Permalänk

Router + 100/100 mbit = långsamt?

Jag skaffade 100/100 mbit från Bahnhof idag. Sätter jag nätverkssladden i datorn så får jag 92 mbit/s både ner och upp via bredbandskollen. Kopplar jag in min router (netgear WNR3500L) så blir nerhastigheten samma men upp blir "bara" 62 mbit/s.

Kan det vara någon parameter som strular? Funderar på att flasha om routern med DD-wrt firmware men jag undviker det om det går. Routerns MTU size är 1500.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Det låter som att den är för långsam.

Permalänk

Netgear WNR3500L. Så LAN-to-WAN throughput kan vara för låg? Det enda jag lyckats hitta är denna sidan som säger att den klarar 300 Mbps lan-to-wan.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3115...

Edit: Denna verifierar också 300 Mbps lan-to-wan:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/75-la...

Permalänk
SpelClockers

WNR3500L klarar max 90mbit med torrent det är det jag vet om den, kanske fel inställd eller så har du gjort nått dumt!

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk

Den routern är för långsam om du belastar med lite trafik. Dock en mycket kompetent router i övrigt för en billig peng, men hastighet går den bet på.

Flashar du in DD-WRT i den är risken att det blir ännu långsammare, i alla fall enligt smallnetbuilder's tester.

Skulle rekommendera någon av följande:
Netgear WNDR-3700 eller över.
Asus RTN56-U
Cisco E4200

Dessa har jag testat och vet fungerar bra.

Permalänk

Ok tack, får titta på en ny router då kanske.

Permalänk

WNDR3800 kanske är något (3700 på steroider). Min WNR3500L gillade inte riktigt 100/100 heller.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

har en wndr3700 v1 den klarar av min 250/50 Mbit lina utan problem kan ha nerladdningar på 27mb/s troligen max vad mitt bredband klarar neråt och upload på 7.5mb/s både med torrent och andra nerladdningsätt men det finns ju bättre routers än den wlan biten är riktigt urusel på den modellen 3500l är bara billig och klarar inte det som dom skriver.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du köper Cisco E4200, den är lite dyrare än de andra, men den klarar 100/100 utan problem och det är även med lite last och en drös med anslutningar (vilket brukar vara problemet när torrents sänker prestandan). Som en extra fördel får du även tokbra trådlös prestanda.

Visa signatur
Permalänk

Jag har testat en del andra tester och WNR3500L klarar 100/100 helt ok ändå (förutom torrent som beter sig lite konstigt ibland). Kör jag bredbandskollen så är resultaten sämre som jag sa men kör jag TPTest mot BBB servern i stockholm så får jag utmärkta resultat, vet inte vad det beror på. Bredbandskollen.se kör testet för kort tid tror jag.

TCP ner: 88 Mbps
TCP upp: 94 Mbps
UDP ner: 66 Mbps
UDP upp: 96 Mbps

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast aningen värre. får 40/41 med routern inkopplad och 92/82 med routern bortkopplad.
*Testat reboota den.
*Fungerade kanon för 2 veckor sedan men nu har den varit lågpresterande ett tag.
*Utöver den låga linan så dödar den "port 80" (allt surfande) när jag belastar datorn med torrent-trafik. MSN, Skype och allt fungerar men just port 80 verkar dö helt.
*Kör med Tomato och har fått mätresultat på ~94/87 med den ikopplad, flashad till Tomato. Strax innan Jul.

Någon som har någon aning?

Permalänk
Medlem

Har en sitecom wl-309 och den har inga problem med 100/100