Permalänk
Avstängd

Gigabyte - Skit?

Hej!

Jag har hört mycket skit om gigabyte, är det någon som är nöjd?
Verkar som alla deras produkter är dålig kvalité?

Några ex:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1074334-ny-...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14875-gigabyte-aterkallar-x7...

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Hej!

Jag har hört mycket skit om gigabyte, är det någon som är nöjd?
Verkar som alla deras produkter är dålig kvalité?

Några ex:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1074334-ny-...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14875-gigabyte-aterkallar-x7...

Jag har ett moderkort från gigabyte och kan inte säga annat än att jag är nöjd, många funktioner för en hyvens peng samt att det ser snyggt ut också, har även ett moderkort från Asus (ROG) och det upplever jag som betydligt trevligare då man får en finare presentation och det känns lite mer användarvänligt för att komma åt biosfunktioner till överklockning Så nej, gigabyte är bra skit.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FaatIII:

Jag har ett moderkort från gigabyte och kan inte säga annat än att jag är nöjd, många funktioner för en hyvens peng samt att det ser snyggt ut också, har även ett moderkort från Asus (ROG) och det upplever jag som betydligt trevligare då man får en finare presentation och det känns lite mer användarvänligt för att komma åt biosfunktioner till överklockning Så nej, gigabyte är bra skit.

Ja men man hör ju så mycket om gigabyte? Folk avråde mig från att köpa deras 580 pga dålig kylare och kassa komponenter på kortet..

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av ekbloms:

Ja men man hör ju så mycket om gigabyte? Folk avråde mig från att köpa deras 580 pga dålig kylare och kassa komponenter på kortet..

Hur många "folk" avråder dig?
Berätta gärna hur kylaren är dåligt osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL - Black Pearl, 3x Noctua 140mm | Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 (CL9) | CPU: i7 2600K @ 4.5 Ghz, Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2 | MB: ASRock P67 EXTREME6 | PSU: Corsair HX 1050W | GPU: Gigabyte GTX 580 OC Windforce x3 SLI | HDD: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT | TFT: Samsung 22'' S22A350B LED HDMI

Permalänk
Medlem

Gigabyte är absolut inte skit, de är bland de största på moderkort och grafikkort.
Så du behöver inte vara orolig över att du för skit, om det skulle visa att du har något fel på ditt moderkort eller grafikkort. Så går det på garantin. Har ägt både moderkort och grafikkort från dem. Aldrig haft något problem.

Är inte så stor skillnad mellan Asus, Gigabyte, MSI mm
Är mest att vissa kort har högre kvalitet komponenter men kostar därefter också.

Permalänk
Avstängd

Gigabyte är rätt tattiga när det gäller moderkort. Mycket felläsningar när det gäller sensorer och dess temperaturer.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Jusste ja, jag undvek själv att köpa gigabytes 580 då jag fick läsa här på Sweclockers av en recension (av jonas...?) att det var en defekt fläkt som inte gjorde det den skulle helt enkelt Men jag tror dock inte att man skall underskatta Gigabyte, enligt min research är Gigabyte, Asus samt MSI, EVGA alla fyra pålitliga företag, men visst finns det lite stolpskott till skapelser här och var

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Gigabyte är rätt tattiga när det gäller moderkort. Mycket felläsningar när det gäller sensorer och dess temperaturer.

Detta gäller inte bara Gigabyte, detta finns på alla moderkort som finns idag. Det skulle kosta för mycket om tex budget moderkort skulle ha exakta 100% mätsensorer monterad. 1-5 graders fel skillnad dör ingen av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Jusste ja, jag undvek själv att köpa gigabytes 580 då jag fick läsa här på Sweclockers av en recension (av jonas...?) att det var en defekt fläkt som inte gjorde det den skulle helt enkelt Men jag tror dock inte att man skall underskatta Gigabyte, enligt min research är Gigabyte, Asus samt MSI, EVGA alla fyra pålitliga företag, men visst finns det lite stolpskott till skapelser här och var

Detta var väl deras stockfläkt, inte Windforce kylare som sitter på delvis alla deras kort idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Detta var väl deras stockfläkt, inte Windforce kylare som sitter på delvis alla deras kort idag?

Uhmm, nu vet jag inte riktigt hur du menar, jag har för mig att det var en av de 3 windforcefläktarna som satt på kortet som lät mysko eller något i den stilen, missljud det vill säga.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Hedersmedlem

har Gigabyte GTX580 Soc och ligger runt 31 Grader i idle och 50-52 grader i load. tycker dom är bra, dock bara det man själv har köpt och inte hur andra har upplevt det. har kollat på många recensioner och det är inte många utav fallen där kort/datorkomponenter har börjat brinna dom fallen det har gjort det är det oftast felkoppling utav dator, men visst finns ju en viss procent att fel kan förekomma från fabrik men det får man räkna med för alla aktörer på marknaden. då fel inträffar alltid någon gång särskilt inom massproducering.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Uhmm, nu vet jag inte riktigt hur du menar, jag har för mig att det var en av de 3 windforcefläktarna som satt på kortet som lät mysko eller något i den stilen, missljud det vill säga.

Okay, äger ett kort från dem själv och har inte hört något missljud. Eller sett den artikeln att det ens finns ett viss missljud.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=zBE52lIzwgs&feature=player_emb...!

Windforce 3x, kan ha fel men jag tror att det är det är rätt fläktar som är med på alla kort

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Gigabyte är absolut inte skit, de är bland de största på moderkort och grafikkort.
Så du behöver inte vara orolig över att du för skit, om det skulle visa att du har något fel på ditt moderkort eller grafikkort.

Av de moderkort jag haft från Gigabyte så har väl alla upplevt sin 1 års dag eller 2 års dag, men inte mycket mer..
Så någon garanti har man ju inte haft så mycket nytta av.

Dock har jag inte haft några av de dyrare korten från dem, det kanske är skillnad där..

Fast de kort som varit sämst är nog från MSI..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

http://www.youtube.com/watch?v=zBE52lIzwgs&feature=player_emb...!

Windforce 3x, kan ha fel men jag tror att det är det är rätt fläktar som är med på alla kort

Han säger ju att det är på deras kort de fick problem med en av fläktarna.
Så detta gäller inte alla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Han säger ju att det är på deras kort de fick problem med en av fläktarna.
Så detta gäller inte alla grafikkort.

Om vi skall vara riktigt petiga så säger han faktiskt att det kan ha varit ett måndagsex ELLER om det är något kvalitativt fel som gigabyte har med sina kylare, spola fram till slutet.

6:11 in i klippet jag länka, spelar dock ingen större roll då jag tycker att det finns bättre alternativ till gigabytes grafikkort.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Har ett Gigabytekort själv, inga problem. Av det jag har hört så verkar gigbyte göra ok moderkort men soppiga grafikkort, MSI är tvärtom: Usla moderkort(kan själv intyga) men helt fenomenala grafikkort.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FearKill:

Detta gäller inte bara Gigabyte, detta finns på alla moderkort som finns idag. Det skulle kosta för mycket om tex budget moderkort skulle ha exakta 100% mätsensorer monterad. 1-5 graders fel skillnad dör ingen av.

1-5c? lol Nordbryggan på de flesta AM2+ Gigabyte brädor visade ~82c 24/7.

Och sedan ska vi inte tala om Volten... CPUZ/HWmonitor kan inte visa rätt pga Gigabyte inte kan göra rätt.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Aldrig haft några större problem med Gigabytes grejor nångång, använt deras grejor i över 5 år. Även använt Asus och msi. Är ingen skillnad enligt mig men alla kan ju få måndags exemplar av alla märken:).

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ekbloms:

Hej!

Jag har hört mycket skit om gigabyte, är det någon som är nöjd?
Verkar som alla deras produkter är dålig kvalité?

Några ex:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1074334-ny-...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14875-gigabyte-aterkallar-x7...

Ja!, Och Nej!

Rättare sagt: Alla stora elektroniktillverkare är idag, så som du uttrycker det: "rena skiten".
Ta det från en som har högvis med elektronikskrot från alla tillverkare. Både äldre såsom nyare hårdvara.

Saken är den att elektronikbranchen rent generellt överöses med elektroniska komponenter (Oftast av asiatiskt ursprung) som har undermålig kvalitet. Datortillbehörstillverkarna, såsom MSI, Asus, Gigabyte med flera, köper dem billigaste komponenterna som den elektroniska marknaden kan uppbringa, då även någon enstaka öre per komponent kan frambringa stora besparingar för dessa tillverkare.

Resultatet blir hårdvara med usel kvalitet på kondensatorer, spolar, enklare halvledare med mera. Många gånger ligger toleransvärdena för komponenterna långt under vad chips och processortillverkana har satt (Intel, AMD).
I regel är detta problem något som döljs av elektronik-tillverkarna, varav tillbehörstillverkarna (Asus, MSI, Gigabyte med flera) inte känner till den dåliga kvaliten som trillar in i deras batch vid montering.

Vi konsumenter får nog se en tid med dålig kvalitet och höga priser på komponenter och tillbehör. Tacka naturkatastroferna som härjat österut den senaste tiden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag gillar sådana här generaliserande trådar som baseras på att trådskaparen läst några inlägg i någon klagotråd och kanske ett eller två faktiska tester.
Som alla vet är ett tiotal utlåtanden fullt tillräckligt för att döma ut varenda en av de miljontals produkter ett företag tillverkar, och dessutom statistiskt säkerställt!

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

har aldrig hört själv att gigabyte skulle vara dåligt, ca 80% av mina polare kör med gigabyte moderkort och de gör jag med, och dem jag har haft (2/2 so far) har fungerat fin fint
själv bara hört bra saker om gigabyte men självklart finns det saker som går sönder nu och då men så är det för alla märken men har då inte hört eller tyckte att gigabyte skulle vara sämre än resten

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

har inga positiva erfarenheter av gigabytes winforce-kylare, eller fläktarna för att precisera det.
har haft 3kort med den kylartypen 2x 5870 i Xfire samt mitt nuvarande 560ti
på samtliga kort har någon fläkt varit/blivit dålig eller t.om stannat helt, har ju dock gått att 'lösa' tillfälligt med lite olja men det är ju inte direkt en perm fix, fläktarna är dålig kvalité, iaf med winforce 2x kylaren
normalt är man ju van att kanske lager i fläktar håller iaf längre än korten är okej rent prestandamässigt, sen är det ju skit samma om fläktarna ger upp efter kanske..4-5år?

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekbloms:

Hej!

Jag har hört mycket skit om gigabyte, är det någon som är nöjd?
Verkar som alla deras produkter är dålig kvalité?

Några ex:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1074334-ny-...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14875-gigabyte-aterkallar-x7...

Både jag och brorsan har Moderkort från Gigabyte och jag kan ju inget annat än säga att jag är helt nöjd. Om du noterar i nyheterna du länkar så var Gigabyte ganska snabbt ute för att återkalla moderkorten och vi får se om Gigabyte på något sätt kompenserar personerna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

har både ett mobo och ett graffe från gigabyte och är än så länge bara nöjd med båda köpen

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk

var det inte ett gtx 580/570 med windforce kylaren som det skrevs en väldans massa om att folk inte kunde hålla rätt frevkvenser osv ett tag?

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag litar på Gigabytes moderkort, men inte deras grafkkort. Precis tvärtom när det kommer till MSI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag gillar sådana här generaliserande trådar som baseras på att trådskaparen läst några inlägg i någon klagotråd och kanske ett eller två faktiska tester.
Som alla vet är ett tiotal utlåtanden fullt tillräckligt för att döma ut varenda en av de miljontals produkter ett företag tillverkar, och dessutom statistiskt säkerställt!

Sant, så sant! Vill man "bevisa" att ASUS är skit kan man ju googla "asus cold boot" eller varför inte "hjälp! asus p67 startar om sig! vad är fel" eller nåt Och man kan också "bevisa" att Direct Cu2 är en skitkylare som lider av coilwhine och andra missljud från fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

1-5c? lol Nordbryggan på de flesta AM2+ Gigabyte brädor visade ~82c 24/7.

Och sedan ska vi inte tala om Volten... CPUZ/HWmonitor kan inte visa rätt pga Gigabyte inte kan göra rätt.

Kan hålla med om att det kan vara problem med "tredjepartsprogrammen",
men Gigabytes eget Easy-Tune har alltid fungerat bra för mig...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Är inne på min tredje generations Gigabyte MK och har faktiskt inget speciellt att klaga på. Plånboksvänlig, snygg och lätt att överklocka. OCad NB ligger på 59-60 grader atm vilket inte är så mycket antar jag?
Det enda jag håller mig borta ifrån är Gigabytes medföljande program. EasyTune6 är duktig på att ljuga om CPU temps! Visar 4-5 grader mindre än HWMonitor mfl.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9