Apple sägs utrusta nästa Macbook Pro med extremt högupplöst skärmpanel

Permalänk
Medlem

Bra att någon tar initiativ och driver upplösning på skärmar framåt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:
Skrivet av Zyriak:

Det är få teknikintresserade som använder macar, men givetvis finns det undantag, sen var jag lite otydlig men menade mer att man bör förvänta sig att majoriteten på en sida som Sweclockers är mot Apple, lite som om man vore ateist och gick in i ett kristet forum.

Oj det låter som du bör ta dig ett besök på Chalmers eller annan högskola med teknisk inriktning. Det är Macar överallt.

Kan instämma att här på LTH så kör alla lärare Mac (dock som de får låna av skolan). Gästföreläsare brukar ha med sig Macbook Air. Kikar man in i doktorandrummen brukar folk sitta framför en iMac. minst 30% av de som går Civilingenjör Datateknik kör Macbook Pro.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att det är just Apple som är MEST drivande när det gäller ny teknik (vi kommenterar ju på just en sån nyhet). Därmed ganska löjligt påstående att teknikintresserade inte använder Mac.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Sötast

Häftigt om ryktet stämmer!

Är på tiden att man skaffar bättre upplösning på våra skärmar då de redan med jämförelse med en TELEFON ligger långt efter.

F.ö: Lägg ner erat Apple hat fjanteri, det är bara pinsamt att läsa

Permalänk

Bra att de gör något åt det iaf. 1280x800 är ju inget att hänga i granen.
Bara de får grafikkort so mlyckas driva runt de där upplösningarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Kan man spela på den? Vem vill se på film på en 13"?

Vad kan man göra på den förutom att leka på paden? zooma in och ut är fett kul!

Eller man kan kan bläddra bland sina bilder i ljusets hastighet numera

Ser fortfarande ingen anledning att skaffa en Mac

8GB 1333mhz minnen går fan för 3500:- till mac xD..

Finns ett antal spel som stödjer Mac, så ja. Man kan spela på den även om det inte är dens användigsområde. Den finns att köpa i många olika storlekar som vilken bärbar dator som helst.
Förutom att leka på paden så krossar Macen Windows lösningar i Musikproduktion, filmproduktion och mycket bildredigering.
En Mac utnyttjar komponenterna på ett helt annat sätt än Windows. Dom flesta som har en Mac köper inte till 8GB ram. Det är dyrare ja, men behövs det verkligen? Vi som utnyttjar våra Apple produkter på rätt sätt vet mycket väl om att dom är dyra. Fast vi tycker många gånger om dom är värda priset. Det som NI ogillar är dom som köper sina Apple-produkter för det är en skrytfaktor och status grej. Ni måste skilja på detta.
PS: Hitta inte på fakta som du gjorde nyss, du skämmer bara ut dig själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Jag skulle faktiskt vilja påstå att det är just Apple som är MEST drivande när det gäller ny teknik (vi kommenterar ju på just en sån nyhet). Därmed ganska löjligt påstående att teknikintresserade inte använder Mac.

2010 års modell
De har rent ut sagt skitprestanda, de har ingen byggkvalité att prata om, de kostar fyrtio tusen miljarder, men mycket bra idéer har de iaf Tex touchpaden på laptops

Permalänk
Medlem

Har detta nånting med nyheten som kom för något tag sedan om att det har blivit billigare att tillverka högre upplösta paneler och att fler tillverkare kommer satsa på högre upplösning på sina skärmar under 2012?

Högre upplösning än en 24" med 2560x1600. Detta var väldigt imponerande på en laptop på 15" !?

Undra om de kommer släppa ny Apple Cinema skärm med den där upplösningen också?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Det är få teknikintresserade som använder macar, men givetvis finns det undantag, sen var jag lite otydlig men menade mer att man bör förvänta sig att majoriteten på en sida som Sweclockers är mot Apple, lite som om man vore ateist och gick in i ett kristet forum.

Känns snarare att det är få någorlunda teknik intresserade som gillar macar men de som gillar Macar är oftast mer kunniga och insatta än de som hatar dem. Men jag hatade också Mac en gång i tiden, när jag var sisådär 11-15 år gammal så hatade jag Mac (vet inte varför riktigt, många av mina argument mot Mac var ju rent ut sagt falska och kom i stort sätt från vad jag hört från andra haters snarare än fakta). Jag kunde inte ens tänka mig en iPod då eftersom att det var en Apple produkt. Idag är jag dock äldre, mer erfaren och insatt i de verkliga skillnaderna och tycker faktiskt att Apple gör många vettiga produkter, de kanske inte är riktade mot gamers men för målgrupperna finns det få vettiga alternativ till rimligare priser.

Du säger att det är få teknikintresserade som använder macar, jag välkomnar dig till Linsen på Chalmers (Data/IT). Är ganska säker på att majoriteten där är teknikintresserade och kan även säga att det är nog där på Chalmers som man ser flest Apple laptops i förhållande till andra märken. Eller ja det är nog det ställe jag ser högst koncentration av Apple datorer över huvudtaget utanför en Apple Store. När jag började IT på gymnasiet så var det väll ungefär 3% som hade Mac och när vi slutade hade det talet ökat till ungefär 20% och då kunde majoriteten av klassen knappt något om datorer och IT egentligen, av de verkligen kunniga så var det nog närmare 90% som hade Mac. Personligen så gillar jag MacBook Pron skarpt och det finns ingen annan laptop med samma kombination av bra skärm, tangentbord, touchpad! och högkvalitet. Framförallt touchpaden är helt klart i en klass för sig. Men samtidigt så äger jag också flertalet hemmabyggen och laptops av andra märken och det är knappast alla Apples produkter jag gillar, t.ex. så har jag använt deras möss en del och de är verkligen inget för mig, hellre en billig OEM mus som går att hålla i.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som tror att detta kommer påverka pris och batteritid negativt - tänk om. Apples datorer brukar alltid kosta ungefär lika mycket som förra versionen vid lansering. Brukar skilja högst en tusenlapp.

De kommer heller inte märkbart kompromissa med batteritiden och 2D-prestandan, eftersom de aldrig förr har gjort det. Ni underskattar Intels integrerade GPU:er, och Ivy Bridge kommer bli rejält mycket bättre än Sandy, vad det verkar. MBP brukar ju dessutom ha diskreta grafikkretsar.

Självklart kommer det bli oerhört tungt att spela i den upplösningen, men MBP är inga speldatorer, man kan faktiskt använda datorn till annat än att spela, trots att många här inte vill tro det...

Permalänk
Medlem

Alltså fy, va sjukt deprimerande det är att läsa artiklar där man jämför pc och mac på något sätt eller för all del tar upp något som mac har gjort bättre än pc-tillverkare.

Nä då kan det inte vara bättre - för då är det för hög upplösning, för lång batteritid datorn är för lätt etc etc.
Men jag avskyr lika mycket alla macianer som försvarar appel i till döden. Finns nämligen ett gäng saker som är fel med mac och iphones med.

Det hela är ju detta jävla hävdande vilket som är bäst och vad som är onödigt respektive nödvändigt. Se det till vad det är istället! Tror att många av dem som hävdar att de nya mackarna har för hög upplösning är de som tyckte att full HD var väldigt onödigt när det kom.

Om den sak är nödvändig eller ej beror väll på om du har något användningsområde för den nya saken eller ej, i detta fallet kan jag inte se att det inte skulle finnas något bra användninsområde. För hur ofta har du egentligen för hög upplösning? visst du kanske tycker det är stört mycket i början, men man anpassar sig snabbt och hittar sätt att använda den extra upplöningen.

Så kan många av er bara ta å växa upp och inte se det för att det är en Mac och därför ska vi hata det och ni Macianer behöver inte klösa er till döds. Utan se det för vilken inovation det är istället!

Allt är inte svart eller vitt och som ett bevis på det så kör jag BÅDE mac och pc (se sign)

Tack!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det är 15"aren som får den upplösningen och inte något sketen släp bar 17"are...

Sedan kan man väll diskutera om det är apple som leder utvecklingen, eller om det är skärm tillverkaren som utvecklat och säljer panelen till apple som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

En Mac utnyttjar komponenterna på ett helt annat sätt än Windows.

Om man kör Windows på en Macintosh med dualboot kommer då operativsystemet att använda komponenterna på ett bättre sätt då O.o?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Manyhigh:

Blev mac precis lite mer pris värd? Kan tänka mig den kommer bli väldigt populär(are) bland bild- och video redigerare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det kommer de inte för man vill inte hålla på med varken bild- eller videoredigering på en laptop. Dels är prestandan så mycket lägre än en stationär att man blir ledsen och dels vill du inte sitta vid en 15" skärm och redigera bilder eller film. Du behöver skärmyta också, inte bara hög upplösning. Sen har vi massa andra problem som hårddiskstorlek, begränsad mängd RAM, ofta dåliga skärmar och så vidare. Redigerar på laptop gör man i nödfall i fält. Inte som enda dator.

Den upplösningen på en extern skärm i storlek 24-30" hade dock varit intressant för redigerare. Förutsatt att det är IPS eller annan vettig panel samt att den går att kalibrera ordentligt. Annars får det vara.

Skrivet av Cindori:

Kan instämma att här på LTH så kör alla lärare Mac (dock som de får låna av skolan). Gästföreläsare brukar ha med sig Macbook Air. Kikar man in i doktorandrummen brukar folk sitta framför en iMac. minst 30% av de som går Civilingenjör Datateknik kör Macbook Pro.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att det är just Apple som är MEST drivande när det gäller ny teknik (vi kommenterar ju på just en sån nyhet). Därmed ganska löjligt påstående att teknikintresserade inte använder Mac.

Här på Chalmers är det några föreläsare som har Mac men de flesta kör Dell. Gissar på leasingdatorer från högskolan. Finns några institutioner som kör Apple och då beror det på att han som bestämmer över just den institutionen är Apple taliban. En kompis exjobbade på ett sådant ställe och svor lite över problemet att få hennes Dell att samarbeta med deras Apple.

När det gäller studenter verkar det vara rätt varierande beroende på sektion. På teknisk design är det nästan uteslutande Mac som gäller vilket inte är så konstigt då alla är designtokar. Såg en del Apple på IT men inte så många. Någon försvarade sitt köp med att han ville få ut all prestanda ur sin laptop och jag frågade varför han inte bara körde Linux då om det var så viktigt med ett lätt OS. Fick inget svar på det. Hur det ser ut på Data vet jag inte. Här i biblioteket sitter ett par mac och en massa PC. Har för övrigt noterat att det finns en hel del av samma modell som jag använder, nämligen ASUS U-serien. 13" och episk batteritid är ju allt man behöver som student egentligen. Skrattar lite alltid lite inombords när folk springer runt med sina laptopar och letar uttag till laddare. Sjölv har jag suttit här sen klockan 8 i morse och batterimätaren säger att jag har 6 timmar kvar.

Det där med drivande med ny teknik vet jag inte om det är så sant längre eftersom nästan allt är standardkomponenter nu för tiden. De kör med Intels processorer, skärmpaneler från Samsung, minneskretsar från Samsung med flera, processorn i iPhone och iPad är ju en vanlig A9 med standard grafikdel från PowerVR och allt skruvas ihop i Kina av Foxconn som tillverkar det mesta i dator och telefonväg verkar det som. Design kan jag köpa att de fortfarande är drivande på eftersom det är det de sysslar med. När det gäller hårdvara köper de samma grejer som alla andra fast paketerar det annorlunda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Hoppas verkligen det är 15"aren som får den upplösningen och inte något sketen släp bar 17"are...

Sedan kan man väll diskutera om det är apple som leder utvecklingen, eller om det är skärm tillverkaren som utvecklat och säljer panelen till apple som gör det.

Det är inte helt omöjligt att (om nu det ligger någon sanning bakom nyheten/ryktet) Apple har angivit specifikationer på vad de vill ha och att tillverkaren utvecklat den nya panelen tillsammans med Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Om man kör Windows på en Macintosh med dualboot kommer då operativsystemet att använda komponenterna på ett bättre sätt då O.o?

Det han menade med detta var att OS X är mer optimerat på ett annat sätt än vad Windows är. Detta eftersom Appel kan anpassa OS X till sina datorer medans Windows måste vara mer generell för flera olika tillverkare och specifikationer.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

Tror någon att de med ögat kommer kunna se skillnad på det och 1920x1200 från en laptop skärm!?

Permalänk
Sötast
Skrivet av ArakanI2:

Sedan kan man väll diskutera om det är apple som leder utvecklingen, eller om det är skärm tillverkaren som utvecklat och säljer panelen till apple som gör det.

Finns det ingen efterfrågan så finns det inget behov, finns det inget behov så finns det ingen tillverkning.

Jag tackar Apple för att vi har sk "retina displays" nuförtiden på våra telefoner, redan på 3G tiden så hade iPhonen en högre upplösning än de andra, sedan med 4:an så höjdes det ännu ett snäpp och kort därefter började de andra tillverkarna släpa efter.

Nu blir det förhoppningsvis samma sak med PCskärmarna också!

Något jag skulle vilja ha på en högupplöst skärm skulle däremot vara två olika "native" upplösningar, tekniskt omöjligt eller ej har jag ingen aning om.

Skulle gärna vilja sitta på 2XXX/3XXX upplösning i OSmiljö och 1XXXX i spelmiljö då högre upplösningar är så jävlans krävande i 3D.

Permalänk
Skrivet av anon127781:

16:9 OR GTFO

Nej, usch. Mer 16:10 åt folket. Åtminstone om man ska använda datorn till något annat än en extremt dyr filmuppspelningsapparat.

Permalänk
Medlem

Tragiskt.
Så for det skrivs något om en produkt från äpplet och speciellt när produkten råkar vara en dator, då är sågarna framme utan någon som helst egentlig anledning.

Vad beror detta på förstår jag inte.
Är det småbarn och naivister som endast förmår tänka kring datorer i form av datorspel och prestanda för att driva datorspel?
Eller har det att göra med prestanda under huven endast i from av motor, gärna som nu med en massa biljämförelser hit och dit.

... och så det andra lägret som promotar mac framför allt annat.
De köper dyra Power Macs med omotiverat låg prestanda i situationer där en Windows eller Linux burk presterat långt bättre.
De köper sig accessoarer på grund av yta framför funktion.

GE UPP FÖR FN!

Beträffande mina preferenser.
Jag är personligen uppväxt med Mac d.v.s. min familj hade Mac redan på 80-talet då Windows inte existerade och DOS var absolut inget alternativ. Å andra sidan så har jag alltid föredragit egenbyggda Windows burkar, min första dator var en Windows 95 burk och sedan dess har jag ägt otaliga PCs och endast 2 Macar so far.

Varför Mac så som jag ser det.
Färdiga kitt som mig veterligen fungerar långt mer felfritt än nära nog på alla andra datorer direkt från första gången man startar datorn, och det utan en massa blote från början och elakartade virus och trojaner på sikt. Lätta att använda och håller sig fräscha länge, perfekt för datornovisen eller jobbsituationen där datorns enda syfte är att fungera även om med något lägre prestanda.

Varför PC så som jag ser det.
Väldigt stort sortiment att välja på, speciellt för den som bygger själv, nära nog på oändligt antal olika valmöjligheter både hårdvaru- och mjukvarumässigt och därtill finns självfallet mycket billigare lösningar beträffande prestanda eller möjlighet till uppgraderingar och speciella funktioner som ej återfinns på Macar i regel etc.

Trots att det finns två läger så måste jag säga att PC/Windows lägret går mig mest på nerverna, snälla väx upp och betänk följande:

1. På många studios som jobbar med specialeffekter för film, filmklippning och ja t.o.m. datorspel och forskning så används Mac och det till något av det mest krävande en persondator brukar användas till, vad säger det om prestandan?
Jag drar till med en billiknelse: kan det vara så att prestanda inte alltid handlar enbart om vad som sitter under huven utan även om andra saker så som kaross och vägbana m.m?

2. Har du/ni någonsin testat en Mac över tid? Rent generellt skulle jag säga att om bara hälften av alla hem, arbetsplatser m.m. som jag besökt hade kört med Mac så hade behovet av nya inköp, service etc antagligen kunnat minimerats till en bråkdel av hur det ser ut nu. Därmed inte sagt att en Mac skulle fungerat bra i alla hem eller på alla arbetsplatser.

Jag har också varit ett småbarn en gång men jag kan inte påminna mig denna trångsynthet, jo kanske när det kom till musik och det är så det är just nu, ge upp argumenten fram och tillbaka, de handlar i grund och botten ändå om smak, inte om hur det faktiskt förhåller sig.

Mvh /Pontus w

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Roligt hur man på förhand vet att kommentarstråden kommer vara win vs mac när man läst artikelns titel.

Visa signatur

En fråga har ett frågetecken (?), annars är det ett konstaterande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FeedHurley:

Tror någon att de med ögat kommer kunna se skillnad på det och 1920x1200 från en laptop skärm!?

MBP 17" med 1920x1200 har 133 PPI. Det är riktigt lågt, och det är inga problem att se skillnad på 133 och 199 DPI (vilket det blir med 2880x1800 på en 17-tummare).

Permalänk
Sötast

Exempel för er som inte jobbar med sina maskiner och varför 16:9 är djävulen.

Djävulen är även samma person som köpte in 5st 27" skärmar med 1920x1080 16:9 på jobb.

Permalänk
Medlem

Trevligt, blir kanske en ny MBP då.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Det skulle vara skönt om moderatorerna kunde hålla lite extra koll på applenyhestrådarna ta bort allt som är OT/Trollning.

Permalänk

Ett snabbt exempel på varför det är gott med mer pixlar:

1280x800 på 13" räcker inte för att på ett bekvämt sätt läsa en pdf i fullskärm, texten blir plottrig:

(högerklicka och välj "Open image in new tab" för full upplösning)

Så hade fallet inte varit om upplösningen varit det fyrdubbla. Nu får vi också hoppas att ryktet om 4x upplösning på ipad stämmer också, så kan man äntligen läsa pdf:er ordentligt på den med!

Permalänk
Avstängd

Härligt att se högre upplösningar på laptops. Och i detta fallet är det Apple som pressar andra tillverkare, grymt bra.

Skrivet av SideWinder86:

Kan man spela på den? Vem vill se på film på en 13"?

Vad kan man göra på den förutom att leka på paden? zooma in och ut är fett kul!

Eller man kan kan bläddra bland sina bilder i ljusets hastighet numera

Ser fortfarande ingen anledning att skaffa en Mac

8GB 1333mhz minnen går fan för 3500:- till mac xD..

Lägg ner ditt struntprat, du vet ju inte ens vad du snackar om. Så fort det dyker upp en nyhet från Apple är du där och spottar ur dig påhittat nonsens.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Äntligen...

...så får man en upplösning man inte har någon praktisk nytta av?

Jag önskade man från Apples håll kunde peta in en WWAN-modul i stället.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

datorer i form av datorspel och prestanda för att driva datorspel?

Är väl ganska naturligt då det är en sida för överklockning m.m?

"Many people just overclock or 'rightclock' their hardware to improve their performance.

There are several purposes for overclocking: for professional users overclocking allows pushing the boundary of professional personal computing capacity therefore allowing improved productivity or allows testing over-the-horizon technologies beyond that possible with the available component specifications before entering the specialized computing realm and pricing - this leverages the manufacturing practice to specify components to a level that optimizes yield and profit margin, some components are capable of more; there are also hobbyists that, like car enthusiasts, enjoy building, tuning, and comparison racing their systems with standardized benchmark software. "

Aldrig förstårr hur man kan gnälla över kritik mot macar på en sida som Sweclockers som är en sida för entusiaster som gillar att överklocka, modda m.m, något som är precis motsatsen till vad Apple står för.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

...så får man en upplösning man inte har någon praktisk nytta av?

Jag önskade man från Apples håll kunde peta in en WWAN-modul i stället.

Grejjen är ju att man har praktisk nytta av det, tar exemplet från förra sidan med att läsa en pdf på 1280x800 igen, det blir för pixligt för att vara behagligt att läsa. Hade 13" haft 2560x1600 istället så hade det blivit mycket trevligare för ögonen.

(högerklicka och välj "Open image in new tab" för full upplösning)