Tio saker att se fram emot på CES 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Har du inte spelat 3DS? Man får ont i huvet av 3D och måste sitta i precis rätt vinkel för att det ska funka. 3D är bara en stor mega flopp som jag hoppas dör ut så fort som möjligt

själv tror jag den har kommit för att stanna tills hologram dyker upp, och nyare 3D blir väl mindre huvudvärk och bättre betraktningsvinklar?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

OLED verkade intressant. Hoppas det kommer nån film snart som visar hur det kan se ut.

Permalänk
Inaktiv

Detta kanske inte hör hit men kommer sweclockers att sända detta live? och vilket datum iså fall??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarho:

Visst, LG's "OLED" verkar intressant. Men nu är det så att det inte är "äkta" OLED med subpixlar i färg, utan s.k. WOLED (White OLED) med color filters. Alltså mer likt en LCD med OLED-bakbelysning. Däremot så kommer nog en OLED-bakbelyst TV slå klassiska CCFL/LED-bakbelysta med hästlängder tack vare att varje pixel faktiskt blir släckbar.

Källa:
LG specifies that they will use white OLED (WOLED) with color filters. This enables LG to reduce production costs significantly, meaning that the 55-inch might actually be affordable. LG’s solution will provide static contrast ratio levels over 100,000:1 and response time that is 1000 times faster than LCD panels. LG also says that the TV is just 5 mm thick.

Det är helt fel, Färgfiltret är inget mer än en semi-transparent färgad film. Det är visserligen sant att ganska exakt samma sak används i LCD paneler men färgfiltret är inte en del som på något sätt dikterar prestandan eller bild karaktären hos varken OLED eller LCD paneler. Med det sagt så är WRGB inte helt optimalt, framförallt så blir effektiviteten lidande (högre strömförbrukning) samt att ljusstyrkan kan begränsas. LG avhjälper problemen genom att lägga till en 4:e ofiltrerad (vit) subpixel men det återstår att se hur resultatet blir, både strömförbrukningen och ljusstyrkan lär hur som helst bli (mycket) bättre än på en Plasma panel så rent praktiskt blir det nog inga större problem. WRGB panelen har även fördelar (bortsett från tillverkningskostnaden) specifikt att dom olika subpixlarna åldras i samma takt vilket löser problemet kort livslängd för blå OLED.

Displayserach förutspår att priset kommer ligga på 8000$ (lägg till svensk moms) vid lansering för att sedan sjunka till 4000$ i slutet av 2013. LG specificerar livslängden till 100000 timmar, samma som nyare Plasma (och LCD tror jag) paneler.

Ang. dator skärmar: glöm det än på ett par år. Det finns ingen större marknad för högkvalitativa monitorer så eftersom kapaciteten att producera OLED paneler är begränsad kommer det först och främst användas till mobiler/tablets. Samsung kommer antagligen att under 2012 lansera 8.9" och 10.1" tablets med OLED skärmar för att sedan gå vidare till ultrabooks (~13"). förr eller senare lär OLED även dyka upp i monitorer (~20-30") men det kan ta flera år.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser fram emot att höra hur ert besökt på Glitter Gulch i Las Vegas var

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

Yeey! Frågan är bara vad de ska snacka om? Hur kan de toppa 11.10 Oneiric Ocelot? Skulle vara kul om Sweclockers tittade förbi bara för att dubbelchecka dock.

Jag ser fram emot kommande Ubuntu 12.04 LTS "Precise Pangolin".

Tror dom kommer prata om Ubuntu på mobila enheter, touch, TV, ARM, och molnet.

Permalänk
Medlem

och glöm inte Raspberry Pi!
Hoppas verkligen det blir bra. Ett vettigt media-os så tjänar de miljoner på nolltid.

Permalänk
Medlem

OLED, 4K, Ivy Bridge, Nvidia Kepler, 3D! SLurp! Kommer att bli galet bra det här! Önskar bara att jag hade kunnat varit där personligen och fått ett smakprov på framtiden.

Permalänk
Medlem

Ingen som ser fram emot SE:s nya mobiler?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det blir att byta ut min Pioneer kuro 5090 då oled kommer för en rimlig peng, (under 30 000 kr). Då får kuron kanske flytta in som badrums tv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

OLED och 4k låter onekligen mycket intressant då det när det xläpps på konsumentmarknaden (sent 2012 för oled?) kommer att tvinga grafiker och spelutvecklare att prestera långt bättre än i dagsläget. ^^
Sen ger det också en bra bildupplevelse på stor skärm, samt att man slipper kompromissa med en ful plasma eller skabbig LCD, kuro i all ära men med oled så är det bara löjligt att hålla fast vid den, är väl poänglöst i dagsläget också om man inte bara vill se film och det på en tv.

3D känns bara som de ska mjölka konceptet innan det självdör, dålig bildupplevelse, minskad batteritid och fula glasögon samt höga kostnader gör det dödfött, skulle kalla detta dödsrykningar innan tekniken pensioneras då nästa steg i bildupplevelse (4k och OLED) redan är här.
På datorfronten lät det inte heller särskilt intressant, något mindre, lite mer prestanda, men som vanligt en hög kostnad för en ytterst mariginell ökning i prestanda/grafik. Speciellt när det ändå blir en majoritet konsolportar eller blizzard/valve-spel med grafik från förra generationen att lira.

"kuro i all ära men med oled så är det bara löjligt att hålla fast vid den, är väl poänglöst i dagsläget också om man inte bara vill se film och det på en tv."

Vadå löjligt att hålla fast vid den? Det finns ju ingen tv som rår sig på den utom Panasonic VX300 men den kostar avsevärt mycket mer än vad Kuro gjorde vid sin lansering.

Om nu OLED hittar ut på marknaden 2012 så lär det ju priset inte vara inom någon rimlig gräns. Lär nog dröja bra många år innan dem sjunker i pris. Sedan så är det bara onödigt att köpa en ny svindyr tv när man är galet nöjd och belåten med den man har. Självklart kommer jag att köpa en ny tv men inte än på ett bra tag. Nästa tv blir förmodligen en OLED då man får en 60 tummare för runt 30k men som sagt det är ett par år tills dess

Och du det fungerar kanon och spela på en Kuro också.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Fick min lg optimus 2x med tegra 2 igår och den presterar riktigt bra så tegra 3 blir intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Gillar den snabba utvecklingen som sker av all elektronik, har rullat på bra de senaste åren.
Ser fram emot när 4K skärmar kommer ut på riktigt, även OLED skärmar ska bli rolig att se på hyllorna.
Ska bli kul att kunna spela i 4096×3072 på endast en skärm i framtiden, säkert mäktigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jyhan:

Det finns ju ingen tv som rår sig på den utom Panasonic VX300

det finns fler som spöar kuron
jag har en

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

#0 Poserande asiatiska tjejer!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Äsch va fan... Man kan ju leva på nudlar och ICAs köttbullar i några år

tftfy

Jag är väldigt intresserad på vad oled tvn kommer att ha för strömförbrukning, jag är tveksam att den kommer att vara lägre än LED-LCDerna vid vanligt tvtittande. Jag är dessutom väldigt intresserad av högre upplösta skärmar och om det finns någon telefon/surfplatta med cortex a15.

Permalänk

Skall bli kul att se nyheterna kring oled..dock så som några redan påpekat så har det snackats om oled i år...en konsument oled "för den dödlige" är nog fortfarande ett par år fram i tiden...kan tänka mig att lg's kostar 500k eller mer...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

OLED verkade intressant. Hoppas det kommer nån film snart som visar hur det kan se ut.

Det kommer ändå inte se bättre ut än vad din skärm kan prestera

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det blir att byta ut min Pioneer kuro 5090 då oled kommer för en rimlig peng, (under 30 000 kr). Då får kuron kanske flytta in som badrums tv

Tänkte samma tanke när jag läste nyheten Längtar grymt efter OLED, har väntat länge nu!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

OLED och 4k låter onekligen mycket intressant då det när det xläpps på konsumentmarknaden (sent 2012 för oled?) kommer att tvinga grafiker och spelutvecklare att prestera långt bättre än i dagsläget. ^^
Sen ger det också en bra bildupplevelse på stor skärm, samt att man slipper kompromissa med en ful plasma eller skabbig LCD, kuro i all ära men med oled så är det bara löjligt att hålla fast vid den, är väl poänglöst i dagsläget också om man inte bara vill se film och det på en tv.

3D känns bara som de ska mjölka konceptet innan det självdör, dålig bildupplevelse, minskad batteritid och fula glasögon samt höga kostnader gör det dödfött, skulle kalla detta dödsrykningar innan tekniken pensioneras då nästa steg i bildupplevelse (4k och OLED) redan är här.
På datorfronten lät det inte heller särskilt intressant, något mindre, lite mer prestanda, men som vanligt en hög kostnad för en ytterst mariginell ökning i prestanda/grafik. Speciellt när det ändå blir en majoritet konsolportar eller blizzard/valve-spel med grafik från förra generationen att lira.

3D och 4K är intimt förbundna då man måste ha 4K (eller egentligen 3840x2160) upplösning för att köra 1080P upplösning med passiv 3D. Vid passiv 3D, som är klart överlägsen aktiv 3D i och med att det inte är någon crosstalk och det räcker med några billiga polariserade glasögon istället för aktiva dyra med LCD, så delar man upp de två olika bilderna som sen kombineras till en 3D bild över varannan bildlinje i höjd och sidled. Vid "glasögonlös 3D", som någon nämnde tidigare i tråden, så spårar elektronik i skärmen var dina ögon sitter och projicerar sedan två olika bilder till dina ögon. Det kräver således att du sitter stilla och att man inte är för många runt skärmen för att det ska fungera. Den mest praktiska tekniken för hemmabruk verkar således vara passiv 3D. Om ni är i Stockholm så kan ni gå in i Webbhallens affär inne vid Sveavägen, de har två stycken LG-apparater med passiv 3D som kör några slingor med 3Dmaterial, det ser väldigt bra ut. Jag tror därför att passiv 3D med polariseringsglasögon a 20 kronor styck kommer att vara den teknik som dominerar i framtiden.

Det roliga med 4K är att man kan få en enormt stor desktop, en 46" 4K är som fyra stycken 23" 1080 skärmar placerade vid sidan av och över varandra. För en webbare, programmerare eller caddare är det glädje med en sådan skärm. För Per, P14, som spelar eksbokks två så spelar det inte så stor roll med 4K, för hans leksak rendrerar spelet i låg upplösning och skalar sen upp bilden till att passa 720 elller 1080P.

Jag tvivlar på att 4K lär komma i dataskärmar som inte är till för 3D. Det lär kosta därefter och det är inte så stor mening med 4K på en 23" om du inte har väldigt bra syn. Visserligen blir allting lite skarpare efter att du skalat upp det till en storlek du kan se men du får inte in påtagligt mer ikoner eller mer linjer text på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pg_ice:

det finns fler som spöar kuron
jag har en

BullFuckingShit.

Har du blivit lurad av en försäljare på någon ellada köpt en "LED" i tron om att den är jättebra (men i själva verket är den inte det).

Har varit runt och tittat i affärer och lekt med fjärrkontroller på dem dyraste apparaterna och jag har inte blivit särskilt imponerad. Köpte själv en LCD-LED förra året innan Kuron en LG LE850N men jag lämnade tillbaka den och efter ett evigt nergrottande i Minhembio och AVForum och läst otaligt många recensioner så köpte jag en begagnad 5090H. Och tro på fan, den slog 27 000 kronors tvn jag köpte innan.

Så du snackar en jävla massa skit, det vet jag för det finns ingen tv förutom den jag nämnde som är bättre en Pioneer Kuro, läs på lite först på erkända hemmabioforum innan du häver ut dig lögner och snackar skit. Jag vet inte hur många trådar jag har läst på Minhembio där någon har sålt sin Kuro och blivit besviken och bytt tv flera gånger och aldrig blivit nöjd.

Du ska inte lyssna så mycket på elladeförsäljarnas evangelium om så kallade "LED tv".

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är lite löjlig...

... men eftersom jag inte ser skillnad på 1080p och 720p när jag sitter i soffan (4m från en 46") så betvivlar jag starkt att 4k skulle göra något. Missförstå mig rätt; det är coolt med hög upplösning och som tekniknörd så kommer jag antagligen att köpa en men jag inbillar mig inte att jag kommer att se fler detaljer från soffan

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

BullFuckingShit.

Har du blivit lurad av en försäljare på någon ellada köpt en "LED" i tron om att den är jättebra (men i själva verket är den inte det).

Har varit runt och tittat i affärer och lekt med fjärrkontroller på dem dyraste apparaterna och jag har inte blivit särskilt imponerad. Köpte själv en LCD-LED förra året innan Kuron en LG LE850N men jag lämnade tillbaka den och efter ett evigt nergrottande i Minhembio och AVForum och läst otaligt många recensioner så köpte jag en begagnad 5090H. Och tro på fan, den slog 27 000 kronors tvn jag köpte innan.

Så du snackar en jävla massa skit, det vet jag för det finns ingen tv förutom den jag nämnde som är bättre en Pioneer Kuro, läs på lite först på erkända hemmabioforum innan du häver ut dig lögner och snackar skit. Jag vet inte hur många trådar jag har läst på Minhembio där någon har sålt sin Kuro och blivit besviken och bytt tv flera gånger och aldrig blivit nöjd.

Du ska inte lyssna så mycket på elladeförsäljarnas evangelium om så kallade "LED tv".

Finns en Tv som slår gamla 5090H från Pioneer och de komiska är att Pioneer gått ihop med Sharp och skapat en led tv som
heter Sharp Elite Pro-70X5FD och finns också i 60" storlek som slår den gamla kuron på fingrarna rejält enligt tester.

Sida om denna tv
http://elitelcdtv.com/elite-lcd-hdtv-overview/

Men ganska komiskt att de är Pioneer som har den bästa nya tv nu också men tillsammans med Sharp i en led som spöar allt annat på marknaden och finns i Usa sedan 4 månader tillbaka om inte mer......Ej lanserad i Sverige ännu vad ja kunnat se.

Men tror också på Oled panelerna och väntat på dom i 3-4 år och hoppas att de tar fart nu och att man kan kolla på en för vettigt pris inom 5 år beroende på hur många som hoppar på tåget och desto fortare desto bättre......Men 4k tror ja är nästa års stora nyhet för Lg med passiv 3d och detta lär sjunka fortare och bli desto vanligare först tror ja iallafall.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Finns en Tv som slår gamla 5090H från Pioneer och de komiska är att Pioneer gått ihop med Sharp och skapat en led tv som
heter Sharp Elite Pro-70X5FD och finns också i 60" storlek som slår den gamla kuron på fingrarna rejält enligt tester.

Sida om denna tv
http://elitelcdtv.com/elite-lcd-hdtv-overview/

Men ganska komiskt att de är Pioneer som har den bästa nya tv nu också men tillsammans med Sharp i en led som spöar allt annat på marknaden och finns i Usa sedan 4 månader tillbaka om inte mer......Ej lanserad i Sverige ännu vad ja kunnat se.

Men tror också på Oled panelerna och väntat på dom i 3-4 år och hoppas att de tar fart nu och att man kan kolla på en för vettigt pris inom 5 år beroende på hur många som hoppar på tåget och desto fortare desto bättre......Men 4k tror ja är nästa års stora nyhet för Lg med passiv 3d och detta lär sjunka fortare och bli desto vanligare först tror ja iallafall.

Att dem har släppt den där tvn. Har läst lite om den bland annat att ett gäng från AVForums har varit och sett den och dem blev mäkta imponerad. Så det kan mycket väl stämma att den är bättre. Trodde inte att den var släppt men den är ju inte billig precis men men vill man ha det bästa Ska bli kul att läsa lite recensioner om den. Konstigt att inte AVForum, Flatpanels.dk och HDTVtest.co.uk har testat den. Du kanske vet av någon recension? Den skulle vara kul att läsa

Pioneer hade som bara ett mål och det är att vara bäst. Nu för tiden så är det knappast bilden som ligger i fokus, det är 3D, att man kan surfa och se Youtube klipp och installera appar. Bara en massa lull lull som man inte behöver.

Väntar själv också på att priserna ska sjunka och att dem ska komma i lite större tum. OLED apparater har ju funnits ute ett tag men dem är lite väl små för att kunna ha som vardagsrumstv. 4K tror jag däremot kommer ta ett tag innan det kommer till konsumentmarknaden. Det var inte allt för många år sedan det blev vanligt med 1080p i dem svenska hemmen och jag tror att marknaden är ganska mättat du ett tag fram över då folk redan har köpt sin fullhd apparat.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Vad fan??!! Hur länge har du haft den avataren???

Hahaha dagens roligaste! Ni två kan ju bilda klubb

On topic, är också väldigt intresserad av hur de nya OLED skärmarna kan tänkas bli, i framtiden kanske OLED kan konkurrera med CRT när det gäller svärta och uppdateringshastighet

Förresten brukar det komma nya chassin med på de här mässorna?

Permalänk
Skrivet av sj6:

Ingen som ser fram emot SE:s nya mobiler?

En uppföljare av denna http://www.swedroid.se/sony-ericsson-xperia-active-utsatts-fo... fast med 3,7" skärm så skulle jag köpa men i övrigt brukar deras mobiler kännas hyffsat dåligt byggda tyvärr.
Och om dessa bilder stämmer ser den trenden ut att fortsätta tyvärr http://www.swedroid.se/skarpaste-bilderna-pa-sony-ericsson-ar...
Det går även lite rykten om att de kanske lanserar någon med Wp7 som dom tydligen har varit rätt nära att göra tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

4K upplösning på OLED, det skulle smaka gott de!

Permalänk

4k är väl säkert kul för projektorer och så men för en tv blir det snabbt onödigt. Måste sitta bra nära rätt stor tv för att du ska kunna se skillnaden mellan 1080p och 4k. Det blir ju dock bra skalbarhet om de lyckas trycka in det på en hyffsat liten datorskärm. Känns fortfarande som det inte komemr bli en vanlig konsument upplösning dock. Annat än för de som köper elektronik efter siffror.

Angående hela Pioneer gör bäst tv och så vidare så ja Kuro var ju bäst länge, sjukt länge för branschen. Panasonic köpte ju mycket av Pioneers teknik och anställde flera av deras ingenjörer så senaste modellen och framförallt kommande modell är ju väldigt likt vad Kuro hade i sig. Inte riktigt samma svärta men annars är väl VT30 det närmaste man kommer referensbild idag.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Har du verkligen hittat till rätt sajt?

Måste säga att jag inte heller är särskilt intresserad av något som nämndes, förutom nya trevliga skärmar med bättre betraktningsvinklar samt mindre plågsamt ljus och hertz för ögonen (på sikt).

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

3D och 4K är intimt förbundna då man måste ha 4K (eller egentligen 3840x2160) upplösning för att köra 1080P upplösning med passiv 3D. Vid passiv 3D, som är klart överlägsen aktiv 3D i och med att det inte är någon crosstalk och det räcker med några billiga polariserade glasögon istället för aktiva dyra med LCD, så delar man upp de två olika bilderna som sen kombineras till en 3D bild över varannan bildlinje i höjd och sidled. Vid "glasögonlös 3D", som någon nämnde tidigare i tråden, så spårar elektronik i skärmen var dina ögon sitter och projicerar sedan två olika bilder till dina ögon. Det kräver således att du sitter stilla och att man inte är för många runt skärmen för att det ska fungera. Den mest praktiska tekniken för hemmabruk verkar således vara passiv 3D. Om ni är i Stockholm så kan ni gå in i Webbhallens affär inne vid Sveavägen, de har två stycken LG-apparater med passiv 3D som kör några slingor med 3Dmaterial, det ser väldigt bra ut. Jag tror därför att passiv 3D med polariseringsglasögon a 20 kronor styck kommer att vara den teknik som dominerar i framtiden.

Det roliga med 4K är att man kan få en enormt stor desktop, en 46" 4K är som fyra stycken 23" 1080 skärmar placerade vid sidan av och över varandra. För en webbare, programmerare eller caddare är det glädje med en sådan skärm. För Per, P14, som spelar eksbokks två så spelar det inte så stor roll med 4K, för hans leksak rendrerar spelet i låg upplösning och skalar sen upp bilden till att passa 720 elller 1080P.

Jag tvivlar på att 4K lär komma i dataskärmar som inte är till för 3D. Det lär kosta därefter och det är inte så stor mening med 4K på en 23" om du inte har väldigt bra syn. Visserligen blir allting lite skarpare efter att du skalat upp det till en storlek du kan se men du får inte in påtagligt mer ikoner eller mer linjer text på skärmen.

När det gäller CAD så har man glädje av stora skärmar och högre upplösning. WUXGA är för låg upplösning för att vara perfekt. Så snart det finns vettiga 26" 16:10 skärmar i högre upplösning så hoppar jag på det för just CAD och bildbehandning - 3D? Glasögon framför skärmen... Nej, det är nog bara ultranördar som kommer att orka med det - det är nog bara en fluga för efter ett tag inser folk att glasögon (oaktat sort) är för osocial och nördigt bara för att titta på tv - gaming där lär det funka eftersom man om man spelar har committat till en annan nivå än när man slötittar på TV.