Amd 5850, ingen bild och fläkten 100%

Permalänk

Amd 5850, ingen bild och fläkten 100%

Hej Swec!

Jag har lite problem med en dator jag har byggt till min sambo. Den fungerar väl egentligen som den ska bara att den inte vill nyttja en extern GPU.

Specsen:

Core 2 quad Q8300
Gigabyte ga-73pvm-s2h ( mAtx med 7100-geforce grafik)
4 gb ocz reaver pc6400
500 gb vanlig sata disk
Corsair HX520 Psu

Det jag försöker trycka in i den är ett AMD 5850 utan att lyckas. Så fort man drar igång datorn drar kortet upp fläkten i 100% och ingen bild kommer. Jag har gort en hel del själv för att hitta problemet.

Lista på genomförda åtgärder:
-kontrollerat alla kablar
- Testat ett annat 5850
- Testat ett annat hx520
- Testat med 2 st Corsait minnen istället
- clearat CMOS
- ändra i bios så att mobo enbart ska detekterna pci-express

Det enda jag inte har gjort är att ha uppdaterat bios. Jag hittar inte heller någon stans om moderkakan har pcie 1.0 eller 2.0 och vet inte om det skulle ha gjort någon skillnad heller.

Har ni någon input?

Mvh Tullmeister

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem

Har du kopplat strömkablarna till grafikkortet?
Låter som att du ej gjort det

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Har du kopplat strömkablarna till grafikkortet?
Låter som att du ej gjort det

De står klart och tydligt att han har kontrollerat alla kablar ^^ *facepalm*

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Skrivet av solslidan:

De står klart och tydligt att han har kontrollerat alla kablar ^^ *facepalm*

Förra gången jag själv kollade "alla" kablar så glömde jag en kabel... *facepalm*

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Uppdatera moderkort biosen.
Se till att kortet verkligen är intryckt ordentligt.

Permalänk
Medlem

testa koppla ut hårddiskar + dvdbrännare en gång och starta datorn, återkom om resultat, ifall det på något sett blev annorlunda.

Edit: Moderkortet har PCI-E 1.0 vilket kan med vissa grafikkort ge konflikter med nyare 2.0 eller 2.1 kort, även om PCI-E säger att dem skall vara bakåtkompatibla så stämmer inte det i alla fall.

Permalänk

Skall testa att uppdatera bios men jag tror helt enkelt att det kan vara så att sakerna inte är kompatibla :(:

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk

Du har för dåligt grafikkort, köp ett 7970 så får du bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bf3sjutarkillen:

Du har för dåligt grafikkort, köp ett 7970 så får du bild!

Föreslår att du slutar uttala dig tills du har något vettigt att komma med. Fram tills dess så håll dina råd för dig själv för de där tillförde absolut ingenting tilll den här tråden...

Du kan kanske söka jobb på serviceavdelningen på Elgiganten, de verkar ha samma inställning till felsökning som du.

Permalänk
Skrivet av Sideburns:

Föreslår att du slutar uttala dig tills du har något vettigt att komma med. Fram tills dess så håll dina råd för dig själv för de där tillförde absolut ingenting tilll den här tråden...

Du kan kanske söka jobb på serviceavdelningen på Elgiganten, de verkar ha samma inställning till felsökning som du.

Om hans graffe inte visar någon bild är graffet högst antagligen sönder och måste bytas. Då borde han köpa ett 7970 för det graffet ger mycket bättre spelupplevelse än ett 5850.

Permalänk

Det kan inte vara drivrutiner? Jag blir inte klok på om du kommer in i Windows eller ej?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

BF3sjutarkillen kan vara snäll och lämna tråden eller läsa hela första inlägget. Kortet är ej trasigt, jag har testat 2 st 5850 och båda fungerar i andra datorer.

Och min sambo är ej i behov av ett 7970.

Det har inte med drivare att göra eftersom symptomen sker direkt vid boot, jag postar inte ens. Plockar jag däremot ur GPUn och kör på det inbyggda 7100 går det hur bra som helst.

Jag har nu uppdaterat bios till nyaste. Dock måste knutten som skrev detta bios ha vart lite dryg då usb portarna verkar vara disabled default och jag har såklart inget ps2 bord liggandes :P.

En clear cmos avhjälpte usb problemet

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk

Efter bios uppdateringen blev det en liten förändring!

IStället för 100% fanspeed konstant drar nu kortet upp i 100% och sen ner till kanske 20% och sen hundra igen. Men fortfarande ingen bild. Det känns som att det är PCI-E 1.0 som spökar och jag får fixa ett simplare gfx-kort till sambon.

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk

Problemet är nu löst!

En äldre bios fungerade med kortet, helt efterblivet. Men nu rullar det på iaf och en moderator får gärna stänga eller ta bort tråden om så önskas!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på 5850 som fortfarande är ett mycket prisvärt kort (begagnat) Bra att det löste sig.

En liten fotnot som inte har så mycket med OT att göra är att när jag stänger av / sätter på CFX så kommer fläkten på kort 2 upp i 100% i nån sekund för att sedan lugna ned sig. Tydligen normalt vad jag vet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9