Cooler Master Cosmos II

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi, som förtjänar sin utmärkelse. Skulle vara kul om de kunde krympa designen till något mer normalt.

Permalänk
Medlem

Hade den varit orange så hade den kunna tagits för en Bygg-el central
Rails som på en kombibil och medar som en snöskoter, lite väl häftig kanske.
Jag som tycker min Obsidian är bökigt stor.
Men jag ångrar mig att jag inte slog till på PC-Citys konkursrea, dom hade ett Cosmos I för 500:-,
Jag köpte en ACE Clubs 4, istället för 125:- för man fick med ett nätagg där Där satt man med Svarte Petter

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Mäktigt chassi en utav dom bästa som finns för riktigt Gamersystem;)= tack för Review!

Permalänk
Medlem

Bara jag som kom att tänka på Mr. Jim i Canonreklamen?

Jättestort!

Permalänk

Lite för stort för min smak

Permalänk
Medlem

Hoppades lite på att jag skulle fatta tycke för detta innan det dök upp recensioner.
Men 3400:-, tycker det verkar vara alldeles för plastigt för det priset.

Gillar annars stora tunga chassin med gott om plats, men har svårt att motivera varför
jag skulle lägga 3400:- när jag kan få ett 800D chassi för en 1000:- mindre, men smaken äro som baken.

Snabbfästena till 5.25 enheterna såg dock fina ut, fästena på obsidian 800D verkar vara sämre.
Gillade även att det är gott om plats för diskar.
Men håller mig nog till mitt 800D framöver med, hade hoppats på ett bättre intryck.

Permalänk
Medlem

Bra recension och snyggt chassie väger nog in på en 45kg fullt utrustat.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Jag som tyckte min förstärkare på 21kg var mycket... OMFG

Permalänk

Inte direkt LAN-vänligt....

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Borde följa med hjul som man kan montera på benen på så tunga chassin. Risk för RYGGSKOTT annars juh. :-/

Hade själv Cosmos S ett tag med vattenkylning i och DAMN va snabbt jag tröttnade på de tunga aset.

Nä för alla er som letar STORT chassi med AWSOME potential för ett snyggt bygge eller extrem kylning så är NZXT Switch 810 the way to go. Och de för halva priset av ett Cosmos II.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ser trevlig ut men prislappen avskräcker en lite. Sen ogillar jag plastiga detaljer för den summan.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziptry:

Mäktigt chassi en utav dom bästa som finns för riktigt Gamersystem;)= tack för Review!

Hur många gamers kommer ha behov av detta egentligen?

För övrigt är chassit för dyrt, inte prisvärt trots alla funktioner. Att det dessutom känns plastigt är anmärkningsvärt för den prislappen.

Ska man göra en recension på ett sånt här chassi bör man fylla det mycket mer än vad de gjorde för att se vad det egentligen går för. Det är ju det chassit är till för. Med de komponenterna som Jonas har i räcker det gott o väl med ett 800 kronors chassi.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Bra recension, tycker dock att det är riktigt fult, precis som nån sa ovan ett att ett Lian Li PC-V2120 tycker jag verkar betydligt mer lovande.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hahaha! Ser ibland ut som om vår kära recensent (Jonas va?) skulle kunna kliva in och sätta sig i chassit när han kikar in i det. Vilket jäkla monster! (Chassit alltså)

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tummen upp till och från Jonas

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk

Är det bara jag som saknar de temperaturjämförelser och decibelmätningar som alltid fanns med på den gamla goda tiden, när man slapp leta sig igenom en 12 minuter lång video för att hitta de detaljer man är ute efter? Om de ens finns med där, det vill säga.

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem

Helt sinnes, imponerande chassi men inget jag skulle få för mig att köpa.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

hatar framsidan

ville ha en ny cosmos s med svart framsida smartare insida det är allt jag ville ha men dem skulle förstöra framsidan på detta

om dem gör om den till nära midtower med bättre framsida så skulle det vara det absolut bästa chassit som finns älskar former på cosmos s och den

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Sökte i forumet på TJ04-E. Inte en träff! Verkar som de flesta inte känner till något annat än Sweclockers. Märkligt när sidans målgrupp riktar sig till entusiaster.

Skapa en tråd och plocka fram chassit så folk hittar den?
Eller be swec göra en titt på ett

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Trodde först den va guldpläterad med det priset.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

Det enda som fattades var kabeldragningshål under moderkortet så att man inte måste dra kablarna som ska sitta i moderkortets underkant längst hela moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Både gillar och ogillar det. Gillar alla features och byggkvaliten, men det är ju inte snyggt. Chassin ska se ut som chassin, fyrkantiga och enkla, inte lamborghinis med strömlinjeformning och onödiga tillägg som inte är mer än rent estetiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man redan har en Cosmos 1000 då? Måste man byta då? Vafan... kan bli dyrt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Ville ha ett, sen sa Jonas "Det väger 22 kg". Då sket jag i det.. xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg det här på dhw och det är helt klart det största chassit jag någonsin har sett. Blir inget för mig dock eftersom jag itne har plats under skrivbordet och ställer jag det på skrivbordet tror jag bordsskivan knäcks

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Inte illa, men hittar ingen anledning att byta ut mitt ATCS840 som också är helt i aluminium.
Sen såg det lite trångt ut i toppen för en tjock 360 radiator + fläktar, men kan ha fel där kanske

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Stort är bra, men var tog tystheten vägen? trodde cosmos serien skulle vara tyst, har redan cosmos s
och tycker den är helt perfekt!

Permalänk
Medlem

Recentionen var ok men kändes som att ni bara gick igenom den lite fort och att ni inte kanske tog upp/testa vissa saker.
Ni hade ju kunnat nämna saker som exempel att EVGA's monster moderkort SR-2/(SR-3 när det släpps) passar.
Jämföra med kanske andra lådor hur den kyler, ljud. Kylning med bara fläktar som följer med och när man fyllt upp med fläkar. Skillnad mellan att använda sig av fläktar på sidan (grafikkorten) och inte.

Sedan hade ni ju kanske kunnat fylla upp den med lite mer saker än vad ni gjorde.

Håller nog med om nackdelarna har också tyckt att den ser ut lite plastig men detta kanske bara ser ut så har jag tänkt men när andra nämner detta som faktiskt har sett det på annat än bilder/video så verkar det se ut så. Priset är ju också rätt hög och detta är ju inte bara dåligt för oss konsumenter kan vara dåligt för Cooler Master också.

Andra minus jag kan komma på.
Håller ju inte själv på med vattenkylning än iallafall men såg ju på en annan recention att han tyckte ju att dom kunde gjort lite mer plats i toppen för om man använder vattenkylning.

Större fläktar på sidan (140mm).
Verkar inte finnas något smidigt sätt att dra kabeln till (GPU) fläktarna. (?)
Hade kunnat dra en kabel längst sidopanelen för fläktarna där som man enkelt kan koppla ur också när man dra loss panelen och enkelt ta bort om man inte använder fläktarna där.

Sen hade dom ju faktiskt kunnat skicka med en slevad förlängnings kabel istället.

Jag har ju inte chassit själv så kanske finns annat att påpeka på eller inget alls vet ju inte tills man själv testat.

Permalänk
Medlem

gief!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hedersmedlem

Coolermaster Cosmos II finns på lager för intresserande på komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657128

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.