Längre tids arbete på annan ort, hotellboende - Vad gör ni på fritiden?

Permalänk
Medlem

Längre tids arbete på annan ort, hotellboende - Vad gör ni på fritiden?

Hej alla Swecare!

Sedan jag började jobba tidigare i år så har jag hunnit med att avverka ett par veckor på hotell vid olika tillfällen, dock oftast en vecka åt gången. I dagsläget är jag inne på min tredje vecka i rad, vilket till skillnad från tidigare hotell-svängar innebär att man har hunnit se sig omkring, testat lite olika matställen och allt man annars brukar avverka under den första veckan och som får timmarna att gå. Men sen då? Vad gör ni?

Jag är övertygad om att vi har ett flertal personer här på swec som bor på hotell pga sitt jobb på annan ort, och tänkte att ni gärna får dela med er av tips och råd hur man får kvällarna att gå.

Ett vanligt svar tror jag är att man helt enkelt jobbar fler timmar per dag, för att sedan ta en kortare sista dag eller liknande, vilket även jag gör då och då. Men de andra dagarna turfar jag (www.turfa.se) gärna om vädret tillåter, men tyvärr finns ingen lånecykel på hotellet vilket är frustrerande. Istället blir det alltså lite promenader. Har även börjat upptäcka att hotellen också ofta har ett litet gym med iaf lite vikter. Annars går jag gärna på bio om det är något som lockar, eller verkar åtminstone lite intressant - vilket har lett till ett par dåliga biobesök, men som ändå effektivt tagit kol på ett par timmar :). Tyvärr varierar uppkopplingshastigheten ganska friskt, vilket gör att t.ex. youtubande endast är segt och frustrerande.

Hur gör ni?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Har aldrig vart i en sådan situation där man jobbar och bor på hotell,men om du vill ha tips på underhållning så kan jag 'försöka ge lite tips'

1.kolla Tv6 play och dra igenom Erik och Mackan showerna då uppkopplingen tillåter kan få lite inspiration där ifrån.

2. Kanske göra en blogg om ditt resande liv.

3.Lär dig nått nytt program på datorn där du kan skapa nått användbart.

4.Lär dig ett instrument helst nått litet och portabelt ,typ som ett munspel eller varför inte en ukulele.

5.Lite tillbaks til punkt #2 men kanske recensera Hotellrum,Matställen etc.

6.Jag vet inte försökte iaf

7.Profit

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns något bra tips egentligen (förutom det vanliga då, läsa, se på tv-serier, bygga korthus etc)... Det blir helt enkelt skittråkigt om man inte har några att umgås med på kvällarna! Ett tips på tidsfördriv kan ju vara att sätta sig i baren/lobbyn eller liknande och snacka skit med säljarna som garanterat sitter där kväll ut och kväll in (har hittills inte varit på ett hotell en vardag där det inte bott någon typ av resande säljare...).

Min svärfar har en ganska udda men bra lösning, han är hobbydomare i fotboll, så när han planerar sina resor brukar han anmäla sig till att döma matcher på den orten. Både betalt (inte mycket men iaf en liten slant) och garanterat nåt att göra på kvällen! Långsökt för dig kanske, men det gäller att tänka lite utanför lådan om man hade tänkt bo mycket på hotell

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Hej alla Swecare!

Sedan jag började jobba tidigare i år så har jag hunnit med att avverka ett par veckor på hotell vid olika tillfällen, dock oftast en vecka åt gången. I dagsläget är jag inne på min tredje vecka i rad, vilket till skillnad från tidigare hotell-svängar innebär att man har hunnit se sig omkring, testat lite olika matställen och allt man annars brukar avverka under den första veckan och som får timmarna att gå. Men sen då? Vad gör ni?

Jag är övertygad om att vi har ett flertal personer här på swec som bor på hotell pga sitt jobb på annan ort, och tänkte att ni gärna får dela med er av tips och råd hur man får kvällarna att gå.

Ett vanligt svar tror jag är att man helt enkelt jobbar fler timmar per dag, för att sedan ta en kortare sista dag eller liknande, vilket även jag gör då och då. Men de andra dagarna turfar jag (www.turfa.se) gärna om vädret tillåter, men tyvärr finns ingen lånecykel på hotellet vilket är frustrerande. Istället blir det alltså lite promenader. Har även börjat upptäcka att hotellen också ofta har ett litet gym med iaf lite vikter. Annars går jag gärna på bio om det är något som lockar, eller verkar åtminstone lite intressant - vilket har lett till ett par dåliga biobesök, men som ändå effektivt tagit kol på ett par timmar :). Tyvärr varierar uppkopplingshastigheten ganska friskt, vilket gör att t.ex. youtubande endast är segt och frustrerande.

Hur gör ni?

Är egen företagare och jobbar som snickare. Har ett annat företag som håller på och etablerar sig i Sverige som vi renoverar lokaler för. Åker då runt en del och renoverar så fort det går och åker sedan hem igen. Någonstans mellan 10-15 timmar per dag brukar det då bli. På "fritiden" är det då äta mat på restuarang samt öl därtill, köpa lite snacks och gött att ha på hotellrummet, surfa och kolla på TV samt däcka!

Självklart ska jag försöka komma med lite tips! Ditt turfande är ju en bra grej speciellt då du får se lite av ställena som du är och jobbar i. Annars kan det ju vara bra att höra på swecs forum vad det finns att göra i staden som du är i. Saker att se och så vidare! När du sett dessa ställen som tipsas om så är det ju bra! Du blir ju då väldigt allmänbildad om hur städerna är. Kanske är tråkigt ibland. roligt ibland. Men ack så utbildande! Annars om du inte vill kolla runt i städerna som du besöker så ta och sätt igåg och plugga på distans! Perfekt om du har massvis med tid över där du bara sitter på ett hotell!

Jag hade nog inte pallat det men det finns folk för allt!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _tekken_:

(...)4.Lär dig ett instrument helst nått litet och portabelt ,typ som ett munspel eller varför inte en ukulele.(...).

:DKUL:D att du nämner munspel, då jag själv spelar detta eminenta instrument.:)<3 Lär Du dig Munspel från Grunden så *lovar* jag dig att timmarna kommer gå väldigt fort!:) Och det fina med det hela är att du - förutom övandet - efter ett tag faktiskt kommer kunna spela låtar OCH öva samtidigt.:) Det blir lite som att hacka: du lär dig inte bara att hacka utan du tjänar en hacka på att hacka X storbank.;) Dock förordar jag att du håller dig till munspelandet istället för att hacka banker!:)

En tjejpolare pratade med en kille: en stund in i samtalet så ville han ligga med henne.>.< Jag tog då över konversationen och låtsades vara henne (med hennes medgivande:)) och sa att han fick ligga med henne om han lärde sig att spela "Blott en dag, ett ögonblick i sänder" och "Smoke on The Water" på munspel...:D Killen Och han gick på det!:D:D Det visade sig att han hade ett munspel. Så jag sa till honom att om han visade sig i cam (påklädd inget annat godtogs) och spelade på sitt munspel så skulle han få en belöning.:) Detta gick han naturligtvis på.:D Överraskningen var att han fick prata med mig!:) Ja killar är inte direkt smarta vågar jag påstå!:D

Detta var helt enkelt som vi tyckte killen förtjänade och något att begrunda och visst är det skönt när rollerna är omvända och det är killen som blir blåst och inte tjejen?:D:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

:DKUL:D att du nämner munspel, då jag själv spelar detta eminenta instrument.:)<3 Lär Du dig Munspel från Grunden så *lovar* jag dig att timmarna kommer gå väldigt fort!:) Och det fina med det hela är att du - förutom övandet - efter ett tag faktiskt kommer kunna spela låtar OCH öva samtidigt.:) Det blir lite som att hacka: du lär dig inte bara att hacka utan du tjänar en hacka på att hacka X storbank.;) Dock förordar jag att du håller dig till munspelandet istället för att hacka banker!:)

En tjejpolare pratade med en kille: en stund in i samtalet så ville han ligga med henne.>.< Jag tog då över konversationen och låtsades vara henne (med hennes medgivande:)) och sa att han fick ligga med henne om han lärde sig att spela "Blott en dag, ett ögonblick i sänder" och "Smoke on The Water" på munspel...:D Killen Och han gick på det!:D:D Det visade sig att han hade ett munspel. Så jag sa till honom att om han visade sig i cam (påklädd inget annat godtogs) och spelade på sitt munspel så skulle han få en belöning.:) Detta gick han naturligtvis på.:D Överraskningen var att han fick prata med mig!:) Ja killar är inte direkt smarta vågar jag påstå!:D

Detta var helt enkelt som vi tyckte killen förtjänade och något att begrunda och visst är det skönt när rollerna är omvända och det är killen som blir blåst och inte tjejen?:D:)

Du verkar ha ven väldigt tjejjig röst i alla fall!:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonazz:

Du verkar ha ven väldigt tjejjig röst i alla fall!:P

Vi chattade, vi pratade inte.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag reste en del för 2-3 år sedan och så här brukade jag göra:

1. Jobba över om det är möjligt. Man blir både klar snabbare och kan plocka ut ledig tid hemma istället.
2. Se till att man har en bra laptop med ok grafikkort så att man kan spela på hotellrummet. Ett 3G-modem är bra att ha också om wifi på hotellet strular/går långsamt.
3. Träna. Om inte hotellet har ett eget gym har de garanterat ett samarbete med ett lokalt gym. Det brukar vara prisvärt, typ 50kr för valfri träning på SATS. Att dra ut och springa funkar ju annars alltid.
4. Softa i relax-avdelningen med lite bastu och bubbelpool.
5. Om man åker bil kan man plocka med sig hobby-grejer, jag har haft cykeln med mig någon gång.
6. Köra lite representation och bjuda ut kunderna på middag.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Köp en spelkonsoll och koppla till tv:n på hotellrummet... det var vad jag gjorde när jag bodde ett par veckor på hotell.

Permalänk
Medlem

Kanske inte alltid en lösning, men bo på vandrarhem istället.
Då finns det alltid nån man kan prata med. På hotell är det ofta så att är man ensam så förblir det så, på vandrarhem är det en helt annan stämning och man kan lätt prata med vem som hellst.

Permalänk
Medlem

Börjar med att tacka för all respons, över förväntan :). Många bra råd och idéer, absolut!

Skrivet av Agonotheta:

Kanske inte alltid en lösning, men bo på vandrarhem istället.
Då finns det alltid nån man kan prata med. På hotell är det ofta så att är man ensam så förblir det så, på vandrarhem är det en helt annan stämning och man kan lätt prata med vem som hellst.

Vandrarhem har jag inget emot, vanligtvis. Är hyffsat van att semestra runt i europa på egen hand, då är det alltid skoj med vandrarhem och utbyta historier, platser etc med randompersoner. Nackdelen är att det ofta är sämre komfort och sämre utbud av faciliteter tillgängliga vilket man kan önska när man arbetar om dagarna. Självklart är det här man märker att man får vad man betalar för, men om det ändå inte är jag som betalar så föredrar jag nog hotell när jag arbetar här i Sverige :).

Skrivet av darkmoon:

Köp en spelkonsoll och koppla till tv:n på hotellrummet... det var vad jag gjorde när jag bodde ett par veckor på hotell.

Har en prestandaburk till laptop med mig och har lite spel på. Dock skulle jag inte tacka nej till något större än en 17" skärm. Har tänkt tanken att koppla datorn till tv:n, men eftersom olika tv-apparater har olika ingångstyper så är jag rädd att behöva ha med mig ännu en sladd :). Har en xbox360-kontroller med mig nu och spelar typ fifa, men fler spel hade inte skadat, så rekommendationer på singleplayerspel som gör sig bra på dator med gamepad önskas!

Skrivet av fastforward:

Jag reste en del för 2-3 år sedan och så här brukade jag göra:

1. Jobba över om det är möjligt. Man blir både klar snabbare och kan plocka ut ledig tid hemma istället.
2. Se till att man har en bra laptop med ok grafikkort så att man kan spela på hotellrummet. Ett 3G-modem är bra att ha också om wifi på hotellet strular/går långsamt.
3. Träna. Om inte hotellet har ett eget gym har de garanterat ett samarbete med ett lokalt gym. Det brukar vara prisvärt, typ 50kr för valfri träning på SATS. Att dra ut och springa funkar ju annars alltid.
4. Softa i relax-avdelningen med lite bastu och bubbelpool.
5. Om man åker bil kan man plocka med sig hobby-grejer, jag har haft cykeln med mig någon gång.
6. Köra lite representation och bjuda ut kunderna på middag.

1. Japp, försöker i största möjliga mån. Om inte annat så har jag komp-timmar att jobba ifatt efter sommaren då jag inte hade hög beläggning och hellre tog mig ut och cyklade än att sitta och slösurfa på kontoret. Jag har märkt att det är mycket lättare att sitta kvar på kvällarna när man är på annan ort!
2. Grafikkortet är dugligt för väldigt mycket, dock är jag en multiplayer-person och som du själv säger så är internetuppkopplingen kass emellanåt. Ett 3G-modem har jag, och ett abonnemang för. Försökte testa det i veckan (för första gången på typ ett halvår) men det ville inte alls. 3G-modemet är nog fyra år gammalt men har hållit abonnemanget vid liv. Kanske borde jag skaffa något med bättre hårdvara? Vill minnas att jag fått nytt simkort, men att tele2 också ville att jag skulle köpa en ny dongle för någon dyr summa pengar. Bra tips dock!
3. Gym är fint, då sover man gott efteråt... dock så känns sängen morgonen efter på tok för gosig för att lämna om man gymmat dagen innan - brukar kunna sova en timme extra de dagarna!
4. Har faktiskt inte testat relaxavdelningen ännu, har en vecka på scandic framför mig nu så jag ska komma ihåg att ta med badbrallorna.
5. Jag cyklar ju mycket annars "hemma", dock äger jag ingen bil i dagsläget så jag kan inte dra med mig cykeln. Jag har dock efterfrågat en företagscykel till kontoret vi har i Karlstad, och har fått lov att köpa en nu, så nästa vecka blir det till att cykla! Tyvärr modellen damtralla för max dryga 3k, men bättre än inget!
6. Bra tips! Ska läggas på minnet. I dagsläget är jag placerad hos kollegorna i Karlstad och deras kontor, som i sin tur jobbar med kunder nere i Skåne/småland från kontoret (elkonstruktion), så vi har inte kunden runt hörnet för stunden. Men det lär nog bli en tur ner dit om inte annat vid tillfälle.

Skrivet av MacEnkronan:

:DKUL:D att du nämner munspel, då jag själv spelar detta eminenta instrument.:)<3 Lär Du dig Munspel från Grunden så *lovar* jag dig att timmarna kommer gå väldigt fort!:) Och det fina med det hela är att du - förutom övandet - efter ett tag faktiskt kommer kunna spela låtar OCH öva samtidigt.:) Det blir lite som att hacka: du lär dig inte bara att hacka utan du tjänar en hacka på att hacka X storbank.;) Dock förordar jag att du håller dig till munspelandet istället för att hacka banker!:)

En tjejpolare pratade med en kille: en stund in i samtalet så ville han ligga med henne.>.< Jag tog då över konversationen och låtsades vara henne (med hennes medgivande:)) och sa att han fick ligga med henne om han lärde sig att spela "Blott en dag, ett ögonblick i sänder" och "Smoke on The Water" på munspel...:D Killen Och han gick på det!:D:D Det visade sig att han hade ett munspel. Så jag sa till honom att om han visade sig i cam (påklädd inget annat godtogs) och spelade på sitt munspel så skulle han få en belöning.:) Detta gick han naturligtvis på.:D Överraskningen var att han fick prata med mig!:) Ja killar är inte direkt smarta vågar jag påstå!:D

Detta var helt enkelt som vi tyckte killen förtjänade och något att begrunda och visst är det skönt när rollerna är omvända och det är killen som blir blåst och inte tjejen?:D:)

Visst är det kul att spela munspel, och du har rätt i det du säger, men du verkar käka lyckopiller också med tanke på alla smileys :).

Skrivet av jonazz:

Är egen företagare och jobbar som snickare. Har ett annat företag som håller på och etablerar sig i Sverige som vi renoverar lokaler för. Åker då runt en del och renoverar så fort det går och åker sedan hem igen. Någonstans mellan 10-15 timmar per dag brukar det då bli. På "fritiden" är det då äta mat på restuarang samt öl därtill, köpa lite snacks och gött att ha på hotellrummet, surfa och kolla på TV samt däcka!

Självklart ska jag försöka komma med lite tips! Ditt turfande är ju en bra grej speciellt då du får se lite av ställena som du är och jobbar i. Annars kan det ju vara bra att höra på swecs forum vad det finns att göra i staden som du är i. Saker att se och så vidare! När du sett dessa ställen som tipsas om så är det ju bra! Du blir ju då väldigt allmänbildad om hur städerna är. Kanske är tråkigt ibland. roligt ibland. Men ack så utbildande! Annars om du inte vill kolla runt i städerna som du besöker så ta och sätt igåg och plugga på distans! Perfekt om du har massvis med tid över där du bara sitter på ett hotell!

Jag hade nog inte pallat det men det finns folk för allt!

Som snickare så har du ju ett fysiskt arbete, som den kontorsråtta jag är, och har suttit still 8-12 timmar redan under dagen så vill jag gärna hålla mig ifrån rummet, om det inte är för att duscha eller sova. Hemma har jag inte haft en TV på över ett år och har avvänt mig den vanan. Däremot brukar jag ha med mig serier att kolla på, vilket fungerar bra så länge man kommer ihåg strömadaptern... (vilket jag inte gjorde denna vecka ).

Som du säger så är Turf en bra syssla ur mer än ett sätt, att dels få se sig omkring och samtidigt röra på sig. Nu när jag har lyckats få till att köpa en företagscykel till kontoret så lär det bli mer av den varan framöver. Gissningsvis blir det nog ett par blåmärken då det börjar bli kyligt - höll på att dra på arslet pga lite löv ovanpå kullerstenare vid karlstads torg igår kväll när det var ~0-1 grader

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Själv bor jag i en husvagn på en soptipp i Norge på veckorna, har en ganska bra bit till närmsta stad, så lite tips på vad man kan göra i sin lilla husvagn skulle uppskattas! Denna vecka har lyxen internet flyttat in i vagnen;) Det gillas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Har en prestandaburk till laptop med mig och har lite spel på. Dock skulle jag inte tacka nej till något större än en 17" skärm. Har tänkt tanken att koppla datorn till tv:n, men eftersom olika tv-apparater har olika ingångstyper så är jag rädd att behöva ha med mig ännu en sladd :). Har en xbox360-kontroller med mig nu och spelar typ fifa, men fler spel hade inte skadat, så rekommendationer på singleplayerspel som gör sig bra på dator med gamepad önskas!

Finns massor av bra.

Darksiders
Tomb Raider: Underworld
Funkar bra med Skyrim
Psychonauts

Är bara några. Det är den enda fördelen med konsollportningar. Att de fungerar bra med handkontroller.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gaming laptop och passade på att "spela av" mig i veckorna när jag var borta hemifrån

Permalänk

Jag kom på en annan grej - göra tråkiga saker!

Man kan ju passa på att shoppa kläder, deklarera, byta elavtal, ringa föräldrarna och annat som man tycker är tråkigt när man är borta så kan man göra roliga saker när man är hemma.

Tror jag ska ta med mig en laddning skjortor nästa gång så man slipper ödsla hemma-tid på att stryka.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

När jag åker i tjänst tar jag ofta inte med mig något förutom en trevlig bok alt kursböker. nu är det så att jag inte är student, utan arbetar heltid.

Jag gillar att lära mig nya saker det får tiden att rulla.

1 skriva på sweclockers
2 plugga någon rolig distanskurs
3 sova vilket är otroligt underskattad

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft ett sådant jobb hade jag sålt min stationära dator och skaffat en rejäl, "släpbar" dator, en sån där som väger som en mindre husvagn och har batteritid på 5 minuter, men samma prestanda som en stationär. Brukar ju ofta vara hyfsade uppkopplingar på hotell så då kan man ha det precis som hemma

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av klantbo:

Jag köpte en gaming laptop och passade på att "spela av" mig i veckorna när jag var borta hemifrån

Ja, det är ju absolut ett gyllene tillfälle :). Datorn jag har med mig (jobbdator) är någon 17" med i7-processor och hyffsat grafikkort (inget "gamingkort", men bra nog för att klara de mest avancerade 3D-cad-programmen mm. Kommer inte ihåg vad det är för kort just nu, men det är inget med integrerat minne i ram-minnet. Rift klarade det av att spela på mediumgrafik i 1680-upplösning har jag för mig, som exempel).
Jag har dock inte lust att släpa ytterligare en dator. (nu släpar jag vissa veckor även på en äldre laptop som kör xp, då programvarorna inte stöds i win7/64-bits OS, så det skulle bli tre datorer på tåg).

Men visst duger den nog för många spel som jag har missat den senaste tiden. En del av problematiken här är att jag inte är helt bekväm med att installera warez-spel på jobbdatorn.

Skrivet av fastforward:

Jag kom på en annan grej - göra tråkiga saker!

Man kan ju passa på att shoppa kläder, deklarera, byta elavtal, ringa föräldrarna och annat som man tycker är tråkigt när man är borta så kan man göra roliga saker när man är hemma.

Tror jag ska ta med mig en laddning skjortor nästa gång så man slipper ödsla hemma-tid på att stryka.

Bra tips :). Jag ska nog också ta med mig de skjortor jag har och stryka dom. De tar ju inte så stor plats (har inte allt för många, brukar köra t-shirt/hoodie på kontoret. Vid viktigare möten blir det dock skjorta och de jag har behöver nog både tvättas och strykas). Att fixa olika avtal och annat pappersarbete gör jag redan, det är ganska snabbt avklarat. Men absolut något man kan passa på att göra när man är borta, så man bara är hemma och kan njuta totalt av den lediga tiden.

En konsekvens av arbetsveckorna i karlstad är att alla mina vardagliga utgifter täcks upp bra iom traktamentet, så allt som blir över av lönen efter mina fasta bo-kostnader och ev. avbetalningar kan läggas på hög. (Har ett eurocard/mastercard med mkt hög kreditgräns och ~60 dagars förfallodatum på som jag använder under vardagarna. Helgerna använder jag mitt egna visa-kort).

Skrivet av hanjou:

När jag åker i tjänst tar jag ofta inte med mig något förutom en trevlig bok alt kursböker. nu är det så att jag inte är student, utan arbetar heltid.

Jag gillar att lära mig nya saker det får tiden att rulla.

1 skriva på sweclockers
2 plugga någon rolig distanskurs
3 sova vilket är otroligt underskattad

Ja, jag håller med på alla tre punkter. Det är väl ungefär i den ordningen jag gör det. Punkt 2 ska väl nämnas att just nu läser jag inget distans, däremot så ingår det i mitt jobb ("grön" automationsingenjör/konsult) att lösa de problem som ställs framför mig, vilket innebär att kanske en tredjedel av arbetstiden för mig går till "självstudier"/efterforskningar/komponent-plugg. Det betyder att jag delvis återgår till min gamla kurslitteratur (läste distans, skolan hade egenskriven litteratur i olika pdf:er, vilka jag själv sammanfogat till en enda stor, så jag kan söka igenom två års studier på vissa nyckelord! Awesome!) för att läsa vissa kapitel igen. Denna gång förstår jag dom betydligt bättre. Annars är bibliotek något som besöks emellanåt och sållar man tillräckligt så kan man hitta mycket bra på nätet.

Sova är helt underbart. Det härligaste är att läsa tills ögonen stängs, lägga boken åt sidan och bara passera in i sömnen.

Skrivet av Pepsin:

Hade jag haft ett sådant jobb hade jag sålt min stationära dator och skaffat en rejäl, "släpbar" dator, en sån där som väger som en mindre husvagn och har batteritid på 5 minuter, men samma prestanda som en stationär. Brukar ju ofta vara hyfsade uppkopplingar på hotell så då kan man ha det precis som hemma

Se mitt första svar tidigare i inlägget.

Uppkopplingarna är dock av GROVT varierande kvalite, och alltid trådlöst. Så onlinespel som kräver vettig uppkoppling är ofta ett no-no. Sedan så är det svårt att ersätta en 24"-skärm och ett 80cm djupt skrivbord med de som finns på standardrumen.

Som exempel så är t.ex. svt-play, youtube sällan någon höjdare. Som bäst kan man streama webbradio :). Det hela handlar mycket om vart i våningen rummet är placerat i förhållande till wifi-repeatern(?). Tidigare i tråden nämndes behovet av att ha ett eget 3G-modem/dongle med sig för att säkra 'hyffsad' uppkoppling.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.