Skolarbete på Aspire timeline 5820, men den vill inte starta... AAAHHHHHHHHHH!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Skolarbete på Aspire timeline 5820, men den vill inte starta... AAAHHHHHHHHHH!!!!!!!!

Ganska mycket panik, har en uppsatts på datorn men när den startar och bootar windows (home premium) så kommer den till sidan där man kan felsöka eller starta normalt. Om jag felsöker så hittar den inget fel (har låtit den felsöka i ca 2h, tre ggr) och om jag "startar windows normalt", så bara resettar den efter windows boot bilden/animationen är (den med svart bakgrund innan man kommer till skrivbordet). VAD SKA JAG GÖRA?! och nej, jag har inte i något sorts minneskort eller någon lagringsmedia utöver den inbyggda hårddisken.

För ni kanske vet hur lärare reagerar när man säger "Öh, min dator kraschade så jag kan inte lämna in arbetet"

!PLEH

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk

Om du har en extern hårddisk kan du skriva isär denna. Förutsatt att det är en sata hårddisk i denna kan du sen ta din hårddisk som sitter i din laptop och trycka i den i kabinettet. (spelar ingen roll om det är ett 2.5 eller 3.5 kabinett). Stoppa sedan in usb-kabeln i valfri dator. Navigera till den mappen du har arbetet i och spara över det och annan viktig porr du må ha!

// Alternativt trycker du in den i din fatboy och gör detsamma, du väljer att du inte botar från den utan kommer bara åt den från windows som lagringsdisk.

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem

Annars kan man boota med en ubuntu live cd eller liknande.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Alternativt är det bara plocka ur hdd och stoppa in en sata&ström kabel och plugga in den i en stationär om du har tillgång till en...
Sen går du in och letar upp dina filer (skolarbete/annat...) kopierar över dem och klart!

Annars bara plocka med datorn till skolan och ge läraren hdd och säg här e mitt skolarbete du får själv gissa vilka 1&0 som är vilka ;-P

(självklart KAN (inte måste) det sen behövas en ominstalation av datorn men kom ihåg att leta upp och gör backup av windows licensen först, finns verktyg på nätet för det (man behöver OEM filer om man inte bränt ut en W7 bakup skiva redan...). Annars är det bara att ringa Microsoft..) ;-P