Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Asteroid:

Hahaha! Spade och spätt, inte fel med lite träning för mig. Om jag får gräva handlar det om 15-20meter.

Såg att någon skrev om rackmonterad utrustning?
Låter lite overkill för mig men jag får med nån sorts fiber/lan omkopplare som jag sen kan koppla in min hemmarouter till.
1gbit i hastighet vore inte fel men det lär nog kosta 500-700kr /månad.

Jo jag kommer slå till.
Här får jag bara ut 13mbit/1.5 upload på mitt ADSL stört mig på det länge....

Nja inte rack, men en patchpanel.

Man drar CAT5e eller CAT6 UTP i väggarna och har strategiskt placerade jack i de flesta rum. Man kopplar sedan in ändarna av varje kabel i en patchpanel. Panelen behöver inte vara rackmonterad utan går att snyggt fälla in i en vägg. Sedan tar du korta nätverkskabla/patchablar och kopplar till en switch.

Fördelen med att köra på det sättet är att det inte blir några böjningar eller slitage på kablarna i väggen och det är lätt att byta switchen om så skulle behövas.

Och oberoende på var du får in fiber i huset är det bara att koppla ditt fibermodem/router till närmaste RJ45vägguttag så är nätverket delat till hela huset.

När vi renoverade vår 3a och drog om elen kikade jag på att köra precis den manövern. Men då det visade sig att man inte kan/får dra nätverkskablage i samma kabelkanaler som elen samt att samtliga väggar i lägenheten är av betong så var det inte läge att bila upp hela lägenheten för det.

Om du har möjlighet att dra nätverk till åtminstone en handfull rum i huset, och om det är på flera våningar, minst ett uttag på varje våning så hade det underlättat mycket för det interna nätverket.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du får göra ROTavdrag om det blir så att du måste gräva på tomten och vill leja bort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Nja inte rack, men en patchpanel.

Man drar CAT5e eller CAT6 UTP i väggarna och har strategiskt placerade jack i de flesta rum. Man kopplar sedan in ändarna av varje kabel i en patchpanel. Panelen behöver inte vara rackmonterad utan går att snyggt fälla in i en vägg. Sedan tar du korta nätverkskabla/patchablar och kopplar till en switch.

Fördelen med att köra på det sättet är att det inte blir några böjningar eller slitage på kablarna i väggen och det är lätt att byta switchen om så skulle behövas.

Och oberoende på var du får in fiber i huset är det bara att koppla ditt fibermodem/router till närmaste RJ45vägguttag så är nätverket delat till hela huset.

När vi renoverade vår 3a och drog om elen kikade jag på att köra precis den manövern. Men då det visade sig att man inte kan/får dra nätverkskablage i samma kabelkanaler som elen samt att samtliga väggar i lägenheten är av betong så var det inte läge att bila upp hela lägenheten för det.

Om du har möjlighet att dra nätverk till åtminstone en handfull rum i huset, och om det är på flera våningar, minst ett uttag på varje våning så hade det underlättat mycket för det interna nätverket.

Skall kika på detta alternativ. Har 7 rum men alla behöver inte nätverksuttag. Men jag vill dra fasta linor till övervåning och 3 av rummen på nedre våning.
Till bärbara fungerar ju trådlöst.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=305000

Lade till
Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Då fiber sällan är en "game breaker" när det kommer till villa köp, så förmodligen så kommer det inte öka värdet speciellt mycket, till skillnad från renoverade kök och badrum.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnne:

Då fiber sällan är en "game breaker" när det kommer till villa köp, så förmodligen så kommer det inte öka värdet speciellt mycket, till skillnad från renoverade kök och badrum.

Sant men jag håller med föregående skribenter. Att har jag två likvärdiga villor att välja på och en har fiber så är den helt klart attraktivare på bostadsmarknaden.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Det normala priset, genom Telia (Öppet fiber, ingen bindningstid eller tjänsteoperatörs bundet), är 16700 kr under kampanj och 26700 kr utanför kampanj. För (den enda?) konkurrenten, Stadsnät, så handlar det om 20-30000 kr och då får man göra extra arbete från tomtgränsen in till bostaden själv.

Priser som 7000 kr innebär att man samtidigt binder sig till en viss operatör under ett antal år. Har själv fått erbjudanden om båda dessa, samt har varit på flera informationsmöten.

Att som villaägare ens fundera på försäljningsvärde och snacka om 7000 kr är ganska löjligt. Skillnaden mellan att bjuda på bullar eller inte kan lika gärna ge +7000 kr... Eller om det är lite konkurrens om bostaden så kan priset säkert skena iväg med 100000 kr... så hela diskussionen känns löjlig. Men absolut så höjer det värdet, som Asteroid säger ovan, om man har att välja på likvärdiga (t.ex. 2 likadana villor bredvid varandra) och den ena har fiber redan indraget så är den helt klart värd mer.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Herregud vad billligt... över 50000 kanske man hade kunna börja diskutera det. Vid 7000 är ju bara att köpa?

Permalänk
Skäggig legend

7000:- ?!?? Du, jag ska berätta för dig att vi pyntade 32.000:- för att dra in i vårt hus. Och för den summan var det en investering, så för 7000:- är det ingen fråga. Ursäkta att jag blev lite uppmoppsig, men har man pyntat den slanten jag gjort blir man inte glad över att andra kan få det "gratis". Grattis till ett KANON pris!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

jag jobbar idag med fiberanslutningar till bla. villor (stadsnät) och jag kan säga att efter att jag börjat samarbeta med olika mäklare så har det visat sig att det ofta är "yngre" människor som köper hus och dom är mer benägna att vilja ha tillgång till bra Internet anslutningar då man kan ha både IP-TV, IP-telefoni samt 100/100 lina till internet. (och då menar jag inte "upp till" hastigheter)

mer talet av kunder som kontakter mig är villa kunder som just flyttat in och vill ha stadsnät då Adsl inte motsvarar kraven som de behöver!

huruvida värdet på huset höjs eller inte avgörs ju av köparen

Permalänk
Medlem

får mig att kännas som om min far var en snål fan för oss så vill dom ha 5000kr och då gjorde dom allt för oss. tog över ett år av tjatande och gnällande tills jag fick honom och gå med och då var det bara för att månads kostanden för fiber var lägre än vad ADSL är

Permalänk

Självklart höjer det värdet. Fundera själv, finns det 2 likvärdiga hus och det är fiber i ena så skulle jag välja med fiber trots att skillnaden är mer än 20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ltd74:

huruvida värdet på huset höjs eller inte avgörs ju av köparen

Precis. Detta är en generationsfråga. Äldre spekulanter - liten impact. Yngre spekulanter - stor impact.

Sen håller jag med - 7tkr är inget att bråka om.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Asteroid:

Skall kika på detta alternativ. Har 7 rum men alla behöver inte nätverksuttag. Men jag vill dra fasta linor till övervåning och 3 av rummen på nedre våning.
Till bärbara fungerar ju trådlöst.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=305000

Med så få anslutningar räcker det med en billig cisco 8P gigabit switch till exempel utöver patchlisten, några rullar trevlig kabel, krimptång etc.

Rekommenderar att läsa på lite om UTP, STP (osköldat/sköldat). STP är generellt hel ointressant för hemmabruk och risk att det kan ställa till mer problem och skada än nytta. Lite tipps på hur man drar med mera. Finns en del bra artiklar om det på google.

Lite avundsjuk

Grattis till superdeal!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om jag nu kör tv/ ip-telefoni m.m påverkar detta hastighet på internetanslutningen såsom det gör på adsl?

Kopplas detta separat via egna boxar? Nån som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Självklart ska du slå till!
Kommer ihåg för ca 10 år sen när farsan blev tillfrågad om Fiber eftersom dom ändå drog ledningarna bredvid kåken, Men då skulle de kosta han ca 150 - 200k för o dra in de i kåken.. ^^

Men som sagt, de va ca 10 år sen.. ^^
Och som alla andra säger, Beror helt på köparen om de höjer värdet på huset vid eventuell försäljning, "ungdomar" slår nog hellre till på ett färdiginstallerat hus, Än på ett utan..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Om jag nu kör tv/ ip-telefoni m.m påverkar detta hastighet på internetanslutningen såsom det gör på adsl?

Kopplas detta separat via egna boxar? Nån som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

för det stadsnätet jag jobbar så använder vi en DRG (switch/router) som har dedikerade portar för tv och telefoni så det påverkar inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ltd74:

för det stadsnätet jag jobbar så använder vi en DRG (switch/router) som har dedikerade portar för tv och telefoni så det påverkar inte!

Ok tack!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Det var ju 7000 för fibern fram till tomtgränsen va? Räkna sen på att grävning på din tomt kostar 1000 kr+moms/meter. Sen ska någon montera upp converter och fixa fiber i ditt hus, ett par timmar till som man kan räkna med 500 kr+moms/timme

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det var ju 7000 för fibern fram till tomtgränsen va? Räkna sen på att grävning på din tomt kostar 1000 kr+moms/meter. Sen ska någon montera upp converter och fixa fiber i ditt hus, ett par timmar till som man kan räkna med 500 kr+moms/timme

Grävning kan jag fixa själv däremot det andra vet jag inte. Får väl se vad som ingår när jag får offerten.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Sluta mesa och dra in gigabit när du ändå håller på. För det valet fanns väl? Vad kostar det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Sluta mesa och dra in gigabit när du ändå håller på. För det valet fanns väl? Vad kostar det?

Lätt att säga när det handlar om någon annans pengar va?

Permalänk
Rekordmedlem

7000 slå till direkt, det är snabbt intjänat bara i lägre månadskostnader, höjer värdet på fastigheten och det om generationsfråga är nog på väg att ändras lite också, det kommer telemedicin som behöver uppkoppling, det är snarast medelålders teknikfientliga som inte har nått att tjäna, yngre och äldre har nytta av bredbandet, medelålders har nytta av det senare når de ska försöka sälja ett hus, jag skulle inte ens överväga ett icke uppkopplat hus om jag skulle byta hus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Sluta mesa och dra in gigabit när du ändå håller på. För det valet fanns väl? Vad kostar det?

Fibern garanterar i princip obegränsad överföringshastighet. Det är utrustningen i dagsläget som är fruktansvärt dyr.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

7000kr känns som ingenting, när vi betalade 32000kr, men då ingick dock installation och rubbet.

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Hur beställer man ? Via skanova?
Eller har ni tips på fler företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenti:

Hur beställer man ? Via skanova?
Eller har ni tips på fler företag?

Skickades från m.sweclockers.com

i vilken kommun bor du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ltd74:

i vilken kommun bor du?

Här är det lokala elbolaget som drar fiber.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Fibern garanterar i princip obegränsad överföringshastighet. Det är utrustningen i dagsläget som är fruktansvärt dyr.

det spelar ingen roll om du investerar i gigabit utrustning hemma då det är ASR i noderna som avgör om du kan få gigabit eller inte!
och i dagsläget så är det majoriteten ASR 100/100 som används, men tex på stadsnätet jag arbetar så håller vi på att byta ut dom mot nya gigabit ASR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Här är det lokala elbolaget som drar fiber.

nja det är sällan bara ett bolag drar fiber i ett område, men visst är det så att el-bolagen i ganska stor utsträckning bygger stadsnät då dom redan har "gratis" kanalisation att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ltd74:

i vilken kommun bor du?

malmö