Permalänk

Rådgivning hemmabio ljud

Hej Gott folk!
Har en frågeställning till er, Sitter idag på ett system byggt på:
Elac CC 240 (center)
ELAC FS 68.2 (frontar)
Elac BS 63.2 (satelit)
Marantz SR5005
samt en XTZ Sub Amp 1 som driver en hemmabygd subwoffer med SEAS L-26 ROY som element.

Ljudet i detta system är väldigt bra när vi talar diskant och mellanregister. Det jag saknar idag är lite mer effekt i systemet, kör allt ljud och media från min dator med hdmi från grafikkortet. Letar efter sätt att öka effekten, kände när jag köpte högtalarna att det var lite mer fart i dem i affären (ja provlyssning är alltid färgat). Har lite alternativ som jag funderar på vilket som kommer ge mig mest:

1. Byta reciver till en kraftigare
2. Byta frontar
3. Skaffa ett separat ljudkort i datorn
4. Ev dra analog kabel för ljudet. (obs det är 15 m kabeldragning genom golvkanaler, klar fördel med att ha designat sin egen lägenhet från grunden).

Eventuella tips och trick uppskattas, även inställningar på recivern som man som nybörjare ofta missar.

Mvh Perdurabo

Permalänk
Medlem

Akustik glöm inte det.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Akustik glöm inte det.

Nej det är sant, Problemet är att jag inte lär få sätta upp dämpmattor på väggarna i vardagsrummet och iom att väggarna är av ganska robust betong är det svårt att komma runt.

Håller helt med om att det är viktigt och något jag arbetat med ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdurabo:

Nej det är sant, Problemet är att jag inte lär få sätta upp dämpmattor på väggarna i vardagsrummet och iom att väggarna är av ganska robust betong är det svårt att komma runt.

Håller helt med om att det är viktigt och något jag arbetat med ett tag.

Ok men hur ser det ut i övrigt,hur är högtalarna placerade,var sitter du,lägg upp lite bilder

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ok men hur ser det ut i övrigt,hur är högtalarna placerade,var sitter du,lägg upp lite bilder

Får se vad jag kan göra. Jag tror att mycket att ljudet går iväg åt köket iom att det är samma rum men begränsat med en köksö. Tar en titt på det när jag kommer hem.

Permalänk

Är du nöjd med diskant och mellanregister så är det ju inte efterklangsakustiska (vilket ord!) problem du lider mest av iaf. Mycket kala ytor och "designhem" med tomt överallt och på sin höjd en glasvas med en pinne i ett hörn gör ingen bra akustik och leder oftast till lyssningströtthet.
Klart man kan ha akustiska problem i basområdet med utsläckningar och diverse sattyg också men det är ännu jävligare att komma till rätt med i många fall.

Min första tanke är att hänga på ett rejält slutsteg på frontarna. OM Marantzen har pre-out, vet att de ofta är lite snåla med det tyvärr men vet inte på din modell. Marantz är trevliga på många sätt men är ofta inte några experter på "tung-gung", "mer panflöjt än dubbelkagge" s.a.s.

Värt att låna hem ett och prova iaf.

Permalänk
Rekordmedlem

Fixa akustiken, fixa fler basmoduler för jämnare spridning, fixa en parametrisk eq, sedan kan du börja tänka på mera effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag förväxlade din stärkare med en annan modell som jag sett från Marantz som verkar vara lite anorektisk! Så mitt råd som slutsteg kanske inte var första prio.
Slutsteg kan göra underverk med lite vissna hembiostärkare med klena nätdelar, speciellt om man ska driva 5 eller 7 kanaler samtidigt i film, men här är det nog inte första stället att angripa problemen på.

Då är det akustik kvar. Den är skitrolig när det kommer till basproblem :). Återkommer när jag är fullärd, har bara hållt på med det problemet i 10 år hittils...
Men som föregående talare skriver är en till basmodul ingen dålig idé. Helst 4 totalt.

Sedan skulle jag verkligen rekommendera ett dedikerat ljudkort i burken när du har så hög klass på lyssningsutrustningen. Brusiga integrerade ljudkort på moderkort brukar vara rätt usla. Här finns det säkert andra som kan ge bra tips då jag är så jäkla gammal att jag lyssnar uteslutande på LP och CD i min anläggning.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också rekommendera ett slutsteg till frontarna vilket inte är några problem då din receiver har pre-out. Det är nog vettigare än att bränna massa pengar på en större receiver då dom flesta inte har vettigt dimensionerade nätdelar för att driva fem eller sju kanaler bra, om du nu inte köper en av toppmodellerna för 30-40k men det är kanske inte ett alternativ.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

Nej nej nej, jag håller INTE med om att skaffa ett analogt ljudkort. SR5005 blev testad i ett av de senare numren av Musik och Ljudteknik, utgiven av Ljudtekniska Sällskapet och fick väldigt bra betyg som en neutral och välljudande reciever. Kör på du med HDMI!!!

Hur vet du att det är just effekten du saknar? Med 89db/W känsliga högtalare får du ett ljudtryck på 107dB vid 1m och 64W. Lägg sedan till den andra högtalaren + rumsstöd (- avstånd till lyssningplats) gör att jag tror inte du har särskilt mkt att vinna på ett extra slutsteg. Din receiver ger 100W i två kanaler vilket bör räcka till bra hög volym och ändå ha headroom till dynamiska låtar. Använder du sedan din subwoofer även vid musiklyssning avlastar du receivern ytterligare.

Innan du går och köper nåt som du inte vet kommer göra någon skillnad skulle jag rekommendera dig att laborera med placeringen av högtalare och lyssningsplats, samt labba lite med ex Tombstone och Room EQ Wizard för att se över de akustiska förutsättningarna. Du kan använda din Audyssey mic för att få en någorlunda uppfattning om detta tillsammans med ovanstående program.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Nej nej nej, jag håller INTE med om att skaffa ett analogt ljudkort. SR5005 blev testad i ett av de senare numren av Musik och Ljudteknik, utgiven av Ljudtekniska Sällskapet och fick väldigt bra betyg som en neutral och välljudande reciever. Kör på du med HDMI!!!

Hur vet du att det är just effekten du saknar? Med 89db/W känsliga högtalare får du ett ljudtryck på 107dB vid 1m och 64W. Lägg sedan till den andra högtalaren + rumsstöd (- avstånd till lyssningplats) gör att jag tror inte du har särskilt mkt att vinna på ett extra slutsteg. Din receiver ger 100W i två kanaler vilket bör räcka till bra hög volym och ändå ha headroom till dynamiska låtar. Använder du sedan din subwoofer även vid musiklyssning avlastar du receivern ytterligare.

Innan du går och köper nåt som du inte vet kommer göra någon skillnad skulle jag rekommendera dig att laborera med placeringen av högtalare och lyssningsplats, samt labba lite med ex Tombstone och Room EQ Wizard för att se över de akustiska förutsättningarna. Du kan använda din Audyssey mic för att få en någorlunda uppfattning om detta tillsammans med ovanstående program.

20hz-20khz???

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

20hz-20khz???

Power Output (8 Ohm): 100W (20Hz - 20kHz, 0.08% THD, 2ch driven)

Tror LTS testet visade upp mot 150W dynamiskt men ska inte svära på det då jag har tidningen hemma.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Power Output (8 Ohm): 100W (20Hz - 20kHz, 0.08% THD, 2ch driven)

Oj det säger ju mycket.
Hur är det med högtalaren då?
Oftast mäter man väl bara ljudtrycket med 1khz sinuston??,vilket i princip alla högtalare klarar av,sen när det kommer till lågbasfrekvenser så är det helt andra bullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Oj det säger ju mycket.
Hur är det med högtalaren då?
Oftast mäter man väl bara ljudtrycket med 1khz sinuston??,vilket i princip alla högtalare klarar av,sen när det kommer till lågbasfrekvenser så är det helt andra bullar.

Klart det inte är skrivit i sten, men det ger helt klart en bra uppfattning om huruvida effekten är problemet. Minsta impedans är 4.6ohm @ 135Hz. Dessutom är högtalarna inte särskilt effekttåliga, 150W.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oyegie:

Oj det säger ju mycket.
Hur är det med högtalaren då?
Oftast mäter man väl bara ljudtrycket med 1khz sinuston??,vilket i princip alla högtalare klarar av,sen när det kommer till lågbasfrekvenser så är det helt andra bullar.

Du ser ju på frekvensmätningarna om högtalaren är linjär, ofta ökar ju basen pga rumstödet, medans subben faller allra längst ned.
Det är sällan man har för lite bas, däremot för lite subbas är rätt vanligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skruttigt val av högtalare, Jag hade kört på boston acoustic a25, 26 och a225c alternativt dali zensor 1,1 center eller bx2,bx1,bx center

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Skruttigt val av högtalare, Jag hade kört på boston acoustic a25, 26 och a225c alternativt dali zensor 1,1 center eller bx2,bx1,bx center

Ja det här inlägget tillförde ju diskussionen extremt mkt... Kan du inte försöka komma med nåt vettigt istället för att i varje ljudtråd komma dragandes med att folk ska köpa Dali Zenzor högtalare för att du själv har dom..?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

En liten fråga: Har du något korrigeringstjafs påslaget på din förstärkare. Vi hade en Pioneer på jobbet och så fort den hade högtalarkorrektion påslaget så var det som att släcka all dynamik i rummet. Man kan använda automatisk inställning för nivå och avstånd. sen slår man av all korrigering och lyssnar och kontrollerar att allt låter och ser rätt ut.

Permalänk
Skrivet av Zax89:

Skruttigt val av högtalare, Jag hade kört på boston acoustic a25, 26 och a225c alternativt dali zensor 1,1 center eller bx2,bx1,bx center

Jag valde högtalarna pga budget och ljud. Lyssnade på Elac, Canton samt XTZ samt lite dyrare varianter (misstag för övrigt). Anledningen till valet är att de andra högtalarna fattades mycket i mellanregister och diskant så tycker mycket musik tappade sin finess med dem. Därför jag sitter och tänker på hur jag kan höja effekt utan att tappa kvalitet.

Det var här jag gjorde min kompromiss tidigare, men tycker efter det jag hört att det borde vara mer effekt i högtalarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Effekten påverkar ljudtrycket, du vill alltså endast öka ljudtrycket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bran:

Innan du går och köper nåt som du inte vet kommer göra någon skillnad skulle jag rekommendera dig att laborera med placeringen av högtalare och lyssningsplats, samt labba lite med ex Tombstone och Room EQ Wizard för att se över de akustiska förutsättningarna. Du kan använda din Audyssey mic för att få en någorlunda uppfattning om detta tillsammans med ovanstående program.

Jag har gjort automatisk kontroll med Audyssey mic sen körde på det läget. tyckte det dödade ljudet helt så inte helt optimalt, drog ner basen rejält men det är troligtvis överdimensionerad för resten av anläggningen. Skall kolla med Tombstone och Room EQ Wizard och se om det gör något. Jag förändrar alltså den digitala signalen som går ut från datorn då? innebär det att jag skall ha micen kopplad i datorn? 14 m....frågan är om det går. Annars har jag ifs laptop. Kommer kolla upp detta, tack!

Har även bytt mellan uppspelningstyper vet ej i huvudet nu vilken jag har som primär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdurabo:

Jag har gjort automatisk kontroll med Audyssey mic sen körde på det läget. tyckte det dödade ljudet helt så inte helt optimalt, drog ner basen rejält men det är troligtvis överdimensionerad för resten av anläggningen. Skall kolla med Tombstone och Room EQ Wizard och se om det gör något. Jag förändrar alltså den digitala signalen som går ut från datorn då? innebär det att jag skall ha micen kopplad i datorn? 14 m....frågan är om det går. Annars har jag ifs laptop. Kommer kolla upp detta, tack!

Har även bytt mellan uppspelningstyper vet ej i huvudet nu vilken jag har som primär.

Försök köra i läge "Pure Direct" eller vad motsvarigheten heter i Marantz meny. Du vill alltså inte ha några som helsta effekter aktiverade i förstärkaren. När du verifierat det kan du labba med placering först och främst. När du sen hittat bästa position kan du ansluta en mätmic till din laptop, spela upp ljudsvep från en dator kopplad till förstärkaren (ex HTPCn) och mäta frekvensrespons och efterklang mha tombstone och Room EQ Wizard. Tombstone är lättast att börja med för enkelt frekvenssvep.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdurabo:

Jag har gjort automatisk kontroll med Audyssey mic sen körde på det läget. tyckte det dödade ljudet helt så inte helt optimalt, drog ner basen rejält men det är troligtvis överdimensionerad för resten av anläggningen. Skall kolla med Tombstone och Room EQ Wizard och se om det gör något. Jag förändrar alltså den digitala signalen som går ut från datorn då? innebär det att jag skall ha micen kopplad i datorn? 14 m....frågan är om det går. Annars har jag ifs laptop. Kommer kolla upp detta, tack!

Har även bytt mellan uppspelningstyper vet ej i huvudet nu vilken jag har som primär.

Det blir bra om du skippar golvhögtalaren, onödigt att lägga guld på. Lägg dem tusenlapparna på en finare reciever så kommer du få tillbaka mer.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Har kollat igenom inställningarna nu och kan säga att det var det vanliga felet med ny teknik, skit bakom spakarna. Är uppe i den nivån jag vill ligga på.

Tack för alla tips, kommer se över det mesta där framöver, behöver dock inte uppgradera förens det är dags för nya frontar men det dröjer nog något år