

Låter mer som om ett Wii skulle passa er.

Permalänk
Medlem

Håller med, ett wii skulle passar er.
Annars är det väl möjligtvis ps move eller kinect som skulle vara intressant.
Bara dra ner till närmsta butik o testa på, sen finns det listor på nätet man kan kolla vilka spel som man kan köpa på market/psn.
Ta det som verkar mest intressant

Permalänk
Medlem

Säger som de andra att Wii skulle passa er, eller så kollar ni bara in vilka spel som är intressanta för just er, och väljer en konsol därefter. (förresten så kom hönan först )

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Wii eller xbox, ps move är ingen höjdare

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

OT: ägget kom först. Ägget kom från en för-höna, vars kyckling muterades till en höna

Permalänk
Medlem

Vill du ha nåt med aktivitet så Xbox 360 med Kinect! Wii känns lite föråldrat och grafiken på spelen är inte de bästa på Wii:n

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

OT: ägget kom först. Ägget kom från en för-höna, vars kyckling muterades till en höna

Precis
Det har gått gradvis alla arter utvecklas konstant ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Säger som de andra att Wii skulle passa er, eller så kollar ni bara in vilka spel som är intressanta för just er, och väljer en konsol därefter. (förresten så kom hönan först )

nehe
frågan lydder vad kom först, och det är tolknings fel , för de specificerar inte att det är ett hön egg.
egget kommer helt klart först!

Köp wii! skit kul! min kompis har det!

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Wii har sjukt underhållande indie och plattformspel!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att ps3 är bättre än xbox när det gäller plattformsspel som super mario o dyl.
dock tycker jag (av personlig erfarenhet) att xbox har ett bättre utbud av spel via "marketplace". många roliga indie game titlar.

vet inte eran ålder men skulle tro att ni är typ 24+ (skjut mig inte, bara känns på hur du formulerade frågan) och då jag inte vet hur frekvent ni laddar ned olagligt material eller om ni har en blu-ray spelare så skulle jag tipsa om ps3an om ni vill kunna kolla på film.
xbox med kinect för att ha roligt (allt blir roligare om man rör på sig, kanske inte optimalt för "gaming" men det handlar ju om ett socialt umgänge och sitta still i en soffa med varsin kontroll är lite tråkigt.)

ang. wii... visst man rör sig med kontroller och dylikt men enligt min erfarenhet är precisionen inte så bra och det kan vara en del delay. Jag känner också att 480p upplösningen och avsaknad av filmtittande (har för mig att de inte kan spela upp filmer) gör konsollen enformig.

kort och gott:
xbox + kinect om ni har allt annat i tv väg
ps3 om ni känner att ni saknar en blu-ray spelare.

edit: vet inte den tekniska kunskapen hos er eller viljan att bryta mot lagar men ett Wii kan man cracka och spela spel olagligt med(dl material). tänker inte säga hur men en kompis har gjort det. Olagligt som sagt.

//RsQ

Permalänk
Medlem

BÅDA TVÅ! man vill ju kunna spela alla spel som finns. Man får ju inte glömma pc:n, man kan ju inte spela fps spel på konsoller.

Visa signatur

Q9550 @ 2.83 | MSI P45 | Kingston 4GB @ 800mhz | XFX ati 5850 black edition | thermaltake toughpower 750W | samsung spinpoint 500GB | cooler master centrino 534 | samsung syncmaster 225BW | steelseries ikari | logitech G15 | Icemat Siberia, Steelseries 7H

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockeo:

BÅDA TVÅ! man vill ju kunna spela alla spel som finns. Man får ju inte glömma pc:n, man kan ju inte spela fps spel på konsoller.

FPS spel på en skärm med en dator när man har ett social umgänge?

Permalänk
Medlem

Röstar också på Wii, perfekt komplement om man redan lirar sina hardcore spel på PC och sen biland vill spela lättare spel som mario kart och wii sports resort eller nått annat kul när man har folk på besök eller så. Sen finns det en hel del riktigt fina titlar till Wii också som är lite mer för hardcore gamers, bland annat hela Metroid serien som jag fortfarande inte lyckats varva. Sen kommer ju Zelda Skyward Sword när som helst, har redan förbeställt mitt ex på dustin home. Kan säga att både BF3 och Skyrim får nog vänta till ja varvat zelda vilket lär ta typ 50-70 timmar speltid ryktas det om.

EDIT: Sen är faktiskt COD Black Ops rätt kul på wii

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

OT: Hönan kom först. Ägget kunde ju blivit tupp.

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

FPS spel på en skärm med en dator när man har ett social umgänge?

varför inte

Allt beror på vad du gillar för spel. Då jag tycker att de xbox exklusiva spelen är bättre än de ps3 exklusiva så skulle jag säga xbox. Om alla spel du vill spela finns på båda konsollerna så skulle jag säga xbox 360 om det är så att du inte vill se på blu-ray filmer och om det är så då ska du självklart köpa ps3.

Ps3 har dock grymma plattform spel så som rachet och clank.

Visa signatur

Q9550 @ 2.83 | MSI P45 | Kingston 4GB @ 800mhz | XFX ati 5850 black edition | thermaltake toughpower 750W | samsung spinpoint 500GB | cooler master centrino 534 | samsung syncmaster 225BW | steelseries ikari | logitech G15 | Icemat Siberia, Steelseries 7H

Permalänk
Medlem

* Vi är 33+ båda två.
* Jag spelar en del på pc, fast mest world of warcraft och skoj småreleaser via steam.
* Blueray spelar precis ingen roll då vi har en stationär blueray-spelare
* Jag har aldrig piratkopierat till en stationär spelkonsoll
* Vi har en wii redan, dock gick det utför efter SNES enligt min mening, det kom ett fåtal riktigt bra spel (som ofta var nintendos egna) och sedan var det rätt mycket mediokert krafs.

Permalänk
Medlem

Tja, beror nog på vad för party spel ni vill ha. Ps3 och 360 har lite olika. Kinect fungerar, men tänk på att det kräver en hel del utrymme framför din tv. PS3 har Singstar och de där frågesportssakerna samt Move som är Wii HD, vet inte hur det är med partyspel till den dock.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikabob:

* Vi är 33+ båda två.
* Jag spelar en del på pc, fast mest world of warcraft och skoj småreleaser via steam.
* Blueray spelar precis ingen roll då vi har en stationär blueray-spelare
* Jag har aldrig piratkopierat till en stationär spelkonsoll
* Vi har en wii redan, dock gick det utför efter SNES enligt min mening, det kom ett fåtal riktigt bra spel (som ofta var nintendos egna) och sedan var det rätt mycket mediokert krafs.

Xboxen helt klart. Mest för alla indiespel (finns inte alls på PS3) och sjukt smidiga/enkla "dashboard", när man skall kolla spel på PS3 går det segt, många knapptryckningar, det känns helt enkelt inte fräscht.

Jag har både PS3 och Xbox, spontant skulle jag säga mer socialt spelande på PS3;an men i praktiken blir det smidigare på Xboxen. Jag har exempelvis inte lyckats skapa mer än en "äkta" profil på PS3:an medans jag och min flickvän båda har Xbox Live Guld så vi kan spela inloggade samtidigt på samma xbox eller en i sovrummet och en i vardagsrummet (har profilerna på USB-minnen men med Novemberuppdateringen kommer man slippa det, profilen i molnet). Vår PS3 är en grym blurayspelare men används dessvärre inte så mycket mer. Om ni båda har sjukt små händer kan PS3:ans kontroll vara lättare men för normalstora svenska händer känns de pyttiga och plottriga.

Det finns hur mycket plattformsspel till Xboxen som helst, Både på Xbox Live Marketplace och bland indiespelen. För att inte tala om "riktiga" spel.

Bästa Sociala spelet till Xboxen heter Scene it och är sjukt kul om man är tre-fyra pers. Jag och min flickvän lirar mest Halo och Keflings och dungeon crawling action-rpgs.

Jag vill verkligen gilla min PS3:a men strul och att min tjej inte kan ha en riktig profil på samma enhet samt att voice inte fungerar (ingen använder det). Ratchet and Clank var min favorit men de två senaste var helt enkelt inte så kul.

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar någon roll, det finns mängder med sällskapsspel till båda konsolerna. Enda du behöver tänka på om du skall använda dig av onlinespel på konsolerna är att Xbox kräver live vilket kostar 450-500kr för ett år vilket inte är allt för jävligt. Min favorit när det kommer till sällskapsspel är utan tvivel Guitar hero, och det finns ju till båda så det är helt enkelt vad du föredrar. Xbox 360 eller PS3. Och om du inte riktigt vet så finns ju det alltid elektriska sällskapsspel från teknikmagasinet som får alla parter att bli ytterst frustrerade

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem

Får väll rekommendera ett ps3 med Little big planet, riktigt kul plattformsspel

Men om du hade tänkt att köpa kinect eller move, så köp ett xbox så slipper ni stå och hålla i en kontroll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikabob:

Hej kära mednördar.

Jag kommer nu ställa en fråga som förmodligen är lika lätt att svara på som "vem kom först? hönan eller ägget....?" Nämligen, ska man köpa sig xbox eller ps3 nu när det nästan är 2012.... ?

Jag har personligen alltid föredragit retro-scenen, och är die-hard Nintendo:ian... Min huvudsakliga konsoll-spelande görs på mitt 8 och 16 bits nintendo. Tjejen har uttryckt ett intresse av en modern konsol för att kunna spela lite sociala spel när vi har besökare, och kunna ge varann smisk i något skoj spel när vi har en stund över.
.

Har haft båda konsolerna inklusive Wii.

Wii är föråldrat, tråkigt och inget nytt kommer ditt förutom Mario, Mario och ännu mera Mario...

Playstation 3 är den som jag valde att behålla av alla dessa tre och det är mest för att PS3:an har mest spännande exklusiva titlar så som Uncharted, Metal Gear Solid osv.

Om vi går in på Playstation store så har dem väldigt få spel att köpa där, finns väl så man klarar sig ett tag. Men det är inte ofta något kul kommer upp där. Move tycker jag personligen är skitkul! Oavsett om det är att du spöar någon i boxning eller lirar bordtennis.
Sen blu-ray spelaren är inte fy skam heller.

Xbox 360 är väl den konsol som har det ni söker, massvis med spel på marketplace, indi och plattform. Och sen har vi ju Kinect, vilket jag personligen avskyr då skiten känner av 100% av det du gör ena gången men den andra kanske 70%, så man kan bli förbannad på den. Fast det positiva är att du inte har någon kontroll att hiva på TV:n

Sen kostar ju även 360 varje månad om ni ska vara online, vilket jag tycker är värdelöst! Kanske inte är någon stor summa, men slå ihop det på ett år så har du en slant som ligger där.

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna lista de bätre exklusiva spelen som varje konsol har?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Skulle någon kunna lista de bätre exklusiva spelen som varje konsol har?

edit:
Till xbox har ja inte så stor koll men till ps3 har jag det, har ca 80 spel på hddn och 50 på skiva.
Ps3 exklusiva:
Uncharted http://www.youtube.com/watch?v=DHHcM6aHPnE
Metal gear solid http://www.youtube.com/watch?v=Z8e9-1KreMU
Killzone http://www.youtube.com/watch?v=3QdydrzwdM0
Little big planet http://www.youtube.com/watch?v=AGzOKbVC2r8
God of war http://www.youtube.com/watch?v=Hiieqlgbn2c&feature=relmfu
Gran turismo http://www.youtube.com/watch?v=dlz6J4zKzls
Heavy rain http://www.youtube.com/watch?v=JKPPdgBK3r8
Infamous http://www.youtube.com/watch?v=2uAMnsqqI-0
Mod nation racers http://www.youtube.com/watch?v=_M2m7JFylgA
Ratchet and clank http://www.youtube.com/watch?v=A3DuxKZqoxU
Resistance http://www.youtube.com/watch?v=rPpJfuA4-5U

Men lätt det bästa spelet till ps3, GOD OF WAR! Alltså det är så sjukt episkt! Det är nog det bästa spelet jag någonsin spelat, så mäktigt.
Till alla som äger en ps3 men inte har spelat det... FY SKÄMS!!!

Tror du kommer gilla ps3, Finns sociala spel som Buzz, Scene it, sports champions, sing it, guitar hero.
Finns en hel del spel o köpa i Playstation store, har som sagt ca 80 o känner nu att det inte finns allt för mkt roligt kvar o köpa men det är väl smaksak.
Tror du skulle gilla detta när/om det kommer: http://www.youtube.com/watch?v=cd5L7b7Nfm0
Annars kan jag STARKT rekommendera det kingdom hearts 2 till ps2, äventyrsspel som zelda typ fast man får spela olika karaktärer (Alla möjliga figurer, kalle anka, musse, tarzan osv )

Permalänk

Jag har både xbox och ps3, och måste säga att jag tror att ps3 skulle passa er bäst. Little big planet 1 och 2 är underbara plattformsspel som tilllåter upp till 4 spelare. När det gäller indiespel finns Fancy Pants adventures, osäker på om det finns till xbox också, men det är också ett trevligt plattformsspel som tillåter 4 spelare. Gällande mariokart liknande finns ju något som heter mod racer nation tror jag? Har inte spelat det, men verkar vara mariokart aktigt

Gällande konsoll exklusiva spel som illusion frågade om så kan jag lägga till Resistance serien och några Ratchet and Clank spel på ovanstående lista. (notera att nästan alla av spelen han nämde har en eller två uppföljare.)

Till Xbox 360 finns; (Eftersom Xbox ägs av microsoft finns flera av dessa även på PC )
Halo serien (såklart)
Alan Wake
Fable serien
Forza motorsport serien
Gears of War serien
Left 4 Dead 1 & 2
Splinter Cell Conviction

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Gillar ni indiespel och plattformspel så är det (ur min mening) xbox360 för hela slanten. Dashboard (det vill säga själva 360menyn när du inte har några spel körandes) känns så mycket bättre och fräschare än PS3s.

Jag tycker inte ni ska titta er blind på ett fåtal speciella spel för varje konsoll, då det inte verkar ha varit det aktuella från början (men även där hade jag valt 360, väldigt kär i GoW-serien) Men med tanke på vad jag läst så skulle jag definitivt säga xbox, men då om ni tänkt använda deras marketplace-tjänster

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt PS3 när jag såg titeln, men efter att ha läst hela posten så måste jag nog gå emot migsjälv och säga 360. Är ett diehard PS3fan personligen, men PS3 uppfyller inte det ni är ute efter lika bra som 360. Många fler små indiereleaser på XBL, bättre motioncontrol, och det är lite mer allmänt accepterat i sociala sammanhang. Många vuxna bekanta har ett 360 för samma syfte som ni vill ha en konsoll, och är definitivt nöjda. Prislappen och utbudet på PS3 riktar sig lite mer på die hard-gamern i mitt tycke. Ska man ha en kvalitétskonsoll för att nöta 600kronorsreleaser och exclusives som ser och känns jävligt bra så ska man definitivt investera i ett ps3. Vill man däremot spela då och då och mest i sociala sammanhang så är nog xboxet bättre.

Det enda jag kan tänka på som talar emot är att xboxet har en månadskostnad för att nå onlinematerialet medan PS3 har gratis, men det ska väl inte vara problem för ett hushåll med 2 inkomster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabilon:

OT: Hönan kom först. Ägget kunde ju blivit tupp.

Nej, det var en t-rex som fick ett "retard" ägg, och där kläktes hönan
Kolla hur miss garrison förklarar det på youtube om evolutionen.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Var nere på gamebutiken och klämde lite på respetive konsoll, intressanta iaktagelser...:

* xboxens handkontroll sitter som gjuten i handen, ps3ans känns precis som ps2ans kontroll (vilken är liiiite för liten för mina händer, så jag sitter och klämmer på den / får ont)

*xboxens lösning kinect känns mycket mera genomtänkt och "rolig" ur en social spelsynvinkel, medans ps3ans move känns som ett rent plagiat på wii:ens lösning.

* Det finns spel till PS3an som LittleBigPlanet och ModNation Racers som är åtminstånde i mina ögon svårslagna evighetsspel, du kan sätta dig och lira hur mycket eller lite du vill och ändå vara nöjd. Jag gilar evighetsspel, sånt som aldrig riktigt blir gammalt liksom. Ett bra äventyrsspel är svårslaget, men när du väl varvat det... "slagit det" så att säga, är det inte så himla mycket mer du kan göra med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

OT: ägget kom först. Ägget kom från en för-höna, vars kyckling muterades till en höna

Sant

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD