Siba blöder kapital – minus 200 miljoner kronor senaste fyra åren

Permalänk

Själv undrar jag hur vissa kan säga att MediaMarkt är "bäst", dom har ju inte ens en nätbutik eller en online-katalog, och från andra har jag hört dålig kritik av supporten, framför allt om du skickar in en mac dator (så skickas den till en specifik pc-support :s).

Själv brukar jag göra köpa det mesta online på CDON eller Webhallen.

Permalänk

Jag ser inte på TV så hade ingen aning om att de hade jobbigt reklam. Dock tycker jag om SIBA. Köpt en del saker där för de har varit billigast. Morsans laptop senast, även en Panasonic Plasma, två kameror och ljudsystem. Det ska väl dock erkännas att det har varit endera rea eller från en säljare farsan känner väl så vi har väl fått bra priser därför.

Media Markt tycker jag aldrig är billigast på märkesvaror. Alltid typ konstiga versioner av varorna och sällan billigast även då. Internet handel oftast för min del.

Alltid tråkigt då företag konkar dock.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerbagaren:

Instämmer med tidigare, det skulle vara skönt att slippe höra fabian skrika men mindre konkurrens är ju inte bra.

Håller med! Sjukt jobbig reklam.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Om dom går i konkurs kanske det blir första gången jag köper något där om det blir fina priser!

Permalänk
Medlem

...

Sluta med de dåliga reklamerna med den där fabian. Vill ju bara kasta TV genom fönstret då den visas.

Permalänk
Medlem

brukar lätt bli så när man lurar på sina konsumenter dåliga saker.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Önskar att folk kunde sluta att bara jaga bästa pris via tex. Prisslakt....
Ni skall veta hur många luftbolag det finns med noll-lager det finns som bara utgörs av ngr få personer som beställer varorna från sina levenratörer när de får in kundordrar.....plus att service och kunskap saknas.

Samma sak med stora kedjor trots att de har lager.......kunskap och service saknas i stor utsträckning.

Visst....jag handlar online.......av folk och företag jag har fått bra kontakt med som jag känner att jag kan lita på.
Oftast är nämnda butiker SMÅ och kanske med ngt högre priser men med en riktigt god servicekänsla och bra med kunskap.
O andra sidan så tillhör jag en av de få är beredda att beta alite mer för att få just detta och håller mig fortfarande till de små butikerna.

Jag gillar inte alls vart världen är på väg.....
Det är den "lata generationen" som vill ha allt så billigt som möjligt för minsta ansträngning som ordnar sådana här situationer.....

Flame on....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truckerhate:

Rätt väntat, dom har mer eller mindre samma koncept som EG och MM men mindre butiker och sämre priser.
Gäller nog sticka ut i mängden som tex hifiklubben och en del databutiker

Det är nästan en förolämpning att nämna Siba och HiFi-klubben i samma mening. Siba säljer riktigt skräp och har noll kompetens.

Klubben däremot säljer ljud och bild i en helt annan dimension av kvalitet (läs HiFi) och har hög kompetens och en ypperlig service.
Det är ju lite som att jämföra Ullared med NK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Alla som hoppas att Siba går i konkurs hoppas jag förlorar sina jobb.

Men de tar in en massa fulimport för att kunna göra det. Jag handlar aldrig mer på Webhallen.

Vi här på detta forumet är en minoritet faktiskt. De allra flesta inköpen sker fortfarande i butik. Och jag betalar gärna några tior extra för att kapitalet ska stanna i Sverige och inte försvinna bort. Det har blivit en sådan prishets de senaste åren, ingen bryr sig knappt om kvalitet längre, många vet inte ens vad det är.

Vi får väl se vad alla tycker om 5-10 år när oligopolet är ett faktum och Media markt har justerat priserna en aning för att ta igen den initiala förlusten...

En som hajar.

Webhallen är typ 1000 ggr bättre än Siba på allt men fortsätt du gärna att handla på Siba så handlar vi andra på Webhallen.

Permalänk

usch då - ytterligare ett svenskt företag på väg mot konka.

för min del får det bli till att stödköpa.
när företag från andra länder konkurrerat ut alla svenska företag i en viss bransch så följs det alltid av en djävulsk prishöjning.
ja stödjer dessutom hellre ett svenskt företag med vettiga värderingar än ett makt/penga hungrigt utländskt företag.
...sen gnäller oxå folk på arbetslösheten som dom själva orsakat, o nu får lida av.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

jag tycker det är konstigt att MediaMarkt går "bra" vad jag sett så är deras dator prylar dyra. tänkte handla ny router där när dom hade öppnings rea.. det visade sig att dom ändå låg ca 500kr! högre än Siba (som jag 100kr över elgiganten)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

På sikt kommer utslagningen leda till ett sämre utbud med högre priser, kanske inte direkt den utveckling jag önskar mig.

Äntligen någon som tänker lite längre än till att reklamerna är irriterande (vilket de förvisso är). SIBA är dessutom den enda stora svenska aktören kvar på marknaden, ett familjeägt bolag som betalar skatt i Sverige, jag fattar att det inte är värt så mycket för de flesta konsumenter men det vore ändå lite synd om tyska och brittiska företag skulle få härja fritt, sätta vilka priser de vill och konkurrera ut alla små uppstickare eftersom de har massiv finansiell backning från utländska ägare. Själv har jag aldrig varit så förtjust i de stora kedjorna men om jag fick välja en som skulle konka skulle jag välja Elgiganten.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Äntligen någon som tänker lite längre än till att reklamerna är irriterande (vilket de förvisso är). SIBA är dessutom den enda stora svenska aktören kvar på marknaden, ett familjeägt bolag som betalar skatt i Sverige, jag fattar att det inte är värt så mycket för de flesta konsumenter men det vore ändå lite synd om tyska och brittiska företag skulle få härja fritt, sätta vilka priser de vill och konkurrera ut alla små uppstickare eftersom de har massiv finansiell backning från utländska ägare. Själv har jag aldrig varit så förtjust i de stora kedjorna men om jag fick välja en som skulle konka skulle jag välja Elgiganten.

Kommer inte att hända så länge alla webbutiker finns och de lär inte försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Webhallen är typ 1000 ggr bättre än Siba på allt men fortsätt du gärna att handla på Siba så handlar vi andra på Webhallen.

FYI så ägs Webhallen av Dixons som äger Elkjøp som i sin tur äger Elgiganten. Så var handlar du egentligen när du handlar av webhallen?

Permalänk
Medlem

Visst, Fabian är inte skön men det är ju inget om man jämför med Mediamarkts jävla tysk-reklamer. Fyfan, aldrig har jag fått en sån vilja att slå sönder tv:n när dessa reklamer ploppar fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eragord:

FYI så ägs Webhallen av Dixons som äger Elkjøp som i sin tur äger Elgiganten. Så var handlar du egentligen när du handlar av webhallen?

Jag handlar på webhallen, vem som äger det är inget jag bryr mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

jag tycker det är konstigt att MediaMarkt går "bra" vad jag sett så är deras dator prylar dyra. tänkte handla ny router där när dom hade öppnings rea.. det visade sig att dom ändå låg ca 500kr! högre än Siba (som jag 100kr över elgiganten)

Skickades från m.sweclockers.com

De går inte bra, enligt uppgifter så har dom gått med 1 miljard i förlust sedan starten i Sverige. Dom har dock massivt kapital i ryggen så dom kan nog hålla ut ett bra tag även med förlust.

Permalänk

Ja då kanske vi slipper se Sibas reklam på lådan snart då?

Skämt åsido klart det är trist men de har ju inga bra priser att locka kunder med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Sammyc51:

Det är väl så jävla dumt att SIBA inte sänker sina priser i närheten av EG eller Media Markt då?

Vi tar väl inte och betalar mer för samma vara på SIBA än en vara i Media Markt?

Sänk priserna, konkurera ??? profit eller gå åt skogen som OnOff.

Det som Elgiganten och Mediamarkt har är att de har ett stort kapital att tillgå när det kommer till kampanjvaror och mellandagsreor som inte Siba har, dom kan inte börja konkurrera med EG och MM för att dom inte kan gå minus på varor på samma sätt som EG och MM. Tror helt ärligt att det inte finns någon räddning för Siba nu, det är bye bye.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Überklass:

Jävligt osmakligt att skoja om dom det trauma Fabian utsattes för och som gav honom men för livet.

Håller med, fy tusan för att råka ut för något liknande, var finns empatin?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

usch då - ytterligare ett svenskt företag på väg mot konka.

för min del får det bli till att stödköpa.
när företag från andra länder konkurrerat ut alla svenska företag i en viss bransch så följs det alltid av en djävulsk prishöjning.
ja stödjer dessutom hellre ett svenskt företag med vettiga värderingar än ett makt/penga hungrigt utländskt företag.
...sen gnäller oxå folk på arbetslösheten som dom själva orsakat, o nu får lida av.

Det där är 1900-tals tänkande, vi lever i en global värld nu eller menar du att alla länder ska börja premiera sina egna företag och stänga ute de andra? Hur går det då för våra "svenska" företag utomlands?

Det är även ofta en myt med sk svenska företag. Vad är det som är svenskt med IKEA tex förutom ursprunget? Kamprad kan lika gärna flytta företaget till Kanada tex och företaget hade tuffat på som om inget hänt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ratatosk:

Jag är tydligen den enda som inte finner Bengtssons reklam speciellt dålig.
Absolut ingen höjdare, men tusen gånger bättre än tvål med "moisturizing formula" och schampo med "nourishing formula".
Siba kommer som sagt inte att förlora den här striden.

Skrivet av dagbro:

Är det BARA jag som faktiskt gillar Fabian och SIBAs reklamfilmer?

Nej,jag tycker den är lite småkul och Fabian verkar både kunna skoja om sig själv och kunna ha stor självdistans.
Inte alla Direktörer som kan bjuda lika mycket på sig själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Omitron:

Det där är 1900-tals tänkande, vi lever i en global värld nu eller menar du att alla länder ska börja premiera sina egna företag och stänga ute de andra? Hur går det då för våra "svenska" företag utomlands?

Det är även ofta en myt med sk svenska företag. Vad är det som är svenskt med IKEA tex förutom ursprunget? Kamprad kan lika gärna flytta företaget till Kanada tex och företaget hade tuffat på som om inget hänt.

Vad tror du de flesta andra länder gör då?
Svenska företag klarar sig skapligt utomlands, trots att andra länder försöker premiera egna företag och stänga andra ute.
Anledningen till att så många svenska företag flyttat utomlands beror på Svensk skatt, speciellt förmögenhetsskatten, hade Kamprad försökt stanna kvar hade han förlorat företaget.
När ABUs ägare dog kunde inte hans företag ärvas av sonen pga arvskatten, företaget såldes då till USA och blev ABU-Garcia.
Ett annat känt fall är Rausing (tetra pack) som flyttade till England.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

jag tycker det är konstigt att MediaMarkt går "bra" vad jag sett så är deras dator prylar dyra. tänkte handla ny router där när dom hade öppnings rea.. det visade sig att dom ändå låg ca 500kr! högre än Siba (som jag 100kr över elgiganten)

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är att det går inte att jämföra priserna på nätet eftersom Media Markt inte har några priser på nätet. Den late Svensken åker till butiken och köper varan där även om den kostar lite mer. "har man ändå åkt hit.." typ.
Media Markt har inga priser på nätet och det är helt i deras affärsstrategi. "Tvinga" kunderna till butiken, "chocka" dom med ett enormt utbud så handlar dom även om det är lite dyrare. Hade man suttit hemma framför skärmen och rent kallt jämförst siffror hade Media Markt inte gått lika bra (eller ännu dåligare kanske man skall säga eftersom dom gör brakförluster hela tiden i Sverige).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad tror du de flesta andra länder gör då?
Svenska företag klarar sig skapligt utomlands, trots att andra länder försöker premiera egna företag och stänga andra ute.
Anledningen till att så många svenska företag flyttat utomlands beror på Svensk skatt, speciellt förmögenhetsskatten, hade Kamprad försökt stanna kvar hade han förlorat företaget.
När ABUs ägare dog kunde inte hans företag ärvas av sonen pga arvskatten, företaget såldes då till USA och blev ABU-Garcia.
Ett annat känt fall är Rausing (tetra pack) som flyttade till England.

Det är gammalt tänkande när man säger att ett företag tillhör ett land. Ett företag är ett eget väsen som kan flytta precis vart de vill och inte bryr jag mig om det är ett svenskt företag eller ett tyskt, dom anställer ju svenskar i alla fall.

För min egen del har jag inte fastnat i det gamla och handlar allt på nätet, precis som de flesta andra. Man jagar pris i första hand och på Siba så får du varken bra pris, kompetens eller kvalitet så då får dom skylla sig själva. Så går det till i en marknadsekonomi och jag hör ju inte någon som bekymrar sig över alla inhemska möbelbutiker som IKEA slår ut världen över, nej det är bara gnäll när ett "svenskt" företag får problem med konkurrensen.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen inte man ska sluta använda Prisjakt, men däremot börja titta på det företag som har bäst pris och där man väger in omdöme också. När jag sätter upp mina prisbevakningar så använder jag kriteriet bevaka endast de butiker jag gillar, så gallrar man ut de butiker som har dåliga omdömen. Ganska smart faktiskt, jag tror att butiker så som netonnet, webhallen och Inet kommer att vara störst i framtiden.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Detta är vad som kallas marknadsekonomi som råder i Sverige. De finurliga är att om en går i konken så startar de alltid upp något annat. De hela löser sig själv så att säga. Se på de så här. Om siba smäller igen kanske de öppnar två nya nätbolag istället och tar dess plats i viss mån. Så totalt sätt så tror jag ändå att branschen står rätt bra. Folk köper ju elektronikprylar som aldrig förr. Datorer, mobiler surfplattor plasma LCD kökstv köksradio..hifianläggning.. va fan många av dessa saker fanns inte ens förr.

Jag tror priserna kommer forsätta neråt iaf totalt sätt men ser man till mindre orter så kommer de alltid vara dyrare där om man handlar lokalt.

Jag tror samma förvanling som hände tapparna under 80, 90 och nu på 2000-talet händer elektronikbranschen nu. Vi går ifrån riktiga butiker till lagershoppar, näthandel osv.. Skit förändras.. De förändras till där efterfrågan finns. De är så de är. Å ingen kan göra något åt de.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag föredrar butiker där jag kan beställa något och sedan hämta det själv. Visst kan det vara kul att gå omkring och kolla prylar på siba men ofta så har prylarna ockerpriser. Att man kan 'få hjälp' av personalen brukar inte heller vara särskilt givande då de framförallt är där för att sälja saker, inte att komma med vettig informarion.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Jag föredrar butiker där jag kan beställa något och sedan hämta det själv. Visst kan det vara kul att gå omkring och kolla prylar på siba men ofta så har prylarna ockerpriser. Att man kan 'få hjälp' av personalen brukar inte heller vara särskilt givande då de framförallt är där för att sälja saker, inte att komma med vettig informarion.

Ja och dom vill inte sälja nått häller:)

Var in och titta på en produkt jag ville ha. Men när jag frågade en där så var det inte i lager. Då frågar jag ju såklart när dom kan ha det i lager och till svar får jag att dom får in det ibland.

Gick in på ONOFF och köpte där (jag vet det är en skit butik, men har sluppit använda garantin i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Enligt 99 % av alla inlägg här så borde SIBA sluta med att visa sin reklam 100 gånger i timmen och lägga dom pengarna på att utbilda sin personal istället, vägrar själv att handla på SIBA för att dom förstört NETONNET