[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Med risk att nu fråga nåt som redan finns skrivet här på forumet (men som jag inte lyckats hitta)

OCZ Agility 3, är det något att ha?
Priset har ju droppat som riktigt bra på dem senaste tiden så nu finns dem ju under 1000 lappen vilket alltid är trevligt men presterar dem bra (inser att dem inte är bäst men hur stor skillnad i % mot dem värre modellerna)? Tappar dem prestanda med tiden? Gillar inte den tanken! Tidigare var de som vissa hade problem med lite buggar läste jag men verkar som de är fixat?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk

Gick bara fint att clona och installera ssd:n. Datorn körde redan AHCI så det behövde jag inte ändra. Intels program var enkelt och tydligt.

Tyckte jag hade en tyst dator tidigare. Men jösses så tyst den blev med SSD. Allt går mjukare och snabbare och riktigt skönt att slippa de små vibrationerna och ljuden som HDD kan ge ifrån sig. Helt klart värt pengarna. Nu skulle man bara bytt datorn så man fick full HD skärm. Men kanske bäst man väntar och ser om det kommer några nya modeller med Ivy Bridge och W8.

Tack återigen Waxinator.

Edit.
Ropade visst hej för tidigt. Körde lite tester och optimeringar med Intels Toolbox.
När jag körde Full Diagnostic Scan så får jag följande meddelande.
"Error: Data mismatch detected. Contact your reseller or local intel representative for assistance"

Antar det bara är att ringa butiken imorgon och fråga vad man ska göra.

Permalänk
Medlem

Hej alla glada Sweclockers-medelammar!

Jag har funderat på att köpa en SSD-hårddisk. Jag har läst den första sidan av denna tråd och fått ett hum om vad jag bör tänka på innan eventuellt köp, men jag känner att jag gärna vill ha er hjälp med att hitta den bästa SSD:n för mina ändamål.

Så det jag vill använda min SSD till är att lagra mitt windows 7 operativsystem tillsammans med alla dess uppdateringar, alla andra nödvändiga program tillsammans med deras respektive uppdateringar (som t.ex. mitt Telia Säker Surf-antivirus program, samt de spel jag spelar mest, som Battlefield 3, GTA IV, Civilization V osv.

Jag har förstått att olika SSD är olika bra för olika ändamål. Vilken SSD borde vara bäst för mina ändamål? Räcker förresten t.ex. en 128 GB SSD för att installera ett windows 7 OS på? Min nuvarande HDD-hårddisk t.ex., som ju ligger på 1TB, reduceras till ca 850 GB efter att alla nödvändiga program är installerade på den, d.v.s. windows 7 OS med dess säkerhetsuppdateringar och Telia Säker Surf med dess säkerhetsuppdateringar.

Tack på förhand!

/ seriegubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Ditt moderkortet stöder max SATA II (3GB/s 250MB/s) så en SSD med SATA III (6GB/s 500MB/s) kan inte utnyttjas maximalt i alla lägen. I praktiken är de höga siffrorna i reklamen svåra att uppnå i vanligt arbete så 250GB/s blir ändå så mycket bättre än en hårddisks 80MB/s. Även SSD's omedelbarhet att hitta filerna gör att allt löper mycket snabbare. Oavsett ditt moderkort så är det SATA III som gäller eftersom det fungerar både på nuvarande och framtida moderkort.

Tack för responsen! Har lite frågor här angående ssd:n... Hur tar jag bort windows från min gamla hdd? Och behöver man några drivrutiner? Och är det bra att köpa begagnat eftersom det är det jag tänker göra nu (intel 120 gb 320 serien, vissa fick man väl inte formatera om btw)?

Permalänk
Skrivet av Felidae:

Så det jag vill använda min SSD till är att lagra mitt windows 7 operativsystem tillsammans med alla dess uppdateringar, alla andra nödvändiga program tillsammans med deras respektive uppdateringar (som t.ex. mitt Telia Säker Surf-antivirus program, samt de spel jag spelar mest, som Battlefield 3, GTA IV, Civilization V osv.

Jag har förstått att olika SSD är olika bra för olika ändamål. Vilken SSD borde vara bäst för mina ändamål? Räcker förresten t.ex. en 128 GB SSD för att installera ett windows 7 OS på? Min nuvarande HDD-hårddisk t.ex., som ju ligger på 1TB, reduceras till ca 850 GB efter att alla nödvändiga program är installerade på den, d.v.s. windows 7 OS med dess säkerhetsuppdateringar och Telia Säker Surf med dess säkerhetsuppdateringar.

Så gott som alla använder sin SSD för att köra OS:et därifrån, det är ju då man upplever den största skillnaden mot vanliga HDD. Angående om 128 GB räcker för Windows 7 och lite spel så är svaret ja. Med viss tvekan dock. Windows växer med tiden, och det kommer nya spel som du vill få plats med på SSD:n men efter ett par spel så finns det inte så mycket plats kvar.

Jag har Win7 och 5 spel på SSD:n och ca 15 GB ledigt. Om jag skulle köpa SSD idag skulle jag välja en 240/256 GB men det beror ju på vad man har för ekonomi också.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Eddeboy:

Tack för responsen! Har lite frågor här angående ssd:n... Hur tar jag bort windows från min gamla hdd? Och behöver man några drivrutiner? Och är det bra att köpa begagnat eftersom det är det jag tänker göra nu (intel 120 gb 320 serien, vissa fick man väl inte formatera om btw)?

Drivrutiner finns i Windows men i vissa fall får man bättre prestanda om man installerar Intel Rapid Storage Technology, drivrutiner från Intel. Det kan man göra i efterhand.

Hur man tar bort Windows. Enklast är att formatera hårddisken, annars räcker det väl med att radera Windows-katalogen och resterande filer du inte behöver längre.

Begagnat funkar väl så länge man inte köper för gammal SSD. Kan ju vara svårt att veta hur använd den är iof men det ska nog inte vara några problem i normalfallet. En SSD håller inte lika länge som en HDD, men 5 år ska inte vara några problem. Antagligen några år till på det vid normal användning.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Så gott som alla använder sin SSD för att köra OS:et därifrån, det är ju då man upplever den största skillnaden mot vanliga HDD. Angående om 128 GB räcker för Windows 7 och lite spel så är svaret ja. Med viss tvekan dock. Windows växer med tiden, och det kommer nya spel som du vill få plats med på SSD:n men efter ett par spel så finns det inte så mycket plats kvar.

Jag har Win7 och 5 spel på SSD:n och ca 15 GB ledigt. Om jag skulle köpa SSD idag skulle jag välja en 240/256 GB men det beror ju på vad man har för ekonomi också.

Men skulle det inte gå att helt enkelt ta och köpa en till 128 GB SSD när den ena blir full? Eller är det en sämre lösning att ha två st. SSD-hårddiskar istället för en?

Jag tittade förresten på den populäraste SSD:n på prisjakt, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936, och undrar om det behövs fler tillbehör för att montera den i min stationära dator? Min HDD är ju trots allt 3,5". Kanske behövs det någon slags monterings-släde eller liknande?

Tack för ditt svar hursomhelst!

Mvh / seriegubben

Permalänk
Skrivet av Felidae:

Jag tittade förresten på den populäraste SSD:n på prisjakt, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936, och undrar om det behövs fler tillbehör för att montera den i min stationära dator? Min HDD är ju trots allt 3,5". Kanske behövs det någon slags monterings-släde eller liknande?

Det ser ut att följa med en 2,5" -> 3,5"-adapter med den Samsung-SSD:n, om det är vanligt att det följer med en sådan till SSD:er vet jag dock inte. Min Intel 510 Series 120 GB kom också med en sådan adapter dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det ser ut att följa med en 2,5" -> 3,5"-adapter med den Samsung-SSD:n, om det är vanligt att det följer med en sådan till SSD:er vet jag dock inte. Min Intel 510 Series 120 GB kom också med en sådan adapter dock.

På så sätt. Jag tar väl bara och frågar människorna bakom kassan innan mitt köp om en sådan adapter, och ser till att en följer med till hushållet i vilket fall som helst. Nu återstår bara frågan om det är mindre optimalt eller inte att köra 2 st. SSD-hårddiskar samtidigt, om man efter att ha kört runt med en 128 GB SSD-hårddisk ett tag skulle känna att det behövs 128 GB till?

Tack för ditt svar iaf!

Mvh / seriegubben

Permalänk
Skrivet av seriegubben:

.. Nu återstår bara frågan om det är mindre optimalt eller inte att köra 2 st. SSD-hårddiskar samtidigt, om man efter att ha kört runt med en 128 GB SSD-hårddisk ett tag skulle känna att det behövs 128 GB till?

Det optimala är att få en snabb systemdisk så därför placerar man Windows på en SSD. Om du har mycket extra data som du sällan använder så är det bättre att du placerar detta på en extra hårddisk som är både större och billigare /gigabit.

Om första SSD'n blir fylld så kan du inte enkelt utöka med ytterligare en SSD. För att klistra samman två SSD så gäller i så fall RAID0 vilket är lite omständligt men är genomförbart. Annars vet du redan hur mycket du använder och vill ha kvar på din nuvarande systemdisk. Skaffa en enda SSD som räcker till för detta. En SSD med dubbel mängd minne är snabbare än den mindre eftersom den internt kan fördela åtkomsten via flera trådar/kanaler.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hej, jag hade tänkt att köpa en SSD på 60GB. Ska bara ha windows på disken. Har ni något bra tips på vilken jag ska köpa?

Jag har hittat 2st som jag tror ska vara bra.

Corsair SSD Force 3 Series 60GB
Samsung SSD Desktop 830-Series 64GB

Moderkkort: Asus E35M1-I DELUXE mITX

Permalänk
Skrivet av jaegevall:

Hej, jag hade tänkt att köpa en SSD på 60GB. Ska bara ha windows på disken. Har ni något bra tips på vilken jag ska köpa?

Jag har hittat 2st som jag tror ska vara bra.

Corsair SSD Force 3 Series 60GB
Samsung SSD Desktop 830-Series 64GB

Moderkkort: Asus E35M1-I DELUXE mITX

Jag hade valt Samsung av den anledningen att jag har väldigt goda erfarenheter av Samsungs produkter och har lite halvdåliga erfarenheter av Corsairs produkter.

Permalänk
Medlem

Hjälp!

Installerade Windows 7 på min SSD i morse och allting var frid och fröjd. Åker iväg för att träna och när jag kommer hem står det på min skärm att jag ska sätta in rätt "boot-enhet". Startar om datorn och får samma meddelande. Startar om igen och går nu in i BIOS. Min SSD syns inte längre i BIOS. Har letat som en galning på internet men hittar ingenting som egentligen skulle kunna hjälpa mig. Den gröna lampan på min SSD lyser fortfarande. Förslag?

Datorkonfiguration:
AMD Phenom II X4 965 BE
4 GB ramminne
Gigabyte HD6950 2 GB
Asus M4A88TD-V
60 GB OCZ Vertex 2
2 TB Seagate Barracuda

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

... Min SSD syns inte längre i BIOS. Har letat som en galning på internet men hittar ingenting som egentligen skulle kunna hjälpa mig. ...

En SSD hanterar du som vilken annan hårddisk som helst när den inte syns i BIOS, byt SATA kabel och port på moderkortet. Gröna lampan visar antagligen bara att strömkabeln levererar spänning till disken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

En SSD hanterar du som vilken annan hårddisk som helst när den inte syns i BIOS, byt SATA kabel och port på moderkortet. Gröna lampan visar antagligen bara att strömkabeln levererar spänning till disken.

Redan gjort, ingen förändring.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Senaste BIOS uppdateringen är ifrån november-2011 och den fixade RAID problem, och andra problem med diskar anges inte. Så om den inte upptäcks av BIOS så har du numera en tegelsten inkopplad... Kanske finns någon firmware uppgradering hos OCZ om du får liv i disken över huvud taget. http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hej! Jag har ett Asus P6T SE moderkort med X58 krets, som bara har stöd för 3.0 Gbit/s. Jag funderar på att köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936 men den är 6.0 gbit/s, kommer det fungera eller måste jag köpa en 3.0 Gbit/s SSD?

Tack för mig

Permalänk
Skrivet av Röttmonster:

Hej! Jag har ett Asus P6T SE moderkort med X58 krets, som bara har stöd för 3.0 Gbit/s. Jag funderar på att köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936 men den är 6.0 gbit/s, kommer det fungera eller måste jag köpa en 3.0 Gbit/s SSD?
Tack för mig

Du kan köra med snabbare SSD på ditt MB. Hastigheten anpassar sig till lägsta gemensamma 3Gb/s.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

vanligtvis körs ju datorer med 1 eller 2 HDD´s jag tex har 3 separata 1Tb diskar om man körde 2 st SSD likadant en för OS,program mm den andra för att splea från se film från osv.
BLir datorn och spelen(laddningstider) fortfarande ,mycket snabbare eller?
Funderar på 2x PCZ Agility 3 120GB (999) på några ställen, frågan är dock tjänar jag mer på att köpa dessa eller ex. Intels 520 serie 1x120GB, vad jag menar är hur är Agility diskarna rackalr de mycket eller andra problem?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

vanligtvis körs ju datorer med 1 eller 2 HDD´s jag tex har 3 separata 1Tb diskar om man körde 2 st SSD likadant en för OS,program mm den andra för att splea från se film från osv.
BLir datorn och spelen(laddningstider) fortfarande ,mycket snabbare eller?
Funderar på 2x PCZ Agility 3 120GB (999) på några ställen, frågan är dock tjänar jag mer på att köpa dessa eller ex. Intels 520 serie 1x120GB, vad jag menar är hur är Agility diskarna rackalr de mycket eller andra problem?

Jag är inte helt med på vad du frågar efter. Undrar du om det går snabbare med 2 SSD än 3 HDD? Eller 2 SSD mot 1 SSD?

Du kommer att få snabbare laddningstider med SSD jämfört med HDD, oberoende av hur många HDD's du har.

På frågan om du ska köpa 1 eller 2 SSD:er, så är väl svaret att så länge som du inte kör RAID så går det inte snabbare med 2 SSD:er, men du har ju dubbelt så mycket plats för spel och program som kommer att starta snabbare än om de låg på en HDD. Så på det sättet går det ju snabbare.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Ja tanken lite med 2 ssd var raid0 men vissa menar att det inte, ger så mycket mer prestanda plus att man tappar nåt som kallas TRIM vet ej vad det är eller vad det gör.
anars var det precis det jag undrade är det värt att köra 2 ssd som vanligt och inte i raid?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

Ja tanken lite med 2 ssd var raid0 men vissa menar att det inte, ger så mycket mer prestanda plus att man tappar nåt som kallas TRIM vet ej vad det är eller vad det gör.
anars var det precis det jag undrade är det värt att köra 2 ssd som vanligt och inte i raid?

Utan att krångla till det så är en SSD (Solid State Drive) en mycket snabbare men dyrare HDD (Hard Disk Drive).
En HDD måste defragmenteras för att behålla läsprestanda, medan en SSD måste internstädas (TRIM) för att behålla skrivprestanda.
En HDD kräver yttre program för defragmentering, medan en SSD har inbyggt städprogram plus möjlighet för utvändigt styrprogram (TRIM).
Oavsett hur du kombinerar hårddiskar (HDD eller SSD) så fås snabbare men känsligare disk med RAID0 eftersom man dubblerar antalet enheter och dataportar. Alla mätningar visar snabbare dataöverföringar med RAID0 jämfört med singel disk, men det är ovisst om du kan utnyttja det vid normal användning. Eftersom en SSD är så mycket dyrare per Gigabyte data än en HDD så brukar man skaffa en SSD för Windows och en HDD för övrig data.

Lite förenklat så skickas TRIM kommandon till en SSD för att tala om att delar av diskutrymmet permanent har tömts ur Papperskorgen och att utrymmet i god tid kan förberedas för kommande skrivningar. Även utan TRIM så kommer SSD'n att internt städa och förbereda för skrivningar men inte i lika god tid före.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Köpte en i intel 520 120gb, installerade Windows och så var AHCI redan på automatiskt. Borde det vara så eller måste man göra nått mer? Och hur ser man om SSDns hastighet fungerar som den ska?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Köpte en i intel 520 120gb, installerade Windows och så var AHCI redan på automatiskt. Borde det vara så eller måste man göra nått mer? Och hur ser man om SSDns hastighet fungerar som den ska?

1. Windows 7 känner av att det är en SSD och aktiverar AHCI automatiskt vid installation.
2. Ladda ner ett benchmarkprogram och jämför ditt resultat med det som postats i tråden Hur snabb är din SSD?. ATTO Disk Benchmark och AS SSD är två populära program.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Har en ocz vertex 2 60GB(285MB/s läs 275MB/s skriv) för windows, ska köpa en ssd till för spel och det blir nog en 120GB ocz agility 3(525MB/s läs 500MB/s skriv), är det värt besväret att flytta w7 64bit till en snabbare ssd eller?

Permalänk
Medlem

Hej, bör jag avskräckas av OCZ agility 3 120GB? Jag har läst att många har problem med den, bör jag istället sträcka mig uppåt och köpa en Samsung 830 eller Intel 520? Har någon koll på hur Intel 330 står sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Hej, bör jag avskräckas av OCZ agility 3 120GB? Jag har läst att många har problem med den, bör jag istället sträcka mig uppåt och köpa en Samsung 830 eller Intel 520? Har någon koll på hur Intel 330 står sig?

Jag tror att det var Emil på sweclockers redaktionen som hade köpt en sådan till sitt bygge. Efter 3 veckor hade hans crashat och hans väns även. Vet fortfarande inte om det var den modellen, men OCZ är jag ganska säker på att det var i alla fall. Du kan kolla upp detta genom att kolla in den senaste fredagspanelen.

Jag skulle ha tagit en från Intel om jag hade varit du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Hej, bör jag avskräckas av OCZ agility 3 120GB?

Ja.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av kröger:

Gick bara fint att clona och installera ssd:n. Datorn körde redan AHCI så det behövde jag inte ändra. Intels program var enkelt och tydligt.

Tyckte jag hade en tyst dator tidigare. Men jösses så tyst den blev med SSD. Allt går mjukare och snabbare och riktigt skönt att slippa de små vibrationerna och ljuden som HDD kan ge ifrån sig. Helt klart värt pengarna. Nu skulle man bara bytt datorn så man fick full HD skärm. Men kanske bäst man väntar och ser om det kommer några nya modeller med Ivy Bridge och W8.

Tack återigen Waxinator.

Edit.
Ropade visst hej för tidigt. Körde lite tester och optimeringar med Intels Toolbox.
När jag körde Full Diagnostic Scan så får jag följande meddelande.
"Error: Data mismatch detected. Contact your reseller or local intel representative for assistance"

Antar det bara är att ringa butiken imorgon och fråga vad man ska göra.

Nyfiken hur du gjorde och hur det gick? har samma fel med "data mismatch..." (intel 520 60gb) har börjat få en massa
blue-screens också som troligen har att göra med SSD:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonnyLerjung:

Nyfiken hur du gjorde och hur det gick? har samma fel med "data mismatch..." (intel 520 60gb) har börjat få en massa
blue-screens också som troligen har att göra med SSD:n

Du gör backup, gör secure erase och får disken utbytt där du köpte den.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W