Permalänk
Skrivet av MooD:

Tvivlar starkt på att några mellanklasskablar tillverkas någonstans än i kina/liknande asienland.

Jag har inte påstått något annat och jag är tämligen säker på att mina kablar jag använder idag är tillverkade i Kina men dom glappar inte vilket jag har varit med om ett par gånger tidigare.

Av den simpla anledningen väljer jag inte kablar som kostar 19kr utan då tar jag hellre en för 200kr som jag vet passar bra och är gedigen i konstruktionen.

Permalänk

Vill du jag ska hjälpa dig med engelskan eller? Vad är det som är så svårt att förstå?

Det är helt ok för mig om du vill lägga pengar på sladdar men sluta sprid nonsens här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av malcolmgranberg:

Var helt säker på att jag någonstans läst ett test av detta. Hittade det tillslut.

http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar...

Titeln på artikeln säger väl allt.

/ Malcolm

"Därför visar det sammanlagda resultatet att man helt enkelt inte ser någon skillnad på kablar i den här längden [1 - 2.43 meter]"
Min fråga är då om det spelar någon roll på längre kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Vill du jag ska hjälpa dig med engelskan eller? Vad är det som är så svårt att förstå?

Det är helt ok för mig om du vill lägga pengar på sladdar men sluta sprid nonsens här.

Du saknar alltså grundläggande läsförståelse? Artikeln du länkade till bekräftar exakt det jag skrev, dvs att alla kablar inte är lika. Bara för att en kabel klarar av kategori 1 dvs 720p och 1080i är det inte alls säkert att den klarar av kategori 2 dvs 1080p.

Måste jag förklara det igen?

Man behöver absolut inte köpa kablar för 1000kr/m men alla kablar är inte lika, vissa klarar bara av kategori 1 och då fungerar inte 1080p på lite avstånd.

Förstår du nu eller ska jag ta det ytterligare en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

"Därför visar det sammanlagda resultatet att man helt enkelt inte ser någon skillnad på kablar i den här längden [1 - 2.43 meter]"
Min fråga är då om det spelar någon roll på längre kablar.

Ja det gör det. Din kabel måste klara av "kategori 2" annars får du helt enkelt ingen bild. Se även mitt första inlägg i tråden där jag länkar till en faktasida.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala ur egna erfarenheter. har 3d projektor med 12 meter mellan förstärkare och projektor. Köpte en "billig" hdmi kabel som inte visade sig fungera. Var ingen signal. Åkte till affären och fick den bytt mot en annan (ifall den var sönder).. Samma visa
Åkte och köpte mig en supra kabel.. Fungerar strålande

Förstärkaren är en Rx-v671 och en Tw6000 projektor

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Det är inte korrekt att billiga kablar skulle vara lika bra som lite dyrare (egentligen menar jag "lite bättre") kablar. Det är en seglivad myt som till stor del kommer från en olyckligt formulerad artikel i tidningen M3 där man jämförde bilden med olika kablar men annars samma tv och källa. De som läste artikeln/testet riktigt noga såg att de garderat sig med att resultatet bara gäller vid korta avstånd, tyvärr så missades detta av nästan alla inklusive mig själv till en början och en myt var född. Tyvärr så har de inte gjort ett liknande test med långa kablar, något som verkligen vore på sin plats.

Nja jag skulle nog säga att minst två andra anledningar kommer framför denna enstaka test.

Nr1 är då att i den analoga världen av kablar så är dyrare ofta att likställa med bättre och ja det gäller även bild,ljud som skickas analogt i kabeln.
Visst har man skit grehor som en mini stereo från konsum för 500:- då hör man självklart ingen skillnad mellan en 2:- kabel och en för 10 papp.
Men har du högtalare,förstärkare,försteg,etc,etc för 100000:- per enhet och givetvis har öron för det så finns det små nyans skillnader i olika kablar sen är det ju inte säkert att den dyraste kabeln funkar bäst för din anläggning och öron.

Nr2 är säljkulturen (eller vad man ska kalla det?) av säljarna,butiker som tjänar ca 40-50% på en billig kabel men långt,långt mycket mer % på dyra kablar.

Sen tror jag att det kommer en nr3 innan din test med nu när jag har filat på inlägget ett tag.
Nr3 Köpkulturen dvs köparna är vana att dyra kablar är bättre då det har varit så i alla år förut då allt har varit analogt.

Aj fan läste din text igen och det var ju tvärtemot vad jag läste det som så bortse från mitt "svar".

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hehe ok, såg din ändring nu.

Permalänk
Skrivet av foppson:

För att snurra till det ytterligare.
Dyrare kablar har ofta lägre dämpning och troligen en korrekt impedans som gör att överföringen blir så bra den kan bli, skärmningen är troligen bättre med.
En billigare kabel har troligen inte samma elektriska egenskaper och ibland hög kapacitans, hög dämpning och dålig skärmning som resulterar i att signalerna blir "deformerade", ju längre kabel desto mera påverkan. Till slut med allt för långa kablar så är signalen så pass dämpad och "deformerad" så att mottagande utrustning inte kan tyda den längre, då blir det tyst/svart.

Så skillnaden på billiga/dyra korta kablar spelar ingen roll, den förändring på signalerna som uppstår har ingen verkan.
När det gäller längre kablar så blir skillnaden större och det kan vara tvunget att köpa något dyrare kablar för att få det att fungera.

Vi pratar om HDMI här, digital signal. Det spelar ingen roll.

Onödigt att röra till det med teorier kring analoga kablars egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vi pratar om HDMI här, digital signal. Det spelar ingen roll.

Onödigt att röra till det med teorier kring analoga kablars egenskaper.

Om du läser vad han skrivit har han beskrivit en digital signal helt rätt.

Permalänk

Komm på en till fråga. Nu när jag spelar på min skärm på 720p i tex BF3 så "strechtas" skärmen ut så jag inte får några svarta kanter, som jag fick med min gamla skärm. Är det pga att jag använder en analog kabel (en sådan där liten blå) eller beror det på skärmen? om det beror på den analoga kabeln, kommer jag få svarta kanter med HDMI?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Det är inte korrekt att billiga kablar skulle vara lika bra som lite dyrare (egentligen menar jag "lite bättre") kablar. Det är en seglivad myt som till stor del kommer från en olyckligt formulerad artikel i tidningen M3 där man jämförde bilden med olika kablar men annars samma tv och källa. De som läste artikeln/testet riktigt noga såg att de garderat sig med att resultatet bara gäller vid korta avstånd, tyvärr så missades detta av nästan alla inklusive mig själv till en början och en myt var född. Tyvärr så har de inte gjort ett liknande test med långa kablar, något som verkligen vore på sin plats.

Det ÄR skillnad på dyra och billiga kablar, eller rättare sagt bättre och sämre kablar.

Så länge man bara skall skicka signalen 1-2 meter så märker nog ingen levande människa någon skillnad men... så fort det är tal om lite längre sträckor på säg 8-10 meter och du vill skicka 1080p i 60hz så blir det problem med de billiga varianterna, de klarar helt enkelt inte av att få fram signalen. Det kan gå alldeles utmärkt i både 720p och 1080i men inte fungera alls i 1080p (något som jag har egna erfarenheter av med netonnets billigaste kabel). Hur kommer detta sig? Mycket enkelt, 1080p kräver dubbel bandbredd jämfört med de tidigare två och sämre kablar fixar helt enkelt inte detta på lite längre avstånd.

Ska signalen bara gå en meter eller två så kan du köpa kabeln på OK-macken om du så vill men ska du ha en fungerande bild från tex. datorn i ett rum till tvn/projektorn i ett annat rum så krävs det bättre kablar.

Du behöver absolut inte köpa kablar från "Monster" eller liknande vansinnigt överprissatta posermärken ens för längre avstånd men var medveten om att de billigaste kineskablarna inte fungerar korrekt.

Jag rekommenderar starkt bluejeanscable där jag själv beställde min 8 meters hdmikabel (som var dubbelt så tjock som kabeln jag först köpte på netonnet). De förklarar också varför saker och ting är som de är, din billiga kina-kabel med "hdmi 1.x" påstämplat har aldrig ens certifierats för det.. och även om en kabel inte har 1.4 påskrivet så kan den fungera perfekt ändå.. bara man vet vad man köper).

http://www.bluejeanscable.com/
http://www.bluejeanscable.co.uk/

http://www.bluejeanscable.co.uk/articles/index.htm

Mycket nöje.

edit: j*vlar vad det har dykt upp inlägg i tråden sen jag började fila på mitt inlägg, haha.

Du inser att sidan du länkar till säljer dyra HDMI kablar eller?

Detta har ju avhandlats hur många gånger som helst, bland annat i swecklockers fredags panel.

What's next, guldplätterade optiska kablar?? lol

Permalänk
Medlem

Nja skulle snarare säga mellan segmentet då det finns väldigt gott om dyrare kablar.
Sen finns det väldigt många kablar som har samma pris som bluejeans men inte är ett skit bättre än den billigaste kina kabeln (monstercables är ett sådant exempel då dom är väldigt dåligt byggda för priset).

Jag har läst en eller två tester mellan bluejeans och monster på längre längder tror det var 25 meter (kan ha varit 50+ med) och monster hade stora problem testerna var mellan några olika tv och olika enheter (dvd,bluray,dator,satbox,etc).
Bara i någon enstaka konfiguration funkade monster medans bluejeans funkade till 100% och jag har för mig att priset var 10-20 dollar,euro mer för monsters kabel.
Sen finns det en del bilder på forum runtom på nätet där dom har öppnat en hdmai kontakt på en bra kabel och en monster samt en billig kina kabel och ibland har kina kabeln varit bättre än monster.

Så kablar från monster skulle jag säga platsar i den extremt dyra klassen medans bluejeans är i mellan klassen trots ungefär samma pris.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Nja skulle snarare säga mellan segmentet då det finns väldigt gott om dyrare kablar.
Sen finns det väldigt många kablar som har samma pris som bluejeans men inte är ett skit bättre än den billigaste kina kabeln (monstercables är ett sådant exempel då dom är väldigt dåligt byggda för priset).

Jag har läst en eller två tester mellan bluejeans och monster på längre längder tror det var 25 meter (kan ha varit 50+ med) och monster hade stora problem testerna var mellan några olika tv och olika enheter (dvd,bluray,dator,satbox,etc).
Bara i någon enstaka konfiguration funkade monster medans bluejeans funkade till 100% och jag har för mig att priset var 10-20 dollar,euro mer för monsters kabel.
Sen finns det en del bilder på forum runtom på nätet där dom har öppnat en hdmai kontakt på en bra kabel och en monster samt en billig kina kabel och ibland har kina kabeln varit bättre än monster.

Så kablar från monster skulle jag säga platsar i den extremt dyra klassen medans bluejeans är i mellan klassen trots ungefär samma pris.

TS ska ha 1 meters kabel...

Permalänk
Medlem

Jo jag vet men att han ska ha en 1m och då funkar ju nästan allt.
Men denna tråd har ju glidit in en hel del på långa kablar med vilket var det Henkka sade i sitt inlägg.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det här är mycket intressant läsning för den som är intresserad
http://www.expertreviews.co.uk/home-entertainment/1282699/hdm...

Mycket uttömmande

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Nja skulle snarare säga mellan segmentet då det finns väldigt gott om dyrare kablar.
Sen finns det väldigt många kablar som har samma pris som bluejeans men inte är ett skit bättre än den billigaste kina kabeln (monstercables är ett sådant exempel då dom är väldigt dåligt byggda för priset).

Jag har läst en eller två tester mellan bluejeans och monster på längre längder tror det var 25 meter (kan ha varit 50+ med) och monster hade stora problem testerna var mellan några olika tv och olika enheter (dvd,bluray,dator,satbox,etc).
Bara i någon enstaka konfiguration funkade monster medans bluejeans funkade till 100% och jag har för mig att priset var 10-20 dollar,euro mer för monsters kabel.
Sen finns det en del bilder på forum runtom på nätet där dom har öppnat en hdmai kontakt på en bra kabel och en monster samt en billig kina kabel och ibland har kina kabeln varit bättre än monster.

Så kablar från monster skulle jag säga platsar i den extremt dyra klassen medans bluejeans är i mellan klassen trots ungefär samma pris.

Är deltaco bra? ska man ha en som är vinklad? kan det bli mindre fel med vinklade hdmi kablar?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Det gjordes ett internt test på jobbet där de skarvade över 40 meter hdmi kablar, av lite finare kvalité (runt 800kr/10m) innan signalstyrkan mellan en tv och en ps3 blev för svag och bilden försvann.

Vi säljer även billigare kablar liknande "deltaco" som framförallt i längder över 10m, främst 15 och 20m en del kunder har problem med, signalstyrkan verkar bli för svag. En liten hdmi-signalförstärkare behövs för att skjuta på signalstyrkan ifall man vill använda våra lite billigare kablar. Hdmi-förstärkare + 20m kabel är dyrare än en finare 20m kabel så det kan straffa sig att snåla

Såvitt vi kan påstå är det en digital signal och det ska inte vara någon skillnad på bilden, och bild har man så länge som signalstyrkan räcker till. Och räcker inte signalstyrkan finns det förstärkare!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har 2 st Deltaco kablar, utav dem rekommenderar jag denna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=676922

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

De dyra kablarna är till för att butikerna ska kunna lura konsumenter att ljud och bild blir mycket bättre med de dyrare kablarna - vilket är en myt och lögn.

De billiga duger alldeles utmärkt.

Källa på det?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Källa på det?

http://it24.idg.se/2.2275/1.183531

"– Hemelektronikkedjorna tjänar inte i huvudsak pengar på platt-tv utan på kringutrustning. [...], säger Jonas Arnberg på HUI."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

http://it24.idg.se/2.2275/1.183531

"– Hemelektronikkedjorna tjänar inte i huvudsak pengar på platt-tv utan på kringutrustning. [...], säger Jonas Arnberg på HUI."

Det bevisar inte det du påstår

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Det bevisar inte det du påstår

Jag har inte påstått något.Men det är ganska rationellt att försöka sälja det du tjänar pengar på.
På samma sätt är det ganska rationellt från kundens perspektiv att köpa en "bättre" kabel för några hundralappar extra när denne köpt en tv för 10 000, om den är på avbetalning är det ju en ännu mindre fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jag har inte påstått något.Men det är ganska rationellt att försöka sälja det du tjänar pengar på.
På samma sätt är det ganska rationellt från kundens perspektiv att köpa en "bättre" kabel för några hundralappar extra när denne köpt en tv för 10 000, om den är på avbetalning är det ju en ännu mindre fråga.

Ursprungligen inskrivet av Leifson Visa inlägg
De dyra kablarna är till för att butikerna ska kunna lura konsumenter att ljud och bild blir mycket bättre med de dyrare kablarna - vilket är en myt och lögn.

Du skrev ju själv att"lura konsumenter att ljud och bild blir mycket bättre med de dyrare kablarna - vilket är en myt och lögn."
vilket är ett påstående att dyra kablar inte är bättre

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Ursprungligen inskrivet av Leifson Visa inlägg
De dyra kablarna är till för att butikerna ska kunna lura konsumenter att ljud och bild blir mycket bättre med de dyrare kablarna - vilket är en myt och lögn.

Du svarar inte på min fråga att dyra kablar inte är bättre.

Jag ≠ Leifson

Men du hittar ditt svar om du bläddra bakåt i tråden

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Har 2 st Deltaco kablar, utav dem rekommenderar jag denna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=676922

vad gör den bättre än den andra antar att det är en billigare variant du har också. Har kollat lite på den flätade men vad betyder det?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

What's next, guldplätterade optiska kablar?? lol

Min förra arbetsgivare köpte guldpläterad toslink.
Han tyckte att dom var dyra, men att dom var riktigt bra. Bättre än koaxial ...

Permalänk

För ett tag sedan köpte jag (för skoj skull) en 1.5m HDMI kabel på Ebay för 5k.. kanske va 7kr... men runt där i alla fall.. sedan tidigare hade jag en kabel i samma längd (1.5m) som jag hade köpt på en riktig butik för 199Kr dom funkar precis lika bra! så i den längden spelar det ingen roll!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

så länge kablen är skärmad så kan de vara en vanlig billig, jag köpte en HDMI för min XBOX på Classe som är skärmad, duger fint

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
99:e percentilen

Jag köper nästan alla mina kablar (AUX, DVI, HDMI, VGA, USB ...) på Gekås. Nu pratar jag visserligen längder på 5 meter och neråt, men jag har inte haft några problem. HDMI-kablar kostar oftast 69:- på Gekås och är ofta från Proove eller Deltaco.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers