AMD Athlon II X4 631 och AMD A6-3500

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det måste vara någon märklig renderingsbugg, ser ut som det ska här. Testa lite Ctrl+F5 och se om det rättar till sig!

Händer mig också. Senaste chrome. 57fps ser ut som utgångspunkten i BC2 testen istället för 0fps som på den övre grafen som visar testet i högre upllösning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

så egentligen skulle en stor stjärna o 10/10 varit nog o skriva om amds nyheter?

jag läser då reviews för o se skillnaden och hur mycket AMD spöar intel... men o läsa en review intel highend vs amd lowend känns ju inte relevant.

Jag är medveten om att det lät fel och var ganska vinklat, men jag har inte sett intel som ett alternativ till en HTPC sedan introduktionen av Fusion.

Att jämföra high/lowend är inte det jag menar, utan det är priset jag menar.

AMD har trots allt en tendens att vara billigare. I3 ligger precis över tusenlappen, och precis som jag sa innan så saknar den mycket vad gäller grafikprestanda (även om processordelen är bättre, men hur stor nytta av det..?) jämfört med X4 3650 vid ungefär samma pris.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av emilakered:

DXVA, acceleration för Blu-ray, HD-ljud och liknande är inga problem med någon "Llano"-variant (förutsatt integrerad GPU). Redaon E-serien klarar detta bra, och A-serien är kraftfullare på alla fronter. Undantaget är möjligen 23,976 Hz och liknande specialfall, men det är något vi eventuellt får ta i en specifik artikel för flera plattformar i framtiden.

Såklart de klarar av DXVA.

Men vilken bildkvalité har grafiken? Klarar den av avancerad hårdvaru-post-processing? Orkar grafiken köra bra deinterlacing på en 1080i eller 1080p60Hz källa? Många frågor som kan ställas.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

Och härmed kan vi rekomendera A6-3500 till alla miljö talibaner. Perfekt system att sufra på och skriva miljö inlägg på nätet.

För oss alla andra: HTPC= A8-3850! 500-600 får man ett betydligt bättre system.
Spel budget: Phenom II X4/X6. Finnes gott om dem kvar i butikerna. Åter igen: för 500-600 får man ett betydligt bättre system!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara Phenom III så har AMD vunnit mig tillbaka på CPU fronten!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dåligt att ni jämför en budget processor för 600kr med en i5 2500k för 1800kr inte ens i samma prisklass ens en gång -.- Jämför med intels billigaste processorer så ska ni nog se att det blir skillnad i testerna , Nästan så man börjar undra om ni är Intel fanboys eftersom alltid dem värsta intel processorerna är med i tester när dem inte ens är i samma prisklass tycker det är dåligt. För övrigt så verkar den intressant för mig den 4kärniga glömt va den heter nu men skitsamma för den verkar prestera bra ändå iaf bättre än min Intel core 2 duo ja har nu och den ja har nu kan ja iaf lira bf3 med så en 4kärnig amd processor kan ju omöjligt vara sämre iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ministerkrister:

Såklart de klarar av DXVA.

Men vilken bildkvalité har grafiken? Klarar den av avancerad hårdvaru-post-processing? Orkar grafiken köra bra deinterlacing på en 1080i eller 1080p60Hz källa? Många frågor som kan ställas.

Visst är det så, men som tidigare sagt är det snarast material för en helt egen artikel med HTPC-inriktning. Förhoppningsvis kan vi kika på något sådant i framtiden!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Köpte en Athlon II x4 631 och ett ASUS F1A75-M PRO för 1430:- tillsammans.
Ungifär vad man får ge för bara en 980BE, visserligen är den snabbare, men till det priset.
Hoppas det komer flera processorer som är krympta, Typ Phenom för socket FM1.
Det behövs lite mer kräm i prylarna från AMD.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ja som jag skrev tidigare i tråden, det hade varit intressant att se hur AMD Athlon II X4 631 presterar gentemot CPUer i samma prisklass (och även lite äldre modeller). Att 2500K är bättre är ju inte så svårt att räkna ut

Kollar man på tex Inet efter CPUer i samma prisklass (734kr) hittar man en Dual Core Pentium i 2,8 Ghz för 753kr. http://www.inet.se/produkt/5309999/intel-pentium-g840-dual-co.... En gammal 3-kärnig Athlon2 kostar ungefär lika mycket http://www.inet.se/produkt/5308681/amd-athlon2-x3-460-3-4ghz

Lite dyrare är 2-kärniga Phenom2 för http://www.inet.se/produkt/5308664/amd-phenom-ii-x2-560-3-3gh...

Billigaste i3an är runt 300kr dyrare http://www.inet.se/produkt/5309989/intel-core-i3-2100-3-1ghz

Man kunde "vinklat" artikeln lite annorlunda och fokuserat mer på absoluta budgetprocessorer snarare än att jämföra med mycket dyrare CPUer, gissar att man kunde kommit till delvis andra slutsatser då. Jämför man en Dual Core Pentium med 2500K ser den ju också helt värdelös ut, men det är ju helt olika prissegment.

Permalänk
Medlem

tycker att ha volten så högt verkar lite slarvigt av AMD

annars för den pengen inte så dåligt skulle jag säga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mOOpiTh:

Dåligt att ni jämför en budget processor för 600kr med en i5 2500k för 1800kr inte ens i samma prisklass ens en gång -.- Jämför med intels billigaste processorer så ska ni nog se att det blir skillnad i testerna , Nästan så man börjar undra om ni är Intel fanboys eftersom alltid dem värsta intel processorerna är med i tester när dem inte ens är i samma prisklass tycker det är dåligt. För övrigt så verkar den intressant för mig den 4kärniga glömt va den heter nu men skitsamma för den verkar prestera bra ändå iaf bättre än min Intel core 2 duo ja har nu och den ja har nu kan ja iaf lira bf3 med så en 4kärnig amd processor kan ju omöjligt vara sämre iaf.

Bra att du läser inlägg.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

1,4V.... Varför väljer man att göra så? Låter konstigt.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att de inte grejar att göra processorer som är bättre än Phenom II som ändå funnits ett bra tag. Inte ens speciellt bra ur pris/prestanda synpunkt om man jämför med phenom II. Framför allt om man har med i beräkningen hurpass gammal arkitektur Phenom II är. Obefintlig cache är väl det som handikappar Athlon II modellen. Rent och skärt skräp skulle jag vilja kalla den. EU borde lagstiftas mot att sånt här ens tillverkas. Bidrar ju bara till sopbergen.
Och ja Swecliockers... Ni borde ställt dessa mot northwood-modeller så hade kanske alla fanboys blivit nöjda?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag är lite besviken. Ett test av det här slaget borde gjorts gentemot cpu:er som ligger i samma prisklass. Att ha med 2500K är helt ointressant, varför inte drämma till med 3960X också ifall priset nu inte spelar roll?

Att sedan koppla in en 6970 ovanpå gör i mitt tycke jämförelsen ännu mindre relevant, jag tror inte nån kommer att köra med en sån konfiguration.

Sorry, men det här var nog bland det sämre jag läst på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Vettetusan, jag är inte imponerad. Hade personligen slagit på två hundralappar och kört på en i3 2100 istället, Quicksync är riktigt trevligt. Hade varit finare om de ökat frekvenserna lite eller låst upp dem, men då tävlar de väl mera direkt med dyrare A8.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd

Varför var inte 651an med istället? borde den klocka lite högre ?
OT.
Vilket moderkort rekomenderas till en 651/631 om man bara ska klocka lite lagom, Kravet är Matx och under 1000kronor.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag är lite besviken. Ett test av det här slaget borde gjorts gentemot cpu:er som ligger i samma prisklass. Att ha med 2500K är helt ointressant, varför inte drämma till med 3960X också ifall priset nu inte spelar roll?

Att sedan koppla in en 6970 ovanpå gör i mitt tycke jämförelsen ännu mindre relevant, jag tror inte nån kommer att köra med en sån konfiguration.

Sorry, men det här var nog bland det sämre jag läst på Sweclockers.

Jag vart riktigt jävla gad när jag kunde jämföra prestandan mot en i5 2500K då får jag något att mäta mot! alla vet vad en sån klarar av på ett ungefär så det var trevligt att visa dom mot varandra.

Tex jag siktar på ett bygge med en 651 och ett 6870 / 6930 som en billig lan burk i ett MATX chassi tex core 1000. har du tipps på hur jag bygger n billigare lanburk med inriktning spelande högsta prio pris.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Och härmed kan vi rekomendera A6-3500 till alla miljö talibaner. Perfekt system att sufra på och skriva miljö inlägg på nätet.

För oss alla andra: HTPC= A8-3850! 500-600 får man ett betydligt bättre system.
Spel budget: Phenom II X4/X6. Finnes gott om dem kvar i butikerna. Åter igen: för 500-600 får man ett betydligt bättre system!

Är man miljötaliban som bara ska surfa så räcker det gott och väl med en arm processor.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Nej. Billiga saker som denna är inte gångbara för mig. Som tur är så finns det ju segment där dessa produkter är relevanta. Skulle vara tråkigt om AMD försvann, om enbart av konkurrenssynpunkt. I allmänhet är jag dock inte överdrivet imponerad.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Sweclockers!
Ni passade på att ta upp det där med Lab Burst Mode. Många som låter sig luras av den funktionen, och har varit snack i forumet om hur bra Llano är eftersom man kan klocka den över 4GHz med Lab Burst Mode och den då får fantastisk prestandaskalning på köpet. Nu blev det ytterligare debunkat, bra jobbat.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Helt sjukt att de inte grejar att göra processorer som är bättre än Phenom II som ändå funnits ett bra tag. Inte ens speciellt bra ur pris/prestanda synpunkt om man jämför med phenom II. Framför allt om man har med i beräkningen hurpass gammal arkitektur Phenom II är. Obefintlig cache är väl det som handikappar Athlon II modellen. Rent och skärt skräp skulle jag vilja kalla den. EU borde lagstiftas mot att sånt här ens tillverkas. Bidrar ju bara till sopbergen.
Och ja Swecliockers... Ni borde ställt dessa mot northwood-modeller så hade kanske alla fanboys blivit nöjda?!

Det är inte meningen att dessa ska ha hög processorprestanda. Det blir lite avkall på den punkten när man ska sätta rekord i IGP prestanda.

Permalänk
Medlem

Lustigt att alla hackar på 2500K:s prisskillnad när 870:n är dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag ska snart uppdatera min gamla burk. Har nu en E8400 @3,8Ghz och den räcker inte längre till.

Det enda jag bryr mig om är prestanda i spel. Det spelar ingen roll hur mkt cpu:n låter, hur varm den blir, hur mkt ström den drar osv.
Och jag har en extremt begränsad budget, runt 1500kr.

Jag var tidigare inne på att försöka hitta begagnad 4-kärnig Intel som passar till nuvarande moderkort, tex Q6600, Q8xxx, Q9xxx osv. Men det är svårt att hitta och priserna är ganska höga. Men efter att ha läst detta så verkar ju Athlon II X4 631 vara väldigt prisvärt! Under 1500kr för cpu + moderkort!

MEN; kan någon/några här råda mig om hurvida det är värt att uppgradera från Core 2 Duo E8400 till Athlon II X4 631? Dvs ger AMD:n märkbart bättre prestanda i spel jämfört med min nuvarande E8400 som körs i 3,8Ghz?
Jag tror att det borde bli en märkbar prestandaskjuts iom att de flesta nya spel rekommenderar 4 kärnor eller mer.

Så snälla, vad tror/tycker ni, blir det märkbar förbättring i spel?

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Relik 📜

Goddag!

Jag ägnade morgonen åt att ragga rätt på en Intel Pentium G620 (2,6 GHz), normalt huserandes i min käre vän Loubars server, och har precis kört klart alla benchmarks. Graferna är uppdaterade, men kan behöva ett par Ctrl+F5 innan de rensas från lokala cachen.

Processorn i fråga är inte en perfekt prismatchning mot Athlon II X4 661 utan ligger någon hundralapp lägre, men är det bästa vi kan få tag på just nu och ger en bra bild av hur tvåkärnig Sandy utan Hyperthreading presterar. Skillnaden mot de dyrare modellerna (G630, G830) är högre klockfrekvens (2,7 GHz respektive 2,8 GHz) samt stöd för snabbare minne (1333 MHz vs 1066 MHz för G830). Det bör i absolut bästa fall ge prestandavinster på 8-10 %, för den som är sugen på lite lunchmatematik.

Angående att ha med 2500K i graferna ser jag inga problem. Det handlar om referenser för att ge en uppfattning om prestandan mot andra modeller, och prisklass är av sekundär betydelse. Givetvis jämför vi ju dock inte mot såpass mycket dyrare processorer när vi bedömer resultaten, något som borde framgå tydligt om man läser de tillhörande texterna och slutsatsen.

Nu -> lunch.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

G620 är ju faktiskt inte helt fel, snarare verkar det vara en riktigt bra match mot A6:an

Bra jobbat Emil!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Stackars Emil som får ta all kritik =/

Jag är iaf väldigt nöjd med testet, och ser stor potential i FM1. Med de låga priserna på RAM-minne, och kombinerat med ett billigt moderkort så kommer man ju kunna få ett riktigt fint system för bara några tusenlappar

AMD riktar in sig mot mainstream och prisvärdhet; Det tycker vi om!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Deathdancer:

Stackars Emil som får ta all kritik =/

Haha, så är det absolut inte!
All kritik är bra kritik, sålänge den är väl framförd och genomtänkt. Massa gnäll ger nog ingen mycket för, men det brukar också ordnas upp snabbt av medlemmarna..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Jag ska snart uppdatera min gamla burk. Har nu en E8400 @3,8Ghz och den räcker inte längre till.

Det enda jag bryr mig om är prestanda i spel. Det spelar ingen roll hur mkt cpu:n låter, hur varm den blir, hur mkt ström den drar osv.
Och jag har en extremt begränsad budget, runt 1500kr.

Jag var tidigare inne på att försöka hitta begagnad 4-kärnig Intel som passar till nuvarande moderkort, tex Q6600, Q8xxx, Q9xxx osv. Men det är svårt att hitta och priserna är ganska höga. Men efter att ha läst detta så verkar ju Athlon II X4 631 vara väldigt prisvärt! Under 1500kr för cpu + moderkort!

MEN; kan någon/några här råda mig om hurvida det är värt att uppgradera från Core 2 Duo E8400 till Athlon II X4 631? Dvs ger AMD:n märkbart bättre prestanda i spel jämfört med min nuvarande E8400 som körs i 3,8Ghz?
Jag tror att det borde bli en märkbar prestandaskjuts iom att de flesta nya spel rekommenderar 4 kärnor eller mer.

Så snälla, vad tror/tycker ni, blir det märkbar förbättring i spel?

Jag tror att det kan bli märkbart i en hel del spel just på grund av att det är fyra kärnor, men skulle nog nästan rekommendera AM3-baserad burk istället då det kan vara lättare att uppgradera sen. FM1 är tyvärr ingen långlivad sockel.

Skrivet av emilakered:

Goddag!

Jag ägnade morgonen åt att ragga rätt på en Intel Pentium G620 (2,6 GHz), normalt huserandes i min käre vän Loubars server, och har precis kört klart alla benchmarks. Graferna är uppdaterade, men kan behöva ett par Ctrl+F5 innan de rensas från lokala cachen.

Processorn i fråga är inte en perfekt prismatchning mot Athlon II X4 661 utan ligger någon hundralapp lägre, men är det bästa vi kan få tag på just nu och ger en bra bild av hur tvåkärnig Sandy utan Hyperthreading presterar. Skillnaden mot de dyrare modellerna (G630, G830) är högre klockfrekvens (2,7 GHz respektive 2,8 GHz) samt stöd för snabbare minne (1333 MHz vs 1066 MHz för G830). Det bör i absolut bästa fall ge prestandavinster på 8-10 %, för den som är sugen på lite lunchmatematik.

Angående att ha med 2500K i graferna ser jag inga problem. Det handlar om referenser för att ge en uppfattning om prestandan mot andra modeller, och prisklass är av sekundär betydelse. Givetvis jämför vi ju dock inte mot såpass mycket dyrare processorer när vi bedömer resultaten, något som borde framgå tydligt om man läser de tillhörande texterna och slutsatsen.

Nu -> lunch.

Grymt bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag är lite besviken. Ett test av det här slaget borde gjorts gentemot cpu:er som ligger i samma prisklass. Att ha med 2500K är helt ointressant, varför inte drämma till med 3960X också ifall priset nu inte spelar roll?

Att sedan koppla in en 6970 ovanpå gör i mitt tycke jämförelsen ännu mindre relevant, jag tror inte nån kommer att köra med en sån konfiguration.

Sorry, men det här var nog bland det sämre jag läst på Sweclockers.

Lika bra att man tog med den, AMD-talibaner på forumet har försökt att få det till att man kan få samma prestanda som en i5 2500K genom att överklocka en Athlon II X4 631.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag är lite besviken. Ett test av det här slaget borde gjorts gentemot cpu:er som ligger i samma prisklass. Att ha med 2500K är helt ointressant, varför inte drämma till med 3960X också ifall priset nu inte spelar roll?

Att sedan koppla in en 6970 ovanpå gör i mitt tycke jämförelsen ännu mindre relevant, jag tror inte nån kommer att köra med en sån konfiguration.

Sorry, men det här var nog bland det sämre jag läst på Sweclockers.

Tvärtom, genom att ha ett starkt grafikkort så kan man se hur stor skillnaden mellan processorerna faktiskt är. Ska man testa processorer så ska så få komponenter som möjligt vara flaskhals.

Skrivet av mfm:

Lika bra att man tog med den, AMD-talibaner på forumet har försökt att få det till att man kan få samma prestanda som en i5 2500K genom att överklocka en Athlon II X4 631.

Beror på prisklass, blir man grafikkortsbegränsad, vilket man oftast blir, så räcker ofta en sämre processor än 2500K, man får samma framerate iaf.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

2600k sopar banan med allt AMD har att erbjuda,

AMD ger mer prestanda per krona.