Apples börsvärde på ny rekordnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Ja om man lyckas med Apple's affärsidé så kan vilket företag som helst bli jätte stort.....

Med "Apple's affärsidè" menar jag: Sälja produkter jätte dyrt jämfört med andra (fast med samma specs).... Det är allt.... Jo visst, jag erkänner att de har bra ideèr, men de går så här bra enbart på grund av att det finns så många "brainless" i denna världen som inte bryr som något annat än att det är Apple, och Apple är "coolt"......

Som ni kanske förstod, så är jag inte något stort fan av Apple.... Men jag hade inte hatat dem så mycket om de bara inte hade "spelat" så fult.... Jag är inget Android (Google) fan heller, så skriv inte det.....

Jag lägger till samma sak som många andra har skrivit också.... Detta är en bubbla som kommer spräckas snart.....

Skulle nog uppskatta namnet "Apple" står för 80-90% av deras försäljningen och resten för själva produkten.

Och Microsoft tvärtom

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Ja om man lyckas med Apple's affärsidé så kan vilket företag som helst bli jätte stort.....

Med "Apple's affärsidè" menar jag: Sälja produkter jätte dyrt jämfört med andra (fast med samma specs).... Det är allt.... Jo visst, jag erkänner att de har bra ideèr, men de går så här bra enbart på grund av att det finns så många "brainless" i denna världen som inte bryr som något annat än att det är Apple, och Apple är "coolt"......

Som ni kanske förstod, så är jag inte något stort fan av Apple.... Men jag hade inte hatat dem så mycket om de bara inte hade "spelat" så fult.... Jag är inget Android (Google) fan heller, så skriv inte det.....

Jag lägger till samma sak som många andra har skrivit också.... Detta är en bubbla som kommer spräckas snart.....

Så hela film och musik industrin som har använt Mac/OS X i alla dessa år, för att vi ska kunna se en film/lyssna på musik. Är totalt "brainless" ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

När vi (cheferna) bestämda att man skulle införa mac på min arbetsplats, så var ett av argumenten att Apple som företag är så högt värderat, och att de gör så stor vinst. Därför skall vi också börja köpa deras produkter. Är det någon som ser något problem med det argumentet ?

Min fråga skulle snarare var vem fan ert företag har anställt som IT-ansvarig om han inte kan motivera sina inköp bättre..... Jag skulle gärna vilja se hur er upphandling gick till.

Permalänk

Det är väl klart att deras värde inte kommer stiga i all evighet, det behöver väl inte nödvändigtvis bli ett lavinartat ras men värdet lär med största sannolikhet sjunka.

En väldigt viktig anledning till att apple går så bra som dom gör är ju att det är trendigt med appleprodukter.
Jag säger inte att dom inte kommer användas även när trenden är förbi, dom användes ju innan också, men så länge dom inte gör mer än att i stort sett sätta befintlig teknik i snyggare plast/metall burkar än andra så lär dom väl på sikt tappa mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Politiken påverkar ekonomin och vice versa. Dessutom så är det ju inte bra för ekonomin om en dyr aktie som Apples plötsligt rasar. Det lär skapa oro på börsen med en massa otrevliga följdeffekter.

Problemet är inte om Apples aktie sjunker utan snarare intäkter går ner och de måste entlediga människor från deras tjänster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Politiken påverkar ekonomin och vice versa. Dessutom så är det ju inte bra för ekonomin om en dyr aktie som Apples plötsligt rasar. Det lär skapa oro på börsen med en massa otrevliga följdeffekter.

Du kommer med mycket generella uttalanden om politik som är svåra att bemöta då de saknar substans och distinktion. Utveckla gärna dina argument om varför det är dåligt med höga börsnoteringar.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av Rjinswand:

Det är väl klart att deras värde inte kommer stiga i all evighet, det behöver väl inte nödvändigtvis bli ett lavinartat ras men värdet lär med största sannolikhet sjunka.

En väldigt viktig anledning till att apple går så bra som dom gör är ju att det är trendigt med appleprodukter.
Jag säger inte att dom inte kommer användas även när trenden är förbi, dom användes ju innan också, men så länge dom inte gör mer än att i stort sett sätta befintlig teknik i snyggare plast/metall burkar än andra så lär dom väl på sikt tappa mark.

Jag håller med dig, tror att dom kommer leva på tidigare innovationer ett tag till framöver men den kommer gå neråt på sikt... med start om 2 - 3 år eller så. Dom andra bolagen kommer inse att det kan löna sig att betala några stycken designers som utvecklar ett snyggt skal runt produkten, dom har ju blankt skitit i design innan.

Permalänk

Ja apple nördarna blir fler och fler, men snart så kmr den nog att falla rätt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

Ja apple nördarna blir fler och fler, men snart så kmr den nog att falla rätt hårt.

De blir fler och fler och ändå kommer de falla hårt? Vad bygger du ditt påstående på? Det enda som idag skulle kunna få Apple att falla vore en total recession i USA eller en naturkatastrof i likhet med tsunamin i Japan 2011 som effektivt stoppat komponenttillverkarna.

Permalänk
Medlem

Google kommer skæra ner kurvan rejælt, vænta och se.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

När det gäller Apple!
Så kommer bubblan bli en ballong, och ballongen kommer att bli en fotboll, och fotbollen kommer att bli en stålkulla.....etc......etc!

Glöm att den kommer att spricka. Den ballongen som kommer att tappa mark heter Microsoft.

Det är svårt att överhuvudtaget jämföra dessa företag eftersom ingendera klarar att verkligen konkurrera på marknader där den andre är som starkast. På Microsofts stora marknad har Apple knappt några ersättningsprodukter att tala om. Det största skillnaden är egentligen att Apple just nu dominerar en relativt ny marknad där produkten är under fortsatt snabb utveckling, medan Microsoft håller tag om en ganska trögt förändrande marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är svårt att överhuvudtaget jämföra dessa företag eftersom ingendera klarar att verkligen konkurrera på marknader där den andre är som starkast. På Microsofts stora marknad har Apple knappt några ersättningsprodukter att tala om. Det största skillnaden är egentligen att Apple just nu dominerar en relativt ny marknad där produkten är under fortsatt snabb utveckling, medan Microsoft håller tag om en ganska trögt förändrande marknad.

Skulle vilja se Apple ge sig på en spelkonsol (kombinerad med Apple TV)... Även om Pippin inte var något lyckad så tror jag att de med nuvarande medarbetare hade haft en ganska bra chans att lyckas. Succéerna med spel på iOS-enheterna är ju ett klart bevis på att de skulle kunna få med sig utvecklare.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker detta är...oroväckande?

2012

2017

2022

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Bubblan kommer troligtvis inte att spricka. Den dagen Apple hamnar i underläge så kommer de bara att byta taktik. De har många ess i rockärmen. Några som jag gissar på:

*Sänka priset på hårdvara, höja priset på mjukvara successivt. Tänk er att kunna köpa en äkta Iphone för 1000 kr.
*Göra en superprodukt (utan glasskärm, extremt stryktålig, överdriven garantitid). Minskar intäckterna på hårdvara då den håller längre, vilket får kompenseras mot högre marginaler på mjukvara.
*Byta bransch helt och hållet. De har kompetensen och kapitalet att kunna starta i princip vilken verksamhet som helst inom teknik.

Någon som kan komma på fler?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Skulle vilja se Apple ge sig på en spelkonsol (kombinerad med Apple TV)... Även om Pippin inte var något lyckad så tror jag att de med nuvarande medarbetare hade haft en ganska bra chans att lyckas. Succéerna med spel på iOS-enheterna är ju ett klart bevis på att de skulle kunna få med sig utvecklare.

Dom har ju redan börjat med en "konsol", iOS enhet + Apple TV som du säger, så kan man använda sin iOS enhet som kontroll för att spela spel på TV:n redan idag. Hur poppis det är vet jag dock inte.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det undrar jag med mest av nyfikenhet.

Jag skulle dock inte satsa på apple aktier idag... man önskar ju att man investerade en miljon eller två för 10 år sedan, men jag tror nog att apple är på sin topp nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Dom har ju redan börjat med en "konsol", iOS enhet + Apple TV som du säger, så kan man använda sin iOS enhet som kontroll för att spela spel på TV:n redan idag. Hur poppis det är vet jag dock inte.

Var hemma hos en polare som körde det där bildspelet (som jag aldrig kommer ihåg namnet på) via iPad till TV.. Så visst måste det finnas någon. Skulle dock vilja se en dedikerad konsol med kraftigare hårdvara ala PS3...

Permalänk
Skrivet av mcznarf:

Politiken påverkar ekonomin och vice versa.

Tyvärr är det så. Därför vi har så himla mycket problem. Vi hade aldrig haft dom här problemen om inte politikerna hade blandat sig i.

Skrivet av mcznarf:

Dessutom så är det ju inte bra för ekonomin om en dyr aktie som Apples plötsligt rasar. Det lär skapa oro på börsen med en massa otrevliga följdeffekter.

Ser du detta som ett problem?

Permalänk
Skrivet av Kadjoopplo:

Ser du detta som ett problem?

Vi har precis sett effekten av kraftiga börsfall och aktievärden som pendlar upp och ner som en jojjo, Sveriges påverkan var väl begränsad men om du läst någon dagstidning någon dag sen 2008 så bör du ha sett vad kraftiga fall på börsen kan leda till... titta på alla investeringar som nu är frysta, dom halvbyggda städerna i Irland, Spaniens arbetslöshet, skicket på euron.... osv osv osv...

Tror att dom flesta människor som är för en stabil tillväxt och växande arbetsmarknad skulle se snabba fall på börsen som problematiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Var hemma hos en polare som körde det där bildspelet (som jag aldrig kommer ihåg namnet på) via iPad till TV.. Så visst måste det finnas någon. Skulle dock vilja se en dedikerad konsol med kraftigare hårdvara ala PS3...

På konsol sidan är det inte direkt konsolen som gör det intressant snarare spelen och där har Apple problem eftersom de bjuder inte något annat företag något av deras. Så i så fall måste de göra spelen själva vilket inte kommer gå.

Samma sak med iOS, Mac OS, det finns bara på deras egna produkter inget annat.

Permalänk
Skrivet av ubbelarsson:

Vi har precis sett effekten av kraftiga börsfall och aktievärden som pendlar upp och ner som en jojjo, Sveriges påverkan var väl begränsad men om du läst någon dagstidning någon dag sen 2008 så bör du ha sett vad kraftiga fall på börsen kan leda till... titta på alla investeringar som nu är frysta, dom halvbyggda städerna i Irland, Spaniens arbetslöshet, skicket på euron.... osv osv osv...

Tror att dom flesta människor som är för en stabil tillväxt och växande arbetsmarknad skulle se snabba fall på börsen som problematiska.

Jag är en trader. Jag handlar allt möjligt, aktier, råvaror, valutor, har gjort det sen 2009

Både du och jag vet att politik inte ska blanda sig i marknaden. Vi hade aldrig haft dessa problemen om så fallet hade varit. Men likt förbaskat ska dom blanda sig i och göra det värre.

Länder, företag som sköter sig ska premieras. Euron ska handlas mycket lägre än vad det gör i dag men eftersom det skjuts in lånade pengar i systemet så hålls den uppe. Du tycker det är rimligt?

Skrivet av ubbelarsson:

Tror att dom flesta människor som är för en stabil tillväxt och växande arbetsmarknad skulle se snabba fall på börsen som problematiska.

Det kan nog jag skriva under på att alla normalbegåvade människor tycker. Men problemet ligger i att vi räddar länder, företag som inte ska räddas. Dom som sköter sig ska premieras dom som inte sköter sig ska straffas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

På vilket sätt är OSX för enkelt och för automatiserat? Eftersom att du inte fattar ett dyft är då antagligen väldigt korkad eller mer troligt så har du inte använt det i längre än 10 minuter. Varför gör du då uttalanden som är helt felaktiga?

Två av mina kompisar som köpte Mac fick ett tillsynes enkelt problem i mjukvaran som lätt skulle gått att fixa, om det hade varit Windows, nu fick dem snällt be Apple fixa det, men först skulle dem betala avgift och fraktkostnad. En av dessa fick senare problem med att en RAM sticka satt fel, lätt att fixa om det hade varit ett windows baserat system, Apple ville ha pengar för detta.

Jag använder Mac ofta, då jag jobbar med musik, ljudtekniker osv. men fanns logic till Windows skulle jag byta på ett ögonblick. För Mac är bara bättre på ljudfronten för att Logic finns bara till detta OS.

Permalänk
Skrivet av Kadjoopplo:

Jag är en trader. Jag handlar allt möjligt, aktier, råvaror, valutor, har gjort det sen 2009

Både du och jag vet att politik inte ska blanda sig i marknaden. Vi hade aldrig haft dessa problemen om så fallet hade varit. Men likt förbaskat ska dom blanda sig i och göra det värre.

Länder, företag som sköter sig ska premieras. Euron ska handlas mycket lägre än vad det gör i dag men eftersom det skjuts in lånade pengar i systemet så hålls den uppe. Du tycker det är rimligt?

Exakt! Bailouts hit å dit, let them fail ffs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

På konsol sidan är det inte direkt konsolen som gör det intressant snarare spelen och där har Apple problem eftersom de bjuder inte något annat företag något av deras. Så i så fall måste de göra spelen själva vilket inte kommer gå.

Samma sak med iOS, Mac OS, det finns bara på deras egna produkter inget annat.

Som jag skrev ovan; Succéerna med spel på iOS-enheterna är ju ett klart bevis på att de skulle kunna få med sig utvecklare. Kan de få med sig företag som Firemint (Real Racing), EA (Need for Speed m.m.), Gameloft (N.O.V.A, Dungeon Hunter m.m.), Epic Games (Infinity Blade) etc på att utveckla mer avancerade varianter av nuvarande utbud så skulle det förmodligen gå ganska bra.. Speciellt om de lyckas prissätta sig under konkurrenterna med hårdvaran och mjukvaran, samt dessutom knyta upp konsolen mot iOS eco-systemet så hade de haft en mycket konkurrenskraftig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Två av mina kompisar som köpte Mac fick ett tillsynes enkelt problem i mjukvaran som lätt skulle gått att fixa, om det hade varit Windows, nu fick dem snällt be Apple fixa det, men först skulle dem betala avgift och fraktkostnad. En av dessa fick senare problem med att en RAM sticka satt fel, lätt att fixa om det hade varit ett windows baserat system, Apple ville ha pengar för detta.

Jag använder Mac ofta, då jag jobbar med musik, ljudtekniker osv. men fanns logic till Windows skulle jag byta på ett ögonblick. För Mac är bara bättre på ljudfronten för att Logic finns bara till detta OS.

Och vilket problem var det i mjukvaran? Och varför skulle de betala avgifter och fraktkostnad för detta? På vilket sätt skulle det vara ett problem med att en byta RAM på Mac-datorer? Det står t o m i manualerna(s.44-45) hur du går till väga (vänd datorn upp och ner och skruva loss 10 skruvar) och om inget annat så har du fabriksgaranti samt möjlighet att köpa till extra garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjinswand:

Det är väl klart att deras värde inte kommer stiga i all evighet, det behöver väl inte nödvändigtvis bli ett lavinartat ras men värdet lär med största sannolikhet sjunka.

En väldigt viktig anledning till att apple går så bra som dom gör är ju att det är trendigt med appleprodukter.
Jag säger inte att dom inte kommer användas även när trenden är förbi, dom användes ju innan också, men så länge dom inte gör mer än att i stort sett sätta befintlig teknik i snyggare plast/metall burkar än andra så lär dom väl på sikt tappa mark.

Du verkar tappa den viktigaste anledningen till varför så många använder Apples produkter!! Och det är inte för dom "sätter befintlig teknik i snyggare plast/metall burkar än andra" utan för att det funkar så bra med deras mjukvara!!

Och jag själv har inte heller någon som helst svårigheter att blanda teknik, jag kör med Windows, Linux, OS X. Och det finns faktiskt en styrka hos var o en som den andra fattas! Kolla på Sweclockers Staff! Dom har alla en Mac på skrivbordet!! Att vara en hatare till teknik, vem drabbar det? Ja inte är det någon annan, utan dig själv!

Så, du har helt fel i din skrift! Det är inte för att Apple "sätter befintlig teknik i snyggare plast/metall burkar än andra" utan för att dom trivs med en sak D V S O S!

(vill tillägga att jag inte är en fanboi av varken det ena eller andra märket, för jag anser att det är bra dumt att inte blanda bra teknik)

Skrivet av 92_slayer:

Ja apple nördarna blir fler och fler, men snart så kmr den nog att falla rätt hårt.

Fattar inte ditt sätt att tänka. Dom blir fler, men kommer att falla hårt? Hur tänkte du då!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Två av mina kompisar som köpte Mac fick ett tillsynes enkelt problem i mjukvaran som lätt skulle gått att fixa, om det hade varit Windows, nu fick dem snällt be Apple fixa det, men först skulle dem betala avgift och fraktkostnad. En av dessa fick senare problem med att en RAM sticka satt fel, lätt att fixa om det hade varit ett windows baserat system, Apple ville ha pengar för detta.

Kom igen... Ett enkelt problem i mjukvaran? Vagare beskrivning får man leta efter. Hade garanterat gått att fixa hemma med lite kunskap. Det är ju inte så att Apple sitter med ett masterlösenord och kan ändra grejer som du inte kan göra själv i operativsystemet utan att behöva koda om det.

Låter väldigt orimligt att du kan fixa en lös ramsticka i Windows.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Du verkar tappa den viktigaste anledningen till varför så många använder Apples produkter!! Och det är inte för dom "sätter befintlig teknik i snyggare plast/metall burkar än andra" utan för att det funkar så bra med deras mjukvara!!

Och jag själv har inte heller någon som helst svårigheter att blanda teknik, jag kör med Windows, Linux, OS X. Och det finns faktiskt en styrka hos var o en som den andra fattas! Kolla på Sweclockers Staff! Dom har alla en Mac på skrivbordet!! Att vara en hatare till teknik, vem drabbar det? Ja inte är det någon annan, utan dig själv!

Så, du har helt fel i din skrift! Det är inte för att Apple "sätter befintlig teknik i snyggare plast/metall burkar än andra" utan för att dom trivs med en sak D V S O S!

(vill tillägga att jag inte är en fanboi av varken det ena eller andra märket, för jag anser att det är bra dumt att inte blanda bra teknik)

Precis. Det bara funkar som dom säger. Sen att dom även har en tilltalande design hjälper väldigt mycket. Jag äger ingen Apple produkt för det finns inget som fyller mitt behov, det är dyrt, man känner sig inlåst för man är inlåst? I allafall med Ipoden. Hela mitt bibliotek av musik filer är i FLAC. Ska jag då hålla på och ändra och dona när jag köper en Ipod för att kunna spela FLAC? Nej tack då köper jag en annan "ipod" som kan spela min FLAC filer direkt.

Sen finner jag en sak väldigt roligt, och det är när folk säger att det är ner dummat/nerdummat (fail svenska, jag vet)... Det är bara för människor som inte förstår sig på datorer.

Ska det inte vara enkelt att använda sin dator? Det är väl det som är grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Två av mina kompisar som köpte Mac fick ett tillsynes enkelt problem i mjukvaran som lätt skulle gått att fixa, om det hade varit Windows, nu fick dem snällt be Apple fixa det, men först skulle dem betala avgift och fraktkostnad. En av dessa fick senare problem med att en RAM sticka satt fel, lätt att fixa om det hade varit ett windows baserat system, Apple ville ha pengar för detta.

Jag använder Mac ofta, då jag jobbar med musik, ljudtekniker osv. men fanns logic till Windows skulle jag byta på ett ögonblick. För Mac är bara bättre på ljudfronten för att Logic finns bara till detta OS.

Nog mer din kompis som var dum att gå in i en butik o fråga, klart som f*n att dom löser det så, alla vill vill göra pengar idag!!

Du vet man kan byta Ram-minne själv på en Mac med! Man behöver inte gå in i butik för det!

Så din kompis kunde hanterat det problemet som vilket datorhårdvaroproblem som helst. Men "Nu-var-det-ju-en-Mac" och han trodde väl inte att man fick! (lite ironi)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]