Varför TotalCommander är överlägset Explorer

Permalänk

Varför TotalCommander är överlägset Explorer

Många är kanske van vid att använda den inbyggda filhanteraren Explorer. Andra, som jag själv, har länge använt den alternativa TotalCommander (Hette från början Windows Commander). Tänkte här lista upp varför jag anser att TotalCommander är helt överlägsen Explorer.

* TotalCommander är extremt konfigurerbar med plugins och avancerade funktioner som man kan sätta till vilken tangentkombination man vill. Bara ett väldigt simpelt exempel: "Copy full UNC path to clipboard" med en knapptryckning. Lycka till med detta i explorer (det går såklart, men med ett väldigt omständigt workflow).

* Designat att användas primärt med tangentbordet. När man vant sig med detta och ser personer använda Explorer (även professionella användare) så kan man inte låta bli att le i hur långsamt Explorer är i jämförelse. Det går inte riktigt att beskriva ett TotalCommander workflow i ord, det måste upplevas.

* Designat 100% för att vara ett effektivt verktyg, inte för att se bra ut. (Även om jag själv tycker det är snyggt - men jag vet att många inte tycker det)

* Man arbetar alltid i två kataloger mot varandra, bara att tabba för att hoppa mellan de kataloger man jobbar i.

* Inbyggd avancerad Multi Renaming Tool. Ett kapitel för sig, men om du någonsin behöver döpa om många filer så finns alla möjligheter.

* Inbyggd (S)FTP-klient.

* Support för packning/uppackning av i princip alla packformat i världen (med plugins).

* "Virtuella filsystem" vilket innebär att du kan gå rakt in i en packad fil och arbeta med innehållet, utan att först packa upp den. Som ett exempel kan du gå in i en .rar-fil, navigera i några underkataloger och dra ut en specifik fil som låg inne i .rar-filen.

* Snabbnavigera filer genom att trycka första bokstaven i filen (vi-style). Detta fungerar ur-uselt i Explorer btw, prova själv. I TotalCommander kan du alltid trycka exempelvis "T,T,T,T(...)" och hoppa mellan alla filer/kataloger som börjar med T.

* Snabbmeny med folders/drives/unc paths etc du snabbt vill komma åt.

* Tryck mellanslag på en fil eller katalog för att se exakt storlek på innehåll.

* Jämför kataloger och få markerat automatiskt skillnaden mellan de två med en knapptryckning (exempel på användningsområde t.ex att ladda upp nya filer till en hemsida via FTP)

* Snabbknapp (default F3) för att öppna markerad fil i en snabbviewer. F4 öppnar default editor (notepad), väldigt användbart när man vill editera textfiler. Det går naturligtvis att själv välja vilket program som skall öppna olika filtyper.

* Har inte, och kommer aldrig att ha Ribbons.

Jag har nu bara skrapat på ytan på vad TotalCommander kan erbjuda. Det finns verkligen mängder med avancerade funktioner att upptäcka. Håller du på med filhantering över huvud taget och aldrig provat något annat än Explorer - gör dig själv en tjänst och testa TotalCommander. Det är gratis (shareware i 30 dagar). Länk: http://www.ghisler.com/download.htm

Efter 30 dagar fungerar allting fortfarande, men det är värt att betala för det tycker jag själv.

Kommentera gärna även om ni föredrar Explorer av någon anledning, jag är väldigt intresserad av era workflows i så fall. Och har ni fler tips på finesser i TotalCommander, ni som redan är frälsta, posta!

Permalänk
Medlem

Kan väl vara värt att testa, laddar ner det nu. Vad ger det att betala för det? Får man extra funktioner?

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk

Har använt Total Commander sedan 3.51, om inte tidigare. Det är det första som åker in efter ominstallation. Total Commander + RAR.exe och du slipper WinRar eller liknande. Du har nätverksnavigering, FTP-klient - köret.

Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Mucommander är en open source (java) variant av total commander som dessutom fungerar i OS X / Linux:
http://www.mucommander.com/

Totalcommander har lite mer funktioner, men vill man ha gratis eller multiplatform så finns mu som alternativ

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker det låter väldigt likt gamla Norton Commander som jag flitigt använde i början av 90-talet. Fast det var på den tiden då Windows mer hindrade från spelande än var ett krav för det.
Gillade det då men känner att datoranvändadet blivit så förminskat idag att jag nöjer mig med den långsamma funktionalitet som finns i Explorer. Det gör ju typ allt man vill, inte alltid så smidigt men ändå.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tycker det låter väldigt likt gamla Norton Commander som jag flitigt använde i början av 90-talet. Fast det var på den tiden då Windows mer hindrade från spelande än var ett krav för det.
Gillade det då men känner att datoranvändadet blivit så förminskat idag att jag nöjer mig med den långsamma funktionalitet som finns i Explorer. Det gör ju typ allt man vill, inte alltid så smidigt men ändå.

Det är väldigt likt norton commander, helt rätt där

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Nuffing:

Kan väl vara värt att testa, laddar ner det nu. Vad ger det att betala för det? Får man extra funktioner?

Nej det är full funktionalitet från start. Det enda du får är att du slipper en "Shareware" popup när du startar programmet. Och så stöder du såklart utvecklaren om du betalar.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset! Har tidigare bara startat och tyckt det såg ut som gröt, men det verkar väldigt funktionellt!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Oj, använde det i många år men inte gjort det på länge nu.. Ska nog börja med det igen! Var extremt snabbt och användarvänligt när man väl kom in i det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Själv har man använt det under flera år, (även hunnit varamed å MC och Norton Commander tiden) men på sistonde har det inte blivit av då dator användandet förändrat sig och man inte använder filhantering lika mkt numer.

Vissa saker sitter verkligen i ryggmärgen, jag envisas tex. med att fortfarande med att trycka F7 för att skapa en mapp och blir lika förvånad varje gång den inte dykerupp. Trots att jag endast använt explorer dom senaste två åren.

Skrivet av Nuffing:

Kan väl vara värt att testa, laddar ner det nu. Vad ger det att betala för det? Får man extra funktioner?

Jag tycker att man ska betala för bra grejer så att duktiga utvecklare får lite cred för sitt jobb!

Visa signatur

It´s nice to be improtant,
but it´s more important to be nice.

Permalänk

Ladda nyss hem och ska testa lite. tycker jag det funkar bra kommer jag självklart att stödja skaparna av det och ge dom lite cred för sitt jobb

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Samma funktioner som Total Commander men helt gratis

http://www.softwareok.com/?seite=Freeware/Q-Dir

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Total Commander är det första som åker in på datorn efter en ominstallation. Helt oumbärligt program.

På linux datorer brukar jag använda Gnome-Commander. Väldigt lik total commander, spelar inte riktigt i samma division som Tc, men är en mycket bra Tc-klon.

Total Commander är helt klart värd shareware avgiftern. Hoppas att ni stöder utvecklingen med att betala (Det har jag).

Permalänk
Medlem

Den enda svaghet TC har (som jag ser det) är att den inbyggda ftp klienten har dåligt stöd för SSL /TLS. Det är egentligen inte tc:s fel, utan schweiziska lagar som inte tillåter krypteringsnycklar utanför det egna landet.

Här får dock Filezilla rycka in som komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Total Commander är det första som åker in på datorn efter en ominstallation. Helt oumbärligt program.

På linux datorer brukar jag använda Gnome-Commander. Väldigt lik total commander, spelar inte riktigt i samma division som Tc, men är en mycket bra Tc-klon.

Total Commander är helt klart värd shareware avgiftern. Hoppas att ni stöder utvecklingen med att betala (Det har jag).

samma här...på min Mac använder jag Path Finder men i Windows utan tvekan är TC nr 1 att installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har aldrig kunnat vänja mig vid hanteringen i det här programmet jämfört med att arbeta i Windows Explorer. Tycker själv det är mycket smidigare när man kan ha flera fönster öppna samtidigt när man behöver flytta omkring filer.

Men du kan ju faktiskt öppna " flera fönster öppna samtidigt" Med T C med, Det är bara att starta programmet igen, fast du redan har det öppnat, så öppnas ett fönster till!
Jag som har 3 skärmar har ibland T C på alla 3! Och skulle jag förminska dom till hälften så skulle jag kunna ha 6st öppna samtidigt!

Och gillar man inte gränssnittet, så är det bara att hoppa in i Options så kan du skräddarsy det exakt som du vill ha det. Display, Icons, Font, Color,Tabstops, , Foldertabs...... ja allt kan du fixa, så att du får det som DU vill!

T C är helt klart överlägset när man kommit över inlärningströskeln!! !! Och det gör man väldigt fort.

Och ju mer man jobbar med det, ju mer kommer man på så dum man var som jobbade i Explorer.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jodå, total commander bör väl de flesta redan känna till. Explorer är ju näst intill oanvändbart när man hanterar stora mängder filer dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majs:

Själv har man använt det under flera år, (även hunnit varamed å MC och Norton Commander tiden) men på sistonde har det inte blivit av då dator användandet förändrat sig och man inte använder filhantering lika mkt numer.

Det är lite samma här, jag körde också NC och andra filhanteringsprogram tidigare, men nu för tiden tycker jag inte det är så mycket filhantering vilket gör att jag klarar mig med Exporer. Kör ett par applikationer som är bättre på vissa specifika saker istället för ett mer omfattande program som Total Commander. Kör Teracopy för att kopiera större mängder filer/kataloger, och ett synkprogram för att synka vissa mappar mellan ett par enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

* Snabbnavigera filer genom att trycka första bokstaven i filen (vi-style). Detta fungerar ur-uselt i Explorer btw, prova själv. I TotalCommander kan du alltid trycka exempelvis "T,T,T,T(...)" och hoppa mellan alla filer/kataloger som börjar med T.

Om jag skriver "explorer" hamnar jag då på explorer.exe eller på de filerna/kataloger som börjar på R (sista bokstaven dvs)? För i så fall känns de som man gått tillbaks 15 år i tiden..
Och ser faktiskt inte alls vad problemet är med den funktionen i Explorer.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Har man som "normalanvändare" någon nytta utav detta mer än att se cool ut inför sina vänner och att flickvännen inte råkar hitta pr0n mappen? (Kan vara ack så viktigt iofs..)

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ehm... för mig var det då en hemskt hög tröskel. Skulle behöva några stegar för att ta mig över den tror jag.

Har suttit och fipplat lite med programmet nu under dagen... men blir bara mer och mer irriterad. xD Det är på tok för rörigt upplagt för mig.

Se där.

Ja, alla kan ju inte gilla Tc. Då är det ju tur att explorer.exe finns. (Den behöver ni ju inte ens installera)

Behärskar man dock Tc så är det överlägset.

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

* Snabbnavigera filer genom att trycka första bokstaven i filen (vi-style). Detta fungerar ur-uselt i Explorer btw, prova själv. I TotalCommander kan du alltid trycka exempelvis "T,T,T,T(...)" och hoppa mellan alla filer/kataloger som börjar med T.

Den stödjer väl ändå så att man kan skriva in fil/katalognamnet istället för att behöva stega? T.ex. genom att skriva Tetris (eller bara Tet) för att gå till rätt katalog när man har Tatris, Tetris och Totis att välja på. Oumbärlig funktion, som faktiskt fungerar bra i explorer (och till och med Finder som i övrigt är urkass).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av anden12:

Om jag skriver "explorer" hamnar jag då på explorer.exe eller på de filerna/kataloger som börjar på R (sista bokstaven dvs)? För i så fall känns de som man gått tillbaks 15 år i tiden..
Och ser faktiskt inte alls vad problemet är med den funktionen i Explorer.

Jadå, om du skriver "explorer" hamnar du på explorer.exe, om du inte skriver väldigt långsamt, då hamnar du till slut på R.

Men om jag försöker göra något som går jättebra i TC, t.ex skriva "Win" för att komma till windows-katalogen, och direkt efteråt skriva "ins" för att hoppa till "install"-katalogen, så fastnar man på Windows-katalogen när man använder explorer. TC hanterar det bättre.

Edit: Passar på att nämna en annan funktion i sammanhanget, Ctrl-S i TC ger en "filtreringsfunktion" eller Search som TC kallar det. Då kan du snabbt filtrera en stor folder och bara se det du söker på , t.ex "Win" skulle visa alla filer/kataloger som börjar på "Win". Annat knep vore att söka på "*.jpg" för att bara visa jpg-filer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Genelec8030:

Jadå, om du skriver "explorer" hamnar du på explorer.exe, om du inte skriver väldigt långsamt, då hamnar du till slut på R.

Men om jag försöker göra något som går jättebra i TC, t.ex skriva "Win" för att komma till windows-katalogen, och direkt efteråt skriva "ins" för att hoppa till "install"-katalogen, så fastnar man på Windows-katalogen när man använder explorer. TC hanterar det bättre.

Bättre som i att man behöver vänta kortare än den halva sekunden eller vad det nu kan vara i utforskaren?

Skrivet av Genelec8030:

Edit: Passar på att nämna en annan funktion i sammanhanget, Ctrl-S i TC ger en "filtreringsfunktion" eller Search som TC kallar det. Då kan du snabbt filtrera en stor folder och bara se det du söker på , t.ex "Win" skulle visa alla filer/kataloger som börjar på "Win". Annat knep vore att söka på "*.jpg" för att bara visa jpg-filer.

Inte för att vara sådan, men det låter väl rätt likt windows sökfunktion?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Bättre som i att man behöver vänta kortare än den halva sekunden eller vad det nu kan vara i utforskaren?

Inte för att vara sådan, men det låter väl rätt likt windows sökfunktion?

Ja, precis så - man kan omedelbart göra en "ny sökning", utan delay.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Genelec8030:

Ja, precis så - man kan omedelbart göra en "ny sökning", utan delay.

Omedelbart kan det väl knappast gå om man nu skall hamna på "windows" istället för "install" om man skriver "wi"?

Permalänk
Medlem

Kan tips om Directory Opus som alternativ till TC, Gillar Opus då det kan byta ut Explorer som plats i windows. det är även lika kraftfullt som TC gällande hur man kan ändra utseendet eller inställningar. -Man kan testa det i 60dagar om jag inte minns helt fel, men själv så köpte jag det.

Kör mitt Opus med Explorer utseendet då jag gillar träd+filer sysstemet. Gillar man att ha TC utssendet eller något annat så kan man skapa själv om de inbyggda inte är tillfredställande.

Ni som är gamla Amiga rävar känner säkert igen Opus btw, http://www.gpsoft.com.au/

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Omedelbart kan det väl knappast gå om man nu skall hamna på "windows" istället för "install" om man skriver "wi"?

Nej, jag är tvungen att ta tillbaka det där. Funkar inte alltid så jättebra som jag trodde. Grr