Kan ej installera win xp på min bärbara - blue screen

Permalänk
Medlem

Kan ej installera win xp på min bärbara - blue screen

Tjena! Ska installera XP på min bärbara som har Win7 för tillfället. Under installationen får jag dock blue screen och felmeddelande 0x0000007b. Jag vet att detta är ett problem för många, och har googlat som in i... Lyckas dock inte åtgärda problemet.

Ett tips jag läste var att gå in i BIOS och ändra nån hårddiskinställning till IDE. Gick in i BIOS men kunde inte ändra nånting, allt var utgråat.

Någon som har tips på vad jag kan göra?

Visa signatur

hej

Permalänk
Vila i frid

...om det är till någon tröst så har även jag ett sådant fall. Funkar fint med W7 men inte med XP, varken icke-SP, SP1, SP2 eller SP3 - och inte heller med F6-floppy med drivare direkt från tillverkaren. Kommer inte ihåg exakt men det är en Dell eller Acer med Vista som default med option på XP. Förmodligen en speciell fabriksimage av XP som lagts på från början.

Permalänk
Medlem

En del bärbara har en sata controller som inte xp känner igen och hittar inte hårddisken. sök på din datormodell och sata controller driver. Sen packar du upp drivrutinsfilerna och lägger på ett usb-minne. Nu minns jag inte så noga men nånstans när datorn bootar från cd-skivan kan du trycka på nån tangent för att läsa in drivrutiner. Alternativt så laddar du ner winlite. ett litet program där du kan skräddarsy din windowsskiva, lägga till drivrutiner etc. och sen bränner du en ny skiva med drivrutinerna inbakade.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

XP kan inte ladda in drivrutiner från ett USB minne, där måste drivrutiner integreras med nLite, driverpacks eller mha diskett.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren allihopa. Ska göra ett försök med controller drivers och nLite.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

7B är är diskcontrollerdrivers.
Antingen skapar man ett media med drivers med tex Nlite och bootar från det eller så är det driverdiskett som gäller.
Man kan ju även installera från en nätenhet och göra en integrerad instalaltion där med tex hjälp av MDT

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Okej. Har problem att hitta rätt drivrutiner. Är det för moderkortet man hittar disk controller-drivrutiner, eller var ska jag leta?

Visa signatur

hej

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hanssson:

Okej. Har problem att hitta rätt drivrutiner. Är det för moderkortet man hittar disk controller-drivrutiner, eller var ska jag leta?

SATA/AHCI ska du leta efter.