Har ATI HD5850, köpa AMD 7950?

Permalänk
Medlem

Har ATI HD5850, köpa AMD 7950?

Tjenare, nu är det så att jag blev lite sugen på att köpa ett nytt grafikkort och det lutar åt ett 7950 för tillfälllet.

Då kommer min första fråga, tycker ni det låter som en bra idé? Kommer jag märka stor eller bara en lite mindre skillnad? Spelar väldigt mycket och väldigt tunga spel.

Nu till min andra fråga, kommer något flaskhalsa i datorn? Min nuvarande setup är:

AMD Phenom x6 1055T @ 3.50GHz överklockad.
4GB RAM 1033
MB: Gigabyte 790XTA-UD4
XFX 5850

Frågar mestadels för att det är en hel del pengar det handlar om.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé. Själv sitter jag på ett HD5850 och har precis beställt ett HD7970. Verkar bli runt dubbla prestandan i krävande spel så det kommer definitivt märkas. Hade ett GTX580 i några dagar och där tyckte jag prestandaökningen var lite låg i förhållande till ljudnivå etc så jag hoppas på att bli mer nöjd nu.

Permalänk
Medlem

Vänta på Nvidia om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Vänta på Nvidia om du kan.

Motivera.

Permalänk
Medlem

JAG hade väntat på Nvidias kepler.
Förhoppningsvis har 7950/7970 sjunkit lite mer i pris när Kepler kommer, och det kan ju även vara positivt att se hur Nvidia presterar jämfört med AMDs motsvarighet. Skulle det visa sig att Kepler presterar mycket sämre än AMD så är det ju bara att slå till på ett 7950/7970

Och ditt 5850 presterar fortfarande helt okej.
Frågan är ju dock när Kepler kommer....

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett till 5850 (begagnat för ca 700-900kr) och då fått samma prestanda som ett 7950 fast för bråkdelen av priset.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen:

Motivera.

Thebadguy under dig har ju nämnt lite.

Men kort så lär det troligen bli prissänkningar, konkurrens, andra kort att välja bland.

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med andra här, detta är lite off topic, men jag älskar hur alla sa innan 7950/7970 kom att man skulle vänta på dem och köpa dem ist, nu säger alla att man ska vänta på Nvidia ist xD

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hade köpt ett till 5850 (begagnat för ca 700-900kr) och då fått samma prestanda som ett 7950 fast för bråkdelen av priset.

Personligen försöker jag undvika crossfire/sli så mycket det går pga alla problem, och ja, jag har kört med crossfire en gång i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaiiN:

Tjenare, nu är det så att jag blev lite sugen på att köpa ett nytt grafikkort och det lutar åt ett 7950 för tillfälllet.

Då kommer min första fråga, tycker ni det låter som en bra idé? Kommer jag märka stor eller bara en lite mindre skillnad? Spelar väldigt mycket och väldigt tunga spel.

Nu till min andra fråga, kommer något flaskhalsa i datorn? Min nuvarande setup är:

AMD Phenom x6 1055T @ 3.50GHz överklockad.
4GB RAM 1033
MB: Gigabyte 790XTA-UD4
XFX 5850

Frågar mestadels för att det är en hel del pengar det handlar om.

Tacksam för svar!

okej korta och raka svar

skillnaden blir stor, nästan 50% mer kraft
skulle inte skadat att investera i ett par 2 x 2gb minne så du kommer upp i 8gb
om du har is i magen kommer priset på både 7950/7970 sjunka när Nvidia's nya serie lanseras men just nu finns det ingen information om det så om du är sugen på att nytt grafikkort är det bara och köpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Jag måste hålla med andra här, detta är lite off topic, men jag älskar hur alla sa innan 7950/7970 kom att man skulle vänta på dem och köpa dem ist, nu säger alla att man ska vänta på Nvidia ist xD

och dom personerna ska man lyssna väldigt lite på för då kommer man aldrig få några nya delar.. amd's nya serie kommer ju 2013 så man kanske ska vänta på dom med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Personligen försöker jag undvika crossfire/sli så mycket det går pga alla problem, och ja, jag har kört med crossfire en gång i tiden

Jo det förstår jag Problem kan definitivt uppstå med nya spel men som tur var tycker jag inte det händer alltför ofta. Just nu har jag inga installerade spel som har CFX problem. Håller dock med dig om att om att jag också hade köpt ett singlekort för att slippa CF.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Vänta på Nvidia om du kan.

Har du insider info som du grundar ditt råd på, prestanda, priser och datum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Jag måste hålla med andra här, detta är lite off topic, men jag älskar hur alla sa innan 7950/7970 kom att man skulle vänta på dem och köpa dem ist, nu säger alla att man ska vänta på Nvidia ist xD

Jag skulle säga att "alla" som du säger är en minoritet på detta forum och det med all rätt, dom som förespråkar "vänta på Kepler" är fanboys eller personer som gått på Nvidia planterade rykten på Chiphell. Finns ingen seriös information om Kepler förutom att dom rullar ut sina mellankort först. Prestandakorten finns noll information om. Så antingen handlar man HD79** kort idag och njuter av dagens spel eller så sitter du och hoppas på något bättre, som kanske kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Jag skulle säga att "alla" som du säger är en minoritet på detta forum och det med all rätt, dom som förespråkar "vänta på Kepler" är fanboys eller personer som gått på Nvidia planterade rykten på Chiphell. Finns ingen seriös information om Kepler förutom att dom rullar ut sina mellankort först. Prestandakorten finns noll information om. Så antingen handlar man HD79** kort idag och njuter av dagens spel eller så sitter du och hoppas på något bättre, som kanske kommer.

Spot on! Vi har ingen ETA på prestandakorten vilket kan betyda att det kommer efter sommaren om det nu vill sig så. Det kanske är bäst att köpa 7970 nu ändå. Önskar bara de kunde sänka priset på det lite till

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Jag skulle säga att "alla" som du säger är en minoritet på detta forum och det med all rätt, dom som förespråkar "vänta på Kepler" är fanboys eller personer som gått på Nvidia planterade rykten på Chiphell. Finns ingen seriös information om Kepler förutom att dom rullar ut sina mellankort först. Prestandakorten finns noll information om. Så antingen handlar man HD79** kort idag och njuter av dagens spel eller så sitter du och hoppas på något bättre, som kanske kommer.

Okej du har rätt "alla" är att överdriva, men man ser ju att det verkar vara ungefär samma personer med, iaf vad jag har sätt, du och andra kan säkert ha upplevt allt annorlunda men, jaja ingen direkt mening att fortsätta konversationen för jag vet inte direkt vad den skulle handla om o.o

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Har du insider info som du grundar ditt råd på, prestanda, priser och datum?

Lite av fördelar om man väntar har redan nämnts tidigare i tråden.