Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Är det någon som gjort funderingen av hur bolldozers prestanda skulle påverkas om man gjorde modulerna större (fler transistorer) men hade färre moduler per processor. Hur skulle en sådan quad-core prestera, med lika många transistorer som i dagens octa-core?

Överlag så ger inte komplexare kärnor en linjär prestandaökning, i varje fall inte efter en viss gräns.

Permalänk
Medlem

Någon som testat att köra ett helt system med bdver1? Många program verkar bli otroligt mycket snabbare och blir lika snabba som om man kör dem på en i7:a.

Dock så finns enbart bdver1 till Linux.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Skrivet av dagle:

Någon som testat att köra ett helt system med bdver1? Många program verkar bli otroligt mycket snabbare och blir lika snabba som om man kör dem på en i7:a.

Dock så finns enbart bdver1 till Linux.

bdver1?

Edit: skulle det komma en ny revision av Bulldozer eller satsar AMD bara på piledriver? Finns det några datum spikade för något?

Tillägg
Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nilssonnet:

bdver1?

Edit: skulle det komma en ny revision av Bulldozer eller satsar AMD bara på piledriver? Finns det några datum spikade för något?

Är inte PD en uppdatering/revision på BD då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är inte PD en uppdatering/revision på BD då?

Jo förvisso men den är ju med på road mappen från amd. Har dock för mig att jag har hört att dom skulle piffa till bulldozern, typ släppa en 8170 (som 8150 fast bättre), fast jag kanske har snurrat ihop det?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nilssonnet:

Jo förvisso men den är ju med på road mappen från amd. Har dock för mig att jag har hört att dom skulle piffa till bulldozern, typ släppa en 8170 (som 8150 fast bättre), fast jag kanske har snurrat ihop det?

Säger inte ryktena att det i så fall bara rör sig om en lite högre klockad version? Ungefär lika mycket roligare än 8150 som 8150 är jämfört med 8120.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Säger inte ryktena att det i så fall bara rör sig om en lite högre klockad version? Ungefär lika mycket roligare än 8150 som 8150 är jämfört med 8120.

Piledriver som Trinity kommer använda sig av är väl ändå nästa steg? Eller de ska släppa upphottade varianter av nuvarande?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Piledriver som Trinity kommer använda sig av är väl ändå nästa steg? Eller de ska släppa upphottade varianter av nuvarande?

Jo, trinity skall nog använda piledriver, men 8170 är nog inte mer än en något snabbare 8150 (som borde släppas ganska snart).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Jo, trinity skall nog använda piledriver, men 8170 är nog inte mer än en något snabbare 8150 (som borde släppas ganska snart).

Hmmm.... då är ju frågan, kommer det dröja länge till samt sänks priset på 8150?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nilssonnet:

Hmmm.... då är ju frågan, kommer det dröja länge till samt sänks priset på 8150?

Då det rör sig om olåsta modeller är den väl ändå rätt ointressant? Överklocka 8120 istället.

Permalänk
Medlem

Då det rör sig om olåsta modeller är den väl ändå rätt ointressant?

Är alla Bulldozer upplåsta?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Då det rör sig om olåsta modeller är den väl ändå rätt ointressant?

Är alla Bulldozer upplåsta?

Ja Alla FX- är upplåsta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryssen:

Är alla Bulldozer upplåsta?

Ja (8120 och 1850 i alla fall). Se även testet här:
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att den uppdaterade skulle komma i Januari men nu ser det väl ut som att den kommer i Mars eller senare? Jag väntar på dig AMD, jag väntar

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Överlag så ger inte komplexare kärnor en linjär prestandaökning, i varje fall inte efter en viss gräns.

Det skulle alltså inte ge någon större fördel gentemot redan existerande arkitektur (t.ex. Phenom II)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga, jag är äckligt nöjd med min FX8120 Presterar riktigt bra, både i BF3 och winzip upppackningar

En snabb fråga bara, hur högt vågar man klocka nordbryggan på moderkortet? har lagt den på 2400 MHz, och blir runt 50 grader varm.
Vågar jag lägga den högre? Gör det någon vidare ökning? Vet att det blev rejäl skillnad med Phenom II

Skrivet av Bewise:

Hade hoppats på att den uppdaterade skulle komma i Januari men nu ser det väl ut som att den kommer i Mars eller senare? Jag väntar på dig AMD, jag väntar

Det blir nog bra när det är färdigt ska du se

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vill bara säga, jag är äckligt nöjd med min FX8120 Presterar riktigt bra, både i BF3 och winzip upppackningar

En snabb fråga bara, hur högt vågar man klocka nordbryggan på moderkortet? har lagt den på 2400 MHz, och blir runt 50 grader varm.
Vågar jag lägga den högre? Gör det någon vidare ökning? Vet att det blev rejäl skillnad med Phenom II

Det blir nog bra när det är färdigt ska du se

Får försöka ha den inställningen ;D

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vill bara säga, jag är äckligt nöjd med min FX8120 Presterar riktigt bra, både i BF3 och winzip upppackningar

En snabb fråga bara, hur högt vågar man klocka nordbryggan på moderkortet? har lagt den på 2400 MHz, och blir runt 50 grader varm.
Vågar jag lägga den högre? Gör det någon vidare ökning? Vet att det blev rejäl skillnad med Phenom II

Det blir nog bra när det är färdigt ska du se

Det var min replik

Min FX-4100 har jag lesnat på, den pinnar på i 4,5Ghz, men den är tråkig och svag för sina Ghz.
Testade med HD6970 i Singel & CF & TriCF, men det flaskade så att det inte blev nånn skillnad mellan CF & TriCF (sämmre med x3 än CF)
Har tyvärr ingen möjlighet att prova TriCF på en annan processor då Dottern vägrar att låna ut det tredje HD6970 en gång till.
Men CF resultaten i 3dMarkVantage med Phenom II är skyhögt bättre
Till och med en x4 720BE@3,5Ghz Och HD4770 CF gav bättre resultat

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det var min replik

Min FX-4100 har jag lesnat på, den pinnar på i 4,5Ghz, men den är tråkig och svag för sina Ghz.
Testade med HD6970 i Singel & CF & TriCF, men det flaskade så att det inte blev nånn skillnad mellan CF & TriCF (sämmre med x3 än CF)
Har tyvärr ingen möjlighet att prova TriCF på en annan processor då Dottern vägrar att låna ut det tredje HD6970 en gång till.
Men CF resultaten i 3dMarkVantage med Phenom II är skyhögt bättre
Till och med en x4 720BE@3,5Ghz Och HD4770 CF gav bättre resultat

Jo, vet hur det känns Min 8120 klockar precis som FX4100'an, men den går bra mycket varmare. När körde som högst volt (1,52), så gick aldrig den 4 kärniga över 50 grader. Med min 8120 vid 4,3 GHz, så ligger den på 68 grader (1,42 volt).

Får 19k med grafikkortet nu, fick knappt 15 med 4100'an (i Vantage Performance)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jo, vet hur det känns Min 8120 klockar precis som FX4100'an, men den går bra mycket varmare. När körde som högst volt (1,52), så gick aldrig den 4 kärniga över 50 grader. Med min 8120 vid 4,3 GHz, så ligger den på 68 grader (1,42 volt).

Får 19k med grafikkortet nu, fick knappt 15 med 4100'an

Är väll för dom kör med åtta kärnor, låter som bättre idé än HT på pappret. Dock tyvärr är inte bulldozer än optimerat tillräckligt. Hoppas på nästa gen. Verkar som nästa llano kan bli bra i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jo, vet hur det känns Min 8120 klockar precis som FX4100'an, men den går bra mycket varmare. När körde som högst volt (1,52), så gick aldrig den 4 kärniga över 50 grader. Med min 8120 vid 4,3 GHz, så ligger den på 68 grader (1,42 volt).

Får 19k med grafikkortet nu, fick knappt 15 med 4100'an

1.42v låter högt för den klocken, testa att sänka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är väll för dom kör med åtta kärnor, låter som bättre idé än HT på pappret. Dock tyvärr är inte bulldozer än optimerat tillräckligt. Hoppas på nästa gen. Verkar som nästa llano kan bli bra i alla fall.

"Kärnor".
8150 i stock (3,6 GHz) presterar som en Phenom II X6 1100T i stock (3,3GHz). Så så dålig tycker jag verkligen inte den är Tycker den är något underskattad, den klarar allting jag slängt på den utan minsta ryckning

Skrivet av blossa:

1.42v låter högt för den klocken, testa att sänka

Det är lägsta volten för den, enda sättet att få den stabil i OCCT Annars var det error efter 1 - 2 min, alt bluscreen. Kört 19h OCCT, så stabil är den!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Kärnor".
8150 i stock (3,6 GHz) presterar som en Phenom II X6 1100T i stock (3,3GHz). Så så dålig tycker jag verkligen inte den är Tycker den är något underskattad, den klarar allting jag slängt på den utan minsta ryckning

Det är lägsta volten för den, enda sättet att få den stabil i OCCT Annars var det error efter 1 - 2 min, alt bluscreen. Kört 19h OCCT, så stabil är den!

mmm:) Men som 8 käring är den dålig:) bättre att kalla den 4 kärnor med steroider (så dom inte blir stämd av Intel);)

Tycker den drar lite mycket ström. Men tror faktiskt att fler kärnor är framtiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

mmm:) Men som 8 käring är den dålig:) bättre att kalla den 4 kärnor med steroider (så dom inte blir stämd av Intel);)

Tycker den drar lite mycket ström. Men tror faktiskt att fler kärnor är framtiden.

Att kalla den 8 kärnig håller jag med om är fel..dålig PR av AMD
En 4 kärnig med hårdvaru hypertherading är mer rätt och så sett så presterar den bra, om strömförbrukningen varit mindre

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Att kalla den 8 kärnig håller jag med om är fel..dålig PR av AMD
En 4 kärnig med hårdvaru hypertherading är mer rätt och så sett så presterar den bra, om strömförbrukningen varit mindre

jo, det är just det som är haken. Därför jag lät bli och köpa det, för att förhoppningsvis klara mig i alla fall 3 år +.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Detta är ju såklart en definitionsfråga: Men att säga att BD har avancerad hyperthreading är ungefär lika långt ifrån sanningen som att säga att den har åtta kärnor. BD har 8 riktiga integerkärnor , vilket betyder att om all logik i ex. ett spel är skriven som heltalsoperationer, kommer BD att prestera som en riktig 8 kärnig CPU, problemet är att väldigt mycket idag är flyttals tungt...

Det HT gör är at utnyttja luckor i pipelinen (Vissa instruktioner på samma tråd kan inte ske direkt efter varandra, man lägger då in en tom lucka, denna lucka kan via HT utnyttjas av en annan tråd) Detta kräver otroligt mycket mindre logik än den riktiga extra heltalskärna som BD har)

BD kan tillskillnad från HT faktsikt köra äkta flertrådade lösningar (Om det är skrivna som heltalsoperationer) på 8 trådar...en 4 kärnig CPU med HT kommer i teorin kunna vara hälften så långsam som en BD med 4 moduler.

Permalänk
Hjälpsam

Tänkte lite på det här med strömförbrukningen, ingen klagar ju på att Nvidia kort har en rejält högre effektförbrukningen, än vad AMDs har.
Varför klagas det så mycket på just strömförbrukningen, Bulldozer vs Sandy bridge men nästan aldrig för Geforce vs Radeon?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tänkte lite på det här med strömförbrukningen, ingen klagar ju på att Nvidia kort har en rejält högre effektförbrukningen, än vad AMDs har.
Varför klagas det så mycket på just strömförbrukningen, Bulldozer vs Sandy bridge men nästan aldrig för Geforce vs Radeon?

Vad gör strömförbrukningen om man har en bra kylning och ett bra nätagg?
Det är ju hugget som stucket, då mina datorer värmer lägenheten på vintern
Det biir ju inga jättesummor på elräkningen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD_PERA:

Vad gör strömförbrukningen om man har en bra kylning och ett bra nätagg?
Det är ju hugget som stucket, då mina datorer värmer lägenheten på vintern
Det biir ju inga jättesummor på elräkningen.

Det är lite det jag vill ha sagt, det är bara några tiotals watt det skiljer, visst spelar det en liten roll men något avgörande är det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vad gör strömförbrukningen om man har en bra kylning och ett bra nätagg?
Det är ju hugget som stucket, då mina datorer värmer lägenheten på vintern
Det biir ju inga jättesummor på elräkningen.

Skrivet av Ratatosk:

Det är lite det jag vill ha sagt, det är bara några tiotals watt det skiljer, visst spelar det en liten roll men något avgörande är det inte.

Idle-förbrukningen var helt avgörande att jag valde ett 6970 istället för 570/580. Zerocore på nya SI-serien är ju ännu bättre. Bara för att en gamer har lust att elda för kråkorna innebär inte att alla vill. Jag har eget hus+elvärme, men behöver bara datorvärmen 5-6 månader om året, resten går till spillo. Allt jag bygger numera optimeras effektmässigt och det har gjort stora skillnader i förbrukningen, speciellt med alltid 3 burkar som går 24/7. Jag slipper också svettas sommartid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro