Köpa Macbook pro 15" i USA?

Permalänk
Medlem

Köpa Macbook pro 15" i USA?

Hej!

Jag ska till USA om några månader och funderar starkt på att köpa en Macbook Pro 15" när jag är där.
Här i Sverige ligger priserna på ca 16000 kr och uppåt och i USA ca 12500. Min fråga är till de personer
som har köpt en mac dator i USA. Vad måste man tänka på? Gäller garantin? Jag har tänkt en del
på det och har kommit fram till följande:

Tangentbordet kommer vara annorlunda, åäö kommer inte finnas.
Strömsladden måste bytas (kontakten)

Är det något som jag har missat? Vad ser ni för för-/nackdelar?

mvh

Permalänk
Medlem

garantin gäller worldwide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monshop:

Hej!

Jag ska till USA om några månader och funderar starkt på att köpa en Macbook Pro 15" när jag är där.
Här i Sverige ligger priserna på ca 16000 kr och uppåt och i USA ca 12500. Min fråga är till de personer
som har köpt en mac dator i USA. Vad måste man tänka på? Gäller garantin? Jag har tänkt en del
på det och har kommit fram till följande:

Tangentbordet kommer vara annorlunda, åäö kommer inte finnas.
Strömsladden måste bytas (kontakten)

Är det något som jag har missat? Vad ser ni för för-/nackdelar?

mvh

Har också funderat över detta.

Garantin gäller, flyg endast med macen när du ska hem och posta kartongen och kvittot till Sverige

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samistar:

Har också funderat över detta.

Garantin gäller, flyg endast med macen när du ska hem och posta kartongen och kvittot till Sverige

Lycka till!

Varför ska jag flyga endast med macen? Om du syftar på tull och liknande skulle jag kunna lämna kartongen i USA, dock ta med kvitto

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monshop:

Varför ska jag flyga endast med macen? Om du syftar på tull och liknande skulle jag kunna lämna kartongen i USA, dock ta med kvitto

För att slippa tullen

Jo det är klart, tänkte bara om du ville ha kvar kartong osv om du tänkte sälja datorn någon gång

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av monshop:

Tangentbordet kommer vara annorlunda, åäö kommer inte finnas.
Strömsladden måste bytas (kontakten)

Om det fungerar som i Windows kommer du kunna skriva ÅÄÖ ändå, men det kommer stå [, ' och ; på tangenterna. (Många skiljetecken är också "felplacerade".) Men då förutsätter jag att man kan ändra tangentbordslayout precis som man kan i Windows.

Strömsladden är däremot inget bekymmer alls. Själv har jag en adapter för 5 kr som jag använder till min iPad såväl som min Logitech-mus. Min ser ut ungefär som denna. Annars finns det för 9 kr på Tradera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om det fungerar som i Windows kommer du kunna skriva ÅÄÖ ändå, men det kommer stå [, ' och ; på tangenterna. (Många skiljetecken är också "felplacerade".) Men då förutsätter jag att man kan ändra tangentbordslayout precis som man kan i Windows.

Strömsladden är däremot inget bekymmer alls. Själv har jag en adapter för 5 kr som jag använder till min iPad såväl som min Logitech-mus. Min ser ut ungefär som denna. Annars finns det för 9 kr på Tradera.

hehe mjo jag har hört att det går att skriva åäö på macen trots den amerikanska utgåvan. Dock är jag ändå tveksam på detta köp. Jag "sparar" 3000 kr om jag köper den i USA, men frågan är om det är värt det. Tangentbordet är annorlunda, sladden måste ha en adapter/bytas, kartongen kommer jag inte få hem samt även att den ska hem från USA i en dålig väska. hmmm

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av monshop:

hehe mjo jag har hört att det går att skriva åäö på macen trots den amerikanska utgåvan. Dock är jag ändå tveksam på detta köp. Jag "sparar" 3000 kr om jag köper den i USA, men frågan är om det är värt det. Tangentbordet är annorlunda, sladden måste ha en adapter/bytas, kartongen kommer jag inte få hem samt även att den ska hem från USA i en dålig väska. hmmm

Adaptern till sladden kostar under 50 kr.

Jag hade personligen tyckt att det var värt det, men så är jag också väldigt sparsam.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av monshop:

hehe mjo jag har hört att det går att skriva åäö på macen trots den amerikanska utgåvan. Dock är jag ändå tveksam på detta köp. Jag "sparar" 3000 kr om jag köper den i USA, men frågan är om det är värt det. Tangentbordet är annorlunda, sladden måste ha en adapter/bytas, kartongen kommer jag inte få hem samt även att den ska hem från USA i en dålig väska. hmmm

Du kan förmodligen hitta en fin väska till ett bra pris i USA och att fixa till strömadaptern är inte särskiljt jobbigt. Den stora frågan är om du klarar leva med amerikansk layout. Att räkna med i kostnaden är ju att andrahandsvärdet lär sjunka en hel del p.g.a. just det.

Om du ska vara i USA en lite längre tid så ska det vara möjligt att beställa en Macbook Pro från Apple Store med svenskt tangentbord, i USA. Men skulle nog räkna med ett par-tre veckors leveranstid.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att beställa en återlämnad macbook på amerikanska applestore. Då får du ytterligare en hel del rabatt men med ordentliga garantier.

http://store.apple.com/us/browse/home/specialdeals/mac/macboo...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Hej,

Köper du en Macbook Pro i USA så beställ den i förväg till butik eller om dom har en i butiken med Fransk/french keyboard layout.
Köper du med US layout så är ENTER och några andra knappar annorlunda utformade. Fördelen med french layout är att knapparna är utformade som det svenska tangentbordet. Det vill säga köper du med US layout måste du byta hela top-caset (hela botten plattan) för att få svensk tangentbords layout...
Köper du en med fransk layout så är det samma topcaset(bottenplatta) som det svenska och endast knapparna behövs bytas

Då om du köper en med French layout kan du sedan köpa ett svensk tangentbord/knappar på ebay för 200-300 och helt enkelt byta ut knapparna, inte själva tangentbordet utan bara knapparna, blir precis som en svensk köpt macbook pro då. Rekommender att köpa ett helt tangentbord för 200-300 så du har alla knappar, är några fler än ÅÄÖ som behövs bytas för att få exakt som det svenska.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av monshop:

Hej!

Jag ska till USA om några månader och funderar starkt på att köpa en Macbook Pro 15" när jag är där.
Här i Sverige ligger priserna på ca 16000 kr och uppåt och i USA ca 12500. Min fråga är till de personer
som har köpt en mac dator i USA. Vad måste man tänka på? Gäller garantin? Jag har tänkt en del
på det och har kommit fram till följande:

Tangentbordet kommer vara annorlunda, åäö kommer inte finnas.
Strömsladden måste bytas (kontakten)

Är det något som jag har missat? Vad ser ni för för-/nackdelar?

mvh

Köpte min Macbook Pro 2011 15inch i USA. Tillsammans med lite extra som antiglare screen och 8gb ram.
Garantin gäller stora delar av världen det är säkert, men nackdelen med att köpa i USA är som du sa att tangentbordet är på engelska. Man kan säkert köpa ett svensk layout och installera själv om man orkar, men för mig som har haft engelska tangentbord i 10år är det för mig inga problem.
Mitt paketpris(tillsammans med väska, extra komponenterna, antiskvättskydd osv, blev 20,000kr. Beräknade att i Sverige skulle allt kosta 30,000kr. Däremot fick jag ju också studentrabatt och 100dollar presentkort på köpet av den snälla Apple Genius personalen, då jag storhandlade den dagen på apple store(köpte 64gb Ipad 2 3g och ett par fina dr. dre studio hörluror, musikutrustning osv.)
Vad du ska tänka på när du köper från Apple USA är att du lär behöva köpa en Apple World Travel Adaptor Kit. Den innehåller rätt adapter du behöver för att använda macbook pro nätadapter i sverige. Om du inte gillar priset och inte bryr dig om utseendet på din macbook nätadapter, kan du köpa en billig resadapter från kjell company eller en sådan svart strömkabel i sverige för 10kr.

lycka till med köpet!

Permalänk
Medlem

Tänk på att dom lägger till statens skatt för alla köp också. Vet inte om man kan dra av det som tax free om man reser dock. Hört att det gäller för vissa saker, men kanske bara är kläder.

Permalänk
Medlem

Drar du av skatten som tax-free så åker du väl oundvikligen på svensk moms, vilket inte är att föredra..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10