Köpte nytt moderkort - och kan inte ens plugga in powerpluggen

Permalänk
Medlem

Köpte nytt moderkort - och kan inte ens plugga in powerpluggen

Ja nu är det så att jag köpte ett ASUS Maximus V Gene-moderkort, och min 2 år gamla Fujitsu-burk har POWER- och RESET-sladden ihopsatt tillsammans med LED och SPEAKER-sladdarna. För att vara mer tydlig kan ni se vad jag menar med bilden nedan:

Pinnarna på moderkortet sitter annorlunda, så jag behöver ha sladdarna separata för att koppla in dom.
Så frågan är: Vad gör jag? Måste jag köpa en ny burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norado:

Ja nu är det så att jag köpte ett ASUS Maximus V Gene-moderkort, och min 2 år gamla Fujitsu-burk har POWER- och RESET-sladden ihopsatt tillsammans med LED och SPEAKER-sladdarna. För att vara mer tydlig kan ni se vad jag menar med bilden nedan:

http://img715.imageshack.us/img715/1314/bildwl.jpg

Pinnarna på moderkortet sitter annorlunda, så jag behöver ha sladdarna separata för att koppla in dom.
Så frågan är: Vad gör jag? Måste jag köpa en ny burk?

Fixa nya kontakter eller nytt chassi.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Fixa nya kontakter eller nytt chassi.

Var kan jag fixa nya kontakter? De ser dessutom ut att vara ganska hårt kopplade till chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norado:

Var kan jag fixa nya kontakter? De ser dessutom ut att vara ganska hårt kopplade till chassit.

Du måste ju på något sätt ta ur sladden ur den nuvarande kontakten och skaffa en ny.
Elfa har ett ganska brett sortiment, kolla där.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Om du inte orkar hålla på lär det räcka att bryta isär skiten och plugga in metallkontakterna där dom ska vara.

En annan lösning är att om du till exempel har kontakter som passar på power-switch och reset-switch men kablarna som passar går till till exempel speaker och power-switch. Klipp kablarna och skarva om dom så att de passar. Du behöver knappast speaker.

I värsta fall kan du löda dem på moderkortet, men då kan det vara svårt att rengöra pinnarna när du byter chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Du måste ju på något sätt ta ur sladden ur den nuvarande kontakten och skaffa en ny.
Elfa har ett ganska brett sortiment, kolla där.

Jag kommer inte ens kunna veta vilken sladd som gör vad när jag väl har dragit ut dom ur kontakten. Sladdarna har ju olika färger, det kanske finns någon regel för vilken färg som gör vad? Sen hittar jag ingenting på elfa, det är en djungel av produkter. Så om du känner att du kan länka produkten till mig så hade jag uppskattat det.

Edit: Jag vet visst vilken sladd som gör vad, det är bara att jämföra med gamla moderkortet.

Permalänk

Om du har ett mätverktyg av något slag är det enkelt att mäta/testa vilka kablar som går var.
Power och reset är ju bara potentialfria slutningar. Och speaker kan du mäta en konstant resistans.

Det finns ghettolösningar genom att använda ett batteri och någon typ av lampa eller bara titta efter gnistan som bildas av kortslutningen.

EDIT: Nvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Om du inte orkar hålla på lär det räcka att bryta isär skiten och plugga in metallkontakterna där dom ska vara.

En annan lösning är att om du till exempel har kontakter som passar på power-switch och reset-switch men kablarna som passar går till till exempel speaker och power-switch. Klipp kablarna och skarva om dom så att de passar. Du behöver knappast speaker.

I värsta fall kan du löda dem på moderkortet, men då kan det vara svårt att rengöra pinnarna när du byter chassi.

Lödning är helt uteslutet. För omständigt helt enkelt. Tanken att bryta isär hela pluggen har slagit mig, men det känns svårt. Har jag gjort fel så måste jag ändå köpa nya kontakter. Men jag kanske kan prova...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norado:

Lödning är helt uteslutet. För omständigt helt enkelt. Tanken att bryta isär hela pluggen har slagit mig, men det känns svårt. Har jag gjort fel så måste jag ändå köpa nya kontakter. Men jag kanske kan prova...

Köp nytt chassi, finns några på rea atm

Permalänk
Medlem

Du behöver inte bryta. Bara dra ut hylsorna genom att trycka lätt på lilla låsflärpen för varje pin. Sedan kan du bara ansluta dem en och en. Det kommer fungera bra.

Den färgen som är gemensam för de båda lysdioderna är minus. Reset och power spelar polariteten ingen roll.

Ledtråd, power led brukar ha tre steg mellan minus och plus vilket hjälper att identifiera. Hdd-led brukar ha två bara (intillliggande), likaså power och reset.

Har du en multimeter kan man jättelätt kolla vilken knapp som går till vilken kabel.

Vill du undvika att strula till det så kan du bara ansluta power switchledarna, två stycken. Det är dem enda man behöver för att stara/stänga av/starta om.

EDIT: Ser att det är ännu enklare. Du har bara 6 ledare vilket indikerar att du saknar resetknapp eller hdd-led. Bara att använda uteslutningsmetoden då.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska använda en märkeslåda så se till att det är en normal nätdel i den, det finns de som har annan koppling på kablarna i atx24 polskontakten, tex compaq/hp har gjort så, det enda jag själv stött på med fujitsu/siemens är att de haft egen storlek på cd rom hålen, nog så irriterande, men det eldar inte upp några prylar iallafall, hur nätdelen är på din vet jag inte.
kontakten till fronpanelen du visar upp verkar vara ganska lätt att lossa kontakthylsorna på, bara tryck med en nål i de där hålen på sidan och lirka ut hylsorna så kan du trycka dit dem på moderkortet, märk upp dem samtidig också om du gör så, tejp o penna ..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla ni! Jag löser det när jag kommer hem. Återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem

Det är ju inget ovanligt att färdigbyggt skit innehåller special lösningar vilka kan vara allt från skumma kontakter till att enheter inte passar och i värsta fall att ett standard moderkort inte passar.
Så se till att ditt moderkort passar som det ska och inga distanser heller upphöjningar (vilket det brukar vara i färdigtbyggt skit) finns på rätt ställen och inte kortsluter baksidan på moderkortet.

Sen vad hade du i burken förut cpu,gpu,etc och vad ska du trycka i nu?
Jag frågar för att nätdelarna i dessa färdigbyggda skit datorer brukar vara specificerade så att dom ligger på gränsen att klara av det som sitter i datorn från början.
Plus att det ALLTID är det absolut billigaste skit nätagg dom kunde hitta under den uppköpningsrundan och därmed klarar det oftas INTE att leverera den watt som står på under mer än några sekunder.

Så hade du tänkt byta ut ett grafikkort med ett som drar mer så är mitt råd att köpa ett nytt nätagg först det finns exempel att hitta på nätet med att tex stoppa i en (JA EN) till hd i burken så pallade inte nätagget med mer (dock ovanligt men dom finns).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är ju inget ovanligt att färdigbyggt skit innehåller special lösningar vilka kan vara allt från skumma kontakter till att enheter inte passar och i värsta fall att ett standard moderkort inte passar.
Så se till att ditt moderkort passar som det ska och inga distanser heller upphöjningar (vilket det brukar vara i färdigtbyggt skit) finns på rätt ställen och inte kortsluter baksidan på moderkortet.

Sen vad hade du i burken förut cpu,gpu,etc och vad ska du trycka i nu?
Jag frågar för att nätdelarna i dessa färdigbyggda skit datorer brukar vara specificerade så att dom ligger på gränsen att klara av det som sitter i datorn från början.
Plus att det ALLTID är det absolut billigaste skit nätagg dom kunde hitta under den uppköpningsrundan och därmed klarar det oftas INTE att leverera den watt som står på under mer än några sekunder.

Så hade du tänkt byta ut ett grafikkort med ett som drar mer så är mitt råd att köpa ett nytt nätagg först det finns exempel att hitta på nätet med att tex stoppa i en (JA EN) till hd i burken så pallade inte nätagget med mer (dock ovanligt men dom finns).

Jag sitter på OCZ ModXStream Pro 500W och en Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB. De bytte jag för längesedan. Gällande tidigare cpu och moderkort hade jag en gammal i5:a förut, och moderkort vet jag inte. Det jag stoppade i nu var ett nytt moderkort (se vilket i första inlägget) och en i5 3570k.

Permalänk
Medlem

Ja då ska du ju klara dig eftersom du bytt ut skit nätagget som satt i till ett bättre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Passar kontakten fysiskt till det nya moderkortet?
Om så är fallet är det ju bara att pinna om så det blir rätt.
Inte så jättejobbigt när det inte är mera terminaler än detta, kan vara lite bökigt att lista ut hur det är låst dock, men det ser ut till att det bara är en fjädrande tunga på terminalen, tryck ned den försiktigt med et gem eller lite grövre nål och dra ut, försiktigt.

Om kontaktstycket inte passar är det bara att anteckna färg och funktion och pinna ur och dra en liten bit krympslang över den nakna metallen och ansluta där det passar.

Det som kallas "locking tangs" här, det är inte samma som din terminal, bara en illustration för att visa hur det kan se ut.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds