Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jonas79:

Nätdelen skulle jag satsat på Silverstone strider 1500 watt eller Enermax Platinum 1500 watts , som båda verkar grymt kompetenta saker.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=452477

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1042565

580 drar mycket mer en 7970 så ett 1200w corsair golden klarar 3x 7970 väldigt bra.

jag har 1500w silverstone strider dock fick jag det för 1800kr och inte 3k som det kostar nytt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tac0:

det känns som att folk med " jag ska ha bästa datan bara för att jag kan" människor slösar otroligt mycket pengar i onödan..

speciellt me tanke på att bara EN 7970 räcker för alla spel idag och nått år frammåt :/ jag hade min 4550 i 2 år och då hade min polare redan haft den i 2 år, och jag kan spela Bf3 med den.

you fheeel meeeh?

nu har jag dock EN 6950 och spelar vad som helst idag utan nå problem alls...

conclusion: denna tråd är fyllt med slöseri med pengar

Han har 3 skärmar jag kör tex 5760x1080p och då behöver du mer en 1 kort om du ska spela.

Varför lägger folk pengar på att modda sina bilar när dom redan går sjukt fort?.

Det är exakt samma sak

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tac0:

det känns som att folk med " jag ska ha bästa datan bara för att jag kan" människor slösar otroligt mycket pengar i onödan..

speciellt me tanke på att bara EN 7970 räcker för alla spel idag och nått år frammåt :/ jag hade min 4550 i 2 år och då hade min polare redan haft den i 2 år, och jag kan spela Bf3 med den.

you fheeel meeeh?

nu har jag dock EN 6950 och spelar vad som helst idag utan nå problem alls...

conclusion: denna tråd är fyllt med slöseri med pengar

Pengar är ingen trång sektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nätdelen skulle jag satsat på Silverstone strider 1500 watt eller Enermax Platinum 1500 watts , som båda verkar grymt kompetenta saker.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=452477

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1042565

Det var inte lite, kostar som ett bättre grafikkort!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tac0:

det känns som att folk med " jag ska ha bästa datan bara för att jag kan" människor slösar otroligt mycket pengar i onödan..

speciellt me tanke på att bara EN 7970 räcker för alla spel idag och nått år frammåt :/ jag hade min 4550 i 2 år och då hade min polare redan haft den i 2 år, och jag kan spela Bf3 med den.

you fheeel meeeh?

nu har jag dock EN 6950 och spelar vad som helst idag utan nå problem alls...

conclusion: denna tråd är fyllt med slöseri med pengar

Skärpning. Tänk på forumsreglerna, det där var en onödig post.

Ja, det är mycket pengar men ingalunda slöseri i onödan med tanke på att målet är i superklass, att kunna spela på 7680x1600 upplösning kräver en massiv dator med multigpu lösningar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av tvelander:

580 drar mycket mer en 7970 så ett 1200w corsair golden klarar 3x 7970 väldigt bra.

jag har 1500w silverstone strider dock fick jag det för 1800kr och inte 3k som det kostar nytt.

Nej det skiljer inte mer än 20W
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Permalänk
Skrivet av Bhullen:

Okej, kör på 3 då istället. Tack för snabba svar!

Vad tror du om ett Silverstone Fortress FT02 Funkar extremt bra med många grafikkort med referenskylare på rad

Skrivet av zhrooms:

Mina GTX580 1.5GB i SLI klarar Metro 2033 i 6048x1080 med allt på högsta i kanske 20-30fps
BF3 tuffar på i samma upplösning i kanske 40-50 max

Och det är med Core i7 920 @ 4.0GHz och 6GB DDR3 i 1530MHz

Låt säga att han köper Rampage IV Extreme och en Core i7 3930k med 6 kärnog och klockar upp till 5.0GHz, köper 32GB Minne i 2000MHz

Och på det 3st HD7970 3GB, så ska den nog klara av Metro 2033 och BF3 i 6048x1080 på högsta i 50fps+ dvs flyt

Ett fjärde kort känns extremt onödigt

Cooler Master Cosmos II
ASUS Rampage IV Extreme X79
Intel Core i7 3930k (Klocka till 4.5GHz+)
Corsair H80
Corsair 32GB (1866-2000MHz)
3st Radeon HD 7970 3GB med Aftermarket Kylare (Klocka 10-20%)
2st Corsair Force GT 120GB-240GB SSD's i Raid-0 (1000MB/s Läs/Skriv)
Corsair AX1200W

Det skulle jag rekommendera

Vad du än gör, köp inte 8gb-ram stickor annars ser det väl helt okej ut

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak, men du/ni verkar kunna alldeles för lite för att göra detta till ett bra bygge.

Lite tips är att köra 3-way sli istället, 4-way kommer bli ett helvete på alla punkter.
Använd de 5000 till ett ljudkort eller nåt annat kul som nån annan sa, det gör betydligt mer i spelupplevelse än ett till 7970.
Du måste klocka, i alla fall processorn, annars kommer den flaska, men klocka gärna grafikkorten också, det kommer med ge enormt med prestanda.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

i smell troll.

"eftersom att hans ena 580 gått sönder och kan "bara" sitta på sin Alienware nu"
Låter inte jättetrovärdigt det heller..

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erikom:

"eftersom att hans ena 580 gått sönder och kan "bara" sitta på sin Alienware nu"
Låter inte jättetrovärdigt det heller..

Så bara för att man har mycket pengar är man ett troll? Finns ju faktiskt folk som har råd, tro det eller ej. Trött på folks gnäll och avundsjuka i såna här trådar, är ju bara kul med folk som har råd att köpa datorn vi alla drömmer om?

OnT: PÅ den sinnessjuka upplösningen kommer tre kort att behövas, inget snack om saken. I ett chassi som Cosmos II kommer det förhoppningsvis inte bli för varmt heller, sålänge du fyller ut samtliga fläktplatser med bra fläktar. Räkna inte med något tyst system dock, för låta kommer det. Massor.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Inte för att vara elak, men du/ni verkar kunna alldeles för lite för att göra detta till ett bra bygge.

Lite tips är att köra 3-way sli istället, 4-way kommer bli ett helvete på alla punkter.

Jag undrar ju vem det är som kan lite egentligen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

kul med mäniskor som förverkligar sina drömmar skulle köpt 2st ssd till för extrem raid 0 & va tusan man lever bara en gång köp ett till HD 7970

& snälla lite bilder så man får nått att drömma om

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag det är roligt att kolla i dessa trådar! Personer som har råd att köpa datorer jag drömmer om på nätterna

Får hoppas att du lägger upp bilder på galleriet.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

kul med mäniskor som förverkligar sina drömmar skulle köpt 2st ssd till för extrem raid 0 & va tusan man lever bara en gång köp ett till HD 7970

& snälla lite bilder så man får nått att drömma om

raid0 med ssd´s är fortfarande inte att rekommendera.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Jag undrar ju vem det är som kan lite egentligen.

Jaså vadårå?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

raid0 med ssd´s är fortfarande inte att rekommendera.

nä hä men vafö då då? trim? eller kortare livs längd? har kört mina 3 i raid 0 3år utan problem

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ja, det är mycket pengar men ingalunda slöseri i onödan med tanke på att målet är i superklass, att kunna spela på 7680x1600 upplösning kräver en massiv dator med multigpu lösningar.

Om jag inte har missuppfattat något verkar det som att TS kompis av allt att döma kommer köra på 5760x1200 - vilket i och för sig är en väldigt krävande upplösning det med.

För att tillföra lite till diskussionen då:

Det vore förmodligen i er situation smartare att satsa på någon slags vattenkylning för grafikkorten och processorn (ev. minnen och moderkort, kan dock bli overkill om ni inte ska klocka) - ljudnivån av en H80 på högvarv och tre ljudliga grafikkort skulle jag rent spontant uppskatta till mellan ganska och störande hög.

Om ni nu inte tänker överklocka så kan ju alltid dra ner på fläktarna - och få en redigt tyst men sval dator. Men, sen så kan ni ju helt enkelt beställa hem datorn, och då bestämma er för om den låter outhärdligt mycket och ni behöver ha vattenkylning eller inte. Kanske inte det mest prisvärda alternativet, men det är ju å andra sidan inte datorn heller.

Tänk också på: När du håller på med vattenkylning är det för sakens skull bra att du vet vad du gör, så att du inte förstör något i onödan.

Skrivet av mooseslayer:

nä hä men vafö då då? trim? eller kortare livs längd? har kört mina 3 i raid 0 3år utan problem

Vill minnas att jag har sett tester, där det visar sig att RAID-0 med två SSD:er ger i princip samma prestanda som en SSD, då bara den senare uppsättningen kan ha TRIM aktiverat. Relaterad läsning

Citat tillagt
Permalänk
Skrivet av morxy49:

Jaså vadårå?

kan ha vart för att du sa att det är dumt med 4-way SLI och det är Helt omöljigt med AMD kort, hade det vart nVidia så hade du haft mer rätt, men att säga att dom inte verkar kunna tillräkligt mkt för att göra det till ett bra bygge men sen komma med den tabben själv funkar inte.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av martincool:

varför ens köpa 3 st 7970 när du sitter med ett så pass bra kort som 6970? hade förståt om du hade köpt ett 6970 till men 3 4 way cf 7970 orsakar bara ett stort hål i plånkan med prestada som endå är så overkill för dagens spel att du endå inte får någon som helest nytta av prestandan.

Skulle jag bygga en dator i toppklass men endå vara kostandsmedveten till vad du får ut så skulle jag säga 6950 cf från fyndvarorna på komplett. runt 3600 kr och du får avsevärt mer prestanda än en 7970 och sparar runt 1000 kr

Läs igenom tråden innan du svarar. Ska man lira med 3x30" skärmar med den upplösningen dom ska ha så kommer dessa kort att vara bra att ha. vill man ligga i topklass kostar det..

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

kan ha vart för att du sa att det är dumt med 4-way SLI och det är Helt omöljigt med AMD kort, hade det vart nVidia så hade du haft mer rätt, men att säga att dom inte verkar kunna tillräkligt mkt för att göra det till ett bra bygge men sen komma med den tabben själv funkar inte.

ok, nu ska vi väl inte dra slutsatser om vem som är dum och inte, men du borde inte säga så om någon som gör en så enkel tabbe som att skriva sli istället för crossfire, det är i princip exakt samma sak men med olika märken.

sen om det var någon mer punkt jag hade fel på så ursäktar jag mig...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

nä hä men vafö då då? trim? eller kortare livs längd? har kört mina 3 i raid 0 3år utan problem

Du får prestandaökning med raid0, inget snack om saken. Trim ska fungera . Slutsatser som den nedan får mig att hålla mig borta från raid0 med ssd teknik:

Citat:

Thus, a RAID0 will only be superior to a single SSD at linear operations whereas random-address operations will expose its weakness. That’s why we can’t prefer the RAID0 solution to a single SSD without reservations. On the other hand, most of our lifelike benchmarks do show the RAID0 to be overall faster. In other words, the RAID0 is better on average, especially as it doesn’t involve any investment: the cost per gigabyte is the same for a RAID0 and an SSD of the same capacity.

http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/kigston-hype...

Sen finns det förstås andra tester och slutsatser som berättar om raid0s förträfflighet.

Skrivet av sirnicke:

Vill minnas att jag har sett tester, där det visar sig att RAID-0 med två SSD:er ger i princip samma prestanda som en SSD, då bara den senare uppsättningen kan ha TRIM aktiverat. Relaterad läsning

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Läs igenom tråden innan du svarar. Ska man lira med 3x30" skärmar med den upplösningen dom ska ha så kommer dessa kort att vara bra att ha. vill man ligga i topklass kostar det..

Var får många detta med 3x30 skärmar ifrån? Om inte han har ändrat inlägg så gällde det 3x24 (1920x1200) skärmar inte 3x30 skärmar.
Du kanske själv borde läsa igenom tråden

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Tycker också att 3 verkar som en bättre lösning, då kan man få plats med ett ordentligt ljudkort dessutom. Så säg åt honom att skaffa ett Essense STX och ett par riktigt bra hörlurar för pengarna istället, ökar upplevelsen mer än vad ett fjärde kort kommer göra

Nej, inte ett STX! PCI-Ekonverteringen till PCI försämrar ljudkvaliteten, köp ett ST!

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad, igen*

Kom igen, nog med påhopp angående pengarna och att det finns mer värda lösningar. Ska man köra multiskärmslösningar för spel så kostar det på - det är inget konstigt med det. Kolla signaturerna på vissa som svarat här så ser ni att det inte är så ovanligt med entusiaster i detta segmentet. Visst är det extremt men varför inte?

Skrivet av sirnicke:

Om jag inte har missuppfattat något verkar det som att TS kompis av allt att döma kommer köra på 5760x1200 - vilket i och för sig är en väldigt krävande upplösning det med.

...

Skrivet av Dani05:

Var får många detta med 3x30 skärmar ifrån? Om inte han har ändrat inlägg så gällde det 3x24 (1920x1200) skärmar inte 3x30 skärmar.
...

Korrekt, tror det var mitt inlägg som ledde tråden åt fel håll. Rättat, måste ha läst lite för snabbt. Det finns en användare i tråden som kör Dell 30" i sin signatur men TS åsyftar tre Dell 24" vilket som sagt är rätt krävande det också.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

"eftersom att hans ena 580 gått sönder och kan "bara" sitta på sin Alienware nu"
Låter inte jättetrovärdigt det heller..

här harru proof

även skärmarna om någon inte tror

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du får prestandaökning med raid0, inget snack om saken. Trim ska fungera . Slutsatser som den nedan får mig att hålla mig borta från raid0 med ssd teknik:

http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/kigston-hype...

Sen finns det förstås andra tester och slutsatser som berättar om raid0s förträfflighet.

TRIM fungerar inte med någon slags raid. Dock är hela diskussionen OT, eftersom TS kompis redan har SSD(er).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker ni ska köra på 2stycken iatället och köp gryma fläktar sen som en annan.sa köp ett grymt ljudkort och lurar !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

TRIM fungerar inte med någon slags raid. Dock är hela diskussionen OT, eftersom TS kompis redan har SSD(er).

Skickades från m.sweclockers.com

Jösses, att de inte har fixat trim ännu. Och ja, det är OT men relaterat. Tack för påminnelsen. Det var snällt av dig.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic, men jag gillar verkligen dina skärmar mycket tunnare ram än mina
Du skulle inte kunna länka bakgrundsbilden, den ser grymt snygg ut, och jag har haft min i ett halvår nu typ

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Vill minnas att jag har sett tester, där det visar sig att RAID-0 med två SSD:er ger i princip samma prestanda som en SSD, då bara den senare uppsättningen kan ha TRIM aktiverat. Relaterad läsning

men så du menar alvarligt att EN ssd är lika snabb som två?

här är mina 3 SSD sata 2 I RAID 0 & det skulla jag inte tro att du klarar me EN sata 2 SSD

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |