Permalänk
Medlem

Oljekylt Triforce

Jag går sista året på gymnasiet med inriktning Teknik/Programmering och var tvungen att göra ett projektarbete.
Jag och mina kamrater i gruppen var sugna på att testa oljekylning, och köra det i något slags retrotema.
Vi kom fram till att triforce är en fin symbol att göra chassit i. Detta skall kylas med olja, men vi hade bara 500kronor i budget så det fick bli rapsolja för våran del. Annars finns det bättre alternativ.
Utan några som helst byggaregenskaper så satte vi igång och nedan syns resultatet.
Datorn fick vi ifrån Gotlands regions överskottsförråd, och problemet var att det finns inga sensorer någonstans mer än i hårddisken och den kan inte doppas i oljan. Så det var surt för oss då vi inte kan säga om det är sämre eller bättre än luftkylningen i originalchassit.
Och vi har haft svårt att få glastriangeln tät, så den är lite fulsilikonad, men det får man leva med

Oljekylt Triforce

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

lol.. mätte ni inte så moderkortet skulle få plats innan ni började bygga?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

lol.. mätte ni inte så moderkortet skulle få plats innan ni började bygga?..

Jodå, det får plats bra när det är snett. Skulle det vara rakt som det var tänkt från början skulle hela lådan bara bli ännu större.
Och den är otymplig redan nu.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men varför går det inte att ha hårddisken under oljan? Och har ni kollat så att rapsolja funkar som isolator?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Kanske dum fråga men varför går det inte att ha hårddisken under oljan? Och har ni kollat så att rapsolja funkar som isolator?

I vanliga hårddiskar snurrar en skiva, och trängar oljan in i hårddisken och förstör den. Samma gäller för CDläsare. En SSD skulle dock funka.
Jo, rapsolja är inte optimalt men det fungerar utan problem. Däremot när det kommer ner smuts och liknande kan det bli ledande. Men vi har kört datorn med moderkortet helt i olja och det funkar fint, det har jag dessvärre ingen bild på dock.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Hedersmedlem

Den såg kanske lite sisådär ut (Snett moderkort var ett feltänk tycker jag), men vafan, oljekylning är sällsynt och häftigt! Hur länge kunde ni köra innan oljan var varm? Utan någon form av radiator eller iallafall omblandning borde oljan bli varm den med, sakta men säkert.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

I vanliga hårddiskar snurrar en skiva, och trängar oljan in i hårddisken och förstör den. Samma gäller för CDläsare. En SSD skulle dock funka.
Jo, rapsolja är inte optimalt men det fungerar utan problem. Däremot när det kommer ner smuts och liknande kan det bli ledande. Men vi har kört datorn med moderkortet helt i olja och det funkar fint, det har jag dessvärre ingen bild på dock.

HDDn är tät. Tror till och med det är vakuum i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Den såg kanske lite sisådär ut (Snett moderkort var ett feltänk tycker jag), men vafan, oljekylning är sällsynt och häftigt! Hur länge kunde ni köra innan oljan var varm? Utan någon form av radiator eller iallafall omblandning borde oljan bli varm den med, sakta men säkert.

Vi har inte kört det något längre, då vi tyckte det kändes rätt värdelöst när vi inte kan läsa av tempsen

Skrivet av biorrith:

HDDn är tät. Tror till och med det är vakuum i den?

Vi gjorde rätt mycket research innan vi började, och då läste jag att hårddisk inte skulle doppas i oljan då den går sönder rätt snabbt. Om jag inte missminner mig så var det nog tillochmed en swec-tråd, men jag vet inte. Vi tog det säkra före det osäkra. Annars så kan man ju alltid täta den med silikon. Sen är det ju inte bra i längden för någon komponent egentligen, moderkortet tar nog skada i längden också. Men har man lite skräpdelar så varför inte

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lollol7:

Kanske dum fråga men varför går det inte att ha hårddisken under oljan? Och har ni kollat så att rapsolja funkar som isolator?

Olja leder inte men det är inte så smidigt med rapsolja då den har en förmåga att härskna och bli dålig efter ett tag.

Skrivet av biorrith:

HDDn är tät. Tror till och med det är vakuum i den?

I vilken värld är tät samma sak som vakuum? Det är luft i dem men de är inte hermetiskt förseglade. Det sitter ett litet hål i diskarna med ett luftfilter. Sen vet jag inte hur tät packningen är runt locket. Det är ju designat för att hålla tätt mot luft inte olja. Så hårddiskar är dumt att sänka i vätska för läcker det in i disken är den förstörd sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

I vanliga hårddiskar snurrar en skiva, och trängar oljan in i hårddisken och förstör den. Samma gäller för CDläsare. En SSD skulle dock funka.
Jo, rapsolja är inte optimalt men det fungerar utan problem. Däremot när det kommer ner smuts och liknande kan det bli ledande. Men vi har kört datorn med moderkortet helt i olja och det funkar fint, det har jag dessvärre ingen bild på dock.

Mjoo, vet precis hur en hårddisk funkar, men trodde att dom var helt tillslutna. CD läsare kan du ju köra helt utan skal så de visste jag, men trodde som sagt att hårddiskar var helt slutna då typ vilken liten partikel som helst kan göra en bit korrupt

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Fy fan vad tufft

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

kul projekt men tyvärr inte så välgjort som jag skulle vilja se
ni kunde lagt ner mer tid på den och kanske slipa och lacka det snyggare ?
Lite spackel sitter aldrig fel

Permalänk
Avstängd

blää

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jaha det tog typ 20 timmar? Inget MVG direkt :

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Njeee det var inte alls så fint

Permalänk
Medlem

Apropå hårddiskar...
Läshuvudena vilar på den luftkudde som blir när skivorna snurrar i hög hastighet, så ja det finns luft i hårddisken. Det finns som sagt var ett lufthål med filter i för att kunna utjämna trycket i disken med det utanför. Skulle man doppa den i olja så skulle det då läcka in och med tiden förstöra disken. Disken går även sönder vid "så kallat" Vakuum på grund av att det inte finns någon luft som gör att läshuvudena är separerade från disken, vilket leder till att man svarvar bort all data från skivorna, detta vet jag att några har fått lära sig den hårda vägen då de använde en vanlig hårddisk som lagringsenhet på ett raketexperiment på Universitetet...