Behöver tips hur jag ska gå vidare med Samsung/Klarna

Permalänk
Medlem

Behöver tips hur jag ska gå vidare med Samsung/Klarna

I december 2023 köpte jag en Samsungtelefon av Samsung via faktura från Klarna. Den passade inte mig och jag meddelade min ångerrätt. Jag ringde Samsung flera gånger och försökte med chatt. Blev oftast bortkopplad eller fick sitta i långa köer som jag inte kunde vänta i. Mailade istället. Meddelade Klarna att jag upprättat ett ärende om retur så fakturan kunde pausas. Det gick bra och de pausade fakturan och gav mig en senaste dag att skicka tillbaka telefonen. Det dröjde säkert två veckor innan jag fick svar från Samsung att de kunde inte registrera min retur för när de behandlat mitt mail hade det gått mer än 30 dagar och då gällde inte deras 30 dagars returrätt längre. Detta trots att jag inom 30 dagar hade meddelat att jag ville ångra mitt köp. De erbjöd mig istället att använda 100 dagarsreturrätten som gällde på telefonen. Jag ansökte om det och fick ansökan godkänd. Skickade iväg telefonen. Detta är då början av februari. Då hade jag inte skickat in telefonen på det senastedatum Klarna hade skrivit. Jag hade ju inte kunnat det då jag väntade på godkännande från Samsung. Här gjorde jag förmodligen en miss att inte meddela Klarna Samsungs senfärdighet.

En månad efter jag skickat iväg telefonen så öppnade Klarna ett tvistärende. Jag skulle skicka bevis på att jag skickat telefonen och att den var mottagen. Jag gjorde detta. Jag tog också kontakt med företaget som jag skickade telefonen till och de bekräftade att de tagit emot telefonen och skickat vidare telefonen till Italien. Jag kontaktade den italienska firman och de skyndade på ärendet och äntligen fick jag min retur godkänd av Samsung. Det stod att de kunde ta 30 dagar innan de krediterat min faktura. Frid och frjöd tänkte jag. Men, en vecka efter Samsungs bekräftande av min retur så fick jag besked att jag förlorat tvisten med Samsung (idag). Klarna menar att jag inte följt returpolysin. Vad de menar vet jag inte för de motiverade inte det. Jag måste betala fakturan på telefonen inom 10 dagar. Jag förmodar att de menar att jag inte skickade telefonen inom de datumet de satt från början. Jag kontaktade Samsung idag och de hänvisar till att det tar upp till 30 dagar innan fakturan krediteras. Står mellan Samsung och Klarna.

Hur ska jag göra? Betala fakturan? Bestrida fakturan igen?

Permalänk
Medlem

Du ska utan tvekan bestrida fakturan. Betalar du så kommer det säkert bara orsaka mer bekymmer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

En uppdatering av ärendet. Jag lyckades få respit igen av Klarna. Fakturan sattes på paus en gång till. En dag när jag loggade in på min internetbank hade jag fått en återbetalning av Samsung. Det var ju bra, men jag har aldrig betalat något för telefonen. Jag har vänt mig till kundtjänsten på Samsung hur jag ska göra nu och båda gångerna har jag fått "Goddag yxskaft" svar. Hur hade ni gjort? Betalat fakturan från Klarna så Samsung får pengarna tillbaka? Klarna från sitt håll är fortfarande inne på att Samsung inte behandlat min återbetalning. Man blir matt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av museo12:

En uppdatering av ärendet. Jag lyckades få respit igen av Klarna. Fakturan sattes på paus en gång till. En dag när jag loggade in på min internetbank hade jag fått en återbetalning av Samsung. Det var ju bra, men jag har aldrig betalat något för telefonen. Jag har vänt mig till kundtjänsten på Samsung hur jag ska göra nu och båda gångerna har jag fått "Goddag yxskaft" svar. Hur hade ni gjort? Betalat fakturan från Klarna så Samsung får pengarna tillbaka? Klarna från sitt håll är fortfarande inne på att Samsung inte behandlat min återbetalning. Man blir matt.

Jag hade inte betalat någon faktura för rätt var det är så kommer Samsung krypande och kräver tillbaka pengarna, och så ska du jaga Klarna och förklara varför du behöver få tillbaka pengarna.

Du får visa för Klarna att Samsung är oförmögna att sköta detta ärende och att det är mellan Samsung och Klarna att reda ut. Pengar skickas lämpligen tillbaka till Samsung när de väl kommunicerar ordentligt.

TA ALLT SKRIFTLIGT! Är som gjort att åka dit på alla möjliga saker om du inte har ett tydligt papperspår.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

I december 2023 köpte jag en Samsungtelefon av Samsung via faktura från Klarna. Den passade inte mig och jag meddelade min ångerrätt. Jag ringde Samsung flera gånger och försökte med chatt. Blev oftast bortkopplad eller fick sitta i långa köer som jag inte kunde vänta i. Mailade istället. Meddelade Klarna att jag upprättat ett ärende om retur så fakturan kunde pausas. Det gick bra och de pausade fakturan och gav mig en senaste dag att skicka tillbaka telefonen. Det dröjde säkert två veckor innan jag fick svar från Samsung att de kunde inte registrera min retur för när de behandlat mitt mail hade det gått mer än 30 dagar och då gällde inte deras 30 dagars returrätt längre. Detta trots att jag inom 30 dagar hade meddelat att jag ville ångra mitt köp. De erbjöd mig istället att använda 100 dagarsreturrätten som gällde på telefonen. Jag ansökte om det och fick ansökan godkänd. Skickade iväg telefonen. Detta är då början av februari. Då hade jag inte skickat in telefonen på det senastedatum Klarna hade skrivit. Jag hade ju inte kunnat det då jag väntade på godkännande från Samsung. Här gjorde jag förmodligen en miss att inte meddela Klarna Samsungs senfärdighet.

En månad efter jag skickat iväg telefonen så öppnade Klarna ett tvistärende. Jag skulle skicka bevis på att jag skickat telefonen och att den var mottagen. Jag gjorde detta. Jag tog också kontakt med företaget som jag skickade telefonen till och de bekräftade att de tagit emot telefonen och skickat vidare telefonen till Italien. Jag kontaktade den italienska firman och de skyndade på ärendet och äntligen fick jag min retur godkänd av Samsung. Det stod att de kunde ta 30 dagar innan de krediterat min faktura. Frid och frjöd tänkte jag. Men, en vecka efter Samsungs bekräftande av min retur så fick jag besked att jag förlorat tvisten med Samsung (idag). Klarna menar att jag inte följt returpolysin. Vad de menar vet jag inte för de motiverade inte det. Jag måste betala fakturan på telefonen inom 10 dagar. Jag förmodar att de menar att jag inte skickade telefonen inom de datumet de satt från början. Jag kontaktade Samsung idag och de hänvisar till att det tar upp till 30 dagar innan fakturan krediteras. Står mellan Samsung och Klarna.

Hur ska jag göra? Betala fakturan? Bestrida fakturan igen?

Kan säga direkt av en än värre situation varit med om med Klarna: Gjorde en retur tidigt förra året, och varit fram och tillbaka med att få Klarna att makulera fakturan trots att varan mottagits av säljaren. Fått många bortförklaringar, felsägningar mm.

Tydligen är jag inte den enda som haft liknande problem med Klarna i sådana situationer av det jag sett online, och trots att jag blivit lovad många gånger av Klarna att datum X är det löst, så har det alltså tagit nästan ett helt år...

Så nu när du redan fått en respit, omedelbart gör en ARN anmälan. Då inväntas såväl beslut, och antigen löser det sig innan dess med Samsung, eller att Klarna vill inte riskera ett beslut emot sig så dem "snällt" löser det innandess åt dig, då trots allt varan mottagen, och att Samsung ska dröja i oändligheten, är inte ditt problem längre, det är Klarnas.

Enbart att omnämna ARN och viss deadline, så fick till slut dem högre upp på klarna att beklaga sig, tala om nolltolerans så dem får nöjda kunder osv, så vill du inte riskera i värsta fall ligga ute med pengar lång tid framöver (1 år+... ), så direkt börja med ett ARN ärende och informera Klarna om det, samt Samsung, så lär dem tala ihop sig snabbt till att hantera det administrativa snabbare.

Så medans det är igång och 30 dagar går och fortfarande inte löst från Klarna/Samsungs sida, så har du trots allt underlag att du retunerat varan ( precis som jag gjort), och att om Klarna med störst sannolikhet kommer be dig att avvakta ( i oändligheten), så sparar du dig tid på att redan har ärendet igång, då det kan i värsta fall dröja tills beslut från ARN.

Lycka till !