"Off-Camera Flash" för den fattige

Permalänk

"Off-Camera Flash" för den fattige

Hellu.

Har börjat fundera lite på det här med "off-camera flash", alltså extern blixt monterad nån annanstans än kameran (jag kan för mitt liv inte komma på vad det heter på svenska). Jag har redan en extern blixt (Nikon SB-700), så på den fronten är det ok.

Problemet är att kameran jag har inte har det Nikon kallar CLS, den kan alltså inte fjärrstyra blixtar. Jag vet att det finns tillbehör man kan köpa, som fjärrutlösare (t.ex pocketwizard), men dessa brukar kosta en hel del, det jag då funderar på är om det finns någon billigt alternativ till detta (sladd t.ex.)?

Permalänk
Medlem

Fråga ett:

Har din kamera inbyggd pop-up ö.h.t.?
- För om du har det kan du använda SB-700 som slavblixt off-camera,
dock inte utan att få med kamerans egen blixt i exponeringen.

Ställ blixten i SU-4 (och "remote" ofc) -läget isf & prova.
Man kan ju sänka den inbyggda blixtens effekt relativt SB-700:ans & på så
vis få med så lite "fulblixt" som möjligt i bilden.

Edit/ Om man fotar inne & har gott om tid vid t.ex. produktfoto går det t.ex. att
studsa popup:ens blixt i taket mha en bit vitt papper & lite tejp.
Sätt papperet mellan blixten & motivet (på kameran) & vinkla det så att ljuset
studsar på papperet uppåt mot taket istf att belysa motivet framifrån, det blir snyggare.

Med manuella inställningar & inbyggda blixten på t.ex. 1/64 eller 1/128 & kanske
1/32 eller mer från SB-700:an, blir det ganska bra om man pysslar lite. /Edit.

Annars får du köpa en pirathistoria t.ex. här:
http://kaffebrus.com/radiosandare-och-ir-sandare-g77.html

MEN:

Du kan bara få CLS genom att ha det i huset från början,
eller genom att styra med en annan blixt som har det; SB-6-7-8-900,
eller med Nikons SU-800 (á ~3200) som styr via IR.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om det inte måste vara trådlöst får man ju kan man ju använda en synkkabel åxå. Tror det är SC-29 man ska ha till "moderna" blixtar om man vill ha TTL. Originalkabeln är rätt dyr, men det finns ju kopior åxå. Behöver man inte ha TTL så funkar "vilken kabel som helst".

Man kan inte heller få bort inverkan av den inbyggda blixten med CLS (vilket antyds här ovan), utan man måste sätta en SG-31R framför den om man inte vill ha den med både med CLS och om man använder den för att trigga en "dum" slav.

Permalänk

I och med att D50n inte har CLS så har ju blixten inget SU-4läge. Dendär radiosändaren såg intressant ut dock, såg däremot ingenting om kompabilitet med SB-700. Sökte även lite efter blixtkablar som praktiskt taget är en "förlängd" hotshoe, men hittade inget, någon som vet var dessa kan hittas?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns blixtar som utlöses av blixten på kameran, så det går bra att köra trådlöst om man vill, annars har tex photax slavutlösare som triggar valfria blixtar, jag har kvar mina äldre blixtar just för att ha till sånt här.
Du kan hitta tex sb 26 beg, de har inbyggd optisk slavtrigger

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antingen köper du en TTL-kabel - då kan du ha blixten placerad var som helst på kabellängdsavstånd med bibehållen TTL-automatik, eller så offrar du automatiken till förmån för trådlös frihet och köper en trådlös blixtutlösare i stil med den som länkades från kaffebrus.

Om det går att styra blixten med den den inbyggda i kameran beror på just din kamera- och blixtkombination (kör själv Pentax och kan inte Nikons system i huvudet), men oavsett vilket är detta en lite "stelare" lösning eftersom du alltid får med den inbyggda blixten i exponeringen. Det kan förvisso vara bra ibland som skuggupplättning och liknande, men du får alltid dubbla reflexer och skuggor. Av denna anledning föredrar jag personligen trådlösa, manuella blixttriggers - har man tid att sätta upp en extern blixt i t ex ett paraply, då har man tid att ta två-tre testbilder för att trimma in blixten manuellt också - samtidigt som man får mycket mer kontroll över slutresultatet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

I och med att D50n inte har CLS så har ju blixten inget SU-4läge. Dendär radiosändaren såg intressant ut dock, såg däremot ingenting om kompabilitet med SB-700. Sökte även lite efter blixtkablar som praktiskt taget är en "förlängd" hotshoe, men hittade inget, någon som vet var dessa kan hittas?

Du berättade inte att du hade en D50. Jag är inte synsk.
Radiosändaren fungerar som en noname-blixtkabel, minus kabeln.

Skrivet av dumbo:

(vilket antyds här ovan)

Jag antyder ingenting i alla fall.
CLS-syns inte på bild, iaf inte i Auto-FP@1/320.

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.ebay.co.uk/itm/Phottix-Speedlight-Studio-Flash-Tri...
Kanske är nått, köp några billiga stativ också att fästa blixten på, jag har 50kr stativ till det, de funkar bra och är lätta, inget att sätta kameran på däremot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Du berättade inte att du hade en D50. Jag är inte synsk.
Radiosändaren fungerar som en noname-blixtkabel, minus kabeln.

Däremot nämde jag att kameran inte hade CLS, men jag kanske inte var klar nog.

Hursom, hittade en beggad Nikonblixtkabel på blocket, om den är kvar blir det nog en sån, annars kan det vara värt att kolla på trådlösa lösningar. Skulle föredra någonting med TTL-stöd dock...

Permalänk
Rekordmedlem

För studiobruk är ttl snarast en nackdel, men ska du ha blixten i handen o fota snabba saker så är det annat
Vill du ha ttl via radio får du gå upp i prisklass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo, nu har jag ingenting som ens kan låtsas vara en studio, så merparten av mina bilder tas lite mer "spontant" (även om jag på senare tid inte kommer ut å fotar så ofta längre). Köper jag ett paraply + stativ + blixthållare så kan jag nog kosta på mig en icke-TTL radiohistoria också, men det lär bli i framtiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du tänkt att använda sb 700 till den setuppen så skaffa bara en slavtrigger tex hos Photax, senz slavtändare (sjsu2) 225kr som löser ut på ljuspulsen från kameran, ställ ner styrkan till min på inbyggda blixten eller skärma av den med en kartongbit, eller så söker du efter nån äldre blixt typ sb 26 som är stark nog och har slavtrigger inbyggd, den funkar bra till en porträttstudio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

I och med att D50n inte har CLS så har ju blixten inget SU-4läge.

Där tappar du mig iaf.

Läs vad jag skrev igen. Blixten (SB-700) utlöses av din pop-up-blixt (på kameran, oavsett kamera)
om du ställer din SB-700 i SU-4+remote.
(Du får ingen TTL eller annat lullull, men går gör det, men endast helmanuellt & långsamt.)
Blir dock bara halvbra som sagts, kartongbit, papper eller köpereflektor kvittar lika.
Nikon har f.ö. vad jag förstår fem hus med inbyggd CLS-commander-popup; D90, D7000, D300/s & D700.

Skrivet av Cybertrash:

Däremot nämde jag att kameran inte hade CLS, men jag kanske inte var klar nog.

Hursom, hittade en beggad Nikonblixtkabel på blocket, om den är kvar blir det nog en sån, annars kan det vara värt att kolla på trådlösa lösningar. Skulle föredra någonting med TTL-stöd dock...

http://fotofyndet.se/product_info.php?products_id=5207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Jag antyder ingenting i alla fall.
CLS-syns inte på bild, iaf inte i Auto-FP@1/320.

Det kan hända att jag läser in för mycket, men

"Har din kamera inbyggd pop-up ö.h.t.?
- För om du har det kan du använda SB-700 som slavblixt off-camera,
dock inte utan att få med kamerans egen blixt i exponeringen."

tolkar nog jag som att under andra omständigheter (med CLS, undeförstått) skulle inte en inbyggda blixten bidra till exponeringen.
Den inbyggda blixten kommer ALLTID att bidra till exponeringen om du triggar en annan blixt med den, så länge man inte skymmer den med något eller sätter en SG-31R framför den. Den går inte att stänga av helt och kommer alltid att slå för att just trigga den andra blixten. Skillnaden mellan SU-4-läge och CLS är att med CLS får man en hel hög med förblixtar för ljusmätning och annat. Ställ dig med kameran och blixten riktade mot en spegel så ser du tydligt att båda blixtarna kommer med i bild.

Skrivet av Hammar:

Nikon har f.ö. vad jag förstår fem hus med inbyggd CLS-commander-popup; D90, D7000, D300/s & D700.

Ja, om man inte räknar med utgångna modeller, för då tillkommer även D70, D80 och D200 (fast D300 är ju åxå utgången).

Permalänk
Medlem

http://kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989... kör jag med när man vill flytta på blixten smidigt..finns en nyare version oxå som heter v5..ska vara lite bättre än v4an..kan dock inte uttala mig i det

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Där tappar du mig iaf.

Läs vad jag skrev igen. Blixten (SB-700) utlöses av din pop-up-blixt (på kameran, oavsett kamera)
om du ställer din SB-700 i SU-4+remote.
(Du får ingen TTL eller annat lullull, men går gör det, men endast helmanuellt & långsamt.)

Då förstår jag, trodde du menade att man ställde in blixten på kameran. Försökte lite på det här sättet, och det fungerade förhållandesvis bra, men det krävde en del trial & error med blixtstyrkan.

Permalänk
Medlem

Förtydligar mitt tidigare inlägg i kursiv text, hoppas det inte blir för rörigt.

"Har din kamera inbyggd pop-up ö.h.t.?"
Frågade jag eftersom inte TS hade berättat vilken kamera h*n avsåg,
i sitt första inlägg - bara just att den inte hade CLS i huset.

"- För om du har det kan du använda SB-700 som slavblixt off-camera"
Så som jag m.fl. försöker förklara hur, t.ex. mha DIY-reflektor eller respektive.
"Slavblixt" alltså; inte i-TTL eller CLS. Går ju med en pocketkamera bara den har blixt.

"dock inte utan att få med kamerans egen blixt i exponeringen."
? Och här säger du ungefär samma sak fast på annat sätt?:

Skrivet av dumbo:

tolkar nog jag som att under andra omständigheter (med CLS, undeförstått) skulle inte en inbyggda blixten bidra till exponeringen.
Den inbyggda blixten kommer ALLTID att bidra till exponeringen om du triggar en annan blixt med den, så länge man inte skymmer den med något eller sätter en SG-31R framför den. Den går inte att stänga av helt och kommer alltid att slå för att just trigga den andra blixten. Skillnaden mellan SU-4-läge och CLS är att med CLS får man en hel hög med förblixtar för ljusmätning och annat. Ställ dig med kameran och blixten riktade mot en spegel så ser du tydligt att båda blixtarna kommer med i bild.

Och så här skrev jag visst också:
"CLS-syns inte på bild, iaf inte i Auto-FP@1/320."

Bra klipp på det:
http://www.youtube.com/watch?v=opdMH7V4JVQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Och så här skrev jag visst också:
"CLS-syns inte på bild, iaf inte i Auto-FP@1/320."

Bra klipp på det:
http://www.youtube.com/watch?v=opdMH7V4JVQ

Den inbyggda blixten går inte att köra i FP-läge. (Och en del kamerahus stödjer det inte ens med externa blixtar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Den inbyggda blixten går inte att köra i FP-läge. (Och en del kamerahus stödjer det inte ens med externa blixtar.)

På en D50? Har aldrig tagit i en, så så kan det vara.

Jag menade bara precis att t.o.m. CLS "syns" i bild@1/250.
Vill man _helt_ slippa blixt/reflektioner i bild i alla tänkbara lägen är det radio som gäller.

I TS fall hade iaf jag gjort så att jag hade köpt ett begagnat CLS-kapabelt hus
närsom jag hade 2-3000:- att göra ljus/blixt-investeringar med,
eftersom CLS är ett så mångsidigt verktyg relativt vad det kostar IMO.
(Och eftersom TS redan har SB-700 och vill utveckla sitt blixtfoto.)

Fram tills dess hade jag köpt en Phottix-whatever radiomanick för 3-350spänn,
eller en riktig (av ett bra märke) TTL-kabel. En sån har man i tjugo år, så dom är eg. billigare ..

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera någon av de svenska sidorna. De tar ut överpriser på saker de själva köpt från kina. Jag har ett par sådana här: http://www.ebay.co.uk/itm/YONGNUO-RF-602-Wireless-Remote-Flas...
De funkar felfritt och är en billig och praktisk lösning om du inte ska ställa blixten för långt bort men inte så ofta man ställer blixten 50-60 meter bort.