Permalänk

Har en gammal Yamaha B2

Har en gammal Yamaha B2 (slutsteg) http://www.audioscope.net/images/yamahab2m.jpg Samt en Yamaha C2 (försteg)http://www.audioscope.net/images/pre_yamaha_c2_b.jpg. Jag undrar hur bra/dåligt dom prylarna är om man jämför med dagens förstärkare. Grejerna är väl från slutet på 70. Kan va lite kul att höra vad ljudeliten här på Swec tycker.

EDIT: Slutsteget väger 28kg

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Hur tycker du själv är att de presterar?
Kan i alla fall säga att ljudet "åldras" inte när det gäller hifipryttlar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst på något, men jag gissar på att du klarar dig bra på det så länge du inte tänker driva några väldigt dyra högtalare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Nu har jag inte läst på något, men jag gissar på att du klarar dig bra på det så länge du inte tänker driva några väldigt dyra högtalare.

Man klarar sig säkert en bra bit. Men jag tror att man ska ha rör om det ska bli riktigt bra.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Men jag tror att man ska ha rör om det ska bli riktigt bra.

Beror på smak, tycke och vad för högtalare man ska driva helt enkelt
Men visst, har man riktigt lättdrivna högtalare så borde man snegla åt rörhållet

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Det är oerhört bra saker, om de inte är trasiga pga ålder, då bör de renoveras, de lär vara bättre än 99,99% av alla rördelar du hittar, det enda som jag tror är bättre med rör är Audioresearch 600wattare,och den är riktigt dyr, var glad att du har något av det bästa som överhuvudtaget har byggts i slutstegsväg, Det finns en uppsättning B2/C2 till salu i Tyskland för €3000

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej dom är inte trasiga. Bara lite dålig kontakt där man väljer vilket högtalarpar på steget A/B

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Rekordmedlem

Det är "trasigt" de behöver en genomgång för att få bort oxider, ev byta det som oxiderat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som att det kan vara värt att antingen lära sig själv hur man lagar dom eller lämna in dom till kunnig person.
Gammal hifi (speciellt det som är bra) ska man inte skrota bara för att det är gammalt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Ev kan man bara bygla bort problemet i det här fallet, det beror på om man vill ha en bruksförstärkare eller ett samlarsteg, eller så byglar man först och letar reda på reläet eller omkopplaren som behövs medan man spelar på det byglade steget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är fina saker och är den designen som Yamaha har återanvänt i sina finare stereoprylar igen. Kolla bara på vridreglage o sånt.
Passa på att se över kondensatorer som inte brukar må bra av att bli gamla och inte användas. Prata med någon lokal Hifi-butik som har några år på nacken så vet de säkert vart du ska vända dig.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är "trasigt" de behöver en genomgång för att få bort oxider, ev byta det som oxiderat.

Skulle tro det bara är lite oxid i själva tryck-knappen.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Som sagts, de tillhör bland de bättre hemförstärkarna som tillverkats. Någonsin. Motsvarande kvalitet idag kostar flera tiotusentals kronor i inköp. Klart värt att lämna in på service om det skulle behövas.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bara tyngden 28kg säger en hel del.
Så länge det bara ska köras två kanaler så är det det bästa som man kan ha.
Känn på en modern HI-FI i dag så märker du skillnaden.
Prova med en bra kontaktspray som är till för Elektronik.
Öppna och gör rent allt försiktigt.
Det brukar räcka om det ''knastrar'' i kontakterna och det blir lätt oxid i gammla prylar.
Ljudkvalitén kan knappast bli bättre än en gammal Yamma

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det där är inga bra saker, skicka dom till mig så ser jag till att kassera dom.

Nej men skåmt åsido så är det riktigt bra grejer men se till att nån kunnig ser över dom så att allt fungerar som det ska om du ska behålla dom, det är ju trots allt över 30 år gamla prylar.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk

Vet inte hur jag ska göra men det är iofs bara att sälja prylarna. Skulle behöva pengar till en till hund (har ju bara 3).
Är det nån som har koll om ett par gamla Pioneer HPM-150 är något att ha. http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/pioneer/pioneer_HPM1...

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Vet inte hur jag ska göra men det är iofs bara att sälja prylarna. Skulle behöva pengar till en till hund (har ju bara 3).
Är det nån som har koll om ett par gamla Pioneer HPM-150 är något att ha. http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/pioneer/pioneer_HPM1...

Skulle nog tänka mig att de är välljudande men som vanligt är det alltid du själv som avgör om de är bra eller ej.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Skulle nog tänka mig att de är välljudande men som vanligt är det alltid du själv som avgör om de är bra eller ej.

Tror du det finns nåt värde i dom. Dom är stora som hus så det är väl lika bra att försöka sälja dom. Alltenativ elda upp dom.

Edit: Har andra roliga saker också tex Sony Elcaset. Kanske inte så många som vet vad det är men http://www.audioscope.net/images/sonyel54.jpg

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Tror du det finns nåt värde i dom. Dom är stora som hus så det är väl lika bra att försöka sälja dom. Alltenativ elda upp dom.

Nä inte elda upp dem,lägg ut dem på tradera eller blocket,alternativt sälj dem till rehifi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arne Anka:

Vet inte hur jag ska göra men det är iofs bara att sälja prylarna. Skulle behöva pengar till en till hund (har ju bara 3).
Är det nån som har koll om ett par gamla Pioneer HPM-150 är något att ha. http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/pioneer/pioneer_HPM1...

Ja det är kulthögtalare, de är egentligen den första TAD modellen, om de är hela lär de låta bra, de har dock egenheten med den rundstrålande diskanten som kan ställa till det med reflexer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.