Spelar en skillnad på 0.01A för en AC/DC-adapter någon roll?

Permalänk
Medlem

Spelar en skillnad på 0.01A för en AC/DC-adapter någon roll?

AC/DC-adaptern till min Asus har gått sönder. Dock har jag en gammal "universal-laddare" som jag köpte till min förra laptop när dess laddare också gick sönder en gång i tiden. Bägge har samma typ av plug och spänningen 19V. Dock står det på universalladdaren att maximalt output är 3.73A, medan Asus-laddaren har ett output på 4.74A.

Hur känsliga är datorer eller batterier för sådant? Riskerar jag att paja nåt om jag försöker aldda min Asus med universaladaptern?

Permalänk
Medlem

Det kommer ta längre tid att ladda din Asus, men annars spelar det ingen roll. Dock är den skillnad på 1A om du inte skrivit fel i texten. I värsta fall så klarar den bara av att driva datorn med den utan att ladda den.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

En så liten skillnad spelar ingen som helst roll. Det som kan hända om man använder en betydligt svagare laddare är egentligen inte värre än att datorn antingen inte laddar batteriet (lika fort som normalt) eller inte startar. Min gamla Dell klagade och sa att det inte är en riktig Dell-laddare när man körde i t.ex. en HP med samma plugg, men datorn fungerade som vanligt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Antar att det är ett typo, men du skriver tal med en skillnad på 1.01 A. Är skillnaden bara 0.01 A spelar det knappast någon roll. Ampere-angivelsen på den adapter som lämnar likström är den ström den maximalt klarar att leverera med bibehållen spänning - det faktiskta strömuttaget bestäms av belastningen (dvs datorn i detta fall). Du kan således inte ha för hög strömstyrka på adaptern, utan stämmer spänningen, polariteten på kontakten, huruvida den levererar likström eller växelström (DC resp. AC) sekundärsidan och märkningen för maxström inte understiger den tänkta maxbelastningen ska allt vara lugnt. Om det som i detta fall diffar 0.01 A spelar det knappast någon roll ens om det är upp eller ner - datorn belastar sällan nätagget till max ändå.

Dessutom är det ingen risk att skada själva datorn med lägre märkström heller - det lär bli instabilt och adaptern kan beroende på överbelastningsskydd skadas, men datorn i sig ska inte kunna ta någon skada av att få för lite ström.

Happy charging

EDIT: Här var det snabba svar haha! Tror dock laddningen av ett laptopbatteri regleras digitalt på datorsidan - således borde inte märkströmmen ha något att göra med laddtiden så länge den inte är riktigt klen. Den enda egentliga gången en laptopladdare maxbelastas är då datorn den driver maxbelastas.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Skrivet av Nyrostad:

Dessutom är det ingen risk att skada själva datorn med lägre märkström heller - det lär bli instabilt och adaptern kan beroende på överbelastningsskydd skadas, men datorn i sig ska inte kunna ta någon skada av att få för lite ström.

Att förlita sig på att överbelastningsskyddet slår ifrån är verkligen inte rekommenderat. Laddaren kan ta skada och i värsta fall börjar brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striktarn:

Att förlita sig på att överbelastningsskyddet slår ifrån är verkligen inte rekommenderat. Laddaren kan ta skada och i värsta fall börjar brinna.

Självklart. Var otydlig med det, men poängen med mitt uttalande var endast att poängtera att en apparat som drivs av ett klent nätagg inte i sig riskerar skada i normalfallet. Precis som du säger är det dock något av det sämsta man kan göra med avseende på själva nätaggets överlevnad och definitivt inte något man bör göra annat än under väl kontrollerade former med tillhörande brandsläckare och jordfelsbrytare

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Japp, det var ett skrivfel. 4.73A skulle det vara för universalen, dvs maximal output är 0.01A lägre än vad datorn vill ha (eller åtminstone vad original-laddaren har som angivet output).

Bara för att vara på den säkra sidan: Är det säkrare att ladda datorn när den är avslagen? Då borde väl ingen ström gå igenom den, utan enbart till batteriet? Och hur pass känsligt brukar batteriet vara?

Permalänk
Medlem

en skillnad på 0.01 ampere är knappt märkbar du kan nog vara lungn, kört nätverks switchar med ett hemma mek med banan kontakter till en spännings kub utan problem.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |