Permalänk
Medlem

Projekt: IceCase

******Uppdatering 2: Har, som ni har märkt, stått väldigt still ett bra tag nu och det är för att vi har försökt komma på en lösning. Vi har i princip kommit fram till att skippa chassit då vi helt enkelt inte har tid med det. Det kommer alltså bara bli kylen, som vi ska se om vi kan göra något coolt med när den är klar och om vi har lite tid över då.********

****OBS: Projektet står tyvärr väldigt still nu då vi haft lov, ledig dag och en dag där ingen av oss kunde.

Nu är dessutom skolans verkstad nedstängd med omedelbar verkan eftersom den va farlig, och vi har ingen aning om när den kommer igång igen, de ska göra om helt, köpa nya maskiner etc så lär ta väldigt lång tid, möjligt att vi hinner gå ut trean innan.
Vi får se hur allt detta löser sig helt enkelt och vi ska prata med rektor och mentor snarast.****

Som projektarbete i trean på teknikprogrammet bestämde sig jag och två kompisar för att bygga ett datorchassi, med en fin liten kyl att ha vår älskade cola i!

Målen är en kombination av bra kylning och tystgående, som förmodligen kommer uppnås med en fläktkontroll om vi har råd med det.

Delarna som kommer sitta i när det är klart och ska visas upp blir min dator;
i5 750 @ 3,8 GHz med en NH-U9
5770CF
XMS3 4GB
Newton R2 650w
F3 500GB och WD Green 2TB
Samt en DVD-läsare

Till kylen så köpte vi hem ett 90w peltierelement som kommer drivas på en molex på nätagget.
Den ska isoleras med 25mm frigolit, och vi hoppas på att detta ska räcka bra.

Vi kommer att vara nere i skolans verkstad cirka en gång i veckan och jag kanske smiter ner där någon mer gång då jag inte har så mycket lektioner

Följ med glädje och ställ gärna frågor om ni har några! Tips och idéer är självklart också välkomna

Projekt: IceCase

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Lycka till tror det kan bli ett schysst resultat och vem fan bryr sig om vilken hårdvara man har i. När man bygger chassi så e det bara skillz snygghet som räknas... har Polhem sådana grejer visste inte jag för ni går väll där ifall ni läser teknik?

ska det vara ett micro atx chassi eller ett vanligt atx?

Permalänk
Medlem

Trevligt att se Jan på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Lycka till tror det kan bli ett schysst resultat och vem fan bryr sig om vilken hårdvara man har i. När man bygger chassi så e det bara skillz snygghet som räknas... har Polhem sådana grejer visste inte jag för ni går väll där ifall ni läser teknik?

ska det vara ett micro atx chassi eller ett vanligt atx?

Japp, Polhem är det Rätt välutrustad verkstad med svarv och allt så

Kommer bli atx på det

Skrivet av EuQ:

Trevligt att se Jan på bild

Jamen visst är det, härlig snubbe det där

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

jag tror inte att man ka ndriva ett 90w peltier på en molex(?) rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

jag tror inte att man ka ndriva ett 90w peltier på en molex(?) rätta mig om jag har fel

Går alldeles utmärkt, varför skulle det inte gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heggrik:

Går alldeles utmärkt, varför skulle det inte gå?

har för mig att molex bara levererar 75w, men jag kan ha fel här, försökte leta efter en underbar tråd här angående alla kontakter på ett nätagg men kunde inte hitta den.

Permalänk
Medlem

Det funkar ganska skit att driva ett peltier med PSUn, har själv byggt ett "kylskåp" som fungerade sisådär.. Det viktigaste är isolering eftersom det tar evigheter innan det blir svalt inne. Kylde först elementet med luft, men skippade det eftersom kom ner i 15c nere i skåpet och ~ 19 uppe, där var det stop. Så fixade vatten kylning så blev det bättre men ja, men då kom problemet att radiatorn inte kunde kyla bort all värme, så skåpet gick ner till 7c för att senare stiga till 12c. Vi hade 90W peltier. Men kom ihåg bygg kylen liten och isolera som fan!

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

har för mig att molex bara levererar 75w, men jag kan ha fel här, försökte leta efter en underbar tråd här angående alla kontakter på ett nätagg men kunde inte hitta den.

Skrivet av aptjack:

jag tror inte att man ka ndriva ett 90w peltier på en molex(?) rätta mig om jag har fel

En molex ska kunna leverera hela vägen upp till 13A på 12V har jag för mig, och bara 6A räcker så, ska nog gå utmärkt

Skrivet av Kripp666:

Det funkar ganska skit att driva ett peltier med PSUn, har själv byggt ett "kylskåp" som fungerade sisådär.. Det viktigaste är isolering eftersom det tar evigheter innan det blir svalt inne. Kylde först elementet med luft, men skippade det eftersom kom ner i 15c nere i skåpet och ~ 19 uppe, där var det stop. Så fixade vatten kylning så blev det bättre men ja, men då kom problemet att radiatorn inte kunde kyla bort all värme, så skåpet gick ner till 7c för att senare stiga till 12c. Vi hade 90W peltier. Men kom ihåg bygg kylen liten och isolera som fan!

Vad hade du för fläktar på luften då?
Vårt kylskåp kommer bli 18*7,5*17,5 med 2,5cm isolering. Vi hoppas att det funkar, och annars får vi se vårt projekt som lite misslyckat helt enkelt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

värme

Skoj projekt, skulle vilja ha en med 3 starköl i.. Det stora problemet med peltier element är all värme som bildas 90w plus den värme som flyttas, det kan faktiskt bli kallare om du kör den på 5volt eller använder ett mindre element om du kan får ner den varma sidan i temperatur. Desto mindre skillandstemperatur som blir desto mer kyla blir det. Bäst vore att ha en pulsbreddsmodulerad drivare eller möjligen termostat som anpassar effekten till temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubido:

Skoj projekt, skulle vilja ha en med 3 starköl i.. Det stora problemet med peltier element är all värme som bildas 90w plus den värme som flyttas, det kan faktiskt bli kallare om du kör den på 5volt eller använder ett mindre element om du kan får ner den varma sidan i temperatur. Desto mindre skillandstemperatur som blir desto mer kyla blir det. Bäst vore att ha en pulsbreddsmodulerad drivare eller möjligen termostat som anpassar effekten till temperaturen.

Jo vet, vi ska se om di kan få tag på någon referns grafikkortskylare som vi kan smacka på så luften inte dumpas i chassit heller
Ingen som har en liggandes?
Vårt peltier kommer ju köras på ~72w "bara" eftersom 90w är på 15,2V. Vi får se hur det går. Ljudnivån är inte viktig när vi har igång kylen utan då kan fläkten gärna få blåsa på ordentligt om det behövs.
Vi har också börjat gå i tankarna med någon slags styrning, får se vad vi kommer fram till.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

kul projekt. Ska följas!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Idag testkördes kylen med en colaburk i. Med allting från rumstemperatur tog det ~45 minuter för kylen att komma ner till 8 grader, då var colan 13 grader. Efter ytterligare ~25 minuter var kylen nere i 4 grader och colan nere i 9.

Bra resultat enligt oss! Kommande tid blir det att bygga chassit!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kylen har överlevt en tuff LAN-helg på polhemskolan och vi är nöjda. Vi har dock ändå bestämt oss för att köpa ett kraftigare peltier och se hur det funkar, även försöka bygga en egen festanordning för kylaren så att vi kan få plats med lite kylflänsar.
Så nu har vi beställt hem ett 120w element.

Lägsta vi fick ner kylen i var 0,6 grader vilket va väldigt bra. Detta var dock efter cirka 3 timmar utan någon dricka i alls.
En burk läsk klarade kylen av galant måste vi säga, men så fort det blev mer än 0,5 liter fick den jobba på och tog lite för lång tid på sig enligt oss.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Ska ni ha modekortet inkopplat till kylen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten01:

Ska ni ha modekortet inkopplat till kylen också?

Hur menar du nu?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kyler kylen bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kyler kylen bra?

Jodå det gör den! Dock så blev där en liten designmiss som gjorde att luften från kylningen trängde in i kylen uppe vid toppen. Bara vi satte lite papper där (snabblösning när vi visade upp det) sänktes tempen litegrann ganska snabbt från att ha stått still på 8 grader med 2 burkar i.

När kylen inte var i chassit och jag hade den på skrivbordet med 25 grader i rummet så kom den ner till 8 grader efter 45 minuter och 4 grader efter 1½ timme. Dock utan dricka i.
När jag sedan satte ner 3 burkar läsk tog det ~2 timmar för alla att gå från rumstemp till 10 grader.
Hoppas inte resultaten blev allt för förvirrande
Så vi är nöjda i alla fall!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jodå det gör den! Dock så blev där en liten designmiss som gjorde att luften från kylningen trängde in i kylen uppe vid toppen. Bara vi satte lite papper där (snabblösning när vi visade upp det) sänktes tempen litegrann ganska snabbt från att ha stått still på 8 grader med 2 burkar i.

När kylen inte var i chassit och jag hade den på skrivbordet med 25 grader i rummet så kom den ner till 8 grader efter 45 minuter och 4 grader efter 1½ timme. Dock utan dricka i.
När jag sedan satte ner 3 burkar läsk tog det ~2 timmar för alla att gå från rumstemp till 10 grader.
Hoppas inte resultaten blev allt för förvirrande
Så vi är nöjda i alla fall!

Låter helt som ett helt ok resultat alltså.

Permalänk
Medlem

Älskar frost effekten du fick på texten, riktigt läckert!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Kan inte påstå att den blev superläcker men ah, alla har olika smak

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Bra jobbat!

Kan inte påstå att den blev superläcker men ah, alla har olika smak

Haha, nä, inte direkt.
Planen var att bygga det snyggt i aluminium, men precis när vårt projektarbete skulle börja så blev verkstan nerstängd p.g.a. säkerhetsrisker... Så i princip hade vi inte mycket mer verktyg än vanliga sågar och borrmaskin till vårt förfogande. När vi insåg att det ändå inte skulle bli bra så la vi fokuset helt på kylen istället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Härlig organisk känsla med trächassi. Coolers!