Uppgradering av burk till musikproducering. Godkänd?

Permalänk

Uppgradering av burk till musikproducering. Godkänd?

Tänkte uppgradera mitt numera 5 år gamla system med något nytt, men känner att jag har varit isolerad från hårdvaruvärlden ett tag. Därför ställer jag följande frågor:

Jag har valt följande produkter.
Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=653872#extra
Processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648703#reviews
Processorfläkt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745198
Minne: http://www.dustinhome.se/product/5010621934/corsair-24gb-ddr3...

*Är det socket 2011 som är det senaste och således det som gäller i dagsläget? Eller finns det något mer prisvärt etc?
*Jag är inte alls intresserad av att överklocka på något sätt, är det då något som är överdrivet för mig? Är t.ex. moderkortet lite väl utrustat med lull lull eller liknande? Eller kanske bör jag kanske istället vända mig till den näst nyaste socketen, vad den nu hette?
*Är 24gb RAM overkill i dagsläget eller kommer man kunna mjölka allt?
*Finns det något i mitt nuvaranda system som kommer vara flaskhals? Kommer mitt grafikkort att ens vara kompatibelt med moderkortet?

Hoppas någon kunnig out there kan hjälpa mig.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

ur bygg perspektiv vill jag bara göra dig uppmärksam på att 2011 sockeln har fyra minneskanaler * 2 = 8 platser för ram och du har 6 stickor med ram välj till två till eller ta ett paket med 4st då du måste ladda med 4 eller 8st stickor för att få balans i systemet (den kommer mest troligt inte ens att boota upp med 6st stickor).

grafikkortet lär inte vara några problem du har två PCI-express 16x slottar men jag antar att den närmast CPU:n är prioriterad (delar inte buss med någon annan kontakt osv) och den är godkänd för både Crossfire och SLI så du kan köra med åtminstone två kort.

moderkortet verkar bra en 6pin FireWire-kontakt (FireWire 400) installerad plus en intern kontakt för åtminstone en till är perfekt för externa ljudkort backups mm (vissa z77 moderbord kommer med interna thunderbolt kontakter vilket kan vara intressant) var dock observant på att det är ett EATX kort vilket kan ge dig problem vid montering om du nu inte har ett Cosmos II chassi eller snarlikt.

SPDIF är ju trevligt även om den bara kommer i TOSLINK (optisk) och inte kompletteras med en coaxial sådan men det beror mer på vilken gear du har i övrigt.

Ram minne kan man inte ha för mycket av det du inte använder konverterar du till en RAMdrive och bootar och sparar programfiler osv på den (www.youtube.com/watch?v=vAdRsQJBEBE länk om du inte är insatt i konceptet RAMdrive).

I grunden beror kraven på systemet på vilka program du kommer att köra, ProTools 9.0.5 hade problem med hyperthreading vill jag minnas men det går att stänga av/minska antalet CPUer från 8 till 4 i ProTools.

Jag skulle råda dig att starta en tråd på studioforum http://forum.studio.se/index.php/forum/59-datorertillbehor/ där hänger alla ljudtekniker och studiomusiker, glöm inte att spec:a vilka program du kommer att köra och vilka du vill köra och vilken utrustning du tänker koppla till datorn då tex olika midi-klaviatur och externa ljudkort kan få problem beroende på hur chipsetbussarna är fördelade gentemot cpu:n (glöm inte att speca "pereferi" utrustning ex vissa webkameror kan slå ut usb anslutna klaviatur/trumset mm pga dåliga drivrutiner)

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk

Tackar och bockar för ett väldigt utförligt svar!

Ok, så moderkort med 8 minnesplatser ska alltså användas för antingen 2, 4 eller 8 minnen?

Ja jag noterade att moderkortet var ett EATX, men det var ju tur att jag precis köpt ett sånt här chassi http://www.dustinhome.se/product/5010620573/nzxt-fulltower-sw...

Det där med RAM-drive låter ju riktigt grymt, använder du det själv?

Jag vet inte hur insatt du är i detta, men jag använder mig av cubase x86 version i win 7 x64 i dagsläget. Jag tycker det verkar som att programmet använder mer minne än vad det hade gjort i ett x86 windows, men jag kanske inbillar mig och bör installera cubase x64?

Jag kikade faktiskt på studioforumet innan, men märkte att delen för datorköp inte är särskilt aktiv, så jag antog att man kunde få mer hjälp på gamla goda Swec

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

Ram minnet till 2011 sockeln monteras 4 + 4 då minnesbussen är "fyrkanalig", du hade alltså 2 stickor för lite eller 2 stickor för mycket beroende på hur man ser på det.

har inte hunnit testa RAM-drive själv men tänkte köra det på min nya burk men grejorna till den kommer nog inte förrän i slutet av månaden, min kompis jobbar dock med 3D-skulptering och grafik för dataspel svär att det är den bästa uppgradering han gjort på åratal, för renderingen blir snabbare än "påtänd kanin" även om han saknar kaffepausen han fick tidigare

har ingen personlig erfarenhet av cubase då min bror använder ProTools i studion men program för 32-bit råkar ganska ofta ut för att de helt enkelt inte ser allt RAM-minne (i praktiken ser de bara hälften av vad du har i burken) så det blir som en gubbe som kör på max varv på trean då han inte visste att bilen har två växlar till.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte hur bra cubase är på att använda flera trådar och ja hur mycket de behövs. Men om det är ett program som skalar med antal kärnor (likt rendering gör) så kan du ju ta mer än 4 kärnig som du har nu.
Jag tycker socket 2011 plattformen är lite onödig om man inte väljer fler än 4 kärnor. Socket 1155 är inte "den näst nyaste" utan den som används för budget och upp till entusiastsortimentet, 2011 är för det extrema.

Hur ligger det till med AMD och cubase. Borde väl finnas något benchmark? Tänker på deras 8150 som är en åttakärnig. Kärna-per-kärna kan den inte sätta emot intel men den har ju dubbelt så många mot dem i samma prisklass.

Med socket 1155 kan du max ha 32 GiB RAM, socket 2011 kan, om det har 8 minnesplatser, 64 GiB RAM.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Tackar för svaren, då vet jag ungefär hur läget ligger till!

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]