Amerikansk tv-kanal besöker Foxconn

Permalänk
Medlem

Känns inte som en newsflash att förhållandena i kinesiska/asiatiska fabriker inte är dom bästa.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

http://cw.com.hk/news/foxconn-workers-will-get-16-25-pay-rise...

Enligt denna artikel får arbetarna i vart fall en löneökning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hallon:

Nä du missade helt poängen och drar felaktiga slutsatser ur röven för att du kanske tycker du känner dig duktig då? Nu är det Du som agerar talesman för mig. Något du tidigare påpekade var fel av mig att göra. Hypokrit?

Min poäng är att de flesta faktiskt inte bryr sig. Att jag ens gjorde ett inlägg i det här ämnet motbevisar ju t.ex. ditt första felaktiga påstående om mig. Mitt första inlägg skrev jag för att skapa reaktion. Kanske fanns det en liten poäng med det?

Jag är ingen hycklare då jag inte agerar talesman åt dig. Du säger ju faktiskt att det är glömt inom en vecka. Det är det ju du som säger. Inte jag. Du är din egen talesman.

Att du skriver ett inlägg i tråden bevisar inte något, i någon riktning. Man kan ha alla möjliga skäl till varför man skriver saker. Du kanske bara ville trolla. Du skriver ju själv att det var för att skapa reaktion som du skrev inlägget. Gratis. Du lyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Det är du som genom statistik försker få det till att 18 självmord på tre månader egentligen inte är helt otroligt jättemycket.
Hur många har tagit livet av sig på din arbetsplats de senaste tre månaderna?

Om det jobbade en miljon människor på hans arbetsplats så hade det säkert varit ett flertal.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Svensk artikel om livet på Foxconn.

http://www.dagensarbete.se/home/da/PressTxt.nsf/0/AC4F1B96DF9EB5FCC1257903004921E9/$File/DASEP16_23.pdf

Citat:

Han berättade hur arbetstiden minskat från tolv till elva timmar –
men i gengäld skruvades tempot upp och produktionsmålet steg från
2 300 till 2 700 Ipads per skift.
Lönen höjdes till motsvarande 1 500 kronor i månaden – men höjningen
var lika stor som den subvention av boende och mat som Foxconn
tidigare betalat men som man nu drog in.
Vi satte oss och beställde var sin sån där tunn, läskande Tsingtao-öl.
För ett ögonblick tänkte jag berätta om mobilhysterin hemma, om
ständigt nya modeller, om Iphones som säljer slut och ständigt kommer
i nya modeller. Nu ska alla ha 4:an. Snart kommer 5:an. Vi lever
våra nya liv med att dra fingret över displayer och letar nya funktioner
som om vi inte hittade utan GPS eller stod handfallna utan WiFi och
vi räknar gigabytes hit och megapixlar dit.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Politik - Pengar - Girighet - Oempatiskt beteendet

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Att du inte förstår att det betyder att 18 självmord på bara tre månader i själva verket betyder motsatsen, dvs att det sker färre självmord hos FoxConns anställda än exempelvis Finland i genomsnitt gör att du kanske bör sluta kommentera en nyhet som i huvudsak bygger på en mängd statistiska fakta.

Att du ens jämför självmordsstatistik för att få något och se "bättre" ut är bara rent ut sagt absurt och sjukt! Finns inget positivt med självmord oavsett situation!

Skärp dig!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Åter igen så är jag glad att jag bor i Sverige!

Fan hemskt det här är.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Detta är långt ifrån unikt för Apple.

Permalänk
Avstängd

Apple reagerar på allt snack om förhållandena på sina fabriker.

En läcka visar att iPhone 5 kan komma redan i juni.

Permalänk

Angående vem som har ansvar för att förbättra förhållandena i fabriker som Foxconn's, så ligger ansvaret på samtliga parter. Dels på oss som konsumenter, genom att vi ställer krav på att elektroniken vi använder är tillverkad under för arbetarna mänskliga förhållanden.
Dels på företagen som beställer arbetet, t.ex. Apple, Intel, Gigabyte, Asus osv. då underleverantörerna måste lyssna på dem om de ställer kraven. Det är väl de som har enklast att direkt påverka underleverantören, om de har vissa krav och standarder, så måste underleerantören anpassa sig, annars får de inte jobbet. Om företaget som beställer jobbet har vissa krav och riktlinjer, så blir det inte som någon sade att jobbet går till någon som gör det billigare under sämre förhållanden, eftersom det företaget skall uppfylla samma krav.
Underleveranörerna kan ju skärpa upp sig själva också, men om man börjar i den ändan så finna ju risken att de blir för dyra och tillverkningen flyttas till en billigare leverantör, med sämre arbetsförhållanden.
Kina kan ju även skärpa upp sina arbetsmiljölagar, men sätter man hoppet enbart till dem, så får man nog vänta rätt länge, då det är ett totalitärt system som rent historiskt inte direkt prioriterat detta.
De som har det svårast att påverka är väl arbetarna själva, eftersom de inte får starta fackförbund, strejka eller på annat sätt visa sitt missnöje och om de gör det finns det stor risk att de får kicken och blir ersatta av någon annan stackars sate som behöver mat för dagen till varje pris.

Så rent krasst får man väl säga att konsumenterna och framför allt företagen som beställer jobbet har det största ansvaret för att förbättra arbetsvillkoren, då de har störst chans att få till stånd en förbättring (Visst skull det vara trevligt om Kinas ledning såg till det, men det är mindre troligt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Sätt alla fabriksarbetare på gatan istället så ska vi se hur lång tid det tar innan mer än 18 stycken begår självmord i veckan..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Sätt alla fabriksarbetare på gatan istället så ska vi se hur lång tid det tar innan mer än 18 stycken begår självmord i veckan..

Jo, visst är det bättre att ha ett jobb, än att vara utan. Men det rättfärdigar inte att vi som konsumenter och storföretagen som beställare frisäger oss allt ansvar, det är bara för cyniskt.
Men du kan ju prova på att jobba under de förhållandena under ett år, så får vi se om du vidhåller vid ditt uttalande.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Må så ha varit förr i tiden, men med inflation och "utveckling" så har den slanten gått upp. Kan nämna att jag får 55sek på mitt matkort varje skoldag att köpa för, antar att det är skatten som betalar på något sätt, låter osannolikt att min skola som är "privatägd" skulle finansiera detta.

Det är så fortfarande. Vet inte vad jag får nu men är ganska säker på att den låg under 10 kr på högstadiet. Någon grannkommun hade strax under 20 kr/person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Sätt alla fabriksarbetare på gatan istället så ska vi se hur lång tid det tar innan mer än 18 stycken begår självmord i veckan..

Är det din lösning på problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Jag är ingen hycklare då jag inte agerar talesman åt dig. Du säger ju faktiskt att det är glömt inom en vecka. Det är det ju du som säger. Inte jag. Du är din egen talesman.

Att du skriver ett inlägg i tråden bevisar inte något, i någon riktning. Man kan ha alla möjliga skäl till varför man skriver saker. Du kanske bara ville trolla. Du skriver ju själv att det var för att skapa reaktion som du skrev inlägget. Gratis. Du lyckades.

Jag talade varken för mig eller för dig. Jag talade för allmänheten. Jag försökte poängtera att det är just DET som är problemet, att allmänheten kommer att glömma detta inom en vecka. Du tolkade det som att Jag kommer att glömma det inom en vecka och verka hänga upp dig på att det var mina personliga åsikter. Det skrev jag aldrig. Förstår inte hur du lyckas. Ingen annan verkar ha gjort den tolkningen.

Man kan vilja skapa reaktion av olika anledning. En kan, olikt min, vara att bara trolla. Min anledning var att nära en diskussion om vart problemen egentligen ligger. Jag skrev om västvärldens överkonsumtion av elektronikprylar. Jag ville väcka tankar hos de som kanske sitter o funderar på om de ska köpa t.ex. en ny Galaxy Tab, eller ett nytt grafikkort. Är det nödvändigt?

Jag fick ett svar av någon, som ledde till ytterligare tankar och ett nytt inlägg. Är det kanske inte priserna på produkterna som är problemet? Är det enbart jätteföretagens o deras krav på vinsters fel? Eller är det bara en allmän girighet hos oss människor som är problemet?

Men ditt svar blev nog det mest meningslösa eftersom du avlutade med att frångå ämnet helt och drog ur min tolkning av allmänheten en hel hög med slutsatser om mig. Ytterligare något som ingen annan gjorde. Det hade räckt med de första två raderna i ditt första svar till mig. Resten var ju bara något du drog ur röven av okänd anledning. Men du ville väl se mig hugga tillbaka, och du fick ju som du ville.. Grattis själv.

Permalänk
Medlem

K

Skrivet av Ozzed:

"Bästa pris på Apple iPad 2"....

Blir verkligen jättesugen på att köpa en iPad efter att ha sett dethär

Fan så hemskt... Grejen är ju att ingen skulle acceptera högre priser i utbyte mot att de anställda får bättre löner och bättre villkor. DET är roten till hela problemet.

Jag betalar viserligen gjärna en extra hundring Eller två om jag visste att det ledde till mindre arbetstimmar och bättre förhållanden, lönen tycker jag verkar skälig.

Detta är inte Heller på någpt sätt unikt till apple Eller ens elektronik branchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

K

Jag betalar viserligen gjärna en extra hundring Eller två om jag visste att det ledde till mindre arbetstimmar och bättre förhållanden, lönen tycker jag verkar skälig.

Detta är inte Heller på någpt sätt unikt till apple Eller ens elektronik branchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det är svårt att inte sko sig på någon annans lidande när man lever i västvärlden. Vad vi än gör är det till bekostnad av någon annans levnadsvillkor. Det bästa man kan göra är väl att försöka att inte roffa åt sig allt för mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Att du ens jämför självmordsstatistik för att få något och se "bättre" ut är bara rent ut sagt absurt och sjukt! Finns inget positivt med självmord oavsett situation!

Skärp dig!

Det är positivt att färre tar livet av sig. Tycker du inte det eller skriver du bara så för att irritera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Eftersom detta är på Apples initiativ så förstår jag inte varför du klagar. Ja Apple är först. Inte Dell, Sony, Nintendo, Microsoft, Samsung, Asus eller någon annan.

http://www.engadget.com/2012/02/13/apple-opens-up-inspection-...

Vad jag klagar på? Apple har troligen använt Foxconn ett bra tag, att inte uppmärksamma sådana förhållande som man jobbar under på detta företag när man praktiskt taget håller ställen vid liv är ofattbart. Varför inte göra något åt problemet direkt, det skulle ju inte direkt skapa några ekonomiska problem för Apple?

Skrivet av WrongTarget:

Angående vem som har ansvar för att förbättra förhållandena i fabriker som Foxconn's, så ligger ansvaret på samtliga parter. Dels på oss som konsumenter, genom att vi ställer krav på att elektroniken vi använder är tillverkad under för arbetarna mänskliga förhållanden.
Dels på företagen som beställer arbetet, t.ex. Apple, Intel, Gigabyte, Asus osv. då underleverantörerna måste lyssna på dem om de ställer kraven. Det är väl de som har enklast att direkt påverka underleverantören, om de har vissa krav och standarder, så måste underleerantören anpassa sig, annars får de inte jobbet. Om företaget som beställer jobbet har vissa krav och riktlinjer, så blir det inte som någon sade att jobbet går till någon som gör det billigare under sämre förhållanden, eftersom det företaget skall uppfylla samma krav.
Underleveranörerna kan ju skärpa upp sig själva också, men om man börjar i den ändan så finna ju risken att de blir för dyra och tillverkningen flyttas till en billigare leverantör, med sämre arbetsförhållanden.
Kina kan ju även skärpa upp sina arbetsmiljölagar, men sätter man hoppet enbart till dem, så får man nog vänta rätt länge, då det är ett totalitärt system som rent historiskt inte direkt prioriterat detta.
De som har det svårast att påverka är väl arbetarna själva, eftersom de inte får starta fackförbund, strejka eller på annat sätt visa sitt missnöje och om de gör det finns det stor risk att de får kicken och blir ersatta av någon annan stackars sate som behöver mat för dagen till varje pris.

Så rent krasst får man väl säga att konsumenterna och framför allt företagen som beställer jobbet har det största ansvaret för att förbättra arbetsvillkoren, då de har störst chans att få till stånd en förbättring (Visst skull det vara trevligt om Kinas ledning såg till det, men det är mindre troligt).

Problemet är att det finns ingen konsument som bryr sig om detta och även om man skulle göra det så skulle det innebära extremt mycket jobb för att få reda på hur Kalles arbetsförhållande i fabriken är. Det är troligen knappt så att benställande företag har denna insikt men de kan å andra sidan kräva det om de vill efter som det är de som bidrar till att fabriken kan finnas kvar.

Skrivet av Rawet:

Sätt alla fabriksarbetare på gatan istället så ska vi se hur lång tid det tar innan mer än 18 stycken begår självmord i veckan..

Vilken lösning! Eller, jag vet, varför inte ställa lite krav på tillverkaren? Visst det blir lite dyrare men det lär ju företagen i detta fallet ha råd med och visst kan du tänka dig betala några kronor extra i butiken i värsta fall för att lille Kalle ska få iallafall ett okay arbetsförhållande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Jag tror det är svårt att inte sko sig på någon annans lidande när man lever i västvärlden. Vad vi än gör är det till bekostnad av någon annans levnadsvillkor. Det bästa man kan göra är väl att försöka att inte roffa åt sig allt för mycket.

Men suck att så många har gått på vänstermyten om den västerländska arvssynden.

Om du inte köper Foxconn-produkter så kommer de som blir arbetslösa lida ännu mer än vad de gör nu.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

De skulle ju vara ännu bättre om Apple tillät barnarbetare i fabrikerna. Då hade ju tillverkningen varit ännu billigare, plus att barnen som annars inte kunnat få mat nu får chansen att arbeta till sig ett par slantar. Win-win! No losers.
Men vänta nu här lite...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moreempty:

alla borde veta att om foxconn höjer lönerna måste de höja priset per enthet till apple, som då skulle gå ut och fråga andra leverantörer om inte de ville producera den istället vilket någon säkert skulle tacka ja till och så var alla foxconnare utan jobb vilket borde närma sig 0 dollar i timmen.

det andra företaget måste (för att få uppdraget) konkurrera med pris, och eftersom det företaget vill gå med vinst så kommer det pressa lönerna säkert till liknande nivåer som foxconn har idag.

det ända rätta vore väl att göra en stiftelse eller dyl som heter foxconn employees, där alla som vill(dvs ni som gnäller) kan sätta in 50$ extra för varje apple produkt, där de pengarna sen går rätt och slätt per arbetare och arbetad timme..

frågan är hur många som skulle betala det?
och vad skulle hända om alla betalade, skulle det bildas en överklass bland foxconnarna? bra? dåligt?

Du definierade snyggt problemet där, global kapitalism. Det är det vi måste ta tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om du inte köper Foxconn-produkter så kommer de som blir arbetslösa lida ännu mer än vad de gör nu.

Tror du på det där själv? Västvärldens utnyttjande av billig arbetskraft och ständiga överkonsumtion är det som driver sådanna företag och arbetsförhållanden som dessa. Om vi slutar konsumera så kommer människorna inte att må sämre, men om vi däremot fortsätter att konsumera utan att ställa krav på tillverkare som Foxconn så kommer de att må fortsatt dåligt.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Det är positivt att färre tar livet av sig. Tycker du inte det eller skriver du bara så för att irritera?

Jag skriver för att det är tragiskt att ens jämföra självmord på ett ställe till ett annat bara för att få det och se bättre ut! oavsett vad så är självmord tragiskt och inget jag anser man ska börja jämföra bara för att få ett sketet jävla företag och se ut som några elektronik gudar!

Trams!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Denna värld!

Vi måste accepttera att vi lever i ett kapitalistsamhälle och att det går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt på andra. Företag och försäljningskjedjor tar ut stora vinster varje år pågrund av den stora delen av priset dom får.

Man kan jämnföra det med bönderna och handelskjedjorna (ICA), då bönderna bara får en pytteliten lön för att cheferna ska kunna köpa en ny Ferrari varje år.

Jag har hört någonstans att om elektronik skulle tillverkas i västvärlden skulle priset bli det dubbla. Här har vi mycket högre villkor men det är samma ramsa här att försöka ta ut så mycket vinst som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men suck att så många har gått på vänstermyten om den västerländska arvssynden.

Om du inte köper Foxconn-produkter så kommer de som blir arbetslösa lida ännu mer än vad de gör nu.

Jag vet inte vem du pratar om när du drar dina slutsatser om vem som gått på vad.

Men i alla fall..

Problemet ligger ju inte enbart hos oss konsumenter och Foxconn. Problemet är hela systemet där företag med extrema vinstkrav pressar avtalen med underleverantörer som Foxconn. Foxconn i sin tur vill även de ha stora vinstmarginaler, för de vill expandera. Det är naturligtvis ingen dålig sak, då kan fler få jobb. Men det dåliga är ju dessa extrema krav på vinster och produktion, att arbetare faktiskt blir lidande.

Självklart är det ingen helhetslösning att sluta köpa produkter som kommer från deras fabriker. Lösningen är att ställa krav på företagen som har Foxconn som underleverantör, men då måste man ha en tung röst. Det krävs att politiker engagerar sig, och de gör de bara om en stor del av folket i sin tur börjar ställa krav på dem. Eller om vi vill utesluta politikerna kan vi helt enkelt sluta köpa produkter från dessa företag, och berätta för dem varför. Men då måste vi vara VÄLDIGT många fler.. då blir också samtidigt arbetarna på fabrikerna lidande av annan orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Om vi slutar konsumera så kommer människorna inte att må sämre.

Människorna som jobbade på foxconn och som blev arbetslösa kommer må sämre när de svälter på landsbygden. Men din "lösning" kanske är att ge 1,3 miljarder människor bidrag och höga löner över en natt? Synd bara att det är omöjligt.

Om de var tvungna att livstidsanställa oduglingar och fackpampar som aldrig jobbat i hela sitt liv som i Sverige skulle snabbt andra länder som Vietnam eller Laos ta över all elektroniktillverkning.

Skrivet av Spennis:

men om vi däremot fortsätter att konsumera utan att ställa krav på tillverkare som Foxconn så kommer de att må fortsatt dåligt.

Ändrade du dig? Först var problemet överkonsumtion, nu är problemet helt plötsligt att vi inte ställer krav?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Jag skriver för att det är tragiskt att ens jämföra självmord på ett ställe till ett annat bara för att få det och se bättre ut! oavsett vad så är självmord tragiskt och inget jag anser man ska börja jämföra bara för att få ett sketet jävla företag och se ut som några elektronik gudar!

Trams!

Om du inte sett inslaget eller inte förstår att engelska och därmed inte att självmordsstatistiken är en viktig del för att beskriva levnadsstandard kan jag förstå din inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Människorna som jobbade på foxconn och som blev arbetslösa kommer må sämre när de svälter på landsbygden. Men din "lösning" kanske är att ge 1,3 miljarder människor bidrag och höga löner över en natt? Synd bara att det är omöjligt

Som att alternativet till att jobba på Foxconn är att svälta på landsbygden? Hur kom bidrag in i bilden? Det handlar om rimliga arbetsvillkor och att vi som konsumenter ställer krav på tillverkarna.

Skrivet av mfm:

Ändrade du dig? Först var problemet överkonsumtion, nu är problemet helt plötsligt att vi inte ställer krav?

Svar: Nej. Om du inte ser sambandet mellan överkonsumtion, prispress, billig arbetskraft och dåliga arbetsvillkor så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer, inte i detta forum.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit